Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 531 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484282
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Mistr Jan Hus - Naše obrození a naše reformace III.
Vloženo Pátek, 05. červenec 2002 @ 18:55:43 CEST Vložil: Pisnicka

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

naše obrození a naše reformace IV Dodatek k 3. vydání 25 Čeští historikové o oslavě Husově. Potřeba prohloubit oslavy Husovy.
Vědomosti o Husovi a přesvědčení o Husovi. Byl by Hus s nynější církví spokojen? Koncil tridentský a 23. kapitola podle sv. Matouše. Národní svornost V posledních letech jméno Husovo častěji slýcháme, a množí se veřejné oslavy reformátorovy; roste také literatura o Husovi; literatura ta většinou je populární, ale právě proto zajímavá. Český čtenář nemůže si jí nevšímat, nemůže o ní neuvažovat. Vybírám si tentokrát* dva takové spisky; zajímá mne, co českému lidu o Husovi předkládají dva čeští historikové. Profesor Kalousek vydal v Politické knihovně Hlasu národa sešit: O potřebě prohloubiti vědomosti o Husovi a o jeho době, 1902; prof. Pekař proslovil slavnostní přednášku o Husově slavnosti na Staroměstské radnici pražské a vydal ji také tiskem (Jan Hus, 1902). Obě publikace jsou význačny příležitostí, za které vznikly. Prof. Kalousek podává přednášku, odbývanou studentům spolku Krakonoš; je tedy poučno číst, co český profesor o Husovi předkládá českým studentům; prof. Pekař mluvil na radnici capitis regni, hlavy království, a má tudíž slovo jeho také po stránce té jistý význam. Dva časové, kulturní dokumenty, chcete-li, symptomy. Oba spisky vydány jsou proti nesprávnému uctívání Husa. Jistě oslavy Husovy mají být hlubší to vyžaduje úcta k našemu reformátorovi, úcta k naší minulosti, úcta k náboženskému přesvědčení. V té příčině nelze proti povrchnosti a stranickému zneužívání jménaHusova dost důrazně varovat. Prof. Kalousek ukazuje na různých příkladech, jak se k účelům populárním o Husovi podávají vědomosti nesprávné; a jsou to příklady dost křiklavé. Není nejmenší pochybnosti, že spisky populární nesmějí podávat, co vědecky se nedá držet; prof. Kalousek popularizátory v té příčině kárá právem. Ale sám zase dopouští se stejné chyby. Profesor Kalousek nečiní náležitého rozdílu mezi vědomostmi o Husovi a mezi přesvědčením o Husovi; a přece je to rozdíl základní. Mnohým, kteří Husa oslavují, neběží pouze o ten neb onen názor Husův, neběží jim o tu neb onu podrobnost; oni oslavují charakter Husův, oslavují příklad, který nám dal, oslavují vyznavače pravdy. Kdo nepocítil ve svém nitru účinek té vroucné zbožnosti těch našich českých matekpřed obrazem ukřižovaného? A přece neznají nových a nejnovějších teologických výzkumů Ježíšových biografů a vykladačů; a podobně v českém lidu bylo a je pochopení pro vlastní význam Husův, a také novější oslavy Husovy nevztahují se na rektora a profesora,ale na svědka pravdy. Oslavy Husovy mají nás nábožensky povznést, mají nás s Husem duchově spojit právě v tom jeho životním činu největším, že položil život za své přesvědčení. O tomto významu Husově nemůže být žádných pochybností a také nebude, jestliže se odhodláme mít ve věcech náboženských přesvědčení a přesvědčení to, kde a kdy toho je potřeba, vyznávat, osvědčovat. Avšak právě proti tomuto náboženskému významu slavností Husových zdvihá se odpor. Prof. Kalousek je mluvčím těch, kteří nám říkají, že dnes Husova přesvědčení není vlastně již potřeba, protože poměry jsou jiné a lepší, než byly za Husa; zejména prý církev koncilem tridentským napravila, co Hus vytýkal a proč se dostal s církví do osudné kolize. Proto prý, dále, je nevčasné vést boje, v kterých zápasil Hus; prof. Kalousek dovolává se přímo potřeby národní. Zapíšu si tu pro svůj rozbor vlastní slova historikova. Hus za svého času znepřátelil si většinu duchovenstva proti sobě, poněvadž horlil proti některým obyčejům a zřízením církve katolické, ježto nadržovaly u kněžstva špatným náklonnostem povahy lidské. Kdyby Hus nyní žil, o tuto věc nebylo by sporu mezi ním a nynějším kněžstvem katolickým, poněvadž oprava oněch špatných obyčejů a zřízení církevních, o kterou Hus svého času nadarmo usiloval, byla po půldruhém století skutečně nařízena koncilem tridentským... Některá část nařízené reformy provedla se hned, některá prováděla se později a nyní jest již provedena skoro naveskrz. Kdyby Hus žil nyní, byl by nepochybně spokojen s nynější správou církve katolické, když se zreformovala podle jeho přání (ačkoli by na nynější úpadek víry a kázně mezi křesťany naříkal ještě více, než za svého času)... Po této reformě jest nevčasné vésti dále hádky a boje, v kterých zápasil Hus. Nesluší se vytýkati nynější církvi to, co tehdejší církvi spravedlivě vytýkal Hus; ale nesluší se také z druhé strany tvrditi, že Hus neměl brojiti proti zlořádům v církvi, poněvadž prý jich nebylo. Byly, ale minuly! Koncilium tridentské prakticky dalo za pravdu reformačním snahám Husovým. Tělo jeho jest zahubeno, ale lepší část ducha jeho po smrti zvítězila, nejvíce v té církvi, která jinou část nauky jeho odsoudila. To vše jsou události dávno dokonané, boje dávno vybojované a není potřebí, abychom v nich pokračovali a dále o ně zápasili. Není žádná potřeba, aby národ český dělil se v přátely a nepřátely Husovy a aby ty strany navzájem se potíraly. Jest v přítomnosti dostatek různých prospěchů, které se hlásí k platnosti: prospěchy hospodářské, společenské, stavovské, o které se dělíme v přirozené strany; a jest tu veliká potřeba národní, která nás všechny bez rozdílu volá ke svornosti, ke společné sebeobraně proti útokům, jež směřují nejprve k našemu odstrkování v každém ohledu hmotném i duševním, a v posledním konci k našemu národnímu zahubení... Nedrásejme staré rány již zacelené. Nestavme do popředí to, co nás dělí, a hleďme si toho, co nás spokojuje. Neklaďme po zpátečnicku hlavní váhu na věci minulé: starejme se o potřeby přítomnosti a připravujme lepší budoucnost národu svorným postupem všech národních stran za společnými cíli! Jsou-li Pogiovy dopisy pravy nebo nepravy, jistě má literární důležitost, a prof. Kalousek docela právem dokazuje, že ty dopisy jsou nepravé a že se jich tedy nemá užívat pro oslavování Husa. Ale mnohem důležitější je pro každého člověka otázka, má-li Hus v tom pravdu, aby ve věcech náboženských rozhodovalo Písmo a rozum, a tudíž nakonec vlastní svědomí. Kdo se rozhodne pro svědomí, ten nebude přijímat autority církevní a ten tudíž bude s Husem spojen duchovně právě v nejdůležitější otázce životní, ve svém přesvědčení náboženském. Kdo se rozhodne pro autoritu církevní, ten ovšem bude duchovně stát proti Husovi, třebaže ho bude oslavovat slovy. Běží o to, co komu oslava Husova skutečně je zdali duchovním činem, nebo formalitou. Proto dnes budou oslavovat Husa, zítra biskupa Brynycha a obakrát budou stejně rozjařeni, nadšeni a po případě hlomozní. Prof. Kalousek praví, že koncilem tridentským opravy, o něž Hus stál, jsou dnes provedeny skoro naveskrz . Prof. Kalousek se tu velmi mýlí a nevidí všeho, co by jako historik a dokonce historik český vidět musil. Jak už řečeno, Hus postavil proti církvi a papeži autoritu Písma, a v tom stěžejném bodě církev ničeho nenapravila, naopak pokročila až k čirému absolutismu papežské neomylnosti. Hus tedy, kdyby dnes žil, stál by zase a stejně, ba ještě rozhodněji proti římské církvi papežské. Hus dovolávaje se autority Písma nutně dovolával se také rozumu: Což Písmo sv. velí a světí a což rozum pravý ukáže je jedno z četných rčení o Písmě a rozumu. Písmo může být vykládáno všelijak, a proto Hus důsledně musil se dovolávat také rozumu uznává to římská církev dnes? Kdo s Husem ve věcech náboženských drží se Písma a rozumu, musil by dnes vědět, kam církev dospěla svou jezuitskou morálkou, třeba že Alfonsa z Liguori prohlásila za svatého; kdo drží se Písma a rozumu, musí se děsit a odvrátit od té pověrčivosti, kterou církev v zemích katolických nejen trpí, ale přímo podporuje a udržuje. Případ s Miss Vaughan, do kterého celý Vatikán a sám papež je zapleten, mluví jazykem velmi srozumitelným. A je nesrozumitelné, co stále a stále páše římská hierarchie ve všech zemích? Ano některé křiklavé nepořádky církev stavila, ale nezměnila svých pochybených základů; koncilem tridentským vydány některé dekrety reformní, ale také formulováno učení církevní, a to směrem takovým, s jakým Hus nikdy by nebyl souhlasil. Byl sice také českým profesorem, ale byl důsledný a nebál se poznané pravdy. Hus by pochopil velmi dobře, jak koncil např. stavil hrubé nešvary s odpustky, ale že odpustky samy, a to velmi důrazně, schválil; Hus by jistě neschválil zákaz Písma daný papežem Sixtem V. po koncilu tridentském! Po koncilu Tridentském znásilněn Koperník, znásilněn Galilei Koncil Tridentský především nezabránil hrubému násilí protireformačnímu, násilí, kterého se tím právě na národě Husově tak krvavě dopustil. A tu prof. Kalousek dovede napsat, že by Hus dnes stál v táboře římském, v táboře klerikálním?... Prof. Kalousek nám sám vypravuje, že r. 1869 dal v Pokroku návrh, aby proces Husův byl revidován; návrh ovšem zůstal návrhem a jeho původce teď naivně připouští, že prý církevní soud sotva by připustil, že soudcové kostničtí se mýlili ale prof. Kalousek přesto chce, abychom všichni spokojili se s církví, jaká je. Sice prof. Kalousek také připouští, že by Hus na úpadek víry a kázně mezi křesťany naříkal ještě více než svého času ale, ale ten úpadek víry a kázně nezavinila církev, nýbrž ti zlí křesťané . Svědomí nejvzdělanějších a nejlepších katolických mužů se proti Římu bouří a volá se po nápravě církve in capite et membris prof. Kalousek českým studentům vykládá o Pogiovi a falešných sochách Husových a dochází k závěru, že se my Čechové pro Husa nemáme rozčilovat! Ježíš v znamenité 23. kapitole u Matouše typ zákoníků zvěčnil nepřekonatelným realismem typ lidí, kteří cedí komára, velblouda pak polykají. Prof. Kalousek ovšem dovolává se také národní potřeby; věc národa, čteme, volá nás všechny bez rozdílu k svornosti. Bez rozdílu? Prof. Kalousek se patrně jen přeřekl, neboť na konci se opravuje v ten smysl, že všecky národní strany mají se spojit ke společnému postupu. Svornost! Kdo by nechtěl být svorným? Ale kdo porušil v Čechách za Husa a po Husovi svornost? Hus a husité, anebo ti, kdo se na Husovi dopustili duchovního a fyzického násilí? Ten, který o sobě právem směl říci, že je tichý a pokorný srdcem, učí nás také: Nedomnívejte se, že bych přišel pokoj dáti na zemi. Nepřišelť jsem, abych pokoj uvedl, ale meč. Přišel jsem zajisté, abych rozdělil člověka proti otci jeho, a dceru proti mateři její, a nevěstu proti švegruši její. A nepřátelé člověka domácí jeho. Tomu pořád a pořád tak málo lidí dovede, tak málo lidí chce rozumět. Také prof. Kalousek nepochopuje, že jeho volání po svornosti prýští nejen z duchovní pasivity, ale také z zákonické pýchy! Také my jsme pro svornost, ale jsme přesvědčeni a pro to své přesvědčení uvádíme důvody, že pravda je na straně Husově a jeho opravdových ctitelů; proč prof. Kalousek této pravdě odpírá? Hus je v naší historii kámen, o nějž se charakterové rozrážejí.
 
 
26 Čím Hus nám je a býti má? Hus a úpadek v záložně Svatováclavské. Věčný Huse! Nemůže být nejasno, čím Hus nám byl a je. Předně. Husovo životní dílo byl boj za reformu náboženskou; Hus byl náboženským reformátorem. Toť obsah jeho života a smrti, a proto nám je vzorem náboženské opravdivosti. Kdo se chce dovolávat Husa plným právem a doopravdy, musí se ho dovolávat jako vzoru učitele ve věcech náboženských. Druhé. Budeme se Husa dovolávat pro věc hlavní. Nebudeme tedy věřit v jednotlivostech, co věřil ještě on, neboť v těch věcech jsme nad něho a jeho dobu pokročili; ale budeme se od něho učit stát v poznané pravdě, mít pevné a nezlomné přesvědčení životní, přesvědčení náboženské. Třetí. Od Husa budeme se učit nespoléhat ve věcech náboženských na vnější autoritu církevní, nýbrž na Písmo a na pravý rozum. Čtvrté. Smrt Husova a osudy národa našeho v dobách reformace a protireformace musejí nás poučit, že nikdo na světě nemá práva náboženské přesvědčení znásilňovat. Opravdoví ctitelé Husovi budou pro svobodu náboženskou, pro svobodu přesvědčení. Od Husa a jeho reformy není k Svatováclavské záložně daleko. Svatováclavská záložna a její úpadek potvrdil mně jen to, co vidím v pražských krámech napořád. Nepřemýšleli jste ještě o S Bohem Mit Gott , o těch různých obrazích svatých a lampičkách před těmi obrazy, jak to nalézáte ve zdejších krámech? Nezarazila vás často nesolidnost právě takových krámů? Velikému, příliš velikému procentu českých lidí náboženství je v pravém slova smysle obchodem, jen čarodějným do ut des a ničím jiným; takovým čarodějstvím byl lidem už titul Svatováclavská a bylo ovšem vkládání peněz do té Svatováclavské : a ti nesvědomití světští a kněžští správcové stejně očekávali od Svatováclavské zázraky. V takové náladě italští bandité dávají na modlení, aby se jim podařil lup; italský zloděj podkopávaje se do cizího domu, strká do podkopu obraz Panny Marie, aby se za ním šťastně dostal tam a ven. A na té náboženské úrovni je ohromná většina českých lidí. Také vzdělanci! Lidem těm náboženství je čárami, kterými Bůh anebo jeho některý svatý má být pohnut, nebo přímo donucen k zázraku pro osobu; je-li to, čeho si takový pohan přeje, mravné nebo nemravné, je mu otázkou vedlejší. Kdo náš český život skutečně pozoruje, musil ten český fetišismus poznat a pochopit. Církev dopouští se právě toho hříchu proti duchu, že náboženství od tohoto fetišismu neodlišuje, naopak ten fetišismus všemožně podporuje a sílí; ale ovšem to je kletba katolicismu, že teismus a náboženství od polyteismu a fetišismu ještě nedovedl očistit. Hus musil vystoupit proti zlořádům odpustkovým a proti pověře o krvi Kristově kurátoři Svatováclavské záložny kradli a šidili, a přitom stejně hledali a nalézali posilu v náboženství jako poutníci za doby Husovy do Wilsnacku; ten onen sám sloužil i mši v úmysle, aby bůh mu pomohl v krádeži k lehkému životu... Není každé náboženství mravní. Tomu rozuměl Hus, a proto jeho úsilí o reformu mravní a ovšem především v církvi in capite et membris. Věčný ty Huse český!... Pravda, o tom našem Husovi názory se rozcházejí; avšak nelitujme toho, je dobré, že názory o něm jsou, a je dobré, že se rozcházejí, poznání a následování Husa tím jen získá. Dva názory dnes stojí proti sobě. Jedni vidí v Husovi a jeho reformě dílo povýtce a hlavně náboženské, druzí dávají Husovi a české reformaci význam národní, národnostní. Je sice těžko pochopitelné, jak lidé, kdo znají život Husův a četli jeho spisy latinské a české, mohou nevidět, že všecko Husovo životní úsilí bylo mravně reformní a náboženské; na druhé straně však je pochopitelné, že tlak národních idejí a citů, tíže národnostního boje novodobého i historiky svádí k tomu, že vidí národnostní ideu ve vší české historii a že zejména význačné události, jako českou reformaci, vykládají národnostně. 27 Význam Husův náboženský nebo národní? Česká reformace je především a v první řadě náboženskou Mezi oběma názory nalézáme však také názory více méně prostředkující, kompromisní, jak velmi poučně vidíme z přednášky profesora Pekaře; protože, vyloživ napřed život Husův, profesor Pekař odhodlal se také k ocenění Husova významu nejen pro minulost, ale i pro přítomnost, rozebereme si tyto části řeči obšírněji, neboť dotýkají se nejvážnějších otázek našeho národního života. Uvedu tedy napřed do slova, co čteme o významu Husově: Kde je význam Husův? Zajisté nikoli v intelektuálním obsahu jeho činnosti; myšlenkový fond boje jeho pochází od Wiclifa. Ale co by byly platny pravdy sebečistší, pravdy, jichž cílem je polepšení společnosti lidské, kdyby zůstávaly zamknuty v učených knihách a nenašly apoštolů silné vůle? Hus však pravdu Wiclifovu, odhodlanější a důslednější v tom než mistr sám, učinil pokladem statisíců, hrdina mravní důslednosti přišel ji bránitpřed koncil a položit za ni život. A v té pravdě jeho je dvojí stránka pokroková: Prvá je boj proti korupci hierarchie a tím zároveň boj za křesťanství ryzí, křesťanství v duchu evangelia, křesťanství ne slovy a formou, ale životem a v tomto směru můžeme u Husa shledávati český prvek, český motiv; důraz na praxi křesťanství je základním živlem ve všech dosti se rozcházejících směrech české reformace. A druhou stránkou Husova stanoviska nám drahou je jeho požadavek rozumové kritiky zřízení a učení církevního na základě původních pramenů, na základě bible na daleké cestě, která vede staletími od nesnesitelné a často osobivé autority, přikazující slepě věřiti, k emancipaci lidského rozumu, je Husův smělý boj za myšlenku Wiclifovu první velkou etapou nové doby. A tu ovšem není bezvýznamno pro nás, že to je Čech a horlivý Čech, jenž před tváří křesťanstva vypustil duši za tyto první obrany mravního a myšlenkového obrození v duchu novověku. K tomu si pozorně přečteme, co profesor Pekař vykládá o významu Husově pro přítomnost. Profesor Pekař zove rozjímání to několika upřímnými slovy ; pročteme si slova ta proto tím pozorněji. Jsme malý národ, i je pochopitelno, že s pýchou vzpomínáme dob, kdy jsme více znamenali ve světě kulturním i politickém než dnes, že vzpomínáme především slavného století, jež ovládá jméno Husovo. Ale jaká tragika! Oslavujeme Husa a národ jeho, jenž nasadil všechno za pravdu evangelia, vzpomínáme druhého slavného boje za dědictví Husovo, boje Jiřího z Poděbrad, vzpomínáme ryzí jednoty bratrské, těch dvou století, jež, jak jsem pravil, ne zcela v duchu Husově, ale následkem faktického vývoje byla bojem za vlastní individualitu, za vlastní pravdu proti Římu a jež skončila se tak hrozně násilným pokatoličením našich předků a dnes, dnes je totéž heslo bojovným výkřikem proti nám! Dnes všeněmecké heslo Los von Rom! je netoliko Pryč od Rakouska! ale i Hr na Čechy! Opakuji: jaká tragika! Na místech, kde za nářku obyvatelstva před 280 léty zavírány byly královskými komisaři protestantské kostely, rostou dnes nové; letos vysvěcen byl slavně nový kostel v Hrobech, v týchž Hrobech, kde zavření protestantské modlitebny dalo r. 1618 podnět k českému povstání! A dnes je každý takový kostel, každá obec jeho zároveň hrozbou nám, neboť jen z boje proti nám v dnech pádu Badeniova zrodilo se toto hnutí, politické cíle pokrytecky maskujíc náboženskou potřebou, politické cíle, jejichž přiznanou částí je germanizace českých zemí a nepřiznanou ba vlastně také přiznanou připojení k říši německé. Máme proto od svého historického Pryč od Říma! odvraceti se s nechutí, máme se učit nenávidět největší periody našich dějin? Zajisté nikoliv! ale tolik vlasteneckého rozumu, tuším, míti musíme, abychom tomuto nebezpečnému hnutí, jež netají se tím, že chce naší zkáze, nepracovali do rukou, abychom nevyvolávali dnes zbytečně beznadějný svár konfesionální v národě, jenž potřebuje tolik sebrání sil, tolik myšlénkové jednoty. Je velkým omylem, tvrdí-li se, že vedoucí myšlénkou našeho vývoje národního je myšlénka náboženská; velkým motivem našich dějin je myšlénka národní; jí chví se každý nerv naší minulosti, od doby apoštolů Cyrila a Metoda až do nynějška. A dnes snad více než kdykoliv jindy nastává její hodina. Nezapomínejme, že tenkrát, kdy předkové naši sváděli sami vítězné bitvy s přesilou německých nepřátel, nebylo vlastně říše německé, že to, co se jí pyšně zvalo, byl bezmocný chaos států a státečků, v němž vládu vykonávala vlastně cizina, v němž nebylo ani jednotného vědomí národního. Před nemnoha lety povstala říše tato ze svého ponížení, mocná a vítězná. Nacionalismus její, a to výbojný nacionalismus roste úžasně, rozdmychován vytrvale z míst nejvyšších řeči, jež jsme v poslední době slyšeli, netýkají se jen Poláků, ale všeho východu na německé hranici a jsou s to, aby především nás naplnily vážnými obavami a zburcovaly z malicherností našich k práci vážnější. Musíme nepochybně hotovit se k obraně ta ovšem bude záležeti na naší neoblomnosti mravní, na naší síle kulturní a hospodářské vzpomínáme-li minulosti, abychom posílili se jejími velkými vzory, hledejme to, co opravdu spojuje a posiluje. V tom smyslu volám světlé památce Husově: Sláva! 28 Historik české reformace musí také znát vývoj náboženský a církevní. Odsoudila církev Husa právem? Řekl jsem, že prof. Pekař v posuzování a odhadování významu Husova stojí na stanovisku kompromisním; zapisuje si teď jeho vývody, jsem v pochybnosti, jestli jsem se dobře vyjádřil. A vzniká pochybnost tím, že sporné otázky formulovány jsou nepřesně. Nechci proti prof. Pekařovi polemizovat pouze profesorem Pekařem, ale přece musím ukázat na vnitřní odpory v jeho vývodech. Je prý velikým omylem vidět v náboženství vedoucí myšlenku našeho vývoje, velikým motivem našich dějin je prý myšlenka národní. Již v té základní větě je nepříjemná nepřesnost: je přece rozdíl mezi myšlenkou vedoucí a mezi velikým motivem; mezi oběma by nutně nemusilo být rozporu, ale musím předpokládat, že prof. Pekař v národní ideji vidí naši myšlenku vedoucí. Alespoň tomu nasvědčuje tenor celé řeči. Říci, že národní ideou chví se každý nerv naší minulosti od Cyrila a Metoděje počínajíc až do dneška, je jistě řečeno sice moderně, ale nesprávně; naši staří předkové by o nervech tak nebyli mluvili. Národní idea, jak o ní mluví prof. Pekař, je idea novodobá a nesmí se vnášet do minulosti; to je počínání nesprávné a nehistorické. Prof. Pekař sám říká o Němcích doby starší, že jednotného vědomí národního neměli a my jsme je tenkrát měli? Neměli; neměli, opakuji v tom smysle, ve kterém se pojímá dnes a v nové době vůbec. Že již ve středověku byli Čechové a Němci a že často spolu zápasili, neznamená, že tenkrát už bylo vědomí národnostní; bylo ovšem vědomí politické, bylo také vědomí jazykové a národní odlišnosti, ale vědomí národnostního v dnešním smysle nebylo. Prof. Pekař vidí v starším Německu politický chaos a vládu ciziny co bylo v Čechách od 13. a 14. věku? Byli Lucemburkové národními? Byli národními jejich předchůdcové a jejich výbojná politika, pachtící se po vládě nad kraji německými? Rozumí se samo sebou, že již před reformací někteří Čechové (někteří zase ne!) zle nesli usazování a nadpráva Němců a že proti tomu brojili a se vzpírali; ale v tom bylo více odporu proti cizímu, neznámému a nezvyklému než vědomí národního; bylo v tom vědomí politického a společenského, ale nebylo národnostního cítění a myšlení. V tom odporu jevil se rozdíl kulturní a jevil se dokonce rasový, ale ani to není vědomím národním. Vědomí národní vzniká teprve v nové době a vyniká hlavně reformací. Ale ani v reformaci nebylo ještě vědomí národního v našem smysle, jak nejlépe dokazuje všecka historie reformace a její průběh. Hus přece a celý průběh reformace husitské a bratrské jistě charakterizuje nás jako Čechy, v Husovi a reformaci jistě se projevila naše přirozenost česká; nuže co je dílo Husovo a naší reformace? Profesor Pekař, vykládaje o významu Husově, sám klade důraz na Husův charakter, na pokrokovou stránku jeho reformy a konečně na český motiv (podškrtuje prof. Pekař) náboženský kde je tu vědomí národní? Projevuje se v Husovi a v husitské době vedoucí myšlenka české historie, nebo ne? Projevuje se vedoucí myšlenka česká v hnutí náboženském trvajícím od polovice 14. století až do 18. nebo ne? Co zbude z naší historie, když vynecháme Husa a reformaci? A jestliže se tedy v Husovi a v reformaci jistě projevuje vedoucí idea česká, byla to právě idea náboženská. Že Hus pracoval pro odstranění cizí převahy na univerzitě, nedokazuje tolik, kolik tvrdí prof. Pekař Nedokazuje toho ani Husovo kázání proti německým konšelům, ani jeho list polskému králi Vladislavovi. Máme zajisté na druhé straně Husovo prohlášení, že jest mu hodný Němec milejší než nehodný Čech, a právě tato zásada spravuje celou reformaci: Hus učí se nejvíce od Angličana Wiclifa, a v průběhu reformace vidíme, jak v národě našem vzrůstají strany náboženské a jak nepřátelsky stojí proti sobě náboženství různilo mnohem více než jazyk a národnost. To přece vidíme na průběhu reformace: pokud Němci byli obhájci Říma, stáli Čechové proti nim, když Řím opustili, spojili se s nimi. Luther byl jistě dobrý Němec, a žije později než Hus, byl také mnohem nacionálnější; ale přesto vyznal, že je husitou, a přijímal nekatolické Čechy ve spojenectví, jako zase tito pořád více a více přijímali lutherství. Profesor Pekař uvádí manifest pražský z r. 1420, neuvádí jej sice zřejmě za doklad národnostního rázu husitství, ale mohl by tak učinit a větším právem než uvádí uvedené fakty. Ale i v tom manifestě důraz jest položen na náboženství; o Němcích se praví, že mají odpor proti českému jazyku, ale především se jim vytýká, že jsou ve službách papežových. Vždyť manifest z r. 1420 jest psán proti papežovi a jeho bule osnující proti Čechům křižácké tažení. Němci později a již za bojů táboři, jistě nemenší Čechové než Pražané, vydali (německý!) manifest (1431) a tam stejně vytýkají Němcům, že slouží papeži a hierarchii a že hájí církevní porušenosti; Čechové prý neradi s nimi vedou boj, ale musejí pro svou obranu. S říší prý by rádi byli ve smíru a společně s Němci chtěli by pracovat k opravě duchovenstva. Co se týká Husova listu králi Vladislavovi po bitvě u Grunwaldu, tož stejně nedokazuje toho, co tvrdí prof. Pekař. Totiž: všecky tyto jednotlivosti dokazují sice, že v době reformační a s reformací naší probouzí se také cit národnostní a do jisté míry i slovanský, ale nedokazují, že Hus, husitství a celá naše reformace jest především a předně národnostní. A o to běží. Že by v době reformační vědomí národnostního nebylo, nikdo ovšem netvrdil a netvrdí. Boje s Němci byly následkem reformace. Hus počal horlit pro nápravu českého života a českého duchovenstva; když se Řím postavil proti Husovi a jeho českým stoupencům opíraje se o císaře německého a říši, přirozeně došlo k bojům s Němci, protože byli ve službách Říma. Řím proti nám přirozeně hotovil Němce, protože s námi sousedili. Ale boje s Němci nebyly Čechům nejhroznější nejhroznější byly jim boje s Čechy katolickými, jdoucími ruku v ruce s Němci.* Historie česká nemá jen obsahu negativního, odporu proti Němcům: národ náš se vyvíjel pozitivně a samostatně, a tímto pozitivním a samostatným vývojem vznikla Husova reforma a česká reformace vůbec. Vím dobře, že už před prof. Pekařem vysloveno bylo mínění, že všecka naše historie spočívá v boji s Německem. Ukazuji právě, že to není pravda. Jest to vůbec formule nejasná a neurčitá. Že každý jedinec a také každý stát a popřípadě i národ musí zápasit o svou existenci, jest vlastně truismus; neříká to nic, jistě ne mnoho. Němci musejí svou existenci obhajovat, musejí ji obhajovat Francouzové, Italové atd. takové všeobecné pravidlo nevysvětluje v historii mnoho. Běží vždy o to, za jakých podmínek a jak se boj existenční vede. Prof. Pekař dopouští se nepřesností netoliko v psychologickém a sociologickém výkladě a vážení historických faktů, on o podstatě a průběhu naší reformace podává nejen úsudky, nýbrž i fakty nesprávné. Prof. Pekař líčí totiž jednání koncilu basilejského s Čechy (1433) po bitvě u Domažlic jako kapitulaci koncilu a jako největší české vítězství v dějinách; to pokládám za nadsazování a úsudek velmi nesprávný. V té věci již Palacký viděl lépe, pochopiv, že bitvou u Domažlic nastal také v domácích poměrech českých osudný obrat; laskavost diplomatického Juliana Cesarini, jenž v hanebné porážce Čechům zanechal svůj kardinálský klobouk i křižáckou bulu, musí se posuzovat docela jinak, a také smiřlivost Pražanů a husitů a příchod Rokycanův, Prokopův a družiny před koncil znamená něco jiného než největší české vítězství ! Prof. Pekař, zdá se mi, založil svůj úsudek na mylném faktě; praví totiž, že zástupcové koncilu Čechům přiznali jednání na základě zákona božího a praxe prvotní církve! A na tom čeští vyslanci vskutku do Basileje šli. Je mně nepochopitelné, jak prof. Pekař mohl takovou větu napsat a nezarazit se: takovou koncesi Řím neudělal a nemohl udělat nikdy, jak právě všecko jeho jednání s husitskými Čechy dokazuje. Ve skutečnosti vyslancové koncilu vedle zákona božího, Krista, apoštolů a prvotní církve spolu se dovolávali koncilů a církevních učitelů, tj. Čechové přistoupili kvůli jednání na jiný základ, než kterého hájil Hus, a proto nelze říci, jak praví prof. Pekař, že jednáním Rokycany, Prokopa a ostatních s koncilem zvítězil také Hus. Zvítězil de facto Řím, třebaže mnozí otcové koncilu v tu dobu stáli proti papežovi.* Prof. Pekař mezi jiným také praví, že Hus od církve z jejího stanoviska prý byl odsouzen správně. Prof. Pekař opět nesoudí historicky. Sám prof. Pekař přece ukazuje, že koncil basilejský jednal s Čechy jinak, a vidí v tom dokonce vítězství Husovo bylo stanovisko církve za 18 let po upálení Husově již jiné? Nebylo. Držíme-li se totiž učení a precedencí, tož věc už za Husa měla se tak, že církev (o právnické stránce tu mluvit netřeba) mohla se držet názoru Tomáše Akvinského, jenž dovoluje kacíře trestat smrtí, ale mohla se také držet mínění lidštějších, křesťanštějších. Byla to otázka nejen práva, ale také jeho výkladu. Církev tu nebyla vázána dogmatem, ani míněním jedním (sv. Augustin např. soudil o trestu kacířů mírněji, a církev někdy se ho držela), a proto mají pravdu ti, kteří tvrdí, že Hus byl odsouzen nesprávně. O tom ani nechci mluvit, že se koncil ve svém postupu dopustil docela zjevných nesprávností a násilností. Jak tedy může prof. Pekař říkat, že Hus byl odsouzen správně? Či chtěl jen říci, že církev měla právo odsoudit Husovo učení? Rozumí se samo sebou, že církev, stejně jako Wiclif a Hus, měla právo hájit učení svého, ale jen o to přece při odsouzení Husově nešlo. Ani taktika ani učení římské církve nebyly a nejsou tak ustálenými a jednotnými, že by prof. Pekař tak všeobecně mohl se dovolávat historické relativity. Vzpomínám poučné paralely z letošního jednání na německém říšském sněmě. Proti centrum uvedli liberální řečníci místo z učebnice církevního práva od de Lucy tištěné v Římě minulého roku; de Luca tu žádá trest smrti pro kacíře ještě dnes. Avšak katolíci němečtí (mezi nimi sama Kölnische Volkszeitung) odmítají toto učení italského fanatika, vidouc ve spisovatelích `a la de Luca největší škůdce své církve. A tak jako dnes jsou katoličtí teoretikové a právníci mírnější a nemírnější, lidštější a nelidštější, tak bylo v 15. století za Husa; v duchu doby bylo také Husa neodsoudit k smrti, ale otcové kostničtí vzali při na lehké vážky a postupovali s pravou římskou neopravdovostí a nelidskostí. 29 A zase o svornosti. Reformace česká má obsah především náboženský: rozdíl ideje národní a náboženské Zasluhuje povšimnutí, jak prof. Pekař, odborník v rakouské historii, posuzuje německé Los von Rom; vidí v tom jen politický boj proti nám zrozený z éry Badeniovy výklad od historika rakouského jistě překvapující. Věc vyžaduje však širšího rozboru, a ten dám příště; zatím s prof. Pekařem uznávám, že výbojný nacionalismus německý vyžaduje z naší strany zbystření vlasteneckého rozumu. Ano rozumu. A rozumu národové nikdy nemohou mít dosti. Agresivnímu nacionalismu německému nesmí proto (ani nemůže!) čelit nervózní nacionalismus český. Souhlasím, že by konečně měla být učiněna přítrž malichernosti českého života, ale ovšem k tomu především patří, abychom svůj národní život a pojímání historie povznesli na to světové hledisko, které již Kollár, a právem, chtěl zaujímat. Jestliže také prof. Pekař volá po jednotě a spojování, tož opět a opět musím k tomu říci, že svornost je pravidlem jen formálním a že běží hlavně o to, v čem máme a můžeme a smíme být svorni. Myšlenková jednota : lze takovou jednotu diktovat? Lze ji udržet a sílit stálým odkazováním na nepřítele? Neoblomnost mravní a síla kulturní , které se prof. Pekař také dovolává, znamená především pracovat ku poznání a rozšíření pravdy; tato práce vyžaduje snášenlivosti, ale také odvahy nepřijímat seberozšířenějších názorů bez kritiky. Není pochybnosti, že také český nacionalismus pod etiketou svornosti svou nepokrokovostí a duchovní nehybností stává se národu velmi nebezpečným. Prof. Pekař odpověděl na mé vývody o Husovi v Českém časopisu historickém a odpověděl tak, že v zájmu věci dávám protiodpověď. Prof. Pekař polemizuje hlavně kvůli národné ideji, že prý není žádná pouze novodobá idea, ale idea projevující se hned v prvých dobách dějin českých, neopouštějící jich nikdy a v kritických chvílích, kdy národ byl nebo považoval se za ohrožena ve své existenci, rostoucí k síle a šíři moderního nacionalismu . Spor byl o to, byla-li národní idea myšlenkou vedoucí; prof. Pekař teď jen říká, že se idea národní v dějinách projevovala, a projevovala prý se hlavně tehdy, kdy šlo o existenci národa: na to jsem právě ukázal, že bojovat o svou, rozumí se českou existenci není ještě bojovat z motivu nacionálního. Ty boje o existenci byly boji povýtce politickými, nebyly boji národními. Uvedl jsem za doklad historiky, kteří o věci filozofičtěji přemýšleli; prof. Pekařovi neimponují prý autority nedostatečně informované: Němci v svém celku vskutku poznali německou myšlenku národní teprve v době nové; my však již v středověku; i dnes by bylo např. těžko u nás i u Němců ukázati na národní dějepis nesený tak horoucím a rozhodným názorem nacionálním, jak to pozorujeme u českého Dalimila v 14. stol. Na to odpovídám: Fakty jsou proti tvrzení prof. Pekaře. Také středověcí Němci cítili se jako Němci proti např. Francouzům a Italům, ale přesto nebyli nacionálními v nynějším slova smyslu; říci, že by se teď ani u Němců nenašlo historika tak nacionálního, jakým byl Dalimil, je tvrzení nesprávné. O berlínském Lenzovi čtenářové Naší doby se dočetli; mohl bych ukázat na promyšlený a soustavný nacionalismus Treitschkeův, Lagardeův aj. ale nemám kdy tu vypisovat jmén a fakt, o kterých se lze poučit v každé lepší historii německé literatury. Němci v 19. století (po bojích proti Napoleonovi!) měli celé národnostní školy historické o právech, hospodářství atd. atd. Než hlavní věcí je, byli-li Němci v středověku nenacionální a my nacionální; v té příčině prof. Pekař by svého tvrzení nedokázal. Prof. Pekař dovolává se Palackého pro názor, že hlavním obsahem našich dějin bylo stýkání a potýkání češství s němectvím; není tím prý historie pouze negativní, ostatně prý i negace může být rodnou půdou pro snahy zdánlivě pozitivní ; český wiclifismus např. mohl se velmi snadno, ne-li rozvinouti, tedy své bojové síly nabyti z odporu proti německým mistrům na univerzitě . Palacký prý nemínil pouze odpor k cizině, ale také rozmanité zažívání ciziny. Opět nemohu slevit. Právě český wiclifismus nedostal se k nám od Němců, ale z Anglie; také Anglie je cizina, ale běží o cizinu německou! Ve velmi důležité věci, v nejdůležitější, působily tedy vlivy anglické, ne německé a působily vlivy pozitivní. Nepopírám ani vlivů německých na naši reformaci; před Husem v Čechách byly reformní vlivy také německé. Nebylo všecko německé nám protichůdné. Než to všecko jsou věci vedlejší; hlavní otázkou je, byla-li naše reformace pozitivně českou, a k tomu odpovídám, ano! Sám prof. Pekař ve své přednášce v reformaci našel český motiv. K čemu teď spor o slova negace a pozice? O to běží, zda-li ten český wiclifismus mohl se protivou proti Němcům rozvinout, jak prof. Pekař se vyjadřuje; prof. Pekař to teď už sám popírá a jen říká, že z toho odporu mohl nalézti své bojovné síly je to důkaz pro tezi Palackého? Prof. Pekař patrně necítí, jak od svého původního tvrzení krok za krokem ustupuje, třebaže slovy svých dřívějších názorů hájí. V otázce nacionalismu naší reformy teď píše: Že však národnostní protivy v Čechách v době Václavově přispěly v prvé řadě (vedle hospodářských a společenských) k mohutnému rozvoji hnutí náboženského, celý národ uchvátivšího, o tom nepochybuji v nejmenším a je to také patrno z nacionalismu Husa samého. Prof. Pekař nepochybuje, to je pravda, ale to zase nestačí na důkaz. Podškrtl jsem některé výrazy, o které tu běží. Předně není spor o to, přispěly-li protivy národní k rozvoji reformace; původně profesor Pekař tvrdil něco jiného; když prof. Pekař vedle národní protivy ještě klade protivy hospodářské a společenské, pak zase své dřívější výroky modifikuje. Avšak věc hlavní tím přece není vyřízena prostě proto, že z protiv národních a hospodářských (pojem společenských protiv je příliš mnohoznačný, proto jej nechávám stranou) jakživ, nikdy a nikde se nezrodí hnutí náboženské. Je-li náboženství náboženstvím, tj. zvláštní, samostatnou mohutností duchovní a kulturní, pak nelze ho odvozovat z mohutnosti jiné, ani z národnosti, ani z hospodářství a vůbec z ničeho než z náboženství. A dokonce reforma náboženství, intenzivní vzrušení náboženské, nedá se nikterak vyložit nacionalismem. Z železa zlato také se nedá dělat, leda ve fantaziích alchymiků.
 
 
 
  EDIČNÍ POZNÁMKA
 
  První knižní vydání studie Jan Hus. Naše obrození a naše reformace vyšlo nákladem Času. Praha [leden] 1896. Tiskem J. Otty. S. 60. Cena 30 krejcarů. Pro tuto publikaci Masaryk upravil a doplnil přednášku, kterou přednesl v Občanském klubu v Kolíně 6. 7. 1895. Pod titulem K 6. červenci a podtitulem Naše obrození a naše reformace byla otištěna v Naší době, r. 2, č. 11, 20. 8. 1895, s. 961-973 a č. 12, 20. 9.1895, s. 1057-1071. Na závěr podepsáno T. G. Masaryk. Studie byla rozčleněna do deseti kapitolek (I až X); v knižním vydání kapitola I-VII jsou totožné s paragrafem 1-7, kapitola VIII tvoří paragraf 8 a 9, kapitola IX paragraf 9 až 11, částečně 12 a 14, a paragraf 15 až 17, kapitola X paragraf 18. Pro knižní vydání autor některé části rozšířil a napsal třetí část označenou jako Doslov. Na závěr knihy je datace a šifra: Koncem prosince 1895. T. G. M. Knihu ukončuje Přehled, stručný obsah jednotlivých paragrafů. Knižní verze se od časopisecké verze na mnoha místech liší. Nezaznamenáváme změny slovosledu, lexika, kurzívy, drobné úpravy formulační. Některé věty či jejich části Masaryk v knižním vyd. škrtl (škrtnuté části uvádíme kurzívou): s. 314 u K větě Vyloženo již v České otázce se vztahovala poznámka pod čarou: Viz Naše doba, r. I, s. 730 s. 315 u neboť hranice ta není ještě rozmetána jak rozmetali Janův popel s. 327 u K větě To všecko vynikne se vztahovala poznámka pod čarou: Studie o Kollárovi v Naší době není ještě úplná a dokončena s. 336 u poslední věta paragrafu 11: Jak patrno jsou v učení Kollárově jisté nesrovnalosti, alespoň obtíže, kterými se jindy budeme obírat obšírněji. s. 342 u závěr paragrafu 16: Jak řečeno, naši buditelé zabávali se problémem více při své práci vědecké a literární jiné; ještě Kollár (Kázně) o věci mluví nejčastěji, Palacký ve své posouzené již v České otázce noetické stati z mládí, Havlíček ve svých Epištolách. V Zápiscích Jungmannových máme dokonce filozofii našeho liberalismu rozumí se tajnou. Jsme ve svém vývoji dále a proto i filozofie náboženství bude se pěstit samostatněji a podle našich poměrů historicky daných. Text knižního vydání byl rozšířen: s. 318 u Tím Hus zároveň a koncilem s. 321 u Hus důsledně odmítl rezervací nevyslovenou. s. 326 u Dobrovského úsudky proti temnotě reformační. s. 329 u Smetana více než jeho předchůdcové slovanského nadčlověčenství . s. 334 u Smetana vychází z protestantismu filosoficky . s. 336 u To vysvítá z celého ku propasti vedla. u nejpřesněji Palacký kniha, čl. 3. u Toto stanovisko rozvádí ve svých Dějinách. s. 337-40 u Podrobněji Palacký tak málo rozumíme. s. 341 u Tuto reformu katolické církve do Ducha Národních novin. u K doplnění Havlíčkových názorů ve Slovanu 1851, č. 47. u Smetana, vycházeje filosoficky vznešenější, než posud byla. s. 342 u Křesťanství naše matrikové. s. 342-3 u Proto také nemohli bychom reformací a obrozením započatý . s. 344 u Bratří! Avšak náš problém není pouze teoretický. Některá místa byla autorem pro knižní vydání přeformulována či doplněna. Uvádíme jen radikálnější zásahy: s. 316 u smysl věcný a historický běžnému smyslu. v čas. smysl věcný a historický. s. 323 u Německo stalo se teprve později v čas. Německo bylo proti Rakousku politickým orgánem pozdější reformace západní. Teprve později s. 327-8 u rozdíly jsou větší nechci více v čas. rozdíly jsou větší a pronikavější. Také nechci více s. 330 u přece v praxi politické nezdráhal se v čas. přece v praxi nezdráhal se s. 332-3 u vývojem náboženským a mravním naše literatura, naše umění v čas. vývojem náboženským a mravním není mravnosti bez náboženství, ideu tu přejímajíce řešiti chceme zároveň problém náboženský, filosofický. Naše literatura, naše umění s. 333 u s nynějším myšlením věřící katolík a evangelík v čas. s nynějším myšlením. Věřící katolík a evangelík s. 333-4 u poslání nesnadné analogii v národě německém v čas. poslání nesnadné. Naše historie nedá se odčinit a odsud pro myslící hlavy české přirozený rozpor. Kardinál Schwarzenberg rozpakoval se prohlásit v Čechách nové dogma o neomylnosti. Není naším úkolem předpisovat, jak katolická politika v Čechách má a může postupovat. Máme proto zajímavou analogii v národě německém. s. 334 u Husovy a bratrské podobně jako katolicismus v čas. Husovy a Bratrské. Tyto naše církve sloučily se později s německým protestantismem, Palacký naši českou reformaci pokládá za podstatně protestantskou nezcela právem, jak vyplývá i z toho, že protireformace provedena tak pronikavě a úspěšně. Sloučení českých církví s německými (luterány) a ostatními (reformovanou církví podle Kalvína) není proti tomu důkazem, ale tím národní ráz reformace naší, podobně jako katolicismus s. 335 u docela vědomě opouštěje reformaci? v čas. docela vědomě duchovní rozpor své minulosti a tudíž i přítomnosti. Co to znamená tak zní ten náš problém že národ český, jediný ze všech národů na světě, zanechal katolicismus, provedl reformaci, ale opět se vrátil ke katolicismu, opouštěje reformaci? s. 336 u Vidí v katolicismu a protestantismu uznává však protestantismus.... v čas. Vidí v katolicismu a protestantismu (česká reformace jako Kollárovi je mu totožná s protestantismem) dva světodějné principy duchovní princip autority a rozumného bádání; uznávaje potřebu obou, vidí v jejich vzájemném působení na sebe prospěch pro člověčenstvo a pro náš národ Toto stanovisko rozvádí ve svých Dějinách a formuloval ve své polemice s Höflerem; jako Kolllár uznává však protestantismus s. 340-1 u přijímaje českou reformaci přál si reformy v čas. přijímaje stejně českou reformaci jako katolík, přál si reformy s. 342 u po podstatě a hodnotě náboženství: otázce se vůbec vyhýbají. v čas. po podstatě a hodnotě náboženství. Všichni odpovídali více implicite, zejména Palacký svou historií, o sobě filosofií náboženství málo se zabýval. Proto ji mnozí v Dějinách nevidí, mnozí ovšem, a obzvláště gros tzv. vzdělanců, se otázce vůbec vyhýbá. s. 343 u vniterně prožít pokračovat. v čas. náš úkol je vývoj ten vniterně prožíti a pak s jinými dále pokračovat. s. 344 u jednostranně nacionálně v nekritický historismus v čas. jednostranně nacionálně; upadal takto v nekritický historismus O knížce napsal autor pod šifrou F. autoreferát (Naše doba, r. 3, č. 8, 20.5.1896, s. 759): Otisk a doplnění statí v Naší době uveřejněných. Udány citáty ze spisů Dobrovského, Kollára, Palackého a Havlíčka, dokazující shodu idejí reformačních a obrodních. Obzvláště spiskem vyniká Palackého filosofie dějin a náboženství a Kollárovy Kázně a řeči; jsou prvou českou obrodní filosofií náboženskou a tím spis tento dostává v naší literatuře své nové místo. Také druhé vydání vyšlo nákladem Času. Praha 1899. Tiskem Karla Brandeisa v Třeboni. S. 62. Na závěr je připsáno: Koncem prosince 1895; opakováno 1899. T. G. M. Vydání, kromě několika drobných změn, je shodné s prvým. Významnější změnou je vynechání věty s. 348 u revolučním liberalismem. I někteří čelnější buditelé obroditi by se chtěli liberalismem. Jungmann je typ Třetí vydání “opravené” vyšlo nákladem Času, Praha [červen] 1903. S. 120. Cena 60 hal. Na závěr knihy je údaj: Koncem prosince 1895, opakováno r. 1899 a s některými opravami 1903. T. G. M. Autor knihu rozšířil o čtvrtou kapitolu s titulem Dodatek k vydání třetímu. Tento text byl nejprve publikován bez podpisu v Naší době s titulem Ze zápisníku Čtenářova (r. 10, č. 2, 20. 11. 1902, s. 152-156; č. 4, 20. 1. 1903, s. 312--319; č. 8, 20. 5. 1903, s. 635-636 s podtitulem Ještě jednou polemika o Husa). Text byl hvězdičkami rozdělen do několika částí, které jsou zachovány i v knižním vydání. Nekryjí se však s rozdělením do paragrafů ve vydání čtvrtém. V prvních dvou pokračování byl vyznačen stručný obsah textu. Do knižního vydání z těchto charakteristik obsahu nepřešla úvodní věta Univerzitní oslava Husova , druhá: Čeští historikové o oslavě Husově neměla slovo čeští a místo závěrečné věty z knižního vydání Reformace česká má obsah především náboženský: rozdíl ideje národní a náboženské v časopise bylo Postscriptum. Některé části časopiseckého textu do knihy nepřešly. První odstavec prvního pokračování (s. 153): Univerzita oslavila 11. října 500letou památku Husova rektorátu; prof. Gebauer měl ve veliké síni koleje Karlovy přednášku o Husově významně v českém písemnictví. Roku 1402 literární činnost Husova, zejména česká, byla ještě praskrovná; ale byl již téhož roku kazatelem betlémským a zabýval se studiem spisů (teologických) Wiklefových obojí činností zrál v něm už tehdy náboženský reformátor a jen jako náboženský reformátor Hus má svůj světodějný význam a má tento význam zejména pro nás Čechy. Také další časopisecké pokračování obsahovalo úvodní dva odstavce (s. 312), které do knihy nepřešly. Následovaly po odstavci Čtvrté. Smrt Husova (zde s. 357): Čtenář Naší doby nečte pouze co je tištěno, čte a musí číst, co se mu píše. Čte dost často listy nejen podepsané, ale také nepodepsané; listy anonymní, zdá se, patří k české nátuře, alespoň jisté druhy listů anonymních. Mám v té věci značnou zkušenost. Musím však uznat, že čeští anonymové rok od roku stávají se slušnějšími; místo nadávek a hrozeb přicházejí stále více dotazy, pokyny a rady. Ovšem ty dotazy, pokyny a rady jsou často jen výrazem nespokojenosti a obžaloby, a rozumí se, že takových rad, pokynů a dotazů je hodně mnoho. V poslední době neptají se anonymové pouze po Svatováclavské záložně, ale také po aféře Pexider Weyer ( His Rhodus, hic salta ), po sporu Mareš Raýman (prof. Raýmana článek o Kantovi) atd. atd. Čtenář Naší doby ujišťuje všecky tyto své rádce a tazatele, že si všech těchto a jiných věcí všímá; ale má málo místa a proto musí psát po troškách. Ale jen strpení, dojde řadou na všecko, mně nic nezastará. Z téhož pokračování nepřešlo do knihy také závěrečné Postscriptum (s. 319). Po odstavci Zasluhuje povšimnutí, jak prof. Pekař (zde s. 365) následoval odstavec: Přednáška prof. Gebauera, o které je zpráva v Deníku (v 2. čísle), vyšla ve Filologických listech, v posledním sešitu minulého roku. Titul zní: Mistra Jana Husi význam v českém písemnictví. K tomu čteme v poznámce pod čarou: Úkol slovutným akademickým senátem daný byl, oceniti Husa jako učitele a spisovatele, s vyloučením otázek církve se týkajících, a byl podle mé žádosti pozměněn ve smyslu nahoře uvedeném. Vyloučit z literární působnosti Husovy otázky církevní a náboženské, znamená Husa vůbec z literatury vyloučit, asi tak, jak se to mělo stát na Museum; senát české univerzity dal si tím svědectví velmi smutné. Je přímo nepochopitelno, jak takový úkol mužové literárně vzdělaní mohli dát, nepochopitelno ovšem se stanoviska českého, vědeckého a charakterového. Navrhujeme pro budoucí příležitosti tato oslavné úkoly: Jakým inkoustem psal Hus? Jak tlustá byla čínská zeď 6. července roku 1415? Avšak také: jak těžký byl roku 1902 klerikální cop českého akademického senátu? Polemika s Josefem Pekařem pokračovala i v dalším pokračování Ze zápisníku Čtenářova s podtitulem: Dokončení minulého zápisu (Naše doba, r. 10, č. 9, 20. 6. 1903, s. 708-709), ale tuto část Masaryk do knihy nezařadil. Tiskneme ji v Dodatcích. Pro knižní vydání Masaryk znovu upravil text prvních třech kapitol. Kromě řady změn stylistických opět některá místa přeformuloval: s. 315 u filosofický racionalismus životní a kulturní v předcházejících vyd. filosofický racionalismus negující náboženský a tudíž i etický prvek kulturní s. 316 u zřídlo v úsilí politickém Většina lidí v předcházejících vyd. zřídlo v humanismě klasickém a v jednostranném racionalismě. Komenský důsledně a správně klasický humanismus, ačkoli ho nezavrhoval, podřizoval učení nábožensko mravnímu. Většina lidí Z předcházejících vydání také škrtl větu ze závěru odstavce Tím není řečeno (zde s. 318): Dogma reformační nemistrovalo života a nepřeplňovalo. , a ze závěru odstavce Vzpomínky na reformaci (zde s. 349): Všude motivy stejné: tu liberálně nacionální tam české, obrodní, reformační. Čtvrté vydání uspořádal V. K. Škrach a rozšířil je o další práce s obdobnou tématikou (Hus českému studentstvu z r. 1899, M. Jan Hus a česká reformace z r. 1910, Podání Spolku pro zbudování pomníku Husova z r. 1890, K diskusi o Husův pomník z r. 1896, K šestému červenci 1915) a knihu opatřil ediční poznámkou. Kni***** Myšlenky a zájmy doby sv.4. Praha, nákladem Bursíka a Kohouta 1923. S. 193. Páté vydání vyšlo v souboru Česká otázka. Naše nynější krize. Jan Hus. Uspořádal Zdeněk Franta. Sbírka spisů poučných Knihy pro každého (ročník III, sv.1-2), kterou redigoval Karel Velemínský. Praha, Státní nakladatelství 1924. S. 404. Editor otiskl pouze tři kapitoly, Dodatek z r. 1903 v knize není. Viz Ediční poznámku k České otázce, s. 166. Šesté vydání, označené jako 5., představuje nezměněný otisk vydání čtvrtého. Kni***** Myšlenky a zájmy doby sv. 4. Praha, nákladem Bursíka a Kohouta 1925. S. 193. Sedmé vydání, označené jako 5., vyšlo jako reprint (Škrachovy edice z r. 1923) po 56 letech, aby se tak vyplnila mezera, která vznikla ve vydávání děl T. G. Masaryka v době první humanitně demokratické Československé republiky; zasvěcené kruhy vysvětlují tuto mezeru autokritičností T. G. Masaryka, jeho osobní skromností a pracovním přetížením při řízení státu . Tento reprint byl imprimován k tisku v neděli 28. října 1979 při příležitosti oslavy 28. října v Curychu, jíž se zúčastnilo přes 700 čs. exulantů, a na níž promluvil jako hlavní řečník signatář Charty 77 Ivan Medek z Vídně . Dílo vychází v exilu s laskavým pochopením a svolením Masaryk Publication Trust v USA, které vlastní autorské právo spisů T. G. Masaryka a jeho rodiny. Na záložkách je text Jaroslava Dreslera. Zürich, Konfrontation 1979. S. 193. Osmé vydání obsahuje poznámky V. K. Škracha ze 4. vydání a odkazy k literatuře. Praha, Jan Kanzelsberger 1990. S. 163. Naše — deváté vydání se opírá o edici V. K. Škracha, v níž čteme, že se Masaryk původně rozpakoval znovu tyto stati vydávat bez vlastní revize a úpravy , ale posléze k vydání svolil. Vzhledem k edičním zásadám, které uplatňujeme ve Spisech T. G. M., však nerespektujeme rozsah Škrachova souboru. Je pochopitelné, že Škrach usiloval zpřístupnit také další texty o Husovi, ale i tak šlo pouze o výbor, který svědč


"Mistr Jan Hus - Naše obrození a naše reformace III." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy