Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 274 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116543406
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ekumenický katechizmus o Písme svatém a tradici
Vloženo Úterý, 20. leden 2009 @ 18:21:07 CET Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Elo

Prežívame oktávu modlitieb za zjednotenie kresťanov /18. - 25.1./. Je to možnosť uvedomiť si, že nás, kresťanov, veľa toho už spája. Dokladom toho je aj niekoľko myšlienok z Ekumenického katechizmu autora Heinza Schütteho vydaného nakladateľstvo  Vyšehrad v roku 1999. V ňom sa odrážajú spoločné texty z Ekumeny predstaviteľov katolíckej cirkvi, evangelických cirkví, pravoslávnych a anglikánskych cirkví. Texty sa týkajú Písma svätého a vzťahu Písma a apoštolskej tradícii.


"Neexistuje církev, která by neviděla v Písme svatém základ a normy svého jednání."/EEKat 988/
.
K tomu, co majú církve společné, "patrí Písmo svaté jako základ i norma života a jednání."
/KEKat 282/
.
"Mezi křesťany není sporu o tom, že Písmo svaté je základní mírou křesťanské víry, ustřední autoritou, skrz níž sám Kristus vykonáva autoritu v církvi a nad církví. Proto je všechno vyučování v církvi nakonec vykladáním Písma svatého, ovšem Písmo je zasa výkladem živého slova Ježíše Krista." /Joseph Ratzinger, Kirche, Ökumene und Politik, 72/
.
"Lidé jako autoři vyjádřili Boží slovo v řeči své doby, přiměřene  podmínkám své doby a kultury, pomocí tehdy obvyklých literárních druhú."/KEKat 48/
.
"Ústní a písemná tradice /předávání a podání/ vedlo pod veděním Ducha Svatého k vytvoření Písma a ke kanonizaci Starého a Nového zákona jako Bible církve."/FO Montreal 1963:II,5/
.
"Zatímco zbírka kanonických spisú Starého zákona byla v době prvotní církev již uzavřená, o rozsahu Nového zákona musela církev teprve rozhodnout. Měřítkem přitom bylo, že k Novému zákonu patří jen takový spis, ktorý svým púvodem a obsahem pocházel z doby zvěstování apoštolú. Který spis odpovídal tomuto měřítku, to se ukázalo především v bohoslužbě." /EEKat 1285/
.
"Atanasius, přední biskup alexandrijský /asi 295 - 373/ jako první prohlásil za kanonické 27 knih, které dnes máme v našém Novém zákoně, a jen těchto 27. Na Západě pak kolem roku 400 několik severoafrických synod přesne stanovilo počet a pořadí  přijatých knih. Tak byl asi kolem roku 400 kánon Nového zákona uzavřen."/EEKat 167/
.
V lutersko-katolickém dialogu bylo vyhlášeno: "Evangelium o Ježiši Kristu bylo od počátku předmětem tradování. Ze zvěstvoaní evangelia a v jeho službe vznikly spisy, ktoré byly později označeny jako Nový zákon. To staví do jiného světla starou kontroverzně teeologickou otázku vztahu Písma a tradice. Písmo a tradici už nelze exkluzivně /výlučně/ vykládat stavět proti sobě, protože sám Nový zákon je ovocem prvokřesťanské tradice. Přesto přísluší Písmu svatému jakožto svědectví konstitutívní tradice normatívní funkce vzhledem k  celé pozdější tradice ccírkve." /L - ŘK 1/17/
.
K reformačnému chápaní formulace "pouze Písmo": "Luther tím v žádném případě nechtěl odmítnout hodnotu tradice. Usiloval pouze o náležitý vztah mezi Biblí a cirkevní tradicí. Všechno, co odpovídá Písmu svatému, je pravá tradice; všechno, co odporuje Písmu svatému, je nepravá tradice."/EEKat 1283/
.
Dnes se Druhý vatikánsky koncil jasně vyslovil  pro jedinečné postavení Bible, zaatímco mnozí evangeličtí teologové opět získavají cit pro hodnotu  živé tradice celé církve. V ekumeně se rýsuje zhoda v tom, že Bible musí být záíkladom cirkevního učení."/EEKat 1283/
.
"Písmo a tradice nejsou rúzné výpovědi Božího Zjevení, ale rúzné spúsoby výpovědí jednoho a téhož apoštolského podání... ,Obojí má tutéž váhu pro zbožnost´/Vasil Veliký/. ,Přitom se Písmo chápe dík tradici, avšak neporušenost a kriterium /rozlišující znak/ pravdivosti tradice zajišťuje Písmo a jeho obsah´... Církev v síle Ducha Svatého udržuje, vysvětluje a předává apoštolskou tradici." /SK-O/1,6/

"Ekumenický katechizmus o Písme svatém a tradici" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ekumenický katechizmus o Písme svatém a tradici (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 05:22:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ešte som zabudol doplniť význam skratiek v texte:

EEKat = Evangelický katechizmus pro dospělé. Učebnice víry. 1989
KEKat = Katolický katechizmus pro dospělé, vyd. Nem. bisk,. konference, 1985
FO = Faith und Order PVíra a řád? Komise pro víru a církevní ústavu Ekumenické rady církví/
L = luterský,á
ŘK = řimskokatolický
O = ortodoxný, pravoslávní
SK = starokatolický



Re: Ekumenický katechizmus o Písme svatém a tradici (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 05:37:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ako vidno na základe uvedených citácií ekumenického katechizmu spor tvrdení "iba Písmo" alebo "Písmo a tradícia" je do značnej miery prekonaný... Podobné je to tiež aj v pohľade na  Písmo Sväté: jeho vznik, jeho význam v učení a živote cirkvi...

Teda: Teológovia, experti na Bibliu a učenie sú si bližšie v uvedených otázkach než to vidno tu na GS. Možno je to tým, že  sa v diskusiách na ekumenickom portáli GS prejavuje málo ľudí z uvedených cirkví, ale oveľa viac tu diskutujú členovia tých cirkevných spoločenstiev, ktorým je myšlienka ekumenizmu cudzia... Stojí to na zamyslenie... A mohla by to byť aj výzva na účasť na diskusiách práve pre tých, čo chápu význam ekumenizmu. Je naozaj kontraproduktívne, ak sa takejto debaty zúčastňujú iba tí, ktorí majú ekumenizmus "v žalúdku". Potom je debata na GS nie o ekumenizme a zblížení, zjednotení a spolupráci  kresťanských cirkví, ale o blokovaní tohto procesu...



Re: Ekumenický katechizmus o Písme svatém a tradici (Skóre: 1)
Vložil: isim v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 08:10:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistě se potřebujeme také vzdělávat.

isim



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy