Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 264 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116545298
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: co mi nesedí na denominacích?
Vloženo Pondělí, 20. říjen 2008 @ 10:06:52 CEST Vložil: gojim

Zamyšlení poslal runa

nad čím přemýšlím poslední dobou a zajímá mě váš názor.)

Dověděl jsem se totiž o vás z domu Chloé, bratři, že jsou mezi vámi spory. Myslím tím to, že se mezi vámi říká” Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi, já k Petrovi, já ke Kristu.kOR.12 KAP.


          Na základě toho verš přemýšlím nad tím, že už v té době se začali tvořit skupiny, které si myslely , že žijí křestanství
          nejlépe/autenticky/.Ael zatím stále nedošlo k úplnému rozkolu.

O stranách v Korintu se mnoho spekulovalo. Výsledky však zůstávají hypotetické. Přidržme se toho, co plyne z textu!

Stoupenci různých skupin v obci se odvolávají každý na “svého” učitele. To, že se část obce odvolává na Pavla, je téměř samozřejmé. Pavel přece tuto obec založil. Pokud v Korintu existovala vlastní Pavlova strana, pak se tato skupina asi vytvořila až jako reakce na určitou opozici vůči Pavlovi. Apollos byl podle Skutků apoštolů (Sk 18,24- 28) křesťanem ze židovství. Pocházel z Alexandrie, byl to řečnicky nadaný a vysoce vzdělaný muž, který se zdržoval po určitou dobu v Korintu. Tam zřejmě díky svým řečnickým schopnostem rychle získal nadšené stoupence.

Složitější je vysvětlit, kdo tvořil Petrovu skupinu. Že by sám Petr pobýval v Korintu, je pouze spekulace. Tato strana se nejspíše skládala z konzervativně zaměřených křesťanů ze židovství, z nichž možná někteří připutovali do Korintu z Petrovy syrské misijní oblasti. Pavel měl nejednou potíže s křesťany ze židovství, kteří lpěli na židovské tradici, nebyli srozuměni s otevřeností vůči pohanům a neuznávali Pavlův nárok, že je apoštol, protože se odvolával až na povelikonoční pověření. Je možné, že spor o maso obětované modlám v 8. kapitole se vztahuje k Petrově skupině, dokázat to však nelze.

Nejobtížněji lze charakterizovat stranu Kristovu. Jako samostatná strana asi vůbec neexistovala. Každá strana si pravděpodobně myslela, že hájí autentickou zvěst o Kristu. Je možné, že apoštol Pavel chce tímto čtvrtým označením dovést celou záležitost tvoření stran až k absurditě.

Pavel sám nepodává bližší informace o programu stran. Asi ho to moc nezajímá. Neprobírá konkrétní podrobnosti. Jednotlivé strany neodsuzuje ani nechválí. Pro něho jsou problémem strany jako takové.

Je snad Kristus rozdělen? Což byl Pavel za vás ukřižován? Nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo?

V tomto verši klade Pavel několik řečnických otázek. Očekává na ně samozřejmě zápornou odpověď. Hned první otázka: “Je snad Kristus rozdělen?” upozorňuje Korinťany na zlý důsledek jejich sporu. Tím, že si každá skupina chce uchvátit Krista pro sebe, rozdělují skupiny Krista. Pravý opak je pravdou. Kristus nepatří jednotlivým skupinám, ale jak se píše ve 3. kapitole (v. 23): “vy však jste Kristovi a Kristus je Boží.”

V dalších otázkách uvádí jako příklad sám sebe; ukazuje s ironií absurditu korintského kultu osobnosti: “Což byl Pavel za vás ukřižován? Nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo?” Jde přece o Krista a ne o Pavla.

V Korintu se začíná klást důraz na nepodstatné věci; lidští zprostředkovatelé víry jsou příliš přeceňováni, a do pozadí ustupuje, oč jde ve víře. Odkazem na kříž připomíná Pavel jádro své teologie. Třetí otázkou – “nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo?” - naráží na křestní formuli “ve jméno Kristovo”. Křest je základem úzké osobní vazby na Ježíše Krista. Váže na Krista, ne na lidi!

Děkuji Bohu, že jsem nikoho z vás nepokřtil kromě Krispa a Gáia; tak nemůže nikdo říci, že jste byli pokřtěni v moje jméno. Pokřtil jsem i rodinu Štěpánovu. Jinak už nevím, že bych byl ještě někoho pokřtil.

Pavel pravděpodobně tento dopis diktoval, proto v těchto verších na počátku říká - nikoho jsem nepokřtil - a potom si patrně během diktování vzpomene na jednotlivce, které pokřtil. Často se soudilo, že v Korintu panovalo mínění, jako by křest byl základem duchovního otcovství toho, kdo křtil - obdobně to bylo chápáno v iniciačních ritech tehdejších pohanských mysterijních náboženství. Pravděpodobnější je, že tyto verše jsou ironickou odbočkou, navazující na předcházející otázku – “nebo jste byli pokřtění ve jméno Pavlovo?” - a ještě jednou ironizující celou absurditu korintského sporu stran. Pavel tím jistě nechce označit křest jako věc druhořadého významu. Ale ten, kdo křtí, má zcela ustoupit do pozadí.

Kristus mě totiž neposlal křtít, ale zvěstovat evangelium, ovšem ne moudrostí slov, aby Kristův kříž nepozbyl smyslu.

V tomto závěrečném verši nechce Pavel znevažovat křest. Ten je pro něho důležitý jako počátek křesťanské existence - jak zdůrazňuje v 6. kapitole listu Římanům. Pavel už zná něco jako dělbu práce; křest většinou přenechával jiným spolupracovníkům, sám viděl svůj nejdůležitější úkol v kázání evangelia. V pozadí stojí Pavlovo chápání charismat; každý má v obci svůj osobní úkol. Pavel vkládá důvěru a naději v tuto spolupráci.

V poslední části 17. verše se Pavel dostává k jádru sporu. Nechce kázat “moudrostí slov”, aby zvěst o kříži neztratila obsah. Jde především o obsah kázání, nikoli o předvedení dovedností řečníka. Slovem “moudrost” navazuje Pavel na pojem, který byl zřejmě v Korintu vysoko ceněn a který Pavla bude dále ještě hodně zaměstnávat. Upozorňuje Korinťany na důsledek jejich pojetí moudrosti, který si asi ani neuvědomovali: zbavuje zvěst o kříži obsahu.

Pavlovi jde v této části listu o zvěst. Považuje za absurdní vyzdvihovat určité teologické idoly. Musí tomu být právě naopak: osoby stojí ve službě zvěsti. Pavel s velkým důrazem podtrhuje, že mu jde o obsah zvěsti, nikoli o osobu zvěstovatele. Tento text by nás mohl vést k úvahám nad rozšířenou tendencí odmítat zvěst víry kvůli nedokonalosti jejích zprostředkovatelů.

článek jsem převzala /proč se s tím psát, když už to někdo vypracoval lépe/

                                                     A
 
tohle je nad čím přemýšlím




ak vznikli současné denominace? není to stejným způsobem? a není pak na to stejná odpověd jakou dal Pavel? proč tak nutně musíme být zaškatulkovaní?
nejčastější otázka, když řeknu , že jsem věřící je , kam patřím do sboru /je to možná snadnější -protože, když řekně katolík , že je katolík, a káesák , že je káesák, hned víme , kým je ovlivněm a kam se ubírá/ale abych řekla pravdu , nechci být zaškatulkována do vlivu at už Dana Drápala , nebo martina njamby, nebo jinam - nechci dostat štempl na hlavu, že následuji toho a toho vůdce-takže NA ZÁVĚR


JÁ SE HLÁSÍM KE KRISTU MÉMU SPASITELI


Podobná témata

Ekumenismus

"co mi nesedí na denominacích?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 31 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: co mi nesedí na denominacích? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 20. říjen 2008 @ 11:11:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý počátek. Ale ještě zbývá dotáhnout závěr. Ke Kristu se dostáváme skrze jím založenou církev. I přes svou nespornou individualitu my pokřtění tvoříme společenství církve, která nás má učit a vést. Jednotlivé údy těla také většinou nekomunikují s hlavou přímo, ale skrze nervy. Jednota společenství má svůj velký smysl. Alespoň tam, kde to jde bychom měli o jednotu usilovat.



Re: co mi nesedí na denominacích? (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Pondělí, 20. říjen 2008 @ 11:48:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Čau runo!

Já jsem členem denominace, ale asi špatným, protože mi chybí ten štempl na hlavě a vůdce, kterého bych následoval. Jsem ovšem vybaven pastorem, který vede náš sbor. V rozporu s tím, co melou někteří teoretici výstavby církve ho normálně poslouchám i poslouchám. Mám dojem, že se tím ani tak nenaplňuje slovo Písma "já jsem Pavlův, já Apollův", ale spíš "poslouchejte ty, kteří vás vedou".¨

Colin 



Re: co mi nesedí na denominacích? (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 20. říjen 2008 @ 13:09:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ahoj runo,

díky za článek, byť převzatý. Dost dobře vystihuje podstatu problému vzniku a existence denominací, které nejsou církvemi, ale skupinami křesťanů v rozdělení. Církev je Kristova a je jedna univerzálně i místně a jinak to ani být nermůže, neboť Kristus není rozdělen ani Jeho Církev. Toto rozdělení vznikne zákonitě u tělesných lidí, jakými Korinťané byli, kteří se ještě nestali duchovními = žijícími/chodícími v Duchu (Ř 8:4, Ga 5:16,25).

Duchovní lidé, jsou vždy a spontánně v jednotě, neboť zachovávají jednota Ducha ve svazku pokoje, který přináší kříž jako to, co je nám všem společné. Pán je naším pokojem, který nám dává, když jsme v duchu. Když jsme v těle, skutečný pokoj nemáme a chybí nám ony vlastnosti či ctnosti, které musí předcházet a učinit nás způsobilými zachovávat jednotu Ducha = jednotu uskutečněnou skrze Kristův kříž. V Efezským 4:1-2 Pavel prosí: "Prosím/Napomínám = povzbujzuji vás tedy já, vězeň v Pánu, abyste žili/chodili způsobem hodným toho povolání, kterým jste byli povoláni, s veškerou pokorou a mírností, s trpělivostí se navzájem snášeli v lásce." Tady jde samozřejmě o Boží lásku.

A teď ruku na srdce: kdo z nás je způsobilý (a když ano, tak ne neustále) pilně zachovávat jednotu Ducha vždycky a za všech okolností? Tohle "umí" jen Jeden. My to umíme, jen když zůstáváme v Něm. Tož tak.

willy



Re: co mi nesedí na denominacích? (Skóre: 1)
Vložil: miroslav v Pondělí, 20. říjen 2008 @ 17:18:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Runo, výborně. Nebuďme zaškatulkováni! Je to jen na nás, na tom, že se nám ve formě škatulek líp myslí.
Já jsem to měl tak, že dokud jsem neměl svůj vztah k nějaké konkrétní církvi vyjasněn a hledal jsem, do které bych vstoupil (protože jsem si tehdy upřímně myslel, že je to potřeba), tak se mne na moji příslušnost každý na potkání ptal.

Ale když jsem pochopil, že můj vztah s Kristem se opravdu neodvíjí od příslušnosti k nějaklému sboru, ale od důvěry a spolehnutí se na Ducha svatého, tak ejhle, světe div se, najednou se lidi přestali ptát. Případně mou negativní odpověď nezpochybňovali a nezlehčovali. Satan vždy dokáže vyhmátnout naši nejistotu a potrápit nás přesně tam.

Takže moje zkušenost - je to o škatulkách v našem (mém) myšlení. Ani ne tak o škatulkách okolo nás. Ať jsou okolnosti jakékoliv, vztah s Kristem je jen naše zodpovědnost, těžko hledat viníky v pastorech, starších nebo papeži.

Miroslav



Re: co mi nesedí na denominacích? (Skóre: 1)
Vložil: isim v Čtvrtek, 23. říjen 2008 @ 06:57:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto je právě problém omezenosti našeho lidského myšlení, kdy člověk vidí a chápe jenom určitou částku věci, a nechápe to ostaní.

Nebo jsou také i lidé, kteří vidí zase a pouze jen člověka - nositele zvěsti, jeho schopnosti a vědomosti, jeho činy a uniká jim sama podstata.

A proto se také i potřebujeme navzájem, proto že můj bratr nebo i sestra může mít něco, co já postrádám, anebo i naopak. Neboť také i Pán je veliký a my jsme maličcí.


isim





Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy