Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 528 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484761
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC
Vloženo Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 15:37:19 CEST Vložil: gojim

Ekumenismus poslal cumbulak

Uz sa to tu par krat preberalo, ale zrejme sa to mnohym nedostalo do pozornosti. Mam dojem, ze do urcitej miery ide aj o terminologicke nedorozumenie. Nie len to, co si pod pojmom "laska" predstavuje Betma, ale najma to, o com sa tu handrkujeme. Dufam, ze nebudem prilis drzy, ked poviem, ze si to dovolujem pisat za mnohych protestantov na tomto webe.

Tento text som povodne napisal ako 46. reakciu na clanok, ktory pravdepodobne do vecera zmizne z uvodnej stranky, takze si ho pravdepodobne takmer nikto nestihne neprecitat. Ale kedze uplne nesebakriticky myslim, ze pomoze niektorym pomenovat najvacsie problemy v porozumeni medzi prilisnymi "nadsencami" v RKC a protestantmi, publikoval som ho aj ako samostany clanok.

RKC, katolicka cirkev, papezenci... atd... vo vseobecnosti negativne vyjadrenia ohladne spominanych vyrazov nie su adresovane vsetkym veriacim v RKC, ale vedeniu RKC. Zasadne rozlisujeme vedenie RKC + jeho ideologiu a jednoduchych veriacich, ktori samotni vacsinou nemaju v teologickych a casto ani organizacnych veciach RKC prilis jasno.

Spasa-nespasa + posielanie do pekla. Nepopierame, ze v RKC su mnohi uprimni krestania, ktori su v RKC najma preto, ze sa narodili v RKC rodine, odchylky ucenia RKC ignoruju, pripadne o nich netusia, pripadne zeru od malicka vsetko, co RKC tvrdi (aj v neobhajitelnych pripadoch), pretoze v tom boli vychovani, ale v hlbke duse veria aj v Jezisa Krista. Osobne si myslim, ze nie je vobec vynimocne, ze v dospelosti po svojom obrateni moze clovek vystupit z RKC a stat sa protestantom. Rovnako poznam viacero ludi, o ktorych si myslim, ze v dospelosti zazili obratenie, ale ostavaju v RKC, aj mozno len z toho isteho dovodu, pre ktory niektori ludia fandia nadalej Slovanu alebo Baniku, aj ked sa prestahuju do Kosic alebo do Prahy. Tito ludia zaroven nemaju vobec problem povazovat protestantov za normalnych krestanov.


Proselytizmus - byva (hoci to casto nevidno na prvy pohlad) najvacsim kamenom urazu pri styku veriacich mimo RKC a z RKC. Ako som uz pisal, ako protestanti poukazujeme na principalne vieroucne chyby RKC, ale to neznamena, ze chceme, aby vsetci ludia usli z RKC a prestupili inde. Idealny stav by bol, keby sa RKC vratila ku povodnym krestanskym korenom a zaradila sa rovnocenne do rodiny krestanskych cirkvi. Pohlad zo strany horlitelov za RKC vsak je uplne odlisny. Ich primarnym cielom nie je "napravit" ine cirkvi, ich cielom je likvidacia inych cirkvi a prechod vsetkych ludi do RKC. Aj preto su pre nich protestanti horsi ako neveriaci - neveriaceho mozu zblbnut, ale protestant dobre vie, preco nie je v RKC, toho by najprv museli zbavit jeho viery. Tu vystva otazka naco je to dobre. Pre nas ako protestantov to akosi postrada logiku - cielom krestana je predsa spasa. Nasou ulohou je sirit Evanjelium, cize ponukat vsetkym spasu, pricom nam predsa nemoze zalezat primarne na tom, "v ktorej cirkvi budu spaseni", ked sa ja ako evanjelik dozviem o tom, ze brat Reformovany obratil na vieru 10 ludi, budem sa radovat 10 novym reformovanym, nebudem bedakat, ze som prave prisiel o 10 moznych evanjelikov. Spravanie zealotov RKC vsak v (nielen) tomto smere vzbudzuje obavy. Preco by malo niekomu zalezat na tom, v ktorej konkretnej cirkvi bude niekto spaseny? Jediny dovod, ktory sa ponuka je, ze spasa prestava byt na prvom mieste a na prve miesto sa dostava ludsky boj o moc nad druhymi ludmi. A to je prave zasadny rozpor, kvoli ktoremu bolo v historii mnoho mrtvych a kvoli ktoremu su aj hadky na tomto portali. Rozpor, ktory mozno popisat velmi jednoducho - snaha byt spaseni na Vecnosti na strane protestantskej a snaha o neobmedzenu moc tu na zemi na strane RKC.


Podobná témata

Katolicismus

"Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC" | Přihlásit/Vytvořit účet | 48 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 18:01:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohu prohlásit, že patřím k těm, za které jsi tento článek napsal. Je to pěkné a výstižné - díky.



Re: Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 18:28:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Cumbulaku,



Díky za hezky a smířlivě napsaný článek se zajímavými postřehy.



zdraví


reformovaný





Re: Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 20:27:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Tento článek vyjadřuje i moje názory. Dík za uvedení.

Irena




Re: Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 20:52:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nepovažujem sa za "protestanta", ale aj tak vďaka za tento článok, Cumbulak - vystihuje základné východiská, ktoré sa prejavujú v mojom postoji k vedeniu RKC.



Re: Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC (Skóre: 1)
Vložil: Honza-H v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 21:09:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Především oceňuju velice věcně napsaný článek. Snad jen pár slov...

> protestanti poukazujeme na principalne vieroucne chyby RKC

Jak to pozoruju tady na Granosalis, jde především o vytváření vlastních filosofií a jejich uvádění primárně do konfliktu s učením ŘKC. Nejde přitom o nějaké věroučné námitky, protože ty lze vesměs velice jednoduše vyvrátit a objasnit. Všechny ty postoje jsou založené na emocích a tradici (když už se někdo narodí jako portestant, tak jím taky zůstane, protože jeho vírou není Kristus, ale odpor proti ŘKC).

> Idealny stav by bol, keby sa RKC vratila ku povodnym krestanskym korenom
ŘKC jako jediná konzistentně přijímá a předává původní Ježíšovo učení ve smyslu, v jakém jej Ježíš ustanovil. To, že ostatní společenství jej kritizují, je snad výsledkem přirozené rivality, protože církvi závidí její postavení.

> zaradila sa rovnocenne do rodiny krestanskych cirkvi
Ostatní společenství tak nějak nelze za církve považovat, i když ona sama o to velmi stojí. Jenže církev není jen spolek nadšenců odhodlaných spasit svět. Církev je celek ustanovený z Božího rozhodnutí do určité formy a k určitému účelu a není možné si jen tak písknout, že vše změníme a bude to pravda.

> Nasou ulohou je sirit Evanjelium, ... pricom nam predsa nemoze zalezat primarne na tom, "v ktorej cirkvi budu spaseni"

Ono jde o to, abychom skutečně šířili evangelium. Různá společenství upozorňují na Ježíšovu osobu příp. na některé další dílčí aspekty křesťanství, ale těžko si můžeme myslet, že šíří evangelium. Vždyť každý z nich říká něco jiného!

> vzbudzuje obavy ... ludsky boj o moc nad druhymi ludmi
Klasická vyspekulovaná konstrukce, která chce šíření evangelia obrátit proti jeho nositelům. Protestanti malují čerty na zeď a pak se před nimi třepou strachy. Je to archetyp uvažování, podle kterého tam, kde je jen jedna autority, musí automaticky jít o snahu ovládat?
Je fakt, že spoustě lidí, že Bůh je jen jeden, chtěli by mít každý svého soukromého pro sebe podle svých představ. A když už to přeci někdo překousne, diví se, že Bůh založí jen 1 organizaci, to už překousnout nemůže. Přitom je to logické. Obavy z ŘKC nejsou založeny na Písmu (např. "bojte se toho, který může duši i tělo zahubit v pekle", Mt 10, 28), jsou založeny na čistě lidských omezených úvahách. Jim patří jediné místo:

"Jdi mi z cesty, satane!; tvé smýšlení není z Boha, ale z člověka!" (Marek 8:33)

Jestli toto někdo považuje za zásadní rozpor (nedivil bych se), pak by o tom měl uvažovat. Snaha protestantů není v úsilí o spásu, ale v opozici proti ŘKC.



Re: Taková ŘKC není! (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 22:00:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tito ludia zaroven nemaju vobec problem povazovat protestantov za normalnych krestanov.

Nikdo v ŘKC nemá problém považovat protestanty za křesťany.
Křesťanem se stává každý, kdo je pokřtěn ve jménu trojjediného Boha.

Jediný zásadní rozdíl mezi protestanty a ŘKC(nebo pravoslavnou) je ten, že protestanti se setkávají s Bohem u "stolu slova", zatímco  církve s apoštolskou posloupností nabízejí věřícím nejen to, ale i navíc možnost setkání s Kristem u "stolu oběti".

Proto ty vytrvalé útoky ze strany protestantů o "klanění se oplatku". Typický projev dogmatického (pre-conviction).

Je to dáno tím, že pastor je jen volený, nemá svěcení posloupnosti a tudíž nemá moc proměńovat chléb a víno v tělo a krev Kistovu.

Proto evangelíci slaví pouze památku poslední večeře, zatímco vysvěcený kněz znovu a znovu zpřítomňuje Ježíšovu oběť.



Re: Tak pojďte Karelsi, Aresi a další advokáti Říma pochválit Honzu-H (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 22:19:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Honza-H
Ostatní společenství tak nějak nelze za církve považovat


reformovaný
Římský katolicismus tak nějak nelze za křesťanství považovat






Tak pojďte Karelsi, Aresi a další advokáti Říma pochválit Honzu-H za láskyplnost a Reformovaného plísnit za hroznou nesnášenlivost a nenávist :-)

Alespoň se ukazuje, co je podle Vás tolerance. To ve Vašem slovníku znamená, že se nekatolické církve zahodí Bibli a vrátí se k bez odporu k bludům Říma. REKATOLIZACE je váš pravý cíl:

Katolíci přiznávají: Rekatolizace je pravý ekumenismus

Římskokatolická církev nominována na ''Zlatou slzu'' za ekumenické pokrytectví












Re: Dokonalá ilustrace charakteru římského katolicismu (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 22:42:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ahoj Cumbulaku ještě jednou,


Myslím, že Honza-H a oko ve svých kometářích výše dokonale potvrdili, jak výstižný je Tvůj článek:


Honza-H: Ostatní společenství tak nějak nelze za církve považovat

oko: Nikdo v ŘKC nemá problém považovat protestanty za křesťany



Víc už snad netřeba dodávat, protože tohle je dokonalá ilustrace charakteru římského katolicismu.


r



Lidi, neblázněte (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 25. duben 2008 @ 12:31:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To, co tu Honza a oko napsali:

Honza-H: Ostatní společenství tak nějak nelze za církve považovat

oko: Nikdo v ŘKC nemá problém považovat protestanty za křesťany

si neodporuje a je naprosto v souladu s oficiálním učením ŘKC. Cituji:

15 Církev ví, že je z mnoha důvodů spojena s těmi, kteří jsou pokřtěni a nazývají se křesťany, avšak nevyznávají celou víru nebo nezachovávají jednotu společenství pod vedením Petrova nástupce. (14)((14/Srov. Lev XIII., apošt. list Praeclara Gratulationis, 20.6.1894: AAS 26 (1893-94), 707.)) Mnozí totiž mají v úctě Písmo svaté jako směrnici víry a života a projevují upřímnou náboženskou horlivost, s láskou věří v Boha, Otce všemohoucího, i v Krista, Božího Syna a Spasitele. (15)((15/Srov. Lev XIII., enc. Satis cognitum, 29.6.1896: AAS 28 (1895-96), 738. Týž, enc. Caritatis studium, 25.7.1898: AAS 31 (1898-99), 11; Pius XII., rozhlasový projev Nell’ alba, 24.12.1941: AAS 34 (1942), 21.)) Jsou znamenáni křtem, který je spojuje s Kristem, ba uznávají a přijímají i jiné svátosti ve svých církvích nebo církevních společenstvích. Mnozí z nich mají též biskupské zřízení, slaví svatou eucharistii a zbožně uctívají panenskou Bohorodičku. (16)((16/Srov. Pius XI., enc. Rerum Orientalium, 8.9.1928: AAS 20 (1928), 287. Pius XII., enc. Orientalis Ecclesiae, 9.4.1944: AAS 36 (1944), 137.)) K tomu přistupuje společenství v modlitbě a jiných duchovních dobrodiních; dokonce i jakési pravé spojení v Duchu svatém, poněvadž on svou posvěcující silou, svými dary a milostmi působí také v nich a některé z nich posilnil až k prolití krve. Tak Duch ve všech Kristových učednících vzbuzuje touhu a úsilí, aby se pokojně, způsobem stanoveným od Krista, sjednotili v jednom stádu pod jedním pastýřem. (17)((17/Srov. instrukce Kongregace sv. oficia, 20.12.1949: AAS 42 (1950), 142.)) Aby toho matka církev dosáhla, bez přestání prosí, doufá a jedná a vybízí své děti k očišťování a k obnově, aby na tváři církve jasněji zářilo Kristovo znamení. (Lumen Gentium)

Církevní společenství vzniklá z reformace, odloučená od katolické církve, „neuchovala původní a úplnou podstatu eucharistického tajemství, především proto, že jim chybí svátost kněžství“. A z tohoto důvodu není pro katolickou církev možné vzájemné eucharistické přijímání s těmito společenstvími. Nicméně když tato společenství „při večeře Páně připomínají jeho smrt a vzkříšení, vyznávají, že je to znamení života ve společenství s Kristem, a očekávají jeho slavný příchod“. (Katechismus KC, §1400)



Re: Principalny rozdiel pohladov protestantov a zealotov v RKC (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 21. květen 2008 @ 17:03:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zopár postrehov. trochu síce po funuse. ale predsa:
«rozlisujeme vedenie RKC + jeho ideologiu a jednoduchych veriacich, ktori samotni vacsinou nemaju v teologickych a casto ani organizacnych veciach RKC prilis jasno”
– myslím, že to platí aj o iných cirkvách. Aj tam sú školení pastori a pod. A jednoduchí veriaci, aj keď kvôli veľkej početnosti, u katolíkov je rozdiel a rozptyl zrejme väčší. Gaussova krivka platí aj pre protestantské cirkvi, nielen pre katolíkov...
.
”v dospelosti po svojom obrateni moze clovek vystupit z RKC a stat sa protestantom”
– U nás vyšla kniha Prekvapila ich pravda” od autorov P. Madrida a je v nej okol 20 prípadov obrátenia pastorov protestantských cirkví ku katolíckej. Ako napovedá sám názov, boli prekvapení práve biblickosťou katolíckej cirkvi a boli príjemne prekvapení, keď sa podrobnejšie /nie taka povrchne niektorí tu.../ oboznámili s učením KC...

“Tito ludia zaroven nemaju vobec problem povazovat protestantov za normalnych krestanov”
– Žiaľ, veľmi často neviem u protestantov rozoznať, či sú viac veriaci v Krista alebo protikatolíci. Aj na debatách v sekulárnych blogoch sa s tým často stretávam. Tvrdia, že sú veriaci, ale ich názory napr. na morálku sú naskrze svetské, naturalistické, ale sú proti katolíkom a tvrdia, že to nie je dobrá cirkev... Osobne si myslím, že u katolíkov nie je tak vypluklý tento syndrom “proti” alebo “protest...” proti iným. Drvivej väčšine katolíkov naozaj nerobí problém považovať nekatolíkov za kresťanov len iného “razenia”, /nerobí im problém povedať, že sú často lepší ako katolíci/ ako to pozorujem...
.
“keby sa RKC vratila ku povodnym krestanskym korenom a zaradila sa rovnocenne do rodiny krestanskych cirkvi.”
– Pokiaľ ste trochu kritický aj k sebe, tak by ste, bratia protestanti, mohli si uvedomniť, že KC je tu nie ako tu niektorí tvrdia/obávam sa, že často zlomyselne a zaujato/ od 4. storočia, ale od samého začiatku. To, že v Nicejsko-carihradské vyznanie začalo byť písané v roku 325 znamená len to, že keď nastala slobodná možnosť stretnutia hlavných biskupov celej Cirkvi /iste aj za podpory cisára.../_ vyjadrili tú vieru, ktorú prežívali v prvých 3 storočiach kresťanstva. S formuláciou “verím v jednu, svätú, katholikos, apoštolskú Cirkev...” nemali napr. až také problémy ako s definovaním napr. božstva, trojice a pod.... Takže: KC je z rodiny kresťanských cirkví naozaj pôvodná, prvá, najväčšia čo do počtu a zrejme aj preto najvplyvnejšia, pre nič iné. A mám taký dojem, nakoľko protestanti sú nekonečne rozdrobení, z ich strany cítiť čosi ako určitý komplexu malosti...
.
O tom svedčia aj tieto vaše vyjadrenia “ich cielom je likvidacia inych cirkvi a prechod vsetkych ludi do RKC. Aj preto su pre nich protestanti horsi ako neveriaci” Alebo: “ked sa ja ako evanjelik dozviem o tom, ze brat Reformovany obratil na vieru 10 ludi, budem sa radovat 10 novym reformovanym, nebudem bedakat, ze som prave prisiel o 10 moznych evanjelikov” Alebo: “spasa prestava byt na prvom mieste a na prve miesto sa dostava ludsky boj o moc nad druhymi ludmi.”
– Tieto výroky naozaj svedčia o zvláštnom komplexe , v ktorom podľa mňa premietate do KC to, čo sa domnievate vo svojej zakomplexovanosti. Naozaj nikto vás nejde likvidovať. Naozaj normálny katolík sa teší, ak sa ktokoľvek obráti ku Kristovi a nájde ho v niektorej slušnej protestanskej cirkvi. A nám naozaj nejde o moc nad vami. /Iste sa nájde nejaký obmedzenec v takej veľkej skupine, a vy samozrejme, hneď sa chopíte práve toho, lebo vám to potvrdzuje váš zakomplexovaný pohľad.../ Aj pojmy, v ktorých rozmýšľajú dnes mnohí naši preláti nie sú skôr o jednote v mnohosti?... Ako pozorujeme prírodu a dejiny, náš Boh má zrejme záľubu v jednote, ale v mnohosti /Jeden v Troch/. On zrejme pozná lepšie ako my, že tendencia starej Cirkvi mať všetko na jedno “brno” /latinčina, ten istý obrad a pod./ bola jej “detská choroba”. Boh dopustil rozdelenie, aby takto Cirkev dostala “lekciu”, a celkove sa obohatila o rôzne formy a namiesto jednofarebnej sa stala pestrofarebnou “lúkou”... Toto KC v podstate uznala na koncile aj tým ako vyjadrila svoj postoj k nekatolíckym kresťanom, ktorých ich považuje sa bratov v Kristovi... Na druhej strane trochu naozaj zveličený a nezdravý sa mi zdá postoj mnohých protestantov ku katolíkom, keď nás nechcú považovať ani na kresťanskú cirkev /”vrátiť sa medzi kresť. cirkvi...”/. Napriek chybám minulosti je to aj nebiblické, lebo Ježiš povedal: “Kto nie je proti vám, je za vás” a o tých, čo tie chyby robili takto: “Na stolicu Mojžišovu zasadli zákoníci... všetko, čo vám povedia, robte... ale podľa ich skutkov nerobte”. Takže chyby by nemali byť, najmä po storočiach, dôvodom na taký odmietavý postoj... Je to ako neustále pripomínanie starých hriechov človeku, ktorý sa už kajal a zmenil. /Iste, mnohí  tú zmenu nechcú vidieť a stále nás vidiy po starom, lebo nás tak chcú vidieť, pretože ste si nasadili takú “optiku”.../
-
Áno, je tu principiálny rozdiel v pohľadoch, v "optike". POdobne ako starý pán profesor, ktorý už veľa prežil, videl, skúsil, naštudoval, prekonal aj detské "choroby", a obdobie puberty, je skúsený vekom, no uvedomuje si aj to, že v živote narobil aj veľa chýb...  a na druhej strane mladý študentík, ktorý si čosi narýchlo prečítal, čosi sa mu zazdalo, skritizoval starého pána od hlavy až po päty...  . Sú to dva druhy postojov, pohľadov "optík". Jedna z nich trochu zjednodušene je obrazom katolíckej, druhá niektorých protestantov. Hádajte, kto je kto?...




Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy