Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477693
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Církevní aktivity na 7. Světovém sociálním fóru
Vloženo Pátek, 16. únor 2007 @ 17:02:15 CET Vložil: Bolek

Společnost poslal lutrik

7. SVĚTOVÉ SOCIÁLNÍ FORUM   Když u nás někdo zmíní Světová či Evropská sociální fora nebo dokonce českou Iniciativu za sociální fora, nesetká se většinou s pochopením a zájmem. Ba stává se podezřelým z "levicového extremizmu", "ekoterorizmu" a podobných -izmů. Hnutí sociálních for je ale výrazem toho, že dnes občané všude na světě začínají odmítat otročení všemocmému Trhu a "vševědoucím" politikům, a že věří tomu, že je možný jiný svět. Hledají alternativy a cesty ke spravedlivějšímu uspořádání společnosti, ekonomiky i politiky, které není zhoubné pro lidi a Zemi a zápasí o ně.

Platformou pro toto společné hledání, výměnu zkušeností a spojování se ke společným akcím jsou setkání Světových nebo Evropských sociálních for i regionálních a místních sociálních for. Takovou platformou je i Iniciativa za sociální fora v Česku. Jednou součástí (nijak velkou) tohoto celosvětového hnutí jsou i mnozí křesťané sdružení v ekumenických nebo jiných organizacích. Pro ilustraci jsem přeložila několik stručných zpráv o akcích ekumenické koalice na letošním SSF v Nairobi/Kenya (20.-25.1.2007). SPOJOVÁNÍ ENERGIE A VYTVÁŘENÍ SPOLEČNÝCH STRATEGIÍ: EKUMENICKÁ KOALICE SE ÚČASTNILA 7. SVĚTOVÉHO SOCIÁLNÍHO FORA Slavnosti v římskokatolické bazilice Svaté Rodiny a v anglikánské katedrále Všech svatých v Nairobi a průvod z jednoho kostela do druhého byly součástí programu organizovaného Všeafrickou konferencí církví (AACC) a Ekumenickou platformou Caritas k zahájení 7. Světového sociálního fora (SSF). Pod tématem "Lidové zápasy a lidové alternativy" se sešlo letošní SSF poprvé v Africe. Konalo se v Nairobi, Kenya, ve dnech 20-25.1.2007 a platforma AACC a Caritas koordinovala širokou škálu společných pracovních skupin a seminářů, ekumenických bohoslužeb a dalších událostí v Nairobi. Tato platforma poskytla také ekumenický pavilon, kde různé církevní skupiny mají možnost se sdílet, koordinovat a předkládat své starosti, pohledy, názory a informovat o své práci. Cílem bylo zajistit viditelnou a smysluplnou ekumenickou přítomnost na SSF a přispět k němu; ekumenickou platformu podporuje celosvětová ekumenická koalice organizací vedená Světovou radou církví (SRC). Na SSF organizovala SRC a její partneři různé semináře a pracovní skupiny: * bohatství, chudoba a ekologie: tento workshop ukazuje chudobu jako přímý důsledek vytváření a distribuce bohatství, a hlad, nemoci a utrpení jako odvrácenou stranu nadměrné spotřeby a nadměrného rozvoje, a studuje alternativní cesty rozdělování bohatství; * Životadárné zemědělství: malé farmáře, kteří praktikují organické/ekologické zemědělství, povzbuzujeme k tomu, aby pokračovali ve vytvoření globálního fora životadárného zemědělství jako alternativy ke korporačnímu zemědělství a t.zv. "zelené revoluci". * Voda, životní prostředí a změna klimatu: mezinárodní a afričtí činitelé diskutují strategie hledání alternativních řešení krize vody a změny klimatu a zasazují se o lidské právo na vodu spolu s vládami a zástupci občanské společnosti; * Ekologický dluh: Protože vyplundrovaly přírodní zdroje Jihu a zničily tak jeho zdroje pro obživu, mají průmyslové země Severu ekologický dluh vůči národům Jihu. Konkrétní studie a příklady z Afriky, Asie a Latinské Ameriky ilustrují dopady tohoto dluhu a odpovídají na otázku "kdo dluží komu a kolik". * "Odpovědnost chránit": V rámci tohoto vyvíjejícího se mezinárodního standardu má v případě, že národy jsou vystaveny vážnému riziku a jejich vlády je nechrání, tuto odpovědnost mezinárodní společenství. Jak se těmito záležitostmi zabývají církve, které hrají významnou roli v prevenci, pomoci, uzdravování a smíření? Proč se ekumenické organizace zúčastňují SSF? Ekumenická koalice se účastnila už prvního SSF v Porto Alegre, Brazilie, v roce 2001 a od té doby byla přítomna na všech dalších. Co ekumenické skupiny na SSF hledají? "Do určité míry byl prostor na SSF diskutabilní, ale poskytuje skupinám a organizacím příležitost spojovat energie a vytvářet společné strategie", říká Dr. Rogate Mshana z Tanzanie, pracovník programu SRC pro ekonomickou spravedlnost. Mshana uvedl, že kromě informací, analyzy, prohlášení a vytváření sítí toto SSF nabídne příležitosti k budoucím společným akcím. Sítě a organizace byly požádány, aby předložily návrhy na akce k jednomu z 21 "akčních témat"; tyto návrhy musí být podepsány alespoň třemi organizacemi. Ve čtvrtý den SSF budou všechny návrhy předneseny na jednom z pěti "for bojů, alternativ a akcí", kde se k nim budou moci přidat i další skupiny. To se shoduje s zakládající chartou SSF, která je definuje jako "otevřené místo setkání, kde se schází skupiny a hnutí občanské společnosti stavící se proti neoliberalismu a světu obvládanému kapitálem nebo proti jakékoli formě imperialismu, aby rozvíjely své myšlení, demokraticky debatovaly o ideách, formulovaly návrhy, svobodně sdílely své zkušenosti a spojovaly se k účinné akci". Členy celosvětové ekumenické koalice na SSF v Nairobi 2007 byly: All Africa Conference of Churches (AACC)/Všeafrická konference církví, APRODEV (síť ekum.organizací zabývajících se humanitární pomocí a otázkami rozvoje), Brazil Ecumenical Forum/Brazilské ekumenické forum, Caritas Internationalis/Mezinárodní Caritas (pozn. překl. katolická Charita), International Cooperation for Development and Solidarity (CIDSE)/Mezinárodní spolupráce pro rozvoj a solidaritu, Ecumenical Advocacy Alliance (EAA), Frontier Internship in Mission, Koinonia, Lutheran World Federation (LWF)/Luterská světová federace, Pax Romana, World Alliance of Reformed Churches (WARC)/Světová aliance reformovaných církví, World Council of Churches (WCC)/Světová rada církví (SRC), World Student Christian Federation (WSCF)/Světová studentská křesťanská federace, YWCA a YMCA. Válku proti teroru nelze vyhrát dokud se svět pro bohaté a chudé nezmění Válku proti teroru nelze nikdy vyhrát, "pokud ve světě existují podmínky, které lidi zbavují naděje", jako dehumanizující chudoba, nemoci a nevzdělanost, řekl nositel Nobelovy ceny a bývalý biskup Desmund Tutu při ekumenickém shromáždění před oficiálním zahájením Světovcého sociálního fora 2007 v Nairobi. "Bůh pláče" při pohledu na hrozné věci, které se dnes ve světě dějí", řekl Tutu v nairobské bazilice Svaté Rodiny. "Bůh pláče a říká: 'Kdo mi pomůže, abychom mohli mít jiný svět, ve kterém bohatí vědí, že dostali mnoho proto, aby to sdíleli s ostatními?'" Stvoření, které bylo velmi dobré "se obrátilo v děsivý přízrak". ... Tutu zdůraznil, že "základním zákonem našeho bytí" je to, že "jsme svázáni jeden s druhým". Proto "jedinou cestou je, že budeme dělat věci společně, všichni". Pouze společně můžeme být svobodní, jistí a bezpeční. Podle Tutua toto platí i pro politiku. "Dokonce ani jediná velmoc nemůže být zcela soběstačná, potřebuje jiné národy". ... Jako významné kroky kupředu a jako příspěvek Afriky pro svět jmenoval Tutu překonání otrokářství, kolonialismu a apartheidu. Riskovat na ochranu zranitelných Odpovědnost mezinárodního společenství chránit ohrožené obyvatele, když jejich vlády v tom selhávají, je-li třeba s použitím síly a podpora církví pro taková opatření byly předmětem živé debaty na semináři SRC na Světovém sociálním foru v Nairobi. "Odpovědnost chránit" je vyvíjejícím se, ale kontroversním, mezinárodním standardem. Ačkoli tato koncepce uznává, že první odpovědnost starat se o bezpečí svých obyvatel mají národní vlády, uznává také, že, když existuje jasné selhání konat tuto odpovědnost, je povinností mezinárodního společenství porušit suverenitu a vložit se do vnitřních záležitostí chybujícího státu v zájmu těch, kdo jsou v nebezpečí a na jejich ochranu. "Někdy je potřeba sáhnout k síle" řekl Ernie Regehr, bývalý ředitel a spoluzakladatel 'Project Ploughshares', ag.0entury Kanadské rady církví, která pracuje s církvemi, vládami a nevládními organizacemi při budování míru, prevenci války a při prosazování mírového řešení politického konfliktu. Ale použití síly - které by mělo nastoupit pouze tehdy, když selhala prevence - musí být dočasné, omezené, doprovázené humanitární intervencí a v rámci mírového úsilí. "Nejedná se o změnu režimu, ale o ochranu zranitelných lidí v bezprostředním nebezpečí závažného porušování lidských práv", zdůraznil Regehr. Debata na přeplněném semináři byla velmi živá. Neexistuje propast mezi ideálem a praxí? Co nebo kdo je "mezinárodní společenství", a jak můžeme důvěřovat něčemu takovému? Nezahrnují církve jak obhájce tak i porušovatele lidských práv? Není zde nebezpečí ospravedlňování zločinů? Regehr zdůraznil, že mezinárodnímu společenství chybí morální a politická vůle k ochraně zranitelných. "Je tragickou skutečností, že mezinárodní společenství příliš často nepřijímá svou 'odpovědnost' chránit, ale pouze 'možnost'/'opci' chránit, když to vyhovuje jeho zájmům", řekl. Riskantní charakter této koncepce potvrdil ambasador Bethuel Kiplagat z Kenyi, bývalý moderátor Komise církví pro mezinárodní záležitosti (CCIA) SRC. Ale: "Jaká lepší možnost je k dispozici v případech jako genocida ve Rwandě nebo ve vztahu k současné tíživé situaci dětí v severní Ugandě, kde více než 20 let jsou tisíce dětí unášeny, mučeny, znásilňovány a zabíjeny protivládními rebely?", ptal se. Farářka Shirley DeWolf ze Zimbabwe, členka CCIA SRC vyzdvihla a doporučila, že, jestliže se nějaká církev neřídí svou povinností vůči obyvatelstvu ve vážném nebezpečí, jehož vláda je nechrání, pak by měla onu církev bratrsky volat k pořádku "mezinárodní církev". Mezinárodní církev by měla vyzvat jednotlivou církev k dodržování uznávaných morálních principů. "Mnoho jsme toho neudělali, nebyli jsme dost horliví", řekla De Wolf. "Církev může selhat někdy výrazným způsobem", uznal Regehr. "Ale ještě je zdrojem pro dobro, který musí být plně zmobilizován." Semena života - hledání alternativ k dominantnímu agrobyznysovému modelu Juan Michel Proč si v posledních letech alarmující množství indických rolníků a farmířů vzalo život? Proč se lidé ze zemědělské oblasti Jang Seong u Kwangju v Jižní Koreji zapojují do organického/ekologického zemědělství? Proč organizace sponzorované církví v Brazilii pracují na tom, aby znovu získaly původní semena? Odpověď na tyto otázky má co dělat s dopadem ekonomické globalizace na zemědělství, kde v současnosti vedou zápas na život a na smrt dva modely. V případě Indie začíná příběh zavedením geneticky modifikovaných semen bavlny (před nějakými 15 lety). Vláda dotovala produkci bavlny a vysoké zisky přiměly farmáře, aby začali s monokulturami, případně si brali půjčky, aby si mohli najmout více půdy k obdělávání. Na této cestě také vzdali zasévání potravinářských zrnin. Zdálo se, že každý je spokojený, dokud se nezhroutil trh, neklesly ceny, farmáři nepřestali být schopni splácet své půjčky a banky jejich půdu nevyvlastnily. A pozvolna, nejprve někteří, potom mnoho z farmářů ukončilo svůj život sebevraždou. Podle oficiálních čísel mezi roky 1993 a 2005 dosáhl počet těch, kdo si vzali život, 100.000. "Byla to smrtící past", řekl William Stanley, sociální aktivista z Indie, který pracuje v Lutherské církvi a občanských sociálních organizacích. "Farmáři během deseti let z dostatku upadli do bídy. Mnozí nemohli unést tuto ztrátu důstojnosti." Stanley promluvil k účastníkům semináře "Životodárné zemědělství", který v Nairobi uspořádala koalice ekumenických organizací vedená SRC. Na témže semináři Seong-Won Park, theolog z Jižní Koreje, vyprávěl účastníkům o rostoucím počtu lidí v jeho zemi, kteří se obracejí k alternativnímu životnímu stylu. V okázale moderní, městské, průmyslové a technicky vyspělé zemi, která je pro mnohé modelem úspěšného rozvoje, se někteří lidé vracejí k ekologickému životnímu stylu. "Ne mnoho, ale řada lidí v Jižní Koreji se cítí vyčerpána převládajícím životním stylem a jsou ochotni se vzdávat privilegií, která nabízí," informoval Park. On sám se zapojil do ekologického farmaření na Theologickém semináři Young Nam, kde vyučuje a povzbuzuje své studenty k tomu, aby pohlíželi na svou budoucí službu z ekologického hlediska. Doma Park pěstuje zeleninu pro svou rodinu. Aby to dokázal, musel se učit od zkušených farmářů a nyní s nimi přímo obchoduje. Parkova osobní zkušenost odpovídá širšímu hnutí v Jižní Koreji. V zemědělské oblasti Jang Seong u Kwangju místní církev sehrála ústřední roli v prosazování ekologického farmaření a obchodního systému od výrobce přímo ke spotřebiteli. Po 15 letech zápasu konečně spolupracují církev, organizace občanské společnosti a místní správa v rámci "fora pro alternativní vizi", které prosazuje ekologické farmaření a také tradiční trhy místních farmářů. Více než jen osivo Ať už praktikujete jakékoli zemědělství, potřebujete zasít semena. Na první pohled se to zdá snadné: semena jsou semena, ne? Nikoli. Ony dva modely zemědělství - organické/ekologické, které by Park a jiní nazvali "životadárné" v protikladu k současnému dominantnímu korporačnímu a tržnímu modelu - potřebují a používají různé druhy osiva. Proto v Brazilii a jinde lidé a organizace, které se zabývají praktikováním a prosazováním ekologického farmaření, také bojují o zachování a ochranu ohromného množství původních semen ohrožených zaváděním hybridních a transgenetických semen, která prodávají agrotechnické společnosti. "Dnes se semena užívají jako prostředky moci a nadvlády", říká Nancy Cardoso, brazilská theoložka. Podle ní "technologická manipulace, kontrola, koncentrace a komercionalizace semen malou skupinou gigantických kapitalistických společností vystavuje lidstvo a přírodu nebezpečí". Pro Cardosovou jsou semena něčím víc než "jen semena", a jejich pěstování a zacházení s nimi jsou něčím více než jen ekonomickou aktivitou. Podle jejího názoru jsou semena materiální, ale také symbolickou strukturou. Je to "kód, informační systémy - semena jsou živoucími cestami, mosty z dávných dob a deníky časů současných i klíči k možnostem, které doposud neznáme", uvádí. Proto způsob, jakým se semena pěstují a užívají není pouhou mechanickou činností, ale výrazem sociálních vztahů, které mají vztah k přírodě, ekonomice, ale i k politice a ekologii. Pro Cardosovou toto vše propůjčuje theologickou dimensi zápasu o regeneraci a ochranu diversity původních semen - naléhavému úkolu směřujícímu k zachování života zajištěním potravinové autonomie a bezpečnosti. Společné hledání alternativ Semenářský zápas je pouze jednou částí širšího úsilí o prosazení životadárného zemědělství. Rostoucí počet organizací a lidí přichází na pomoc tomuto modelu, který vidí v kontrastu k převládajícímu modelu zemědělství. Tento pojem vznikl v rámci Ekumenické koalice pro alternativy ke globalizaci (ECAG), která v dubnu 2005 konala první "forum životadárného zemědělství" ve Wonju/Jižní Korea a přimlouvala se za tento model jakožto potřebnou alternativu k "život zabíjejícímu" zemědělství. Forum kritizovalo současný dominantní model jako kapitálově intenzivní, orientovaný na export, monokulturový a hlavně se honící za ziskem. Tento model, říká Park, který se fora účastnil, "nutí farmáře používat geneticky modifikovaná osiva, pesticidy, chemická knojiva a mechanizaci vedoucí ke znehodnocování půdy, ztrátě biodiverzity a soustřeďování půdy do rukou několika málo vlastníků. Naopak model životadárného zemědělství soustředěný na ekologické hospodaření se nabízí jako "sociálně spravedlivý, přátelský k životnímu prostředí a ekonomicky schůdný", slovy Lucy Ngatia, absolventky ekologie na Universitě Nairobi. V Africe vlastně ekologické farmaření zvyšuje hodnoty farmářské produkce, tedy odstraňuje chudobu a zároveň zvyšuje potravinovou bezpečnost, vysvětlovala Ngatia účastníkům semináře. "Rozsévač vyšel, aby rozséval" říká starý příběh (Lukáš 8.5). Zdá se to jednoduché, ale není. Nikdy nebylo. Ale ti, kdo prosazují životadárné zemědělství by řekli, že zkušenost dokazuje, že odpor proti dominantnímu modelu je možný, když jsou všichni členové společenství jednotni v hledání alternativ. Bohatství, chudoba, ekologie souvisejí s obecným blahem Řečníci v pracovní skupině organizované SRC řekli, že bohatství, chudoba a ekologie jsou pevně propojeny navzájem, a jsou také spojeny s veřejným blahem. Bohatství, chudoba a ekologie se všechny úzce vztahují k udržitelnosti života, řekl Dr. Marcos Arruda z Brazilie. Sociální vědec a aktivista Arruda nazval současnou světovou ekonomiku ekonomikou "války a smrti, která pro své sociální nerovnosti, globální finanční krizi a militarizaci ohrožuje život. Je třeba ji nahradit "ekonomikou založenou na solidaritě", která vyžaduje "zespolečenštění a demokratizaci vlastnictví". Potřebu znovu najít "smysl pro obecné blaho" zdůraznil farář Phillip Woods, vedoucí mezinárodní kanceláře Spojené reformované církve ze Spojeného království. "Dnes se ztratilo vzájemné propojení s mými bližními, protože se pro nás životní styly stávají tržním zbožím jako záležitost volby", řekl. K tématu životních stylů potvrdila paní Lapapan Supamanta, generální sekretářka Mezinárodní buddhistické asociace, jako ústřední pojem sdílení, který souvisí s jistou lhostejností vůči bohatství. Když srovnávala nadměrnou spotřebu s umírněností a bohatství se skromností položila Supamanta otázku, zda nemá jít spíš o "vymýcení bohatství než o vymýcení chudoby". Pan Xiao Lian, badatel z Čínské akademie sociálních věd, navrhoval větší rozdělování bohatství. "Je třeba chudým rozdělit větší kus koláče", řekl, a připomněl, že ekonomický růst - který v Číně v posledních letech dosahuje ročně 10% - má být takové povahy, aby chránil životní prostředí. "Jiný vlastnický řád je možný", parafrázoval profesor Ulrich Duchrow, německý theolog, motto SSF.
I když uznává, že lidé "potřebují pro své životy vlastnictví", kritizoval Duchrow současný model, který je založen na vyvlastňování, vykořisťování a vyloučení. Nový řád vlastnictví má být založen na "sdílení zdrojů a ovoce společného úsilí lidstva". John Jones, sociální aktivista z Norska obhajoval známý model přerozdělování bohatství - "sociální stát". Sociální stát je o "právu každého dostat svůj podíl" a jeho cílem je "společnost pro všechny", tvrdil. Ale koncentrace bohatství na Severu ve skutečnosti tomu odporuje. "Znečištění, ba dokonce lidé jsou na Jihu levnější", řekl. Biskup Mvume Dandala, generální sekretář Všeafrické konference církví také poukazoval na bolestnou nerovnost mezi Severem a Jihem. "Chudoba v Africe je přímým příčinným důsledkem bohatství Severu", řekl a zdůraznil, že africké vlády jsou "spoluzodpovědné". "Potřebujeme spolupracovat a všichni potřebujeme společnost, která na chudobu pohlíží jako na nepřítele", řekla malawijská ministryně zdravotnictví Marjorie Ngaunje, která popsala řadu iniciativ své vlády jak povzbudit malé zemědělce a ženy. Mezi konkrétními cestami jak zlepšit životní podmínky chudých zdůraznila Birgit Weinbrenner z Holandska pozitivní účinek mikrokreditu. "Množství příběhů ukazuje, že chudoba se zmenšuje a lidé jsou schopni podporovat své děti", řekla Weinbrennerová, která je tajemnicí pro programy v Oikocreditu. Církve - které příliš často jednoduše hledají nejvyšší finanční návratnost pro své investice - by měly více investovat do mikrokreditů, podtrhla. Ekologický dluh: Kdo dluží komu? "Ti, kdo postavili přehrady na Zambezi a profitují z nich, to jest portugalská vláda a jihoafrická společnost Eskom, mají vůči Mozambiku ekologický dluh", řekl malawijský ekonom Francis Ng'ambi účastníkům pracovní skupiny o ekologickém dluhu. Ng'ambi přednesl konkrétní studii, aby ilustroval relativně nový pojem "ekologický dluh". Jde o myšlenku, že průmyslové země Severu - jejich instituce a korporace - mají dluh vůči zemím Jihu kvůli způsobu, kterým využívaly přírodní zdroje těchto zemí a často poničily a znečistily přirozené životní prostředí. Řeka Zambezi s více než 30 velkými přehradami je podle Ng'ambiho "nejprokletější řekou Afriky". Její využití vedlo jen v případě přehrady Cahora Bassa vedle řady dalších problémů k vystěhování více než 57.000 lidí, k poškození zemědělských systémů, vzrůstu nemocí pocházejících z vody a k hromadění toxického odpadu. "Přítomnost přehrad na té řece do velké míry přispěla k záplavám, které zpustošily povodí Zambezi v roce 2000", říká Ng'ambi, který pracuje ve skupině Společenství křesťanských rad jižní Afriky Ekonomická spravedlnost. A dodává, "Lid Mozambiku má všechno právo požadovat kompenzaci za ekologický dluh od těch, kdo jsou odpovědni za škody v okolí řeky Zambezi". Ekologický dluh lze považovat za "revoluční pojem" v tom, že "mezi zeměmi převrací postavení tradičních dlužníků a věřitelů", říká Athena Peralta z Filipin, která koordinuje práci SRC na ekologickém dluhu. Když se země Jihu pokoušely splatit své finanční dluhy věřitelům ze Severu, také často ve své snaze zajistit potřebné dodatečné fondy zapříčinily zničení životního prostředí. Z toho důvodu "uznání ekologického dluhu s sebou nese především zrušení neoprávněného finančního dluhu, který 'dluží' země Jihu", dodává Peralta. Ale bude to ve skutečnosti ještě více než to. Protože se ekologický dluh nahromadil ve jménu rozvoje definovaného ještě především jako neustálý růst výroby, příjmů a spotřeby, říká Peralta, "není třeba ničeho menšího než posunu paradigmatu myšlení a hodnot rozvoje". Aby k tomu došlo "musí se občanská společnost postavit statu quo a zpochybnit současnou balanci moci v politickém a ekonomickém pořádku". Dalšími konkrétními studiemi diskutovanými v této pracovní skupině byl víceúčelový projekt Jaime Roldose Aguilera v Ecuadoru (prezentovaný Yvonne Yaňezovou z Acción Ecológica, organizace zabývající se spravedlností v ohledu na životní prostředí); těžká situace domorodých lidí v Orissa v Indii (prezentovaná Williamem Stanleyem, ředitelem sociální práce Lutherské církve v Indii); a Projekt Rio Madeira v amazonském pralese (prezentovaný Luisem Novoa a Jairo Moreirou, představiteli lidí postižených přehradami v povodí Madeira). Příběh ve sklenici kalné vody Juan Michel Sklenice vody vám může vyprávět celý příběh. Jako sklenice, kterou Dunstan Ddamulira nedávno dostal na ugandském venkově. "V mé zemi (Ugandě) se vám nemůže stát, že by vám někdo odmítl vodu k napití. Tak jsem zastavil u jednoho domu a požádal o sklenici vody. Děvčátko mi ji podalo. Z 50% to bylo bláto." Aby to dokázal, ukazuje fotografii pořízenou svým mobilem. Je to 50% bláta. Tato sklenka blátivé vody byla Ddalimurovi nabídnuta v Bijaba, vesnici, kde žije asi 150 obyvatel ve střední Ugandě. Vesnice je na kopci. V období dešťů musí vesničané čerpat vodu z jámy, kterou vykopají, aby zachytili dešťovou vodu. Aby našli vodu v období sucha, musí chodit nějakých 8 km do údolí. To, čím musejí procházet obyvatelé Bijaby, je každodenní zkušeností 1.1 miliardy lidí na této planetě. Nemají přístup k dostatečnému množství vody nebo k čisté vodě na pití a pro domácí spotřebu. V důsledku toho a kvůli nedostatečné a neodpovídající kanalizaci umírá každým rokem kolem 2 milionů lidí, z nichž je nejvíce dětí. Ještě daleko více lidí denně trpí nedostatkem vody. Nedostatek znamená, že v některých zemích obstarání vody pro rodinu může zabrat 5 hodin práce každý den - a jsou to ženy a dívky, které toto břemeno postihuje nejvíce. A jsou ovšem také nemoci související s vodou a také překážky ve vzdělání, které jdou ruku v ruce s nemocí a námahou spojenou s obstaráváním vody. Více než 80% lidí postižených nedostatkem vody žije na venkově. Dvě třetiny z nich jsou v Asii. Také přes 40% obyvatelstva subsaharské Afriky spadá do této skupiny. Jako v mnoha jiných situacích nespravedlnosti, vykořisťování a deprivace jsou těmi nejpostiženějšími ti nejchudší. "Nedostatek vody vhání lidi do začarovaného kruhu bídy a chudoby", říká Ddamulira. Kde jsou příčiny Proč exituje takováto situace? "V Ugandě", říká Ddamulira, "je to kombinace faktorů: nedostatečné financování, nerovná distribuce, nedostatek technologií vhodných pro venkov, vládní korupce". Ddamulira pracuje u Agentury pro spolupráci a výzkum ve věci rozvoje, která podporuje projekty týkající se zásobování vodou a kanalizace a zabývá se také uvědomováním a školením se zvláštním zaměřením na ženy. Pro Moshe Tsehlo z Lesotha je otázka řízení jednou z hlavních základních příčin. V jeho zemi 5 přehrad umožňuje jeho vládě prodávat vodu do Jihoafrické republiky. Co se děje s příjmy z tohoto obchodu je záhadou kvůli nedostatku vládní transparentnosti. I když jsou zdroje vody ve venkovských oblastech, nejsou tyto oblasti pro vládu prioritou pokud jde o zásobování vodou. Důsledkem je, že zemědělství zajišťující živobytí trpí nedostatkem závlahy a lidé tím postižení se stěhují z vesnic do měst. Tsehlo je v Lesothu koordinátrem organizace 'Participatory Ecological Land Use Management' (Správa účastnického a ekologického využívání půdy), která pracuje v oblasti prosazování a také podpory malých projektů na zadržování vody, zavodňování a lahvování. "Na národní úrovni se naše obrana zaměřuje na doplnění ústavy tak, aby zahrnula přístup k vodě jako lidské právo", říká. A dodává, "Potřebujeme základnu v zákonech, abychom se mohli bránit privatizaci vody v naší zemi". V diskusi v této skupině byli partnery Ddamulira a Tsehla Danuta Sacher, vedoucí oddělení pro politiku a kampaně organizace Brot fűr die Welt (Německo) a Asa Elfstrom, poradce pro vodu a rozvoj Švédské (lutherské) církve. Pro Sacherovou je katastrofická situace ohledně vody pro tak mnoho lidí ve světě jasným výrazem způsobu, jakým jsou chudí marginalizováni. Vlády se o chudé nestarají. "Nestarají se ani o dlouhodobou cirkulaci vody", říká. "Jsou pouze schopny se na tyto záležitosti dívat obchodnickýma očima, ale ztrácí se jim úplný obraz". Organizace Sacherové poslední 4 roky bojuje za právo na vodu a neváhá ukázat na Světovou banku. "Kvůli jejímu vlivu na určování národních politik a jejímu poselství, které velebí privatizaci jako "to" řešení, jsme ztratili snad 10 let", potvrzuje. Pro Švédskou (lutherskou) církev, která spolupracuje s partnery v téměř 30 zemích tří kontinentů, bude záležitost vody prioritou pro následující tři roky, říká Elfstrom. Letos to bude předmětem církevní kampaně na získávání finančních prostředků během Letnic. Mluvíme ekomenicky Čtyři organizace zastoupené Ddamulirou, Tsehlo, Sacherovou a Elfstromem jsou členy iniciativy Ecumenical Water Network (ECN)/Ekumenické skupiny pro vodu. ... ECN spojuje církve, organizace a hnutí, které spojily své úsilí k obraně a uskutečňování práva lidí na přístup k vodě všude na světě a k zajišťování toho, aby společné křesťanské svědectví o záležitostech vody bylo v globální debatě slyšet. Podporuje iniciativy a řešení mající svůj základ v místních komunitách a zasazuje se o to, aby - kromě toho, že je Božím darem - byla voda považována za lidské právo. Snaží se také zvyšovat uvědomění církví o naléhavosti této věci. Mezi mnoha myšlenkami, které si ECN odnáší s sebou z Nairobi, je návrh na zdokumentování porušování práva na vodu. Zve také další organizace, aby se (každá podle svého vlastního zaměření) připojily k iniciativě "Modrý říjen" kampaněmi za práva související s vodou, které budou probíhat jeden týden v říjnu. Valné shromádění SRC v Brazilii v roce 2006 0ve svém prohlášení "Voda pro život" vyhlásilo: 'Když je životadárná voda pronikavýnm způsobem a systematicky ohrožována, je třeba mluvit a jednat'. Účastníci SSF to dělají. POZNÁMKA: Více informací o práci SRC o ekonomické globalizaci najdete na webu SRC: http://wcc-coe.org/wcc/what/jpc/economy.html O práci ECN (Ecumenical Water Network) na http://water.oikoumene.org Zprávy a články ze SSF připravované Juanem Michelem, pracovníkem SRC pro vztah s medii, který je členem Evangelické církve River Plate v Buenos Aires/Argentina a zveřejňované na e-news@wcc-coe.org na několika místech zkrátila a z anglického originálu přeložila mp


"Církevní aktivity na 7. Světovém sociálním fóru" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy