Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
Danny42
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116502495
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Mezináboženský dialog v současné české společnosti
Vloženo Pátek, 08. únor 2008 @ 12:49:29 CET Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Na otázku, existuje-li v česká společnosti mezináboženský dialog, lze reagovat jinou otázkou: proč by v ní měl být, z čeho se rodí? V zásadě můžeme odlišit dva ideální typy, které se ovšem v praxi prolínají, 1. pragmatický a utilitaristický a 2. dialog z potřeby vzájemného porozumění a tolerance. Ten první je nesen racionalizací a profanací církevního života, vychází v podstatě z technokratických nebo sociálně-inženýrských cílů, ten druhý hlavně z osobního přesvědčení většiny moderních křesťanů, že mezináboženské spory by už neměly být řešeny násilnou formou.

(Ad 2.) Nepochybně existuje řada laických aktivit, které mají svůj původ přinejmenším už v normalizačním období, usilující o vzájemné intelektuální a sociální kontakty křesťanů různých vyznání. Jejich celospolečenský dopad je však po mém soudu malý a spíše se zmenšuje. Větší význam naopak nabývají, hlavně mezi mládeží, neformální náboženská setkávání spojená s novými typy zbožnosti – hudební festivaly, soukromá zjevení, letniční hnutí.

Stejně tak se od roku 1989 rozšiřují oficiálními církevními představiteli vedené diskuse a multilogy; ty však narážejí na bariéry „starých hříchů“ nebo na výlučné postavení katolické církve, které je například v otázce restitucí církevního majetku ve zcela odlišném postavení než všechny ostatní církve, nebo konečně právě na nárůst nové charismatické zbožnosti, který „vysokou“ teologii vede spíše ke vzájemnému rozhraničování.

V praxi se tedy stává, že k tomuto typu mezináboženského dialogu inklinují spíše laici nebo dokonce necírkevní duchovně založení intelektuálové. S tím souvisí i jistý mediální kult současného papeže. Je to jakási pozdní modernizace české náboženské scény, k níž vedlo její dosavadní potlačování a která naopak ve světě už spíše ztrácí oporu.

Tato situace ovšem vede hlavně ke sbližování křesťanských vyznání. Byť se totiž objevují dobře míněné snahy o dialog s nekřesťany, které mají i jisté teologické ospravedlnění (v katolické církvi např. Hans Küng), jejich rozsah není velký a navíc jsou nekřesťany vnímány jako svého druhu kulturní imperialismus. To platí zejména v případě islámu, vůči němuž (nejen u nás) je největší odpor právě ze strany křesťanských věřících. Naproti tomu dálně-východní náboženství jsou české společnosti „servírována“ v tak pozápadněných formách, že v rámci privatizované duc*****sti může docházet a dochází k jejich synkrezím s často neuvědomělým křesťanstvím. Konečně některé menší náboženské skupiny, například Svědkové Jehovovi, tento dialog zcela odmítají, jejich dialog se mění v rámci vlastní misijní činnosti v „hluchý monolog“; tím už se ale dostáváme ke druhému, utilitaristickému typu mezináboženských vztahů.

(Ad 1.) Na rozdíl od nepříliš zřetelných a už vůbec ne jednotných snah o mezináboženský dialog „zdola“ je zcela zřejmé, že po roce 1989 došlo a dochází k výrazné spolupráci vedené „shora“ s cílem ovlivnit širší společnost prostřednictvím politiky, vzdělávacího systému a médií. I v tomto případě platí, že nejde o „oficiální“ politiku jednotlivých církví; jde spíše o aktivity laiků nebo nějak církevně afiliovaných intelektuálů a politiků, která je vedena dosti pragmatickými cíli. Zároveň platí, že jde o aktivity které jsou ex definitione vázány na církevní společenství; privatizivaná zbožnost nemůže být sociálně organizovaná a nemůže mít sociální vliv.

Na prvním místě je třeba zdůraznit postupnou proměnu ČSL v KDU po německém vzoru, sdružující katolíky i protestanty. K této proměně původně katolické politické strany docházelo už v období vlády komunismu, avšak teprve po převratu byla skutečně dotvořena a získala určitou sociální podporu i mezi nevěřícími. Na druhou stranu je ovšem otázkou, jestli jí zase neztratí tím, že v současnosti „přitvrzuje“ ve snaze udržet si tradiční voliče.

Každopádně však platí, že jde o vývoj velmi „světový“, kopírující vznik zmiňovaných „náboženských kartelů“, usilujících o to, aby si rozdělily „náboženský trh“. Křesťanská politika tak sice dělá mnohé ústupky od „oficiálních církví“ ale přesto neztrácí svůj vliv a naopak se vysoce sociálně angažuje, někdy i za cenu že pro údajné ideály „láme věci přes koleno“ (postoj k Teličkovi coby českému komisaři v EU, problematika drog a sexuálního chování populace). Nesporným úspěchem této politiky je boj proti registrovanému partnerství homosexuálů a zejména prosazení nového zákona o rodině v roce 1998, ale i nový církevní zákon z roku 2002, který upřednostňuje tradiční církve proti (v českém prostředí) novým.

K tomuto spojení majoritních křesťanských vyznání přitom zjevně došlo z pragmatických, sociopolitických důvodů a tak se i chová – protestantští intelektuálové svým jménem mnohdy zaštiťují spíše katolickou politiku. Zároveň platí, že je to spojení „proti jiným“, proti těm vyznáním, které se do této ekumeny nevejdou a také proti nevěřící, respektive necírkevní části populace.

Jde o zjevný projev deprivatizace náboženství a zároveň ze sociologického pohledu „ekonomizace“ církevního života. Něco takového sice vyvolává negativní nebo alespoň lhostejné reakce ze strany českých církevních představitelů, kteří na tento typ prosazování náboženských hodnot nejsou zvyklí a nejsou úplně připraveni, k tomu se navíc připojuje i ideové a sociálně praktické dědictví minulého režimu, jež v sobě církve nesou do značné míry nevyřešené. Ale to vůbec neznamená, že právě tomuto typu mezináboženských vztahů nebude příznivá budoucnost; praktickou církevní politiku totiž stále zřejměji ovlivňují signály „zdola“ nebo ze zahraničí, nikoli nějaké přímé vedení.

Lze-li tedy do jisté míry predikovat budoucnost, zdá se, že bude postupně upadat „dobře míněný“ mezináboženský dialog, který by přesahoval hranice křesťanství. Naopak lze i v Čechách a na Moravě očekávat nárůst „hodnotového boje“ proti nekřesťanským vyznáním a proti bezvěrcům, který bude zároveň spojený s novými formami misijní politiky. Ty budou sice agresivní, avšak nikoli odpuzující a budou se opírat o podporu reálných i symbolických mocenských struktur ve společnosti.

Avšak zda tento boj osloví širší veřejnost, to je nejisté a bude to záležet na tom, jak konkrétně bude veden. Bude-li v něm totiž alespoň rétoricky akcentováno mezináboženské porozumění a zároveň tzv. tradiční hodnoty, přičemž nebude příliš zdůrazňováno, že jsou také partikulárně-církevní, má určitě velkou naději na úspěch (typickým příkladem je světová rétorika Jana Pavla II. proti interrupcím, zdůrazňující že jde o právo každého člověka na život a orientovaná hlavně proti státem vynucovaným interrupcím například v Číně; je ale otázka, umí-li také u nás někdo tak dobře „prodat“ vlastní náboženské představy a cíle).

Jeho úspěšnost se ale bude měřit volebními preferencemi a statistikou, nikoli návštěvností bohoslužeb nebo církevní aktivitou. Bude to tedy vítězství jaksi proti vůli církevních představitelů a jinak, než si oni představují. Je ale otázka, je-li jiné vítězství v současné situaci vůbec možné. Každopádně je třeba si uvědomit, že míra skutečného vnitřního mezináboženského dialogu v současné společnosti není velká, velké nejsou ani její výsledky a nezdá se, že se budou v blízké budoucnosti zvyšovat.

Zdeněk R. Nešpor

http://www.socioweb.cz/


"Mezináboženský dialog v současné české společnosti" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy