poslal Karels Čím více přemýšlím nad modlitebním přáním krále Šalamouna, tím více oceňuji jeho modlitební prosbu. V Gibeónu se Šalomounovi ukázal v noci ve snu Hospodin. Bůh řekl: „Žádej, co ti mám dát.“ (1 Královská 3:5) Šalamoun mimo jiné prosil Pána Boha o srdce slyšící – לב שמע [lev šomea]. Měli bychom si uvědomit, že v biblické terminologii není srdce centrem citu (tím jsou téměř vždy míněny vnitřnosti), nýbrž srdce bývá centrem myšlení, uvažování. Pokud král Šalamoun prosí o srdce slyšící, tedy o schopnost naslouchat, položme si otázku; „komu má král Šalamoun naslouchat?“ Samozřejmě jde o schopnost naslouchat druhým lidem stejně jako Pánu Bohu. Šalamounova prosba je prosbou: „Dej mi Hospodine Bože schopnost slyšet Boží hlas, hlas tvého Ducha, hlas Ducha svatého.“ Tak jsem tomuto textu vyrozuměl já osobně, při jeho přečtení.
Další otázka je, pokud se budeme modlit těmito slovy, modlit se jako král Šalamoun, jaká je Boží promluva do našich životů a co nám může bránit „naslouchání“ Božímu hlasu. Domnívám se, že v největší míře k nám Pán Bůh promlouvá prostřednictvím Božího slova, prostřednictvím biblických textů. Máme-li nějaký problém, modlíme se o jeho vyřešení a pro odpověď jdeme do Svatých textů Bible. Jiným způsobem Boží promluvy je kázání našich kazatelů, pastorů, biblických učitelů. Opět můžeme mít nějaký problém, modlíme se o jeho vyřešení a poté na nedělním shromáždění jasně víme, že kazatelovo kázání je určeno nám, že nedělní kázání je odpovědí na náš problém. A opět otázka; „co může zabránit v tom, že k nám Pán Bůh bude hovořit?“ Dospěl jsem k závěru, že příčinou toho abychom „neuslyšeli Boží hlas“ bývá naše neposlušnost a nevěra. „Pane Bože dej mi schopnost naslouchat druhým lidem.“ Není to prapodivná modlitba? Ale i přesto jsou tací posluchači mého vyučování, kteří mě „neslyší“, nebo mě slyší velice „špatně.“ Jak je to možné a co tomu brání, aby mě slyšeli dobře? Jsou to předsudky. Ano předsudky brání tomu, abychom dobře uslyšeli hlas druhého člověka. Předsudky v tom, že nemám kravatu, že mě osobně neznáte, že jsem nový. Předsudky vůči tamtomu bratrovi, že naopak kravatu má – on bude zcela jistě upjatý. Mám pokračovat? To, že král Šalamoun byl připraven naslouchat druhým lidem bez předsudků dokazuje Šalamounovo soudní rozhodnutí mezi dvěma prostitutkami. (1 Královská 3:16–28) 1. Šalamoun se musel oprostit od předsudků vůči nejnižší skupině obyvatel žijících na periferii společnosti. Dovede si představit, že by náš prezident Václav Klaus řešil obdobný případ nějakých prostitutek z E55? 2. Šalamoun se také vcítil do role matky, musel se tedy zbavit předsudků daných díky své přirozené povahy muže. Nakonec je potvrzení mé argumentace v listě Jakubově, apoštol Jakub charakterizuje moudrost jako: „… bez předsudků a bez přetvářky.“ (Jakub 3:17) Chci se podělit o jedno setkání. Je tomu zrovna měsíc, kdy jsem se potkal s jedním z bezdomovců. Známe se už dlouho, občas ho obdaruji nějakými penězi. Zprvu si myslel, že je to nějaká skrytá kamera, tak byl překvapený, že mu, bezdomovci, dávám nějaké peníze. Naposledy, když jsem ho potkal, utrousil jsem něco na téma zdravotní reforma pana ministra Julínka. Já jsem tomu bezdomovci argumentoval takto: „Souhlasím s placením návštěvy lékaře, možná také s platbou za recepty, ale s čím kategoricky nesouhlasím, je placení každého dne stráveného v nemocnici.“ Bezdomovec mi na to odvětil (!): „Ale nezlobte se, když jste doma, tak si také musíte platit snídani, oběd, večeři. V nemocnici si pouze zaplatíte to, co byste stejně utratil doma.“ Bezdomovci jsem nakonec musel dát za pravdu. Pokud bych si „zakryl uši“ před tím, co ke mně hovořil tento člověk kvůli jakémusi předsudku, potom bych neuslyšel moudrou námitku, byť ta byla vyslovena člověkem bez domova.