Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 210, komentářů celkem: 429657, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 297 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

cizinec
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116528074
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Počiatky mníšstva
Vloženo Úterý, 15. leden 2008 @ 10:11:41 CET Vložil: bolek

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Kam siahajú počiatky mníšstva a ako došlo k jeho rozvoju? Ktoré z reholí a kedy našli nasledovníkov aj na Slovensku?

Za otca mníšstva je považovaný Anton, bohatý mladík, syn kresťanských rodičov (251? - 356) narodený v Kome (dnes Keman) v strednom Egypta. V roku 275 predal zdedený majetok, aby mohol nasledovať Krista. Odišiel do púšte. Najprv žil v jaskyniach a potom dvadsať rokov v pivniciach opustenej púštnej pevnosti. Hnacou silou pre tento spôsob života mu nebol protest proti ranej cirkvi, ale starosť o spásu duše. Uchýlil sa do samoty, aby askézou (gréc. zdržanlivosť, striedmosť, odriekanie si pohodlia a životných radostí, najmä manželského života), bojoval proti démonom a priblížil sa Bohu. Jeho postoj k životu zrejme okúzlil mnoho ľudí, lebo čoskoro sa do púštnej samoty v údolí Nílu usadilo veľa mníchov - pustovníkov ( z lat. monachus - žijúci sám, gréc. eremiti, anachoréti - tí, ktorí sa vzdialili do samoty). Anachoréti žili sami alebo v kolóniách v blízkosti rovnako zmýšľajúcich druhov a tešili sa veľkej úcte. Spojenie s ostatnými udržovali okrem iného aj účasťou na spoločných bohoslužbách.

PRVÝ KLÁŠTOR

Prvý kláštor založil Pachomius, ktorý bol tiež egyptským kresťanom. Keďže za dôležité nepokladal pustovnícku samotu, ale bratské (neskôr i sesterské) spoločenstvo, v roku 320 v Tabennisi blízko staroegyptského mesta Théby založil kláštor (lat. claustrum - uzavreté miesto), s opátom na čele (aramej. predstavený kláštora). Pre obyvateľov kláštora - cenobitov (duchovná osoba, ktorá sa dobrovoľne pridružuje k náboženskej komunite, lat. koinos - spoločný, bios - život) boli záväzné spoločné jedlá, jednotný odev a podriadenie sa kláštorným pravidlám. Rehoľa (lat. regula - pravidlo, predpis, disciplína) nariaďovala život v celách po troch a mnísi spali na šikmých stoličkách, ktoré si sami zhotovili. Na ne si rozostreli koberce a spali v sede. Súčasťou kláštorného života bola tvrdá práca, pravidelné modlitby a bohoslužby.  Ďalej na: Národný Inštitút Francois Marie Voltaire, ikona TREZOR, téma:  Počiatky mníšstva


Podobná témata

Katolicismus

"Počiatky mníšstva" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Počiatky mníšstva a opát Benediktus (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 16. leden 2008 @ 12:21:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ba, ale ešte pred Antonínom boli komunity, ktoré by sme mohli s hladiska osamelosti nazvat kláštornými. Esejci už za čias Ježiša žili v prísnom dodržiavaní Tóry a častom umývaní, lebo čakali Mesiáša a chceli byť vždy pripravení.
Na horách Palestiny žili komunity prorokov, a o nich sa dozvieme aj v SZ - Elizeus a podobní.
A jedna z tých komunít žila v pohorí Karmel. Mali nepretržitú tradíciu aj do doby kresťanstva. Potom, čo v krajine vypukli križiacke výpravy, preniesli sa do Anglicka v X. storočí. Od hory Karmel sa volajú podnes karmelitáni.
Vplyvným opátom bol Benedictus, ktorý pochádzal zo skromného šlachtického rodu z Nursie (nedaleko na východ od Ríma), išiel na štúdie práva do Ríma, sprevádzal ho tam jeden člen rodiny, rodná sestra Scholastika. Ale po dvoch rokoch opustil mesto ako hriešne a príliš rušné. Žil nejaký čas u kňaza na vidieku spolu s viacerými mládencami a opodiaľ niekde aj jeho sestra. Potom odišiel robiť pustovníka. Blízkí mnísi ho povolali do ich kláštora, ale nepohodli sa. Založil vlastý kláštor a spísal regulu (řeholi, Pravidlá) s 80 kapitolami, kde pamatuje na všetko, od modlenia, režimu, sposobu práce, po záhradu, odev a pestovanie zeleniny. Ale sám uvádza, že mu vzorom bola regula od Pachomia, ale upravil ju na miernejšiu, aby mnísi dokázali podľa nej žiť, aj keď vraj zbožnosť od doby Pachomia je menšia.
Regula sa stala základom pre ďalších paťsto rokov života. Až modernejšie rády (sv. Františka a Dominika v XIII. storočí) zaviedli zmeny.
Pre sestru Scholastiku vystaval druhý kláštor s miernejšou Regulou (tak zvaný Druhý rád). Od tej doby sú aj mníšky (jeptišky).
O prenikaní na Slovensku vela neviem, ale jeden krásny príklad je kláštor v obci Hronský Beňadik u Levíc – má kostol na skale nad potokom.
Od kláštorov vznikali polia, lúky, a osady. Kláštorom obyčajně daroval pozemok panovník, alebo si ho vypýtali a to často na odlahlých miestach, močaristých alebo pustých. Ale okolo vznikali osady a tak sa kláštory stali ohnivkom kolonizácie.
Na príklad v Tišnove na Morave darovala pozemky královna Konštancia, manželka Přemysla Otakara II. Vzniklá osada sa dodnes volá Předklášteří.
V kláštoroch sa uchovávala vzdelanost, mnísi vedeli písať, čo do XII. storočia ani niekrorý šlachtic nevedel. Vzdelanost a opisovanie kníh podporoval rímský senátor Cassiodorus, ktorý v staršom veku v benediktínskom jkláštore zaviedol pisársku dielňu a to sa ujalo.
Mnohé rukopisy boli zachránené vďaka mníchom, inak by sme o niektoré prišli. V rozvalinách starej rímsej ríše sa od IV. storočia rozťahovali barbari zo severu a ničili písma aj záhrady. Niektorí sa dali korunovať za cisárov, odpozorovali majestát a páčil sa im (Teodorichus a iní). Jeden z nich aj zakázal vyučovanie písania pod trestom smrti a neváhal dať popraviť vlastnú sestru, ktorá nedbala zákazu a svojho syna učila tajne písať. Takí boli barbari a oproti nim takí boli mnísi : pracovití a vzdelaní, širitelia umenia.
Heslom v benediktinskom kláštore bola rada opata Benedikta : Modli sa a pracuj (Ora et labora). Roku 1937 uplynulo výročie 1500 rokov trvania tohto prvého evropského rádu (nie z Egyopta, kde bola a je kolíska monašestva).



Re: Počiatky mníšstva, komunity po celém světě, nejen v křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 31. leden 2008 @ 14:37:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mnišství není vynálezem našeho okolí., ale celistvější pohled je toto.
Na východě od Ceylonu (Thajsko, Burma a ještě asi v okolí) jde chlapec do kláštera tak v osmi – deseti letech, a pravidelně se tam učí a po době dohodnuté s rodiči se vrací domů (nerozhodne-li se setrvat). Ožení se, usadí se, pracuje, má děti atd. Stane se z něho podle sanskrtu Grhasta = hospodář. Čím déle pobyl v klášteře, tím lépe, a tím více úcty ho čeká. O dívkách z těch končin moc nevím, snad tam jdou na žádost.
U nás se do kláštera jde na život. Málokdo ví, že je také možnost složení tak zvaných dočasných slibů setrvání, např. na 5 let. Jestli se jeptiška později vdá, může to znamenat, že výchova jejich dětí bude mít ráz, disciplinu a osvícenost.
Ale v Evropě se usadil feudální způsob – raz napořád. Vyskytuje se také v Číně v buddhismu a rovněž v Taoismu – jedna báseň od jeptišky prý začíná a končí stejným řádkem ´ Šestnáct let je mi teprve, šestnáct let je mi už´
Vidím v tom závažnost cítění dospívající dívky, kterou dali do kláštera v dětství a nemohla se sama rozhodovat.
Jsem pro to, aby jeptišky po čase měly možnost založit rodinu, jestliže by chtěly. Bohužel, jsme v Evropě. Vlastně by to mohlo být jako v Thajsku nebo jako u Vestálek ve starém Římě - tam byl vstup zpravidla v 15 letech, potom deset let výuky, deset jako kněžka a potom na pomocných úkonech nebo domů (nejsem moc přesný, četl jsem to dávno).
Bohyně Quan – Jin v Číně byl původně bódhisatva, který se rozhodl neodejít hned do Nirvány, ale v příštím životě se vtělit a to jako žena. Je znázorňovaná i jako těhotná a má posezení těhotné v meditaci s pohodlným držením nohou, které nebrání rostoucímu bříšku
Jestliže se rozvíjí duchovní bytost a upíše se klášteru, ztrácí společnost možnost dostat mezi sebe její potomstvo s jejím genofondem, který je jistě příznivý pro duchovní život. V čistém těle se daří čistému duchu.
Indové používají termín ´rodit se z čistého lůna´ (a podobně z nečistého), na příklad, že ctitelé Višnovi se obvykle rodí už z čistého lůna, a naopak, ten kdo Ho nectí předtím v předchozím životě, může se potom narodit z nečistého.
V čase socialismu nastal zákaz přijímat lidi do klášterů (s výjimkou pár měsíců za Dubčeka) a kdo neuposlechl, mohl být zavřen (ten, kdo by někoho přijal), za neuposlechnutí státního výnosu. Katolická církev tehdy umožňovala jeptiškám vyjít z kláštera a vdát se, vzhledem k nepříznivému stavu věci a že při mateřství bude užitečnější vychovávat zbožná dítka. (tady na Granu to někomu bude nepříjemné, protože by bylo potom více katolických dětí na světě).
Vím to z osobního rozhovoru v roku cca 1958 (od roku 1951 bylo mnoho sester násilím odvezeno do pohraničí do továren). A i od jednoho kněze z řádu, který zůstal mnichem, ale znal tuto možnost pro sestry.
Já jsem s mojí manželkou v časech totality žertem říkal, že nemožno jít do kláštera, ale můžeme založit dvoučlenný klášter doma.
Řeholní život nebyl jen v Evropě a okolí.
Na Maču Pikču  v Andách byl chrám Slunce a sloužily tam Sluneční panny. Ale po invazi Španělů byly bez spojení a zásobování od vesnic, které ležely stovky metrů níže. Ale Španělé nikdy tak vysoko nešli a tedy Maču Pikču nenašli a všichni obyvatelé tam vymřeli stářím. Pouze nyní se objevilo, že tam žilo až 80 žen. Jejich kult a kultura se neuchovaly, protože to byly panny Slunce a neměly děti. Neměnily stav a nesešly dolů, aby v potomcích uchovaly  dědictví jejich kultury a náboženství.
A proto je dobře, když dívky vycvičené skromným a zbožným životem v řeholi mohou odevzdat vzácný genofond dalším generacím, jestliže se rozhodnou.



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy