Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 416 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475437
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem
Vloženo Pondělí, 11. květen 2009 @ 22:10:45 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns



Bible se nijak detailně nevěnuje popisování slastí a radostí, které čeka jí na ty, kteří na věčnosti spočinou v Boží přítomnosti (nadále budu používat slovo ráj), čímž se hodně liší od dalšách tzv. svatých písem jiné provenience (Korán, staroegyptské a starobabylonské knihy věnující se posmrtnému životu atd.) Předpokládám, že se setká se souhlasem drtivé většiny věřících rámcové vymezení ráje jako stavu (chcete-li místa) naprosté blaženosti, štěstí a lásky. Používám-li termín peklo, pak mám na mysli stav (místo) věčného zatracení a bolestivého (ať fyzického či psychického) trestání.

Může existovat ráj, existuje-li peklo?

Jakkoli se tato otázka může na první pohled zdát zvláštní, nalezneme pokusy o její zodpovězení napříč stoletími dějin teologického myšlení. V kostce lze problém vyjádřit asi takto: je možné, aby člověk zažíval ráj, ví-li, že existuje nespočet lidí na věčnost trpících v pekle? V nejužším kontextu jde o otázku, lze-li si vůbec představit, že jsem plný radosti a blaženosti, když jsou lidé, které jsem na zemi miloval (snad každý z nás má ve svém nejbližším okolí nevěřící rodiče, sourozence, ženu, manžela, děti ...) podrobováni věčným krutým trestům. Vzhledem k tomu, že Pán Bůh nám v Kristu ukázal, že máme jako sebe milovat všechny lidi, i ty, kteří nás třeba pro víru pronásledují, je nutno otázku chápat právě v tomto širším kontextu.

Navržená řešení

Změna pohledu

Toto vysvětlení je úzce spojeno se středověkem, ale dodnes je živé a setkáme se s ním i u novodobých teologů a kazatelů. Jeho zastánci argumentují tím, že v odsouzených lidech už spasení neuvidí svoji matku, bratra, přítele, souseda či prostě jen člověka, kterého nás Kristus učil milovat, ale zatvrzelce, který se bouřil proti Bohu. Spasení se tak budou dokonce radovat při pohledu (myšlence, vědomí), jaký osud ty, kteří se nesklonili před Spasitelem, potkal. Jakýsi obrázek si lze udělat při pohledu na nemálo středověkých obrazů, kde spasení s potěšením sledují z obláčku muka odsouzených, resp. se podívejte třeba sem. Jsem opravdu velmi rád, že tato představa není v dnešní době ani zdaleka tak populární jak bývala. Mluvil-li Kristus o bezpodmínečné lásce k nepřátelům, žádal-li odpuštění pro své vrahy a ty, kteří jim tleskali, je přece zcela absurdní považovat za součást věčné blaženosti radost nad věčným trápením druhých lidí. Je-li Kristus jedinou cestou ke spáse pro ty, kteří slyšeli evangelium, pak peklo není něco, co se týká jen úzké skupiny skutečných vyvrhelů lidstva!

Skutečnost, že už samotné povědomí o mukách odsouzených není slučitelné s všeobjímajícím štěstím, radostí a láskou těch, kteří Krista následovali, vedla k vysvětlení, které bych nazval

Ztráta paměti

Tuto tezi rozpracoval např. pan Craig ve své kritice univerzalisty Talbotta. Uznání skutečnosti, že je s biblickým poselstvím neslučitelné, aby lidé, kteří byli vedeni k všeobjímající bezpodmínečné lásce k druhým, prožívali bezbřehou radost a přitom věděli o trápení druhých, vedlo k vyjádření názoru, že o osudu zatracených nebudou spasení nic vědět. Příčinou této nevědomosti má být buď přímý zásah Boha (jakési promázání paměti), nebo naprostý úžas a totální pohlcení spasených Boží přítomností. Taková představa je však těžko slučitelná s Biblí, neboť např. jedno z míst, kterými se dokládá nauka o věčných pekelných mukách, říká přesný opak (Iz 66,24). Je-li trest věčných muk opravdu reálnou součástí evangelia, pak by takový zásah mimo jiné znamenal vlastně i zapomenutí na vlastní vykoupení spasených, na evangelium a vděčnost za Boží milost. Setkal jsem se i s tvrzením, že Bůh spasené ponechá ve vědomí, že všichni lidé nakonec došli spásy, i když tomu tak nebude. Považuji za nemístné spojovat věčnost v Boží přítomnosti s žitím v permanentní lži, a tak to uvádím jen pro úplnost.

Anihilace

Tento přístup k řešení otázky pekla v Písmu nalézá učení, že zatracené čeká jakási druhá smrt (někdy hned po soudu, u jiných autorů po dočasném protrpění trestů), tj. úplný zánik. Z větších církví, které se hlásí ke křesťanství, ho podle mých vědomostí vyučuje jen Náboženská společnost svědků Jehovových. Ale přísně vzato se tento výklad nevztahuje k otázce možnosti existence úplné radosti s vědomím věčně trpících.

Co tedy s tím?

Jednou z cest, kterou se např. vydala římskokatolická církev po druhém Vatikánu, je jisté zmírnění požadavků na spásu. A tak se mluví o anonymních křesťanech, o různém stupni náležitosti ke Kristu u muslimů, buddhistů apod. Doporučuji pročíst si třeba právě paragrafy dekretů tohoto koncilu o nekřesťanských náboženstvích. Mluvím-li o této otázce s křesťany, nezřídka jsem svědkem teoreticky popíraného náboženského relativismu. Na jednu stranu tvrdí, že Kristus je jediná cesta k Bohu, že nelze dojít spásy bez Něj, ale současně o ateistech a jiných nekřesťanech hovoří tak, že je možné, že Bůh, který vidí do srdcí lidí, přihlédne k nějakým polehčujícím okolnostem a milost jim daruje, i když Ježíše jako Krista nikdy neuznají.

Druhou cestou je křesťanský univezalismus, který v teorii a praxi tvrdí, že bez přijetí milosti nabízené člověku Bohem v Kristu nelze spásy dojít, ale současně dodává, že Písmo potvrzuje, že všichni lidé se dříve či později touto cestou vydají. Otázku relevantnosti takového přístupu bych rád s vámi probral v některém z příštích článků k tomuto tématu.

V neposlední řadě je jistě možné zastávat názor, který spadá do kategorie změny pohledu, ztráty paměti nebo anihilace. (viz výše) První dvě však považuji za jsoucí v rozporu se samotnými základy biblické zvěsti.


"Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 37 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem (Skóre: 1)
Vložil: timg v Čtvrtek, 25. prosinec 2014 @ 17:52:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lukáš 16:23 - A když v pekle pozdvihl v mukách oči, uviděl v dáli Abrahama a u něho Lazara.


1. Je zde velmi jasná zmínka o pekle  a  o  mukách.

2.  Není zde  zmínka o tom, že by Lazar uviděl toho boháče. 

Je tomu přesně naopak. Obrazně : když je nějaká společnost v noci  uprostřed světla rozsvícené  zahrady (rozuměj v Boží přítomnosti), pak přítomní již nedohlédnou  do dáli  nejčernější tmy.A  paradoxně , ze tmy lze dohlédnout  do dáli  (v tomto případě  na  společnost osvětlenou  zdrojem ).. Proto v tom podobenství boháč uviděl Lazara , ne naopak! O  to smutnější , ale   pro koho?..Přece pro samotného Boha, který si  nepřeje aby v odloučení  tak někdo zahynul , ale naopak si přeje  , aby byli všichni zachráněni a  poznali pravdu . Proto poslal svého Syna.





Re: Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 26. prosinec 2014 @ 14:48:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Josepha Ratzinger v roce 1977 jako profesor vydal knihu Eschatologie - Tod und ewiges Leben. Je to učebnice pro teology zabývající se eschatologickými tématy, jako peklo, očistec, nebe, smrt, vzkříšení, nesmrtelnost duše atd.

Peklo    Jako první ze tří posmrtných stavů člověka profesor Ratzinger probírá v krátkosti peklo, onen důsledek svobody, „jež i zatracenému ponechává právo požadovat své zatracení"[2].    Existence skutečnosti pekla je neoddiskutovatelná - svědčí pro ni novozákonní výpovědi Ježíš Krista i jeho apoštolů. Na těchto svědectvích Církev staví i svá dogmatická vyjádření, v nichž mluví o existenci pekla a o věčném trvání jeho trestů.    V průběhu dějin teologie byly snahy o setření definitivnosti svobodné volby člověka odmítnout vlastní sebeuskutečnění ve vztahu s Bohem, a to pomocí učení o všeobecném smíření (apokatastasis, viz např. Órigenés), neboť představa věčného zatracení se zdála být neslučitelnou s milosrdenstvím sebeobětujícího se Boha. Avšak ve hře je skutečnost svobody: svobody nabízejícího se neodvolatelného Milosrdenství - Boha a svobody Jeho obrazu - člověka, který je pro svobodu stvořen a ke svobodě povolán. Ač skutečná svoboda znamená být schopen „svobodně" si zvolit dobro, přesto Bůh činí člověka od počátku natolik „svobodným", aby si člověk „ve svobodě" mohl zvolit i neuskutečnění vlastní svobody a popření svého vlastního určení a zacílení k Bohu. Důsledkem a důkazem skutečné a Bohem darované svobody člověka je právě ona neodvolatelnost „sebezatracení" ze strany člověka a „nemožnost" Boha konat spásu (tj. záchranu a „dotvoření") člověka kvůli jeho svobodnému rozhodnutí.    Profesor Ratzinger se také dotýká souputnictví lidské duše s Kristem sestupujícím do podsvětí, což lze vidět ve zkušenostech velkých mystiků Církve, kteří „sdíleli jeho temnotu a sloužili spáse světa tak, že zanechali jeho spásu pro jiné"[3]. Vůdkyní k vítěznému přechodu „údolím smrti" je pak naděje.      Očistec    Ze strany reformovaných (z hlediska samotné existence očistce) i ze strany východních církví (z hlediska definování skutečnosti očistce západní církví) se jeví problematickou skutečnost existence přechodného stavu mezi smrtí a vzkříšením v den posledního soudu, nazývaného tradičně očistec, v oficiálních věroučných textech Církve uváděného spíše jako poenae purgatoriae seu catharteriae („očistné tresty") nebo purgatorium.    Skutečnost očistce Písmo jen naznačilo (2. Makabejských, Sírachovec aj.), proto cesta k vyjasňování této skutečnosti čekala na svůj průběh v dějinách, což započínalo již v patristickém období (Tertulián, Cyprián, Klémens Alexandrijský). Toto vyjasňování v patristickém období přicházelo v návaznosti jednak na židovské chápání a lidovou řecko‑římskou religiozitu (Tertulián), jednak v dialogu s platónskou tradicí tehdejšího období (Klémens Alexandrijský). Postupně tak dostává své kontury přesvědčení, že mezi smrtí a vzkříšením existuje jakýsi „mezi-stav", „ve kterém dostává duše příležitost, aby splatila ‚poslední halíř‘[4], a tak se osvobodila pro vzkříšení"[5] (Tertulián), aby se očistila pro konečné společenství s Kristem v nebi (Cyprián) a aby celý člověk byl očištěn a proměněn do „pneumatické dokonalosti"[6]. Toto vše je v logické a přirozené kontinuitě zrání člověka, které nebývá dokončeno v okamžiku jeho smrti, avšak přesto ho nelze „přeskočit" a pominout. Očistný oheň, který dokonává své dílo až v naprostém přetvoření člověka k podobě Boha, se dle patristické tradice počíná již křtem, jenž je překročením prahu mezi životem a smrtí[7].    Profesor Ratzinger se dále ptá po podstatě očistného ohně, kterým člověk v očistném procesu prochází, a dospívá k „prostému" poznání, že „Pán sám je soudným ohněm, který člověka proměňuje"[8]. Intenzita a těsnost „nebeského milování" lidské bytosti s Bohem je tak velká, že aby se člověk v tomto intimním sebesdílení mohl takovému „věčnému milování" a objektu své lásky zcela a beze zbytku oddat, musí odevzdat vše, co má a čím je, aby byl schopen přijmout mocné a působivé „laskání" svého Miláčka, který je „oheň stravující"[9]. V tomto perichoretickém „pronikání" se navzájem není možné být neproměněn Tím, který proniká, odevzdává-li člověk vše, co má a co je. „Setkání s Pánem je proměnou, ohněm, jež jej přetaví do oné očištěné podoby, která může být nádobou věčné radosti."[10] V podobném duchu píše i apoštol Jan: „Víme však, že až se zjeví, že mu budeme podobni, protože ho spatříme takového, jaký je. Každý, kdo má tuto naději v něho, usiluje být čistý, tak jako on je čistý."[11]    Velký význam v tomto očistném procesu má také eklesiální aspekt, neboť „bytí člověka není uzavřenou monádou"[12], nýbrž je vztahovou existencí, pro-existencí. A vztahy mezi údy Těla jsou natolik účinné, nakolik jsou údy částí Kristova Těla, tj. Církve. Vzájemné působení jedněch údů na druhé, jak popisuje i apoštol Pavel v 1Kor 12,26, se pak děje skrze Krista, skrze účinný vztah s ním. Tomuto vzájemnému působení pak nepřekáží ani hranice smrti, již navždy zrušila Hlava Těla, tj. Kristus, svým vítězstvím na kříži: „‚Smrt je pohlcena, Bůh zvítězil.‘ Kde je, smrti, tvé vítězství? Kde je, smrti, tvá zbraň?"[13]      Nebe   Nebe je pak logicky výslednicí předchozího procesu očišťování. Je „konečným naplněním lidské existence skrze naplněnou lásku"[14], oním dokonaným „já v tobě a ty ve mně"[15], bezprostředním nazíráním na tvář svého vytouženého Miláčka[16]. Jak už bylo řečeno výše v souvislosti s očistcem, i nebe není „něčím", co teprve přijde, nýbrž je „něčím", co se počíná již zde, „tady a teď"[17], je křestní paschou. Nebe není ani mimo čas a prostor, ale ani „tam někde" a „tehdy". Je vstoupením Boha do stvoření (definitivně skrze Vtělení) a vtažením stvoření do Boha (tj. zbožštěním) - Bůh vstupuje do dějin, aby dějiny vyústily do věčnosti. Nebe je spočinutím stvoření v Bohu a Boha ve stvoření, kdy je „Bůh všecko ve všem"[18].    I zde je neoddělitelný prvek společenství: „Nebe nezná izolaci; je otevřeným společenstvím svatých a také naplněním všech lidských vztahů...,"[19] naplněním tužeb jednotlivce ve společenství s druhými, v jednom organismu stvoření.    O nebi lze říci, že je obdržením Odpovědi, po níž už není dalších otázek.[20]    



Re: Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem (Skóre: 1)
Vložil: martino v Sobota, 27. prosinec 2014 @ 15:41:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns Bible se nijak detailně nevěnuje popisování slastí a radostí, které čekají na ty, kteří na věčnosti spočinou v Boží přítomnosti    Martino Ani nemůže, neboť to převyšuje veškeré naše chápání a tak to popisuje i Písmo sv. takto: Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo, připravil Bůh těm, kdo ho milují. 1.Kor.   ssns  V nejužším kontextu jde o otázku, lze-li si vůbec představit, že jsem plný radosti a blaženosti, když jsou lidé, které jsem na zemi miloval (snad každý z nás má ve svém nejbližším okolí nevěřící rodiče, sourozence, ženu, manžela, děti ...) podrobováni věčným krutým trestům. Vzhledem k tomu, že Pán Bůh nám v Kristu ukázal, že máme jako sebe milovat všechny lidi, i ty, kteří nás třeba pro víru pronásledují, je nutno otázku chápat právě v tomto širším kontextu.   Martino Nemám s tím problém. Písmo sv. napomíná: „Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.“ (Mt 22, 37) Stejně tak: Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne, není mne hoden“ Mt (10,37). ssns dobře ti rozumím a také to tak podobně jsem to dlouho vnímal. Ale u Boha není a neexistuje žádné trápení, úzkost nebo bolest, tak ani tam již nemůže být naše uvažování o tom, proč nějaký můj drahý a milovaný člověk je na věky zavržen. Tam u Boha je vše prostoupeno Bohem, jeho láskou, slávou a společnou věčností s ním. Je dobře, že to připomínáš. Vyřešil jsem to denní modlitbou za bratra a sestru. Více udělat nemohu. Činím tak snad 30 let a nyní jsem se od sestry dozvěděl, že byla v na Svaté Hoře, v Medjugorji, v Římě, připravuje se na pouť do Svaté země atd. Vše v tichosti, nic jsem nevěděl. Co z toho plyne? Máme dnes nějaké obavy nebo úzkost o své drahé, modleme se vytrvale a neustávejme tlouci na Boží Milosrdenství. Je málo těch co se na smrtelné posteli vrátili k Bohu? Komunisté Husák, bývalý nenáviděný ostravák komunista Mamula a mnozí další, stejně tak nikdo z nás neví o zázracích, které Bůh učiní na naše naléhání v modlitbě v posledním okamžiku člověka. Milujme Boha a důvěřujme MU.   timg Zpět k otázce : budou všichni lidé spaseni?     Martino Samozřejmě, že nebudou. Nikoliv proto, že by si to Bůh nepřál, naopak, poslal vlastního Syna, aby každý člověk mohl být spasen. Bez vykupitelské oběti Krista by to nebylo možné. Prostě Bůh to tak určil, ale zároveň vložil do srdce člověka svobodnou vůli se rozhodnout pro Boha nebo proti Bohu. Třetí alternativa věčnosti není. Buď v Pekle, nebo v jeho Království. Peklo i Království Spasitele jsou věčné! On nás o tom sám ujistil v Písmu sv.   "Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům!" (Mt. 25, 41). Že Spasitel nepřijde pro všechny lidi je jasně a srozumitelně řečeno opět v Písmu sv. Syn člověka přijde v slávě svého Otce se svými svatými anděly, a tehdy odplatí každému podle jeho jednání. (Mt 16,27)   Spasitel nás upozorňuje že spasen nebude ten kdo dnes věří, ale ten kdo věří a vytrvá až do konce. 1 Korintským 6:9-10 Což nevíte, že nespravedliví nedostanou do dědictví Boží království? Nebluďte! Ani smilníci ani modláři, cizoložníci, rozkošníci ani homosexuálové, zloději ani hrabivci, opilci, utrhači ani lupiči neobdrží Boží království za dědictví. Zjevení Janovo 22:15 Venku zůstanou psi, kouzelníci, smilníci, vrahové a modloslužebníci i každý, kdo miluje a činí lež." Atd.atd.



Re: Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Neděle, 28. prosinec 2014 @ 19:30:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns,

píšeš to z velmi humanistické pozice. Jedna věc je jasná. Všichni, ať už ti, kteří v Gehenně nebudou, tak dokonce i ti, kteří tam budou, budou vědět, že je to SPRAVEDLIVÉ. Tím naprosto odpadnou nějaké problémy s věčnou radostí spasených v kontrastu s utrpením nespravedlivých. 

Dnes asi těžko někdo lituje lidské zrůdy, které znásilnili a zabili malé děti. Asi nikdo nemá problém s jejich trestem, ani s doživotním. Podobně tomu bude i v otázce věčného zatracení. Nebude nikdo, kdo by nevěděl, že je to spravedlivé. 

Myslím, že za celou dobu trvání lidstva, kdy na zemi doposud žilo celkem asi 20 miliard lidí, není z toho počtu více než 2-3% skutečných Božích dětí. Což je tak 400-600 milionů. Toto budou příslušníci Boží Královské rodiny. Budou zde však lidé-pohané, kterým tito Boží králové budou vládnout. A tato množina lidí bude mnohem početnější. Odhaduji to tak na 17-18 miliard lidí všech věků. Ti budou zachráněni před věčným zatracením pouhým MILOSRDENSTVÍM, protože sami se chovali MILOSRDNĚ. "Milosrdenství vítězí nad soudem." (Jakub). Bůh je spravedlivý - viz. soud nevěřících pohanů před Trůnem velebnosti Kristovy v Mt 25,31-46, kteří mnozí mylně považují za soud Božích dětí...

Zbytek jsou synové zlostníka - lidské zrůdy, vrazi bez svědomí, falešní učitelé a proroci - vůdčí činitelé falešných náboženství, ať s křesťanským nátěrem nebo bez něj, okultisté apod. 



Re: Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 29. prosinec 2014 @ 20:15:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prosím o váš názor na toto téma:http://neuveritelnaodhaleni.cz/kazani/jako-bylo-za-dnu-noe.html
není tam žádna propagace kteréhokoliv denominace křestansk církve. I když to pochází z adventistického vebu.



Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy