Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 244, komentářů celkem: 429560, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 538 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483090
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Kdo to byl ( a je ) Satan
Vloženo Pondělí, 22. červenec 2002 @ 05:46:02 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Pavel

  Kdo to byl a je Satan. Při pseudodialogu s Petrem jsem se opět zarazil u otázky v předchozím řádku. Petr totiž napsal : Každý z nás jsme jedinečná bytost žijící ve světě, který je složitý a v němž se střetávají různé síly. Na Zemi se asi odehrává boj, který je bojem mezi Bohem a jeho nepřáteli. Reagoval jsem v podstatě dotazem : Jak to tedy je doopravdy, je Bůh v tomto světě svrchovaným Pánem, a nebo zde má dokonce nějaké nepřátele a soky? Ten druhý případ zavání polyteismem, který byl naší křesťanskou částí světa odmítnut jako společensky nefunkční a nepragmatický, vyznáváme tedy pragmatický a společensky vhodnější monoteismus, v němž je jediný svrchovaný Pán, byť mu občas někdo z nás lidí či jacísi blíže nespecifikovaní Satani škodí. Jaká byla a je ale skutečnost, to netuším, ale pokládám se za křesťana a proto věřím spíše té monoteistické versi. Přesto - Satani a Lucifeři jsou z mého hlediska příliš vágně specifikováni a jejich hierarchická pozice velmi nejasná. Nicméně, tak jako tak, nejsou nebo nebyli to zřejmě bytosti z naší reality, nýbrž z boží ideality. A jistě si se zájmem přečtu zasvěcenější názory. Polyteistické varianty jsou známi v jádře řady náboženských systémů, nemýlím -li se , např. v parsizmu to byli Ahura Mazda jako dobrý a Ohrimaz jako zlý - oba bohové, svádějící spolu trvalý boj, v jehož závěru nakonec zvítězí ten dobrý ... Ostatně i křesťanství předpokládá vítězství dobrého Boha nad zlými a bezbožnými lidmi ! Podle Petra člověk útočí proti Božímu Desateru a tento útok je výhrou našeho nepřítele, kterým je Satan. K tomu mne napadlo, že prostě - desatero se moc nedodržuje, ale na druhou stranu, nedá se říci, že se vůbec nedodržuje, buďme i spravedliví k spravedlivým. A Satan - tak to že je nejspíš ten pokušitel v nás samých, jsme to tedy tak trochu my sami, to by se dalo vzít jako odpověď na otázku, kdo je to ten Satan náš pokušitel. Chcete odpověď - vezměte si zrcadlo a podívejte se do něj. Přidržíme-li se tedy monoteismu s jediným bohem, snadno zodpovíme otázku, kdo to byli ( a jsou ) satani, lucifeři, čerti a jím podobní netvoři. Jsou to personifikace a jejich pravzorem byl bezpochyby někdo z nás lidí a nebo zvířat. A proč ne, každý z nás musíme denně svádět boj mezi tím naším lepším dobrým a horším zlým "já". A ne vždycky v nás vítězí ten dobrý. To je ostatně i dilema naší existence. Máme tolik svobody, že můžeme být dobří, ale můžeme být i zlí. A čeká se od nás, že budeme dobří, že tuhle , jak si myslím, zkoušku - dokážeme zvládnout a získáme tak odměnou život věčný. Podle Petra Bůh nemůže být tam, kde se toleruje, podporuje a páchá zlo ve všech jeho podobách. S tím souhlasím, i já si myslím, že Bůh není tady mezi námi, je spíš tam, kam bychom rádi směřovali. Tady na Zemi jsme jenom my lidé, kteří občas podporujeme i pácháme zlo, někdy vědomě, někdy nevědomky, (neboť jsme třeba pevně přesvědčeni o tom, že činíme dobro, nebo že malým zlem vítězíme nad zlem nesrovnatelně větším). Jsou ovšem krajní případy, kdy nám ani nic jiného nezbývá. To je Bohem ( ani Satanem ) dosud nezodpovězený problém našeho světa. Pokoj všem, které pokouší jejich "satan", přeje Pavel


"Kdo to byl ( a je ) Satan" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kdo to byl ( a je ) Satan (Skóre: 1)
Vložil: krestan v Úterý, 23. červenec 2002 @ 22:27:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pavle,

se zájmem jsem si přečetl tvoje místy až velmi zjednodušené pohledy na biblické pojetí Zla a musím s tebou v některých věcech polemizovat.

Trochu ukvapený závěr z věty "Na Zemi se asi odehrává boj, který je bojem mezi Bohem a jeho nepřáteli. ", ze které vyvozuješ polyteismus ti moc nesluší.

Chápu, že hlubší záběr teologický vyžaduje usilovné dlouholeté studium a nedá se nahradit letmými náhledy do odborné náboženské litratury a jejich kompilací ve vlastní světonázor.

Hlubší studium teologické ukazuje, že biblický pohled, který, jak sám správně rozpoznáváš, je vždy přísně monoteistický, o duchovním boji hovoří a vnímá jej jako boj mezi Dobre (Bohem) a Zlem (padlými anděly), který je od počátku v zásadě rozhodnut a Boží vítezství je neodvratitelné. Člověk se však může přiklonit na jednu z těchto stran, tedy i na stranu Zla a může s ním prohrát.

Bible vidí Zlo jako bytostně osobní a schopné komunikace, ovšem s omezenou mocí, která se nemůže rovnat moci Boží.

Bojuje-li člověk vnitřní zápas, pak je to zápas nikoliv sám se sebou, ale zápas o rozhodnutí, na kterou stranu se přikloní a kterému Pánu bude sloužit. Bohu s perspektivním koncem-začátkem nebo Satanu s neperspektivním koncem-koncem.

Svoboda, darovaná Bohem člověku, působí onen boj o rozhodnutí životního směřování, který se odehrává nepřetržitě po celý život.

Nelze tedy zjednodušovat tuto otázku a personifikovat Zlo námi samými.

Tvoje postesknutí na jiném místě, že se Bůh o nás nezajímá a že jsme sirotci pramení z nepochopení daru svobody, kterou Bůh člověku dal a již plně respektuje. V rámci této svobody je nám dáno, abychom činili vlastní rozhodování a Bůh do něj zpravidla nezasahuje. Svoboda ovšem přináší i odpovědnost a odpovědnost i úděl. Ovšem tvoje tvrzení že se od nás čeká, že sami zvládneme zkoušky a získáme tak život věčný zcela popírá reformační důraz sola gracia (pouhou milostí) a zde stojíš spíše na katolickém skutkaření. Podle Bible však člověk může svobodně zvolit Boží stranu a žádat je o podporu a pomoc ve svém každodenním životě. Předpokládá se nedokonalé činění dobra a život věčný získá pouhou milostí.

Tvůj pohled je na rozdíl od biblického příliš antropocentrický až antroporeligiozní.



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy