Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikim
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116502956
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Žádné vnější páky - rozhovor s doc. Petrem Mackem o kongregacionalismu
Vloženo Pondělí, 15. červen 2009 @ 23:05:06 CEST Vložil: Olda

Z našich církví poslal Nepřihlášený

Rozhovor o přirozené dynamice lokálního sboru, touze po funkcích a důležitosti všech

"Obdarování, která slouží společnému užitku, jsou na místní úrovni rychleji a snadněji rozpoznávána a využita...
"

Možná jste se ve sboru setkali s názorem, že nejlépe si lidé věci vyřídí na místě. Že když se do toho vloží někdo shora, věci se jen komplikují a odosobňují. Možná vás to samotné někdy napadlo. Však „kde mnoho snů, tam samá pomíjivost“, lépe je se pídit, jak taková myšlenka funguje ve skutečnosti. A to jsme udělali za vás. Ptáme se doc. Petra Macka (64), teologa Evangelické teologické fakulty, který z kongregačního prostředí vzešel (v letech 1972-1990 kazatel sboru BJB Praha - Topolka).

Co je kongregační uspořádání církve a jaký je jeho novodobý původ?

Kongregační model církevního uspořádání vychází z místního sboru: I místní sbor je církví ve vlastním slova smyslu, reprezentující „církev Kristovu“ jako takovou, protože představuje komplexní duchovní organismus, jejž lze připodobnit k „tělu“, tvořenému jednotlivými „údy“, a zůstávajícímu pod přímou vládou své „hlavy“. Je to model, který je zpravidla spojen s vysokými nároky na jednotlivé členy sborové komunity, protože jejich participace je (alespoň v případě dospělých členů) dobrovolná a odpovědná.


Novodobě se prosadil až v reformaci a často byl vnímán jako návrat k novozákonní praxi. O „kongregacionalismu“ se mluví prvně až na anglické půdě v souvislosti s hnutím „separatistů“, tj. puritánů, kteří byli nejen nespokojeni s mírou duchovní obnovy národní církve, ale i s její vlastní strukturou – její vázaností na rozhodnutí trůnu.

První samostatné sbory se objevily v polovině 16. století, formálně pak byly ustavovány v osmdesátých letech, a to v Norwich (brownisté), Londýně (barowisté), později i jinde. V důsledku pronásledování se tito separatisté (kongregacionalisté) uchylují do Nizozemí (Amsterodam, Leiden), kde se někteří formují už také jako baptisté. Z Amsterodamu se potom vydávají do Ameriky. Těm separatistům, kteří zůstali v Anglii, se později říkalo independentisté.

Podobné komunity vznikly však už o poznání dříve (již ve dvacátých letech 16. století) v kontinentální Evropě (především ve Švýcarsku a jižním Německu) v rámci tzv. křtěneckého (anabaptistického) hnutí. I tam to souviselo s nespokojeností s tím, jak vrchnost liknavě nebo neuspokojivě aplikovala domluvené kroky církevní reformy. První sborový řád církve kongregačního typu byl formulován na křtěnecké konferenci ve Schleitheimu roku 1527.

Jaké je biblické/teologické, případně ryze praktické odůvodnění tohoto uspořádání?

Tam, kde se v Novém zákoně mluví o uspořádání církve nebo kde je fenomén církve reflektován teologicky, je na zřeteli jasně spíš soustředěná pospolitost odpovídající lokální církvi, tj. sboru. To platí již o zmíněné metafoře „těla“ (1K 12,12-27; Ř 12,4-5), o zmocnění k „přijetí“ a „odmítnutí“, resp. „odpouštění“ a „neodpouštění“ (Mt 18,18-20; J 20,22-23) i o uplatnění kritické duchovní soudnosti (1K 14,29). Ostatní „modely“ – zřejmě pozdější – jsou v Novém zákoně (v tzv. pastýřských listech) v podstatě jen naznačeny, ale teologicky nereflektovány.

Reformátoři byli podle všeho ke kongregačnímu pojetí přinejmenším otevřeni (Luther mluvil o všeobecném kněžství a Calvin o tom, že „mezisborové“ funkce apoštolů, evangelistů či proroků platily jen pro vznik církve),ale politická situace je nutila prosazovat reformy shora, pomocí „světského ramene“ (jak to platilo i o „české“ reformaci) – a to i za cenu kompromisů. Správní a duchovní autonomie lokálního sboru, jehož přirozená dynamika a operativnost vycházela reformační eklesiologii a pneumatologii teologicky vstříc, byla jednou z prvních „obětí“ tohoto zájmu.

Přináší toto uspořádání nějaké výrazné odlišnosti mezi sbory? Pokud ano, v jakých oblastech především? Když navštíví člen kongregacionalistické církve jiný sbor než svůj domácí, čekají ho obvykle nějaká zásadní překvapení?

Kongregační modely vycházely vždy z praktickoteologických i církevně-kázeňských východisek, která byla formulována předem (Michael Sattler ve Schleitheimu, stejně tak jako později Robert Browne, Henry Barrow, baptista John Smyth a jiní své „sborové řády“ nejprve vytyčili ve svých publikacích). To umožňovalo  snadnou integraci všech, kdo třeba z důvodů pronásledování prchali z jednoho místa na druhé.

Místní specifika se tak vždy týkala jen podružných otázek. To platilo především poté, co jednotlivé komunity tvořily z praktických důvodů národní i nadnárodní asociace, kde sdílely své zkušenosti a navzájem se inspirovaly. Sbory kongregacionalistických denominací nežijí v úplné izolaci, nejsou to žádné konventikly a „doma“ se v nich mohou cítit všichni, kdo i v rámci jiných tradic konají biblické hodiny či jiné sborové akce, kde se počítá s neformální účastí laiků.

Jakým způsobem je dosahováno jednoty mezi jednotlivými sbory, jak funguje mezisborová solidarita?


Lokální komunity tvořily od počátku již zmíněné dobrovolné asociace („konventy“, „jednoty“ atd.). Důvody byly především praktické – některé věci (fondy, ale také školy, misijní sdružení atd.) měly sbory v určitém regionu společné – svou roli tu však hrála i snaha neocitnout se v izolaci. Organizační struktury těchto asociací jsou zakládány a fungují na bázi demokracie a v lecčem připomínají synodální či seniorátní formace. Nejsou to však duchovenské struktury a neusnášejí se na ničem, co by nějak podvazovalo duchovní autonomii a svrchovanost lokálních sborů.

Prvotní solidaritu společně pronásledovaných či ostrakizovaných vystřídala postupně solidarita obrácená směrem k potřebným, a to v rámci národních či nadnárodních asociací, ale i nad tento rámec. Poválečná solidarita baptistů a mennonitů (představující dnes hlavní denominace kongregačního typu v Severní Americe) s oběťmi války v Evropě a jinde zastínila mnohé jiné církevní tradice.

Lze dnes sledovat spíše prohlubování kongregacionalistických principů nebo spíše odklon od nich?


Ústup od kongregacionalistických principů byl v některých denominacích, které se k nim hlásily u nás, patrný především v době totality. „Policejní stát“ potřebuje mít všechno pod dohledem, a proto nutí i církve k co největší centralizaci. Ruku v ruce s tím jde pak někdy i touha jednotlivců v těchto denominacích po významnějších funkcích, než jsou koordinátoři různých aktivit v rámci pouhých „asociací“. Důsledkem jsou pak zpravidla jakési bizarní struktury, které uměle „spojují“ nespojitelné prvky – nejčastěji tak, že pod hlavičkou „kongregacionalismu“ se inkognito realizuje v podstatě presbyterní model, někdy dokonce s náběhy k episkopálnímu, tj. ještě víc hierarchickému pojetí autority.

Sboru, který si chce v takové situaci uchovat svou svrchovanost, nastávají obvykle potíže. Někdy může takový „konglomerát“ přežít i obecný přechod k větší demokracii a svobodě – jako produkt postmoderní relativizace konvencí a tradic. Věrnost vlastním principům je nevynutitelná.

S jakými problémy se toto uspořádání nejčastěji potýká a jaké jsou jeho hlavní klady?

Problémů není málo, protože ideály jsou realitě často vzdáleny. Hlavním problémem je nebezpečí, že v některém sboru se navzdory principům, které tomu mají čelit, prosadí nějaké scestí, a v tu chvíli neexistují žádné teologicky legitimní vnější „páky“, které by mohly přivodit nápravu. Sboru, který se do takové situace dostane, lze pouze tlumočit názory jiných a tak se jej pokusit přesvědčit o nutnosti určité revize. Když to nepomáhá, lze jej už jen vyloučit z asociace.

Ve většině denominací kongregačního typu se dnes proto objevuje snaha demonstrovat sounáležitost s obecnou církví zřízením pomocných struktur (vzdělávacích, pastoračních, kázeňských), které pro jednotlivý sbor nejsou sice závazné, ale snižují nebezpečí jeho vzdálení se ostatním. Kde se naopak stane, že na ideovém „scestí“ je celá asociace (denominace) – a i to se ovšem stává – je kongregační princip naopak zárukou, že lokální sbor na ně sveden nebude a zůstane (ne formálně, ale fakticky) v otevřeném kontaktu s širší církví.

To už jsme vlastně u „kladů“. Ty hlavní jsou nabíledni:

Za prvé, reformační separatismus nebyl nikdy motivován jen nábožensky, ale i politicky. Šlo o teologicky dobře zdůvodněné zavržení státní autority v církevních otázkách. Pronásledování, kterému museli separatisté čelit, bylo zdůvodňováno často dogmaticky, vzhledem k panujícímu „konstantinismu“ – sepětí církve se státem – je vždy uskutečňovaly státní orgány. Separatisté se tak stávali průkopníky ideálů náboženské svobody a lidských práv vůbec. Je přirozené, že s ústupem konstantinismu začali být otevřenější k ekumenickému dialogu a debatám o společných východiscích a možnostech většího sblížení církevních nauk a forem.

Za druhé, obdarování, která slouží společnému užitku, jsou na místní úrovni rychleji a snadněji rozpoznávána a využita. Kde komunita dojde společným zkoumáním Písma (a tato kolektivní hermeneutická funkce patřila alespoň v tradicích radikální reformace od počátku k principům sborového života) ke shodě v čemkoli, co se její existence bytostně týká, může kroky, k nimž taková shoda ukazuje, snadno realizovat nebo se o to aspoň pokusit. Všichni cítí, že jsou pro existenci a růst komunity nějak důležití, takže volání k odpovědnosti či akci nepůsobí formálně.

Ptal se Tomáš Pavelka

Zdroj: evangelický časopis Český bratr 2009/3


"Žádné vnější páky - rozhovor s doc. Petrem Mackem o kongregacionalismu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy