Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 465 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116499479
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Fiktivní rozhovor o apoštolské posloupnosti mezi katolíkem a evangelíkem II
Vloženo Pondělí, 27. duben 2009 @ 20:23:48 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Zde je pokračování fiktivního rozhovoru mezi katolickým knězem a evangelickým farářem.

Vážený příteli, děkuji Vám za obsáhlou odpověď i za Váš čas. Vidím a oceňuji Vaši upřímnou touhu po hledání pravdy a v mnoha věcech s Vámi musím souhlasit. Nemůžete se divit, že jako církev, která chápe svoji kontinuitu od dob apoštolů (neboť jsme putující církev, která směřuje bez přerušení již od Letnic až k druhému příchodu Kristovu) sama sebe chápe jako sloup a oporu pravdy. Je to návaznost, ve které každý katolický biskup je „následníkem“ dalších biskupů, a toto „následnictví“ sahá až k apoštolům. Z pohledů nás, katolíků, tkví v eucharistii, ústy nedávno zesnulého a podle mnohých vyjádření i protestanty oceňovaného papeže Jana Pavla II., samotná podstata církve. Máte jistě pravdu, že podle učení katolické církve je úkon proměňování spjat se svátostí kněžství, udělované v apoštolské sukcesi. Podle římskokatolického učení se ordinací vskutku uděluje dar milosti. Tridentský koncil se v této věci odvolává na 2 Tm 1,6, kde je – podobně jako 1 Tm 4,14 – řeč o charismatu, které se zprostředkuje vkládáním rukou. Pojetí apoštolské posloupnosti, které bylo v době reformace jedním z hlavních příčin rozkolu, však bylo nově definováno na II. Vatikánském koncilu, aniž by se změnila jeho podstata. Druhý Vatikánský koncil vztáhl udělení milosti kněžství, předávané v apoštolské posloupnosti, na trvalý znak (sacrum characterem), který je spojený s ordinací. Ta uschopňuje služebníka, jenž má být ordinován, jednat v osobě Kristově jako učitel, pastýř a kněz. Dar milosti propůjčený služebníkovi církve jeho ordinací se tedy vztahuje k jeho funkci, a nikoli k jeho osobnímu stavu milosti. To se již nezdá být v rozporu s Luterem vyslovenou tezí, kterou vyslovil v kázání z roku 1529, kde říká, že „Člověk může mít sv. Ducha dvojím způsobem, pro svou osobu a pro svou službu.“ Luter se dále obracel proti učení o charakteru nesmazatelnosti znamení jako účinku ordinace, a vyslovil tezi, že sesazený kněz už není žádným knězem. Ačkoliv explicitní odsouzení této teze, zavržené na Tridentském koncilu, se může jevit jako nesmiřitelný antagonismus, právě učení o milosti udělené úřadu, nikoliv lidskému individuu, může posloužit jako společné východisko z letitého střetu, který působí nejednotu křesťanstva v očích sekulární společnosti a brání tak úspěšné evangelizaci světa. Nevím, zda jste rovněž seznámen s prací ekumenicky orientovaného katolického teologa Hanse Jorrisena, který objektivně prozkoumal vzájemné shody, kde v šesti bodech definoval, co by mohlo být výchozím bodem interkomunia. Podle něho apoštolskou posloupnost nelze chápat jako nepřetržitou řadu vkládání rukou bez mezer a nabízí rozdíl mezi apoštolskou sukcesí a apoštolskou tradicí. Rovněž upozorňuje, že k rozlišování kněžského a biskupského úřadu došlo až v historii. Také II. Vatikánský koncil nerozlišuje dogmatický rozdíl mezi presbyteriátem a episkopátem. Z hlediska ekumenismu by se rovněž tento bod mohl stát cestou k uznání apoštolské posloupnosti v církvích vzešlých z reformace. Tyto církve totiž uchovaly způsob presbyterální ordinace a sukcese v chápání výše zmíněných postulátů. To je jistě velmi vstřícný krok z katolické strany směrem k odloučeným bratřím. Nicméně i na nich bude záležet, zda tuto podanou ruku přijmou. Z jejich strany by mělo dojít k tomu, aby: 1. Uznali, že úřad v církvi je z Kristova ustanovení, nevznikl jen z potřeby vnějšího pořádku z rozhodnutí obce. 2. Tento úřad spočívá v povolání a poslání apoštolů. Úřad apoštolů byl jedinečný a nepřenosný, ale poslání apoštolů v církvi pokračuje. 3. Tento nositel úřadu nestojí jen v církevní obci, ale zároveň i vůči ní. Je tedy jejím členem i protějškem. 4. Ordinace úřadu je působena samotným Kristem, skrze vkládání rukou a modlitbou již ordinovaných úřadů a je neodvolatelným ustanovováním do služby slova a svátostí. 5. Apoštolská posloupnost tkví v posloupnosti celé církve v apoštolské víře. Je nezbytnou službou při předávání apoštolské víry a tím má i apoštolský původ. 6. Úřad má sloužit na úrovních, na nichž se církev uskutečňuje: místní, regionální a univerzální. A tak můžete vidět, že z katolické strany existuje více než jen zdánlivá snaha k nalezení vzájemného usmíření a překonání letitého rozdělení, které je jistě hanbou celého křesťanstva a je právem terčem kritiky lidí, kteří v důsledku toho nechtějí s křesťanstvím mít nic společného. Chvála Kristu, K. F.


"Fiktivní rozhovor o apoštolské posloupnosti mezi katolíkem a evangelíkem II" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy