Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429544, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465899
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jak chápat knihu Zjevení apoštola Jana?
Vloženo Úterý, 13. květen 2008 @ 14:19:33 CEST Vložil: Olda

Dotazy čtenářů poslal Hyperion

Sestry, bratři, přátelé

velmi často se na tomto portálu setkáme s odkazy na asi nejsložitější knihu Písma, na Zjevení apoštola Jana. Chtěl bych Vás v duchu slov apoštola Pavla:"se vší moudrostí se navzájem učte" (Kol 3,16b) o pomoc ohledně této knihy.

Krátká historická poznámka

Svitek byl zřejmě sepsán někdy v době vlády Domitiana (81 - 96), který sice oficiálně nepožadoval, aby byl titulován jako "Pán a Bůh", ale vřele souhlasil s tím, že mu byl na Kapitolu a v Efezu vybudován chrám, že po říši byly rozesety jeho sochy a že lidé byli nuceni k jejich božskému uctívání. To přivedlo křesťany do tíživé situace, protože se pochopitelně odmítali podílet na takové zjevné modloslužbě. Byli tedy označováni za ateisty, což bylo závažné, neboť se nerozlišovalo mezi náboženstvím a politikou, takže byli chápáni i jako neloajální vůči římské státní moci.


Možné přístupy k výkladu

Přístup křesťanů k výkladu se značně liší a lze je snad zaškatulkovat asi takto:

  • Zjevení bylo sepsáno jako povzbuzující spis pro tehdy pronásledované křesťany. V podstatě se vyjadřuje k tehdejší době a symboly máme chápat jen v kontextu doby. Pro nás má tedy smysl jako historická kniha sui generis, ze které můžeme čerpat naději a poučení asi jako z příběhů a králi Davidovi. Ačkoli byl původní smysl symbolů (šelma, Babylón ...) zcela konkrétní (pohanský Řím, císař, cechy), je možné spatřovat jistou podobnost s lidmi a událostmi ve všech dobách, tj. asi tak jako dnes někoho symbolicky označíme za Zachea či farizeje. Apokalyptycký styl pak může znamenat dvojí:
    • inspirovaný pisatel skutečně očekával, že k popsaným udástem dojde v brzké době (řekněme na přelomu 1. a 2. století),
    • inspirovaný pisatel tento formát zvolil jen jako literární formu, která byla lidem blízká asi tak jako v antickém Řecku bajky, kdy se píše, že nějaké zvíře něco dělá, nějak myslí, ale každý věděl, že poselství příběhu není předat nějaké zoologické poznatky.
  • Zjevení bylo sice sepsáno jako povzbuzení pro tehdy pronásledované křesťany, ale jádrem jeho sdělení je často symbolický popis událostí, které nastanou v posledních dnech. Když tedy apoštol veden Duchem svatým píše o nevěstce, znamení šelmy viděl a měl na mysli něco naprosto konkrétního, co se objeví v událostech před koncem. Zjevení by tak bylo nadějí a proroctvím současně, proroctvím, které se možná již naplňuje, ale které se ještě nesplnilo celé. Tak jako mluví Izajáš např. v 53. kapitole o Kristu, označuje Jan v 17. kapitole jako nevěstku nějakou konkrétní osobu nebo "organizaci".
Asi se tu už celkem ví, že já zastávám názor z první škatulky. Původně byl šelmou (*****m, nevěstkou) někdo (něco) konkrétního, ale Bůh nám tu knihu věnoval, abychom v každé době věděli, že ty naše "šelmy" (ať v nich spatřujeme kohokoli, kdo bojuje zjevně či skrytě proti evangeliu) nemají proti Pánu Bohu šanci a že jeho Dobrá zpráva přetrvá, na věrné nezapomene. Takže byly doby, kdy těmi Božími protivníky byli někteří císaři, papežové, komunisté, nacisté atp. Díky některým lidem z GS jsem ale začal podrobněji studovat druhý přístup a přiznávám, že to docela podkopalo můj dosavadní pohled. Právě proto se na Vás obracím s žádostí o radu. Pro nikoho nebude žádným tajemstvím, že se za těch cca 1 900 let vyskytlo mnoho pokusů o ztotožnění událostí ze Zjevení s historickými událostmi. Mnozí v minulosti spatřovali postupné naplňování slov Zjevení a očekávali, že např. doba tzv. vytržení je doslova za dveřmi. Není tedy překvapením, že i dnes v Božích protivnících někteří vidí konkrétní instituce (OSN, ŘKC, islám). Jak ale poznat, že dnes opravdu žijeme v době, která je ve Zjevení popisována?

Perlička z výkladu na závěr

Když už jsi dočetl(a) až sem, zmínil bych se o jedné zajímavosti z výkladu Zjevení předkládaného Svědky jehovovými. Hvězdu ze Zj 9,1 (text níže) vykládají jako Ježíše a sami sebe chápou jako ty kobylky (najdete to v jejich publikaci Zjevení, Jeho slavné vyvrcholení se přiblížilo, kapitola 22 - zájemcům ten text dám k dispozici, ale je moc dlouhý na článek).

Předem děkuji za případné odpovědi a komentáře.

Text Zjevení 9,1-11, v závorkách uvádím heslovitě jejich výklad

Zatroubil pátý anděl. A viděl jsem, jak hvězdě, která spadla z nebe na zem (Ježíš Kristus), byl dán klíč od jícnu propasti; otevřela jícen propasti (doba relativní nečinnosti svědků na konci 1. světové války) a vyvalil se dým jako z obrovské pece (rok 1919), a tím dýmem se zatmělo slunce i všechno ovzduší (odpadlé křesťanstvo se začalo jevit jako zahalené dýmem, když kobylky dostaly moc od Boha). Z dýmu se vyrojily kobylky na zem; byla jim dána moc, jakou mají pozemští škorpióni (Božská moc). Dostaly rozkaz neškodit trávě na zemi ani žádné zeleni ani stromoví, jenom lidem, kteří nejsou označeni Boží pečetí na čele. Ale nebyla jim dána moc, aby lidi zabíjely, nýbrž aby je po pět měsíců trýznily; byla to trýzeň, jako když škorpión bodne člověka. (trýzeň křesťanstva a jeho představitelů při kontaktu s Boží pravdou z úst svědků) V ty dny budou lidé hledat smrt, ale nenajdou ji, budou si přát zemřít, ale smrt se jim vyhne. Ty kobylky vypadaly jako vyzbrojená válečná jízda; na hlavách měly něco jako zlaté věnce (svědkové = bratři Krále, příslib nebeských korun pro věrné), tvář měly jako lidé, hřívu jako vlasy žen (vyjadřuje podřízenost krály, andělu propasti), ale zuby měly jako lvi (schopnost přijímat pevný duchovní pokrm). Měly jakoby železné pancíře (symbol nezlomné spravedlnosti) a jejich křídla hřmotila, jako když množství spřežení se řítí do boje (jako křesťané v 1. století nechtějí mlčet, chtějí kázat). A měly ocasy jako škorpióni a v nich žihadla (odkaz na publikace svědků plných autoritativních výroků založených na Božím slově, v roce 1919 začal vycházet časopis Zlatý věk, později Útěcha {od 1937} dnes Probuďte se! {od 1946}), aby jimi trýznily lidi po pět měsíců (=celý život, kobylka žije asi těch 5 měsíců). Nad sebou měly krále, anděla propasti, hebrejským jménem Abaddon - to znamená Hubitel. (=Ježíš)



"Jak chápat knihu Zjevení apoštola Jana?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 14 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak chápat knihu Zjevení apoštola Jana? (Skóre: 1)
Vložil: likvid v Úterý, 13. květen 2008 @ 18:34:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Hypíku,
Tvůj příspěvek / článek / je znamenitý ! Nicméně jsem přesvědčen o tom, že Pavel to napsal neomylně a vlastně bezvadně. Já, chápu výklad knihy Zjevení v Pavlově podání za nanapadnutelné čiíli bezvadné. Co si z toho Svědci Jehovovi udělali je jejich věc.
Zdraví Petr



Re: Jak chápat knihu Zjevení apoštola Jana? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 14. květen 2008 @ 19:05:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Hyperione,


Ptáš se

Jak ale poznat, že dnes opravdu žijeme v době, která je ve Zjevení popisována?


To opravdu nemusí být jednoduché. Otázkou je, zda rozpoznání kde jsme zrovna na časové ose je nutnou podmínkou pro pochopení většiny knihy Zjevení. Nemůže například Žena jedoucí na šelmě představovat jistou instituci, která se objevila už prvním tisíciletí (za její počátek může být považován okamžik kdy císař Konstantin spojil obrazně řečeno "oltář a trůn") a bude existovat téměř až do konce? Pokud nám zbývá 50 let, tak ještě zhruba 50 let a pokud nám zbývá ještě 1400 let tak zhruba 1400 let. V dějinách mohou být období, kdy bude silnější i kdy bude slabší a pak opět zesílí etc.

Pokud jsou v ní ale křesťané, není pro ně rozhodující, kolik zbývá ještě do konce, ale Boží příkaz:


Zjevení 18,4
A slyšel jsem jiný hlas z nebe: "Vyjdi, lide můj, z toho města, nemějte účast na jeho hříších, aby vás nestihly jeho pohromy.



V této souvislosti uvádím odkazy na několik kapitol z knihy "Žena jedoucí na šelmě?" od Dave Hunta; stačí kliknout a číst:


Žena jedoucí na šelmě? - 2. Důvody pro uvěření.

Žena jedoucí na šelmě? - 3. Velikonoční Spiknutí?




Re: Jak chápat knihu Zjevení apoštola Jana? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. květen 2008 @ 21:46:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
také se přikláním k první variantě,tehdy tomu také zasvěcení  lidé  lépe rozuměli. Z dnešního pohledu jsou verše tak mnohoznačné,že umožňují zpětně x výkladů,tak jak se to zrovna někomu hodí je to podobné jako v případě výkladu Nostradamových veršů.  



Re: Jak chápat knihu Zjevení apoštola Jana? (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 10:14:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyklad Zjavenia-ThDr Daniel Duda

http://www.ulozisko.sk/54145-1a__s.mp3.html1a. Úvod do Zj.
http://www.ulozisko.sk/54146-1b__s.mp3.html---II-----
http://www.ulozisko.sk/54167-2a__s.mp3.html1.kap.
http://www.ulozisko.sk/54169-2b__s.mp3.html2.kap.v.1-v.7
http://www.ulozisko.sk/54170-3a__s.mp3.html----II------
http://www.ulozisko.sk/54168-3b__s.mp3.html2.kap.v.7-29 a Zj 3.kap uvod
http://www.ulozisko.sk/54203-4a__s.mp3.html3.4.5.kap.
http://www.ulozisko.sk/54205-4b__s.mp3.html---II-----
http://www.ulozisko.sk/54206-5a__s.mp3.html6.kap.
http://www.ulozisko.sk/54204-5b__s.mp3.html6.kap koniec, 7.kap., 8.kap.v.1-7
http://www.ulozisko.sk/54217-6a__s.mp3.html8.kap.v.8-13., 9.kap.
http://www.ulozisko.sk/54219-6b__s.mp3.html9.kap. uvod
http://www.ulozisko.sk/54221-7a__s.mp3.html8. a 9.kap. zhrnutie
http://www.ulozisko.sk/54218-7b__s.mp3.html 10.kap., 11.kap. uvod
http://www.ulozisko.sk/54220-8a__s.mp3.html 11.kap.
http://www.ulozisko.sk/54239-9a__s.mp3.html Uvod do Zj. a 12.kap.
http://www.ulozisko.sk/54242-9b__s.mp3.html ----II-----
http://www.ulozisko.sk/54244-10a_bez_sumu__s.mp3.html 14. a 15. a 16.kap.
http://www.ulozisko.sk/54240-10a__s.mp3.html 12. a 13.kap.
http://www.ulozisko.sk/54243-10b__s.mp3.html --II---
http://www.ulozisko.sk/54238-11a__s.mp3.html  13. a 14.kap.
http://www.ulozisko.sk/54241-11b__s.mp3.html ----II---
http://www.ulozisko.sk/54285-12a__s.mp3.html 14. a 15. a 16.kap.
http://www.ulozisko.sk/54291-12b__s.mp3.html --II-----
http://www.ulozisko.sk/54292-13a__s.mp3.html 16. a 17. a 18.kap.
http://www.ulozisko.sk/54289-13b__s.mp3.html -II----
http://www.ulozisko.sk/54290-14a__s.mp3.html 19.kap.
http://www.ulozisko.sk/54286-14b__s.mp3.html ---II--
http://www.ulozisko.sk/54288-15a__s.mp3.html 20. a 21. a 22.kap.
http://www.ulozisko.sk/54287-15b__s.mp3.html -----II-----




Re: Jak chápat knihu Zjevení apoštola Jana? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 11:08:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Domnívám se, že Zjevení se nedá jednoduše zaškatulkovat, ale že tu platí, jako i pro jiné místa v Písmu, že se to vztahuje jak k událostem tehdejším, tak k budoucím a mluví tedy i o konci světa.

Kristus založil církev. I když se později štěpila, nedovolil bych si žádnou z nich ztotožňovat s babylónskou nevěstkou. Už kvůli Kristu.



Stránka vygenerována za: 0.39 sekundy