Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469098
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Emerging Church - objevující se církev
Vloženo Neděle, 14. září 2008 @ 23:07:00 CEST Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Několik posledních let jsme svědkem obnovy v duchovním životě křesťanů a židů díky utváření nových náboženských společenství, která se osvobodila od tradičních očekávání úlohy a parametrů "kostelů" a "synagog". Tyto nové organizace, vedené zejména Generací X (narozenou v letech 1965-1983), Generací milénia (1983-2000) či "kulturní tvořivostí" (holistickou, městskou, uměleckou), se dožadují duc*****sti, ale nemají zájem o bezmyšlenkovitá pravidla či povrchní uctívání. Namísto toho se soustřeďují na duchovní zážitky, které sahají za zdi budov, upevňují společenství, a především vytvářejí něco, co nazývají autentickým spojením k jejich tradici a k Bohu. Tito noví vůdci snižují význam klíčových témat 20. století, kterými jsou technika, řízení a fragmentace, a formulují duc*****st založenou na společenství, které se navrací k přirozené formě bohoslužby, učení a sociální spravedlnosti.

V křesťanství je tento fenomén znám jako Objevující se církev (Emerging Church). Je částečně reakcí na hnutí "růstu církve" (church growth movement) a hnutí "vnímavosti vůči hledačům" (seeker-sensitive movement), které podnítily expanzi megasborů jako jsou Willow Creek (v Illinois), Saddleback (v Kalifornii) či Lakewood (v Texasu). Oproti těmto důrazům vytvořili křesťanští teologové a pastoři Objevujícího se hnutí nová duchovní společenství, která jsou založena na obnově liturgie (znovu nalezli tradiční liturgii a spojili ji s populární kulturou) a na obnově odpovědnosti za sociální spravedlnosti společenství. V židovském světě se tento fenomén postupně začíná nazývat "Objevující se židovství", protože v něm existuje velká podobnost s Objevující se církví. Novátoři, kteří tyto komunity vedou, zpochybňují většinový názor, že malá vylepšení (jako například drobné změny v bohoslužbách) zabrání lidem v tom, aby své kongregace opouštěli. Namísto toho tvrdí, že se nacházíme v novém světě, v postmoderní kultuře s narůstající mírou globalizace, a odpovědi evangelia a Tóry musejí být dávány uvnitř těchto subkultur.

Objevující se (Emerging) sbory a církve se nevejdou do stereotypů, a tak tedy "káva a svíčky Objevující se církev netvoří". Stručně řečeno, Objevující se sbory a církve jsou komunity, které uskutečňují cestu Ježíše v postmoderních kulturách. Širší definice je tato: Objevující se sbory a církve jsou ty, které používají život Ježíše jako vzor pro způsob života a které přetvářejí sekulární sféru tím, že žijí velmi mnoho ve společenství. Díky těmto třem aktivitám otevřeně vítají ty, kdo přicházejí z venku, štědře se sdílí, spolupracují, tvoří, vedou, ale neovládají, a spolupracují při duchovních aktivitách. Nejedná se o velké "divácké" bohoslužby, ale tato malá, přirozená, duchovní a často nikým neřízená společenství vytvářejí pospolitý život tím, že uctívají Boha ve svých domovech před jídlem a slouží chudým ze sousedství.

Zdá se, že uprostřed židovského Objevujícího se (Emerging) hnutí se vytvářejí tři obecné typy vůdců a společenství: nezávislé modlitební skupinky (minjanim), "para-shule" ("para-synagogy", podobné křesťanským "para-churches", tj. nadcírkevním organizacím) a kongregační praktikující společenství. Modlitební skupinky (minjanim) jsou většinou organizovány při oslavách šabatu, vedených laiky. "Para-shuly" bývají vedeny charismatickými provozovateli, kteří překračují hranice tradičních institucí a tyto instituce spojují. Vůdci třetího typu (ať už si to přiznávají nebo ne) přetvářejí či nahrazují synagogy. Všechny tři zmíněné typy přitahují jedince, kteří nejsou nikde členy a kteří hledají spíše krátkodobé duchovní zážitky. Nezávislé modlitební skupinky a nová kongregační společenství se zdají být magnetem pro vysoce vzdělané, ale nezakotvené absolventy židovských letních táborů a univerzitních programů.

Duchovní paradigma Objevujícího se (Emerging) hnutí se odklonilo od myšlenky zaujmout lidi mimo kostel a synagogu připravováním "relevantních" (oslovujících) bohoslužeb zaměřených na duchovní hledače. Z pohledu Objevujícího se hnutí jsou tyto "oslovující" církve jen málokdy skutečně oslovující. Většina lidí je dokonce nemá ráda. Mohou být sice lepší než bohoslužby starší generace, ale pro nově příchozí a pro mládež obvykle oslovující nejsou. Ten, kdo je uvnitř společenství, může jen stěží hádat, co hledači venku chtějí. Obvykle hádá špatně. - Narozdíl od toho zastávají Objevující se společenství názor, že to, co křesťané a židé potřebují, je smysluplná bohoslužba prostřednictvím přivedení každého jednotlivého života k Bohu. Bohoslužba musí být reflexí samotných příslušníků společenství, nikoliv reprodukcí současných cédeček, měkkého rocku 80. let ani hymnů z 18. století. Místo toho, aby společenství napodobovalo kultury jiných společenství, společně přináší své vlastní osobité způsoby života Bohu, ať už jsou tyto způsoby jakékoli. Proto se i zbloudilý náhodný návštěvník může v bohoslužbě najít a připojit se ke společenství. Ale pokud je hlavní důraz kladen na ty, kdo stojí vně společenství tak, aby pro ně byla bohoslužba oslovující, pak neuspokojí ani členy společenství, ani ty, kdo jsou dosud mimo něj.

Společenství, která chtějí být "relevantní" (oslovující), zachovávají svým zaměřením na instituci myšlenku, že žít Tóru či následovat Ježíše znamená chodit do synagogy nebo do kostela. Život takového společenství pak přejímá svou podobu z amerických náboženských kongregací spíše než z proudu vlastní tradice. Právě toto znamená poměrně značnou překážku pro hledače, kteří musí nejprve konvertovat k hodnotám amerických kongregací a pak teprve učinit vlastní duchovní rozhodnutí. Proto prakticky všichni, kdo navštěvují "relevantní" bohoslužby, vyrostli v prostředí církve nebo synagogy anebo ještě současně navštěvují nějakou jinou kongregaci - každopádně to nejsou lidé, kteří by nikdy nebyli v kostele či synagoze. - Naproti tomu misijní kongregace navazují kontakty s těmi, kdo nesdílejí jejich víru, mimo své prostředí, v jejich světě, nikoli ve světě příslušníků kongregace. Navazování kontaktu se neděje prostřednictvím pozvání na bohoslužbu ("přijď k nám" ), ale prostřednictvím misie ("jdi a zůstaň tam"), tj. bohoslužbami v jejich prostředích - a alternativním životem. Židovské a křesťanské misie se odehrávají ve 'světě', který byl dříve známý jako sekulární, v jeho teritoriu - nikoli v teritoriu věřících. Kontakt s hledajícím se navazuje prostřednictvím služby v jeho světě.

Jak židovská, tak křesťanská Objevující se (Emerging) společenství praktikují to, co jeden představitel, Dr. Dwight Friesen z "Quest: A Christ Commons" v Seattle, nazval "ortoparadoxem" - kreativním tlakem, který vyvstává z toho, že v uspořádání priorit společenství je dán stejný význam učení i cílené praxi. Objevující se křesťanská i židovská společenství smazávají hranici mezi "posvátným" a "světským"; ignorují tradiční institucionální hranice proto, aby mohly konat svou práci kdekoliv, zejména v místních městských částech. Jinak řečeno, instituce jsou řízeny činnostmi, nikoli definovány svou adresou. Objevující se (Emerging) duchovní paradigma se snaží rozvrátit protiklad posvátného a světského (který způsobila modernita) tím, že všechen prostor činí posvátným. Když je většina energie společenství věnována k udržení instituce, potom to znamená, že čas strávený v kostele nebo synagoze je svatější, důležitější a cennější než každodenní duchovní praxe. Zaměření se na instituci jako na společnou základnu rovněž zachovává konzumní vzorec spirituality - takový, kdy placení nebo dobrovolní pracovníci vytvářejí duchovní produkty, které by měly být konzumovány pasivními pozorovateli. Namísto toho je v Objevujícím se (Emerging) hnutí cílem vytvořit prostředí, ve kterém je společenství tvůrcem bohoslužby - bohoslužba je "konzumována" těmi, jimiž je tvořena. Snad i díky tomu se Objevující se hnutí vážně vrací k teologii jako základu jak pro modlitbu, tak i pro aktivismus.

Nikoli smlouva nebo program, ale vztah je základní metaforou pro mnoho Objevujících se (Emerging) židovských společenství. Jak napsal rabín Dov Gartenberg ze společenství Panim Hadashot v Seatlu ve státě Washington, "pohostinnost jako hlavní duchovní ideál slaví velký návrat. Dělení se o jídlo, otevřené dveře, neodsuzující přijímání, péče jeden o druhého jsou hlavními misijními součástmi duchovního života. Stejně jako jejich židovské protějšky berou některá Objevující se křesťanská společenství pohostinnost poměrně vážně - učí své lidi, aby otevřeli své domovy ne proto, aby byly "relevantní" nebo protože mají být "zaměřena na růst", ale proto, aby jednoduše byli věrní jádru tradice, té tradice, která byla mnoha americkými církvemi zapomenuta.

Samozřejmě mnoho z obsahu a pohostinnosti Objevujícího se (Emerging) židovství připomíná strategii, kterou používají Chabad, Aish HaTorah a další ortodoxní misijní organizace. Pohostinnost není charakteristikou pouze ortodoxních, ale pokud je spojena s neodsuzujícím přístupem k osobním duchovním praktikám a s pozorností věnovanou sociální spravedlnosti (což není v ultraortodoxním světě běžné), stává se mocným duchovním prostředkem, který má velký dopad na způsob, jakým židovské instituce jednají se židy všech tradic. Ani pro Objevující se církve není pohostinnost ničím novým, ale nové je její postavení v životě církve. Pohostinnost se posunula kupředu a do centra. Není už považována za druhotnou záležitost. Pohostinnost se stala 'evangeliem', přítomným ztělesněním 'dobré zprávy'. "Učení jako hlavní aktivita společenství byla nahrazena pohostinností, aktivitou, která nás všechny spojuje," říká Dough Pagitt, pastor jednoho z Objevujících se sborů v Solomon's Porch v Minneapolis.

Některým pozorovatelům se tento pohyb může zdát jako něco podobného tomu, čím bylo hnutí malých skupinek v křesťanských církvích či hnutí chavura v judaismu na konci 60. a začátkem 70. let. Ale je zde mnoho zásadních rozdílů. Za prvé, malé skupiny v křesťanských církvích nekonají samostatné bohoslužby, nýbrž jsou organizovány jako součást většího společenství. Domácí skupinky Objevující se církve a synagogy jsou samozřejmě malé, ale naprosto samostatné: jsou samostatnými společenstvími, ne jen jednou částí mezi mnoha jinými. Za druhé, židovské chavurot 60. let byly mnohem méně zaměřeny na tradiční obřady: mnohé chavurot byly vytvořeny proto, aby přinesly v obřadech svobodu, anebo dokonce svobodu od tradičních obřadů. Naproti tomu téměř všechna Objevující se společenství věnují značný čas a energii nějaké formě bohoslužby, již si vždy definují a vytvářejí pro sebe. Za druhé, ze širšího sociologického pohledu se židovské chavurot staly nástrojem spirituality generace baby-boomu, která byla více individualistická a hledačská. Jejich organizačním dědictvím jsou malé skupiny, které lze najít v synagogách jako "Židovské skupiny putování životem". Za třetí, jak poukazuje spoluzakladatel společenství "Brooklyn Jews" v New Yorku, rabín Andy Bachman, dnešní Objevující se skupiny rozhodně nejsou utopistické. To se projevuje v jejich přístupech nejen k sociální spravedlnosti v nedokonalém světě, ale k nestabilitě a nejistotě, která je charakteristická pro život generací narozených po baby-boomu.

"My všichni stojíme na prahu," poznamenala rabínka Sharon Brousová ze společenství IKAR v kalifornském Los Angeles na setkání křesťanských a židovských vůdců Objevujícího se (Emerging) hnutí, "ale ne nutně na prahu starých dveří." Objevující se hnutí vzdoruje jednoduché definici: ve své snaze o nalezení duchovního jádra náboženské příslušnosti, nesvázaného žádnými nálepkami a škatulkami, přesahuje přes hranice jednotlivých židovských a křesťanských proudů. "Vytváříme nové dveře, vytváříme okna, děláme díry do zdí," pokračovala Brousová. "Slyšíme hlasy zvenčí jinak, než byly slyšeny dříve." Ačkoli vůdci hnutí prezentují bohatou rozličnost přístupů a filosofií, sdílejí hodnoty duchovní praxe a objevující se (emerging) vize náboženské příslušnosti jako sdílení vztahů, zaměřené na spiritualitu v záměrně vytvářeném společenství.

J. Shawn Landres and Ryan K. Bolger


J. Shawn Landres je ředitelem výzkumu v organizaci Synagoga 3000, institutu vedení židovských kongregací, a externí vědecký pracovník Centra židovských studií na Kalifornské univerzitě v Los Angeles.
Ryan K. Bolger je docentem v oboru studia církve v současném světě na Škole interkulturních studií Fullerova teologického semináře


Přeložila Jana Lejčková, překlad upravil Zdeněk Vojtíšek

http://www.dingir.cz


"Emerging Church - objevující se církev" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy