Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 442 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Syntezator

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469846
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Podstata Kurzů Alfa
Vloženo Neděle, 25. květen 2008 @ 00:50:41 CEST Vložil: Olda

Dotazy čtenářů poslal pastýř

Motto: Někteří sice káží Krista také ze závisti a z řevnivosti, jiní však s dobrým úmyslem. Jedni z lásky, protože vědí, že jsem tu k obhajobě evangelia, druzí z touhy po uplatnění, ne z čistých pohnutek, a domnívají se, že mi v mém vězení způsobí bolest. Ale co na tom! Jen když se jakýmkoli způsobem, ať s postranními úmysly, ať upřímně zvěstuje Kristus; z toho se raduji a budu radovat. (F 1,15 – 18)

Kurzy Alfa jsou často v povědomí české křesťanské veřejnosti chápány jako v současné době nejúspěšnější způsob zvěstování evangelia. Není sice považován za dokonalý, na druhou stranu jsou mnozí církevní představitelé ochotni jej akceptovat, protože věří, že jejich společenství povede k naplňování Velkého poslání a činění učedníků. Úvodní verše z pera apoštola Pavla nás nenechávají na pochybách, že způsob ani motivy nejsou v případě zvěstování Krista podstatné. To se ovšem týká především osoby zvěstovatele, nikoliv obsahu daného poselství. Stejný apoštol nás vede k tomu, abychom vše zkoumali a zlého se chránili v každé podobě (1 Tes 5,21–22). Podobné zkoumání zvěstovaného poselství činili i Židé v Beroji. V jejich případě je zřejmé, že otevřenost pro evangelium není se zkoumavým přístupem nikterak v rozporu (Sk 17,11).


Netroufnu si v žádném případě zpochybnit každé upřímné obrácení ke Kristu, ke kterému dojde kdekoliv a jakýmkoliv způsobem, i skrze Kurzy Alfa. Vlastní obrácení ale ještě nemusí nic vypovídat o použité metodě, pokud nejsou zároveň uvedena i rizika a negativní zkušenosti. To se týká nejen Kurzů Alfa, ale jakéhokoliv učení a způsobů, které jsou církevními aktivitami neseny.

V několika jednoduchých bodech se pokusím naznačit, proč jsem se stal kritikem těchto kurzů a proč se domnívám, že způsob takto pojatého evangelia se již vzdaluje samotné podstatě radostné zvěsti.

1. Absence konfrontace

Kurzy Alfa se snaží o nekonfrontační evangelizaci, ve které je přátelské a nekonfrontační prostředí chápáno jako podstatné pro obrácení člověka. Evangelium zde není podáno exkluzívně a člověku je ponechán vlastní názor s tím, že duchovní zkušenost a přátelské prostředí tak budou předcházet víru [1]. V Písmu však čteme, že víru předchází usvědčení z hříchu a pokání (Mk 1,15). Člověk přitom vchází těsnou branou (Mt 7,13) po úzké stezce (Mt 7,14). Zříká se vlastního života (Mt 10,39), k čemuž je adresně vyzván. Má spočíst své náklady, zda je k následování způsobilý (L 14,28). Teprve skrze navázání osobního vztahu s Kristem, po poznání své viny a přijetí Boží milosti, je možné získat věčný život, a to skrze víru v dostatečnost Kristovy oběti a v jeho tělesné vzkříšení (Ř 10,9). Kurzy Alfa jsou koncipovány spíše katecheticky, bez toho, že by z principu stavěly člověka před osobní rozhodnutí.

2. Patřit dříve než věřit

Účastník Kurzů Alfa je veden k tomu, aby do společenství, skrze vztahy s křesťany, patřil dříve, než by uvěřil [2]. Tento způsob evangelizace pod názvem „belong before believe“ je reakcí na postmoderní myšlení, kde jsou vztahy nadřazeny idejím. Proto se drtivá většina účastníků kurzů nestává křesťany, ale jsou vedeni k návštěvě dalších kurzů. Vstupní branou do obecenství je ale Kristus, který je dveřmi do ovčince (J 10,7). K apoštolské církvi se neodvážil nikdo připojit dříve, než by prošel pokáním a v důsledku toho získal osobní víru ve vzkříšeného Ježíše Krista (Sk 5,13). Dokonce i křesťanům, kteří nenaplňují požadavky Písma, má být dáno najevo, že nepatří ke společenství (2 Tes 30,14), natož k tomu vést neomilostněné hříšníky. To ovšem neznamená, že by nebylo pro kohokoliv možné církevní společenství navštěvovat.

3. Obrácení skrze prožitek

K obrácení na Kurzech Alfa dochází především po duchovní zkušenosti, která je obvykle získána na víkendu s Duchem svatým, kde člověk, po „pozvání“ Ducha svatého, prožije Boží přítomnost a je „naplněn Duchem svatým.“ [3] V Písmu je dveřmi ke spáse Ježíš Kristus, skrze něhož vstupujeme do obecenství s Bohem a získáváme věčný život (J 11,25). Nikde v Písmu nevidíme, že by Duch svatý sám byl prostředníkem spásy a sestupoval na lidi, kteří by zatím neměli víru. I v Kornéliově domě, kde Duch svatý sestoupil během Petrova kázání, měli lidé nejdříve srdce očištěno vírou v Krista (Sk 15,9). Podmínkou je vždy pokání ze svých hříchů a vstoupení těsnou branou na úzkou cestu, kterou představuje Kristus (J 14,6).

4. Projevy Ducha

Podíváme-li se podrobně do materiálů Kurzů Alfa, pak zde máme popsány projevy Ducha svatého, se kterými se setkáváme v tzv. Torontském požehnání jako je „smích“, „padání na záda“ apod., přičemž je dostatečně známo, že tyto projevy byly v těchto materiálech akcentovány až v době, kdy se mateřský sbor Kurzů Alfa HTB v Londýně otevřel této vlně a stal se tak evropským předmostím šíření Torontského požehnání. [4] Ať už se počítáme mezi stoupence, či odpůrce tohoto hnutí, je dobré mít na paměti, že je zde představen tentýž Duch, který vypůsobil Torontskou obnovu.

5. Viditelná jednota církve

Vizí Kurzů Alfa je vybudování viditelné jednoty církve napříč denominacemi, včetně protestantských církví a církve katolické. [5] Kurzy jsou registrovány, koordinovány a monitorovány, spolu s vyplňováním řady podrobných dotazníků s obsahem osobních dat účastníků kurzů. Kurzy jsou pak propojovány s ostatními církevními činnostmi (práce s mládeží, manželskými páry, vězni atd.) Je zde naděje, že vytvoření viditelné církve vytvoří svědectví sekulární společnosti. Za tímto účelem je jednou z iniciativ pozvání celých měst a později celého národa na večeři Kurzů Alfa. Tak se vytváří přesvědčení, že evangelium zvěstované v katolické církvi a v církvích vyšlých z reformace má stejnou podstatu. Nezdůrazňuje se přitom, že katolická církev má z hlediska kanonického práva možnost podporovat jen ty ekumenické aktivity, které ostatní křesťany povedou k návratu ke katolické víře.

6. Nemožnost úprav

Mnozí církevní vedoucí jsou přesvědčeni, že Kurzy Alfa jsou v podstatě dobrým nástrojem a některé věci je možné „vylepšit“ modifikacemi. Nic takového ovšem není přípustné a materiály dovolují jen zcela nepodstatné úpravy, které nedovolí změnit podstatu ani učení, které jsou v kurzech obsaženy [6].

7. Šíření obecněji nesdíleného učení

Zejména skrze doporučenou literaturu, která má být na kurzech dostupná, se tak můžeme setkat s učením autorů jako Benny Hinn, Derek Prince, Yonggi Cho nebo John Wimber, jejichž větší, či menší aspekty učení byly řadou církví odmítnuty.

Poznámky

1. Prakticky to znamená, že účastníku kurzu je v příjemném prostředí, u společné večeře, postupně a nezávazně předkládáno evangelium, které má člověka pozvolna přivádět blíž k Bohu. Jak uvádí protagonisté Alfy: „jakýkoliv nátlak z naší strany je nepřípustný, necháváme jednat Ducha a prostředí“. Gumbel se proto distancuje od způsobů, kdy je pravda evangelia podle něho člověku neadekvátně vnucována: „Říkají vám, čemu máte věřit. To my neděláme.“ (Ronson J., Česká Alfa, příloha časopisu Život víry, duben, ročník 12, 2001)

2. „Patřit dříve než věřit. Pro křesťany, kteří jsou spíše tradičnějšího směru, je toto prohlášení velmi obtížné. Až doposavad náš postoj k této otázce byl takový, že nejprve potřebuješ věřit, a pak teprve můžeš někam patřit. Rozumíte tomu? Rozumíte tomu, co tím myslím? Nejprve musíš věřit a pak můžeš někam patřit. Ale my dnes už žijeme v té postmoderní generaci. A ta základní změna bez toho, abychom jakýmkoliv způsobem kompromitovali evangelium. Ale mluvíme o přátelství. Mluvíme o našem přátelství vůči nim a naší vydanosti jim skrze Kurzy Alfa. Říkáme jim, vy tam patříte. I když ještě nevěříte. Ale jestliže oni pocítí, že jsou toho součástí, že jsou přijati, to potom způsobí, že oni se vážně začnou zabývat tím co říkáme a dostanou se až do bodu, kdy se rozhodnou, že chtějí věřit…“(Cox G., Jak začít kurzy Alfa, CD-R, Seminář kurzů Alfa, Praha, 31. 1. 2004)

3. „Řekněte mi o tom okamžiku“, ptám se Nickyho, „kdy člověk polkne a řekne si: „To je ono“. „Modlíme se,“ odpovídá. „Modlíme se , aby lidé zakusili Ducha svatého.“ „Takže zkušenost s Duchem svatým je tím bodem zlomu?“ ptám se… udělali jsme mezi účastníky průzkum… 76 procent uvádí, že k tomu (obrácení) došlo během společného víkendu,“ říká Nicky. „Jak to funguje?“ „Modlíme se k Pánu, aby poslal svatého Ducha do jejich životů.“ říká Nicky.“ (Ronson J., Česká Alfa, příloha časopisu Život víry, duben, ročník 12, 2001)

4. „Ellie Mumford told us a little bit of what she had seen in Toronto… .it was obvious that Ellie was just dying to pray for all of us.. then she said ‚Now we‘ll invite the Holy Spirit to come.' and the moment she said that one of the people there was thrown, literally, across the room and was lying on the floor, just howling and laughing….making the most incredible noise….I expe­rienced the power of the Spirit in a way I hadn't experienced for years, like massive electricity going through my body… One of the guys was prophesying. He was just lying there prophesying. . .“ (Gumbel N., Alpha Course, video tape, 3 talk 9 in: http://www.user­s.globalnet.co­.uk/…/index30­.htm)

5. „V dějinách církve je to snad vůbec poprvé, kdy se všechny hlavní proudy, ať už katolíci či protestanti, sjednotily na tak rozsáhlém projektu, užívajíce materiály se stejným obsahem a formou. Jak je to možné? Zaměřili se na to podstatné a základní… Pokládáme za zásadní udržet jednotu a společný krok všech kurzů Alfa vždy v jedné denominaci, a také ve spolupráci denominací mezi sebou. Proto v pražské kanceláři usilujeme o: vzájemné povzbuzení a výměnu zkušeností, společné modlitby, společné plánování, postup a vize, společnou propagaci… vytvoření kvalitní celoplošné sítě několika desítek až stovek kurzů Alfa v Praze a okolí, zviditelnění této naddenominační sítě (vlastně již celé obecné církve) široké veřejnosti, souběžné propojování Alfy se všemi dalšími církevními aktivitami a službami.“ (Janda T., oběžník, Regionální kancelář pro kurzy Alfa v Praze, 15. září, 2002 a Janda T., oběžník, Regionální kancelář pro kurzy Alfa v Praze, 31. října, 2002)

6. „Název „Alfa“ nebo podobné názvy se nemají použít ve spojení s žádným jiným křesťanským kurzem,.. aby se zajistila stejnost a celistvost kurzu Alfa a aby se udržela důvěra v kurzy, které jsou obsažené v seznamu Alfa. Nevýznamné změny… se mohou týkat pouze délky proslovů nebo počtu setkání. Alfa je sérií přibližně 15 proslovů, které se konají v určitém časovém období, včetně víkendu nebo dne mimo a jejich učení je založeno na veškerém materiálu v Otázkách života.“ (Alpha News, No. 14, November, 1997 – Februar, 1998, s. 4)

Výše uvedená body jsou podrobně rozvedeny ve studiích, zveřejněných na adrese


"Podstata Kurzů Alfa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bez pokání není odpuštění ani u Boha (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Úterý, 27. květen 2008 @ 15:46:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Druhý z vůdců kurzů alfa Nicky Gumbel je v jistých věcech typickým propagátorem New Age víry v úplnou či téměř úplnou liduprázdnost pekla, což je samozřejmě satanská lež. Ta dělá z křesťanů odpadlíky a z těch, kteří skrze Gumbelovu teologii nově vstoupí do církví dělá zavržence, kteří si při těžce hříšném "křesťanském" a nekajícím životě myslí, že Bůh je musí po smrti umístit do nebe. Bez pokání však není odpuštění ani u Boha.
Mgr. Libor Serafím Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve



Re: Podstata Kurzů Alfa (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Středa, 28. květen 2008 @ 06:55:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý článek, nikdy jsem tyto kurzy nedělal ....nemám osobní zkušenost. Všechny formy zvěstování evangelia jsou dobré pokud vedou k pokání a obrácení kajícníka. V postmoderní době konvertitu tolik nezajímá slova ( nauka), ale chtějí prožitek ve společenství. Ta nauka se ke vztahům přidává postupně, poznání Boha ve společenství je funkcí času. Zkušenost s Duchem sv. přichází na základě info. o Bohu a plánu spasení. Slova věřících mají znít jazykem, kterému rozumí ti, kdo nejsou vychováni v Církvi. Ta slova mají mít moc ( Boží). O Pánu Ježíši čteme, že posluchači žasli, protože jeho slova měli moc ! Ta "moc" přijde z Boží strany jako podpora podávané informace plánu spásy a povede posluchače k pokání ( lítost nad hříchem) a obrácení ( otočení, nasměrování svého života směrem k Bohu). Zvěstovat plné, neredukované evangelium vyžaduje dostatek moudrosti od Ducha sv. Pokud zamlčím některé prvky plánu spásy ( pojem hříchu nahradím něčím jiným, o pekle se mluvit nesmí, aby se konvertita nepolekal a neutekl hned na začátku apod. ), pak se moje zvěst evangelia "přispůsobuje tomuto světu" .....ostatně Církev se vždy svým způsobem přizpůsobuje morálně společenskému systému světa a neustále hledá vhodné formy info. o Bohu s ohledem na jeho stav a převládající způsob myšlení.  A tady je "neuralgický bod" přijatelné zvěsti pro nevěřící. Vyjádřil bych to lidovým rčením : " Když ptáčka chytají, pěkně mu zpívají ". Vyzkoušel jsem obě krajní formy osobní evangelizace : První , opatrnou, kdy se pravda o Bohu dávkovala postupně. Druhou, kdy jsem nic nazamlčel a podal rovnou celou informaci o Bohu, spasení, pekle a věčném životě. Řekl jsem : Jestli tohle co ti teď řeknu vydržíš, tak to bude mít pro tvůj život rozhodující význam a už tě nic nepřekvapí. Mám, obavu, zda od víry neupustíš, ale udělej si s tou informací co uznáš za vhodné. První způsob selhal, druhý byl úspěšný. Duch sv. v druhém případě zapracoval na plné obrátky a ten člověk neodešel od víry, ale uvěřil.  Dnes budou čím dál tím více do Církve přicházet lidi s mimomanželskými vztahy, lidé závislí na všem možném, ovlivnění tepem doby a nějaké pravidelně chození do sboru, nějaké biblické ( alespoň laické) studium Písem a dokonce ztrapňování se při osobní evangelizaci, bude postupně nepřijatelné .... a tak se Církev přizpůsobuje situaci a mění strategii. Tím ovšem ztrácí její slova moc, protože se Bůh z jejich vztahu vytrácí a je nahrazován psychologickými postupy a přístupy. Běžně se metody používané ke vzdělávání manamegentu používají v duchovní práci apod. Proč ne, ale Církev si musí zachovat ryzost, slanost a musí svítit. Jakmile vsadí na postupy, které vyhovují současnému myšlení konvertitů a vyřadí ze svých slov Boží moc, pak jakékoliv metody evangelizace nebudou stačit k budování akční, schopné Církve. Zesvětští a když Satan utáhne šroub budou bezmocně stát a rozhazovat rukama co jako mají dělat. V tom vidím problém. Chtěl bych, aby Duch sv. všem věřícím dával dostatek moudrosti jak ke komu přistoupit, ale v Boží moci. Nejprve lítost nad lidmi, že jdou do věčné smrti, že si zbytečně tady a teď způsobují problémy životem z něhož vyřadili Boha, nejprve život v Boží moci a pak různé formy evangelizace. Vrůstání do Církve by mělo být postupné, ale  v režii Božího Ducha. Jakmile tam vnesu svou moudrost, různé postupy hraničící se světskými metodami, vyroste neakceschopná Církev, která si nebude za chvíli vědět rady jak se postavit proti narůstajícímu Zlu  




     



Re: Podstata Kurzů Alfa (Skóre: 1)
Vložil: miroslav v Středa, 28. květen 2008 @ 09:38:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý článek, kurzy jsem dělal .... mám osobní zkušenost. Každá metoda slepě použitá jen podle lidského rozumu, bez Ducha Svatého, je mrtvá a bez ovoce. Tak je to i s Alfou. Dělali jsme tyto kurzy, několik lidí se obrátilo (skutečně, s pokáním, ke Kristu...) a věřím, že to bylo právě proto, že jsme spoléhali na vedení Ducha Svatého, ne pouze na předepsanou metodu Alfa kurzů. Takže můj závěr - Alfa kurzy jsou dobré především na to, že dají praktický podnět ke kroku evangelizace. Upřímně řečeno, když jsme Alfu rozjeli, tak už jsme se zas tak moc nestarali, jestli jedeme přesně podle manuálu Alfy, ale dělali to, kam nás Bůh vedl. A ovoce bylo opravdu požehnané!
Proto prosím kritiky Alfa kurzů, pokud se vám nelíbí, nechte ji být a evangelizujte jinak. Bůh také nejedná jen podle jedné šablony, naštěstí.



Re: Podstata Kurzů Alfa (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 19:07:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zúčastnil som sa Alfa konferencii. Bol na nej aj účastník z Anglicka, Francúzska i Holandska. Boli i katolíci i protestanti. Aj konferencia bola v spolupráci....Mal som zo všetkého veľmi dobrý dojem. Referovali veľmi dobré skúsenosti. Štatisticky hovoria, že  vraj asi 25 percent odpadne z tých, čo sa prihlásia, no z tých čo ostane, okolo 85 percent sa stane veriacimi. Je to metóda pre neveriacich a odcudzenýžch, ale ľudí so záujmom...
.
Nechápem tie doslova zúrivé útoky mnohých proti tomuto kurzu na GS. Kurz je sám o sebe, podľa mňa vymyslený dobre ako metóda. Texty, príručky sú podľa mňa príliš "duchárske", ale nikto naozaj nebráni si ich prispôsobiť a "znormalizovať"... Ostatné je na ľuďoch: na ich príprave, na výbere ľudí, na tom, či po skončení sa bude v nejakej primeranej podobe pokračovať, alebo sa to berie len ako "odfajknuté"... Ak sa naozaj vytvorí tím ľudí, ktorí budú skutočnými priateľmi novo-prichádzaajúcich záujemcov o kresťanstvo, ak budú nie "kázať", ale skôr taktne nadhadzovať otázky a spolu s nimi hľadať na ne odpoveď, viesť ich k zamýšľaniu nad životom, ak bude rodinná i veselá atmosféra, a bude to celé pripravené a "premodlené", verím, že to "musí ísť", aj keď nie na prvý ráz /ľudia sa to časom aj naučia robiť.../.
.
Bol som povzbudený pozitívnymi zprávami z Francúzska, kde ich urobili vraj vyše tritisíc... Lenže o toto spochybňovanie Alfa kurzu, zdá sa mi, má veľký záujem diabol. Jemu sa asi nepáči, že ľudia vstupujú do Cirkví, alebo že dokonca sa kresťania z rôznych cirkví dávajú dohromady.../Alebo že by za tým bola závisť, že niektoré cirkvi to proste vedia...?/ A ten chytrák diabol si vždy nájde niekoho aj spomedzi zbožných a horlivých, ktorým vnukne "spasiteľský" komplex, a tí potom sú ochotní písať, a zachraňovať pred "pohromou Alfa kurzu" všetkých...
.
V Rusku to títo naši vedúci kurzu naučili dokonca aj pravoslávnych. Našlo sa zopár, čo sa na to dali a boli na Konferencii v Londýne, priamo v centre, pri kostole sv. Trojice, kde to začalo. A tak keď zorgaanizovali prvý experiment všetkých 40 ostalo v Cirkvi. No naproiek tomu sa našli horlivci, dokonca veľmi vplyvní, natočili film, kde Alfa kurz nazvali diabolským, a tak neviem ako to dopadne.
.
Bratia, nedajme sa pomýliť. Metóda iste sama osebe nespasí. Ale dobrá metóda nie je zlá, keď sa naplní Duchom...



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy