Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480272
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Návrh evangelického faráře na odstoupení od nároku na majetkové vyrovnání
Vloženo Pondělí, 29. prosinec 2008 @ 12:23:14 CET Vložil: Olda

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

V okamžiku, kdyby stát, společnost, za námi přišla a říkala by: vy křesťané, vy českobratrští evangelíci nesete něco, co této společnosti schází, a my vás prosíme, navyšte počty duchovních a pastoračních asistentů a dalších důležitých pracovníků, abyste mohli jít do škol a pořádat to a ono, a tady na tento účel vás podpoříme, prosíme, udělejte to, pak nemám námitek.

Ale tahle společnost a tenhle stát si to nemyslí. Myslíme si to o sobě tak maximálně jen my. A i kdyby to byla pravda – tak se argumentuje – vždyť my přece děláme tolik dobrých věcí, proč bychom si na to nemohli brát peníze, vždyť jdou na tolik a tolik nesmyslů – tak si je stejně brát nesmíme, a to právě proto, že si to myslíme jen my.


V návrhu, který jde na synod, jsou tyto argumenty proti přijímání takových peněz:

1. Výše „odškodnění neodpovídá skutečnému majetku, o nějž byla Českobratrské církev evangelická připravena v době komunismu. Převyšuje jej mnohokrát a takový majetek proto Českobratrské církvi nenáleží a není možné se o něj brát jakýmkoli způsobem. (Existují-li jaké majetkové nároky jednotlivých sborů na ony lesy, pole, budovy a hřbitovy, nechť tyto sbory zváží samy, chtějí-li o navrácení žádat.)

2. Českobratrská církev evangelická stojí a padá slovem Ježíše Krista a nemůže a nechce své postavení upevňovat majetkem. Takové pojetí je Písmu cizí. Její vnější zajištění musí být dáno předně obětavostí vlastních členů, kteří o životní důležitosti zvěsti své církve vědí a svými životy za ní stojí. Ocení-li společnost – stát v budoucnu bytí naší církve a její přínos pro společnost finanční podporou, budeme to pociťovat jako čest a závazek, nechceme a nemůžeme však tuto podporu vyžadovat, natož si ji nárokovat.

3. S následováním Krista nemá toto tučné finanční zajištění nic společného; nemá společného také nic se svobodou církve. Zkušenost našich předků ve víře naopak v souvislosti s nadměrným majetkem církve mluvila vždy o svedení a zajetí. Není proč se domnívat, že by tomu v tomto případě mělo být jinak.

4. Chtivost a majetkové spory již v tuto chvíli působí na církev zhoubně – obětavost upadá, jedni si již chtějí nárokovat více, než druzí. Celkovou krizi církve, ve které se nacházíme, takováto finanční potopa jen prohloubí. 5. Způsob, jakým byly jednotlivé částky rozdělovány mezi církve a jak se na toto rozdělování církve připravovaly, ekumenu v mnohém znemožňuje a staví mezi nás hradby, které jsme již léta nepoznali.

6. Majetkové nároky církví, jak byly v posledních téměř dvaceti letech stále zdůrazňovány – byť by i byly právně zdůvodnitelné – zcela zničily kredit církve – církví, který tu byl v roce 1989 a těsně po něm. Společností jsme vnímáni jako ti, kdo vztahují ruce po majetku a nikoli jako nositelé evangelia Ježíše Krista.

Je to krok, krok do neznáma. Ale o takové kroky přece jde. Kdyby tenhle krok do neznáma neudělal Abraham, ještě dnes by jeho potomci vyřezávali modly – anebo by žádní nebyli, kdyby takový krok neudělali navrátilci z Babylona, žádný Izrael by nebyl a nic bychom o něm neslyšeli, kdyby takový krok neudělal sám Kristus, dodnes by vyráběl v Nazaretu „prosté cedrové rakve“, takhle bych mohl pokračovat přes Františka z Asissy, Husa a reformátory a Schweitzera a Šimsu a Bonhoefera, až podnes. Že to byli všechno jednotlivci? Ano i ne. A i kdyby, co kdyby se jednou o odvážný krok víry pokusila církev?

Asi by to byl krok – šok. První, kdo je na řadě, jsou faráři. Já k nim patřím a mám rodinu, děti… Ó jak se bojím – a teď nežertuji.

Ale ono to zřeknutí se, zdá se, nebude mít žádný dramatický průběh. Dokonce se zdá, přátelé, že jediný dopad, který to bude mít, je jakési mravní narovnání našich hřbetů. Uvědomění si toho, co jsme a co nemůžeme být. Proto říkám: Zkusme to!

Tomáš Molnár

Zdroj: diskuse na Evangnetu



"Návrh evangelického faráře na odstoupení od nároku na majetkové vyrovnání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy