Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468960
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Křesťanský univerzalismus - budou všichni lidé spaseni?
Vloženo Čtvrtek, 07. květen 2009 @ 00:08:53 CEST Vložil: Olda

O Bibli poslal ssns

Úvod

Když jsem se před lety poprvé setkal s učením univerzalismu (viz definice), nevěnoval jsem tomu příliš pozornosti, neboť jsem se domníval, že je to spíš zbožná touha než výsledek seriózního biblického studia. Od té doby jsem potkal nemálo křesťanů (katolíků, anglikánů, metodistů, baptistů a dalších), kteří mě přiměli zabývat se touto otázkou z gruntu. Nemohu říci, že bych dnes patřil mezi ně, ale učení o konečné spáse všech lidí považuji za relevantní biblickou nauku, která si zaslouží naši pozornost. Setká-li se téma se zájmem i na GS, chtěl bych se postupně věnovat jednotlivým pasážím Písma, které se k otázce vztahují. Jen pro úplnost dodávám, že jsem tu našel jeden článek, který se obhajobou univerzalismu zabývá.

Vymezení pojmu

Jediný podstatný rozdíl mezi tradičním pojetím věčného zatracení (pekla) a univerzalismem spočívá v připuštění možnosti, že konečný osud člověka není zpečetěn jeho smrtí. I v "pekle" má tedy člověk možnost litovat a skrze přijetí milosti, kterou Bůh nabídl v Kristu, dojít usmíření s Ním, čemuž se obecně říká spása. Součástí univerzalistického pojetí je i víra, že jednou všichni lidé tuto milost přijmou.

Prní pohled na Písmo

V Bibli lze najít podporu pro následující tři tvrzení:

1. Je Božím záměrem a vůlí, aby všichni lidé došli spásy.

2. Je v Boží moci, aby všechny lidi dovedl zpět k sobě, tj. ke spáse.

3. Někteří lidé se s Pánem usmíření nenaleznou a budou na věky trpět, respektive zcela zaniknou.

Problém s těmito body je však v tom, že nemohou být všechny současně pravdivé. Nechci čtenáře příliš zatěžovat, takže na podporu každého uvedu jen jeden citát.

Ad. bod 1. To (z kontextu: modlitby, přímluvy ... za lidi) je dobré a příjemné v očích Spasitele našeho, Boha, který si přeje, aby všichni lidé byli spaseni a nalezli plného poznání pravdy. (1Tm 2,3-4, můj překlad)

Ad bod 2. Pravím: (z kontextu: Bůh) Moje rozhodnutí platí, a co se mi líbí, uskutečním. (Iz 46,10b, ČEP)

Ad bod 3. I půjdou tito (z kontextu: nehodní, Kristem odmítnutí) do trápení věčného, ale spravedliví do života věčného. (Mt 25,46, KB).

Písmo a teologie

Je celkem snadné vyhledat v Písmu pár veršů, které alespoň na první pohled vyvracejí i základní křesťanské pravdy. Těm z vás, kteří věří v božství Krista ve smyslu trojičního dogmatu, doporučuji publikace vydané svědky Jehovovými. Zastáncům symbolického pochopení Večeře Páně pak katolické spisy atp. Ani v jednom případě nejde o nějaké vytrhávání veršů z kontextu.

Ať se nám to líbí nebo ne, Bible není nějaká vyhláška. Je obvykle nutné pochopit daný problém v celku a následně věnovat pozornost detailům, zejména pak těm, které se zdají být s celkovým konceptem v rozporu. Tak je např. nutné chápat kristologii v evangeliu podle Marka jako jakousi podmožinu té u Jana. A stejný přístup všichni aplikujeme na výše uvedené 3 body. Někteří (kalvinisté) popírají první bod a mluví o předurčení ke spáse a zatracení. Univerzalismus lze chápat rovněž jako formu předurčení - předurčení ke spáse pro všechny. Zřejmě většina křesťanů odmítá bod druhý. Věří, že Bůh chce spasit všechny, ale vzhledem k lidské svobodné vůli, kterou člověka obdařil a kterou chce plně respektovat, rezignuje na vyplnění své vůle. Konečně univerzalismus zastává první dva body a třetí tedy vylučuje.

Snad je zřejmé, že nemá valného smyslu vypsat spoustu veršíků a považovat problém za vyřešený. Na konci bychom totiž měli 3 různé seznamy a k ničemu se nedobrali. Budu opravdu rád, pokud se tu někdo bude chtít připojit k mému pátrání po tom, co Písmo o univerzalitě spásy opravdu říká.


"Křesťanský univerzalismus - budou všichni lidé spaseni?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 83 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křesťanský univerzalismus - budou všichni lidé spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 07. květen 2009 @ 03:34:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Univerzalni spasa - to je ta skutecna radostna zvest.

Mimochodem, predestinace s tim podle me nema co delat. Podle meho nazoru vsichni lide budou spaseni, protoze si to vsichni svobodne vyberou.

A.



Re: Křesťanský univerzalismus - budou všichni lidé spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 07. květen 2009 @ 11:13:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Teorie prázdného pekla? Pěkná myšlenka. Co na to říká Pán Ježíš?

(Myslím, že v tomto případě hájí Willyho názor.)

(L 16,24)
A boháč zemřel také a byl pohřben.
Potom v pekle pozvedl své oči, když byl v mukách, a spatřil zdálky Abrahama a Lazara v jeho náručí.

(L 18,7-8)
A Bůh snad nezjedná právo svým vyvoleným, kteří k němu volají dnem i nocí? A bude jim otálet
pomoci?
Říkám vám, že jim zjedná právo rychle. Ale až Syn člověka přijde, nalezne na zemi víru?"

(Mt 24,50-51)
tehdy přijde pán toho služebníka v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou nezná,
a oddělí ho a určí mu díl s pokrytci. Tam bude pláč a skřípění zubů."

(Mt 25,46)
A
tak tito půjdou do věčných muk, ale spravedliví do věčného života."


Slovo "věčné" má jen jeden význam, a to nezpochybnitelný. Je opakem dočasného.
Je to tvrdé, ale bylo to jasně řečeno, a na nás je si volit.

Bůh je všemocný a svou vůli může prosadit mocí. Ale vztah lásky je podmíněn dobrovolností. Proto se Bůh své moci dobrovolně z lásky zřekl a dal nám svobodu. Protože nás miluje, respektuje naši volbu, i když je proti jeho přání. Tedy do věčného zavržení se člověk účinkem zla dostává vlastní volbou.



Re: Křesťanský univerzalismus - budou všichni lidé spaseni? (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Čtvrtek, 07. květen 2009 @ 16:34:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
'Jediný podstatný rozdíl mezi tradičním pojetím věčného zatracení (pekla) a univerzalismem spočívá v připuštění možnosti, že konečný osud člověka není zpečetěn jeho smrtí. I v "pekle" má tedy člověk možnost litovat'

No jo, ale nepředpokládá to nějakou existenci člověka mezi smrtí a vzkříšením? Tedy cosi jako nesmrtelnost duše. Setkal jsem párkrát s názorem, že duše být nesmrtelná nemusí. Je mi jasné, že je to teorie proti teorii, ale jak se na to dívají univerzaliste? Přiznám se, možnost, že by lidská duše nebyla nesmrtelná mi není nijak proti mysli. Naopak, zapadá mi do věcí lépe.



Stránka vygenerována za: 0.70 sekundy