Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 548 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116566568
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: EFRAIM - kral pro spravedlnost
Vloženo Pondělí, 01. leden 2007 @ 20:04:07 CET Vložil: Bolek

O Bibli poslal Nepřihlášený

V bibli dostal EFRAIM stejne pozehnani jako Juda. Ctete nove , nikde jinde nepublikovane informace o druhe vyznamne biblicke postave, stejne dulezite jako byl Jezis, o Efraimovi. Ten, kdo spolu s mym Bohem hlida Efraima, je prorok. (Ozeas 9:8) Bezesporu zajimavy vyrok, tykajici se Efraima, jeden z mnoha, ktere nas privadeji na myslenku, proc Buh venuje tak velkou pozornost prave potomkum Efraima, syna Josefova, syna Jakobova.
Jiz od sameho pocatku vyclenuje Buh Josefa jako zasvecence mezi svymi bratry. Pozehnani, ktera dostava od Boha, jsou pevna, vecna, nepohnutelna. (1.Mojzisova 49:26) Bylo by posetile myslet si, ze tato pozornost Boha vuci Efraimovi konci davno pred prichodem Jezise Krista. Naopak, sam Jezis svymi vyroky potvrzuje prichod sveho zastupce, kteremu chce dat moc nad narody tak, jak ji obdrzel On od sveho Otce. (Zjeveni 2:26-28)

Dale si povsimneme jistych souvislosti mezi Judou, z ktereho pochazi Jezis, a Efraimem, synem Josefovym. Vime, ze Jezis je prvorozeny vseho stvoreni, ale i Efraima chce Buh ucinit prvorozenym, kdyz rika: "Efraim bude mym prvorozenym" (Jeremjas 31:9), a to v budoucnu, kdy bude Buh Izraeli Otcem a jeho lid uz nebude nikdy tesknit. Nejedna se o cas minuly ani pritomny, ale o cas budouci, kdy bude nastolena Bozi vlada. Bez zajimavosti nemuze zustat take text, v nemz Buh slibuje izraelskemu krali Jarobeamovi, potomku Efraimovu (po rozdeleni Izraele na dve kralovstvi), ze mu vybuduje stejne trvaly dum, jako vybudoval Davidovi, potomku Judy. (1.Kralovska 11:38) Dalsi souvislosti jsou vypsany v kapitole "IZRAEL (EFRAIM) A JUDA". Proc je dulezite znat Efraima? Proc zkoumat, co maji spolecneho s Judou? Odpoved zni: Obema Buh venuje mimoradnou pozornost. Mezi obema bude pokojna shoda. (Zacharjas 6:13) Mnoho textu Stareho zakona, tykajicich se Efraima, je zamenovano pri jejich vykladech s postavou Jezise Krista, protoze neni vzdy snadne je od sebe rozlisit. Nektera proroctvi jsou dokonce totozna pro obe postavy. Ale pozor! Jeden je Jezis, Syn Bozi, koren Daviduv. Druhy je Efraim, sluzebnik Bozi, vyhonek Efraimuv. Tim, ze vyhonek vyrusta z korene, je Efraim Daviduv potomek. Nejde totiz o potomka telesneho, nybrz o potomka duchovniho. Kdyz vime, kdo je Efraim a jaky ma vztah k Jezisi Kristu, muzeme lepe pochopit, o kom Jezis mluvi v souvislosti se svym druhym prichodem. Jezis prisel na svet jako kral Pokoje, podruhe prijde v zastoupeni jako kral Spravedlnosti.
Jak je to s druhym prichodem Jezise Krista?
V Novem zakone cteme o Janu Krtiteli, ktery posila z vezeni sve ucedniky k Jezisi s otazkou: "Jsi ten, ktery ma prijit, nebo mame cekat jineho?" Jezis jim odpovedel: "Jdete, zvestujte Janovi, co slysite a vidite: Slepi vidi, chromi chodi, malomocni jsou ocistovani, hlusi slysi, mrtvi vstavaji, chudym se zvestuje evangelium. A blaze tomu, kdo se nade mnou neurazi." (Matous 11:3-6) Uvazujme! Proc Jan, ktery sam Jezise krtil a jemuz Buh ukazal a oznacil sveho Syna, posila sve ucedniky s takovou otazkou? Pokud by nemela jiny hlubsi vyznam, byla by zcela nesmyslna. A Jezis, ktery by se mel pozastavit nad takovym podivnym dotazem od muze, ktereho duverne znal, nejenze se nedivi, ale ani zaporne neodpovi, jen poukaze na sve ciny. Nez odesel Jezis ke svemu Otci, rekl svym ucednikum: "Kdyz neodejdu, Primluvce k vam neprijde. Odejdu-li, poslu ho k vam. On prijde a ukaze svetu, v cem je hrich, spravedlnost a soud. Hrich v tom, ze ve mne neveri, spravedlnost v tom, ze odchazim k Otci a jiz mne nespatrite, soud v tom, ze vladce tohoto sveta je jiz odsouzen. Jeste mnoho jineho bych vam mel povedet, ale nyni byste to nesnesli. Jakmile vsak prijde on, Duch pravdy, uvede vas do veskere pravdy, nebot nebude mluvit sam ze sebe, ale bude mluvit, co uslysi. A oznami vam, co ma prijit. On me oslavi, nebot vam bude zvestovat, co prijme ode mne. Vsecko, co ma Otec, je me. Proto jsem rekl, ze vam bude zvestovat, co prijme ode mne." (Jan 16:7-15) Ano, vsechno, co prijal Jezis od sveho Otce, chce predat, jak rika, Primluvci, ktereho posle. Tezko bychom si mohli predstavit, ze k nam hovori nekdo nehmotny, koho by nebylo videt. A tak Duch pravdy, ktery k nam bude promlouvat, bude clovek jako byl napriklad kral David, jehoz usty take mluvil Bozi duch. (2.Samuelova 23:2) Takovych postav najdeme v Bibli mnoho. Diky tomuto Duchu mohli tyto biblicke osobnosti promlouvat k lidu a sdelovat jim Bozi vuli. A tak to bude opet.
Kdo zna pravdu?
Je mnoho vykladacu Bible, ale ne vsichni ji rozumi a ne kazdy vyklad je spravny. Tak dochazi k tomu, ze nejen verici lide, ale i ostatni, kteri studuji Bibli jen z hlediska historie, dostavaji velmi spatne, nekdy az nelogicke vysvetleni biblickych proroctvi. I Pismo nas upozornuje, ze prijdou lide, kteri budou prekrucovat biblickou pravdu. Posudte sami nekolik versu: Beda pastyrum, kteri pasou sami sebe. (Ezechiel 34:2)
"Pijete nejcistsi vodu, proc tu ostatni nohama kalite? A moje ovce se maji past na tom, co jste nohama zaslapali, a pit, co jste nohama zkalili?" (Ezechiel 34:18,19)
"Ackoli byste sami meli byt jiz uciteli, sami opet potrebujete, aby vas nekdo ucil od zacatku Bozi reci." (Zidum 5:12)
Jezis Kristus nam dava otazku: "Kdyz pan ustanovuje nad svou celedi sluzebnika, aby jim vcas daval pokrm, ktery sluzebnik je verny a rozumny? Blaze tomu sluzebniku, ktereho pan pri svem prichodu nalezne, ze tak cini. Amen, pravim vam, ze ho ustanovi nade vsim, co mu patri. Jestlize si vsak spatny sluzebnik rekne: Muj pan dlouho nejde, a zacne bit sve spolusluzebniky, hodovat a pit s opilci, tu pan toho sluzebnika prijde v den, kdy to neceka, a v hodinu, kterou netusi, vyzene a vykaze mu udel mezi pokrytci." (Matous 24:45-51) Jezis Kristus nam sdelil, ze po cely cas, az do doby jeho druheho prichodu, bude mit na zemi sve sluzebniky, kteri prubezne budou sytit jeho ovecky. Ovsem tito sluzebnici mohou zklamat a stat se duchovnimi opilci. (5.Mojzisova 21:20) Je na vericich, aby peclive zkoumali vsechny vyroky svych pastyru, zda je pravda to, cemu je uci. (Skutky 17:11) Jak pozname prave proroky?
I kdyz se to muze zdat mnohym velmi obtizne, Bible nam pomaha najit spravnou odpoved. Vzpomenme si, co rekl Jezis svym ucednikum Petrovi, Jakubovi a Janovi na hore, kde byl pred nimi promenen. A objevil se jim Mojzis a Elias a rozmlouvali s nim ...Potom, kdyz sestupovali s hory, Jezis jim prikazal, aby o tom videni nikomu nepovidali, dokud Syn cloveka nebude vzbuzen z mrtvych. Ucednici mu vsak dali otazku: "Proc tedy znalci zakona rikaji, ze nejprve musi prijit Elias?" Odpovedel a rekl: "Elias skutecne prichazi a vsechno obnovi." (Matous 17:1-11) Take ve Starem zakone u Malachiase 3:23,24 cteme: "Hle, posilam k vam proroka Eliase, drive nez prijde den JHVH veliky a hrozny. On obrati srdce otcu k synum a srdce synu k otcum, abych pri svem prichodu nestihl zemi klatbou." Buh slibuje poslat Eliase a jeho Syn nam to potvrzuje. Meli bychom snad pochybovat o jejich slovech? Zname-li dobre Pismo, vime, ze zcasti splnoval ulohu Eliase Jan Krtitel. Kdyz ale Jezis mluvi o tom, ze Elias prichazi, je Jan uz nejaky cas po smrti. Nemuze se tedy jednat o Jana Krtitele (jak se mnozi domnivaji), ale o cloveka, ktery teprve prijde. Nezapomenme taky na slova Jezise, kdyz rika svym ucednikum: "Musime konat skutky toho, ktery me poslal, dokud je den. Prichazi noc, kdy nikdo nebude moci pracovat." (Jan 9:4) Proto ta slova o prichodu Eliase a obnoveni vsech veci. Ano, Elias skutecne prichazi a vsechno obnovi. Nemusime se tedy zbytecne znepokojovat, pokud jde o Bozi zalezitosti a druhy prichod Boziho Syna. Nelze ho snadno prehlednout, kdyz budeme venovat dostatecnou pozornost vsem udalostem, ktere s tim souviseji. Staci si totiz vzpomenout na prvni prichod Jezisuv. Nepoznali ho, i kdyz o nem meli mnoho informaci, i kdyz se prokazal svymi skutky. Jejich srdce byla tak zatvrzela, ze ho zabili. Situace bude nyni velmi podobna. Elias nam oznami prichod Jezisova zastupce Efraima, jako kdysi oznamil Jan Krtitel prichod Boziho syna. Potom spolecne budou prorokovat tisic dve ste sedesat dni. To jsou ty dve olivy a ty dva svicny, ktere stoji pred Panem zeme. A kdyby jim chtel nekdo ublizit, vyslehne ohen z jejich ust a sezehne jejich nepratele; takto zahyne kazdy, kdo by jim chtel ublizit. Ti dva svedkove maji moc uzavrit nebesa, aby nebylo deste za dnu jejich prorokovani, a maji moc promenit vody v krev a suzovat zemi vsemi moznymi pohromami, kdykoliv budou chtit. (Zjeveni 11:3-6) Tito dva svedkove, o kterych se Pismo zminuje jak ve Starem tak i v Novem zakone, nam daji presvedcivy dukaz o Bozi pritomnosti. (Zacharjas 4:14, Matous 17:3, Zjeveni 11:3) Budou se prokazovat stejnou moci, jako se prokazovali starozakonni Mojzis a Elias. Venujme nyni velkou pozornost nasledujicimu textu: Toto je svedectvi Janovo, kdyz k nemu Zide z Jeruzalema poslali kneze a levity, aby se ho otazali: "Kdo jsi?" Nic nepoprel a otevrene vyznal: "Ja nejsem Kristus." Znovu se ho zeptali: "Jak to tedy je? Jsi Elias?" Rekl: "Nejsem." "Jsi ten Prorok?" Odpovedel: "Ne." Rekli mu tedy: "Kdo jsi? At muzeme prinest odpoved tem, kdo nas poslali. Za koho se pokladas?" Rekl: "Jsem hlas volajiciho na pousti: Urovnejte cestu Pane - jak rekl prorok Izajas." Ti vyslani byli z rad farizeu. Otazali se ho: "Proc tedy krtis, kdyz nejsi ani Kristus ani Elias ani ten Prorok?" (Jan 1:19-25) Je vubec mozne prehlednout, ze krome Krista jsou zde jmenovany jeste dalsi dve osoby? Elias a ten Prorok, s nimiz se Jan Krtitel neztotoznuje? Jak jsme si jiz rekli, jde o dva Bozi svedky, o nichz je zminka nejen v Novem zakone ve Zjeveni a u Matouse, ale i ve Starem zakone u Zacharjase. (Zjeveni 11:3-6, Matous 17:3, Zacharjas 4:14)
Ezechiel 37:15-22
I stalo se ke mne slovo JHVH: „Ty lidsky synu, slys. Vezmi si jedno drevo a napis na ne: Judovi a synum izraelskym, jeho spojencum. Pak vezmi druhe drevo a napis na ne: Josefovi, to je drevo Efraimovo a celeho domu izraelskeho, jeho spojencu. Priloz jedno k druhemu a budes je mit za jedno drevo, budou v tve ruce jednim celkem. Az se te synove tveho lidu zeptaji: Nepovis nam, co to pro nas znamena? promluv k nim: Toto pravi Panovnik JHVH: Hle, ja vezmu drevo Josefovo, ktere je v ruce Efraimove a izraelskych kmenu, jeho spojencu, pridam k nemu drevo Judovo a ucinim je drevem jednim a budou v me ruce jedno. ...“
Nyni vidime, jak je dulezite znat a ocekavat ty, kdo maji prijit, zvlaste dnes, kdy se ocitame v generaci druheho prichodu Jezise Krista. Jejich prichod bude vyznamny pro cely svet, jak pro verici tak pro neverici. Nebude je mozno ignorovat. Stejne jako nebylo mozne nebrat na vedomi Bozi sluzebniky Mojzise a Eliase. Nakonec si pripomenme Jezisova slova: "Od nynejska me jiz rozhodne neuvidite, dokud nereknete: Pozehnany je ten, kdo prichazi v JHVH jmenu." (Matous 23:39; Lukas 13:35)


"EFRAIM - kral pro spravedlnost" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: EFRAIM - kral pro spravedlnost (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 01. leden 2007 @ 21:24:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Nad timto se v teechto dnech zive diskutuje na foru krestanstvi www.lide.cz Tuto diskuzi s laskou doporucuji.



Efrajim očima Bible (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Úterý, 02. leden 2007 @ 21:03:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Zdravím vážení přátelé,
Toto učení o Efrajmovi pro mne není nové. Už se jím zabývám přibližně rok. Porovnávám jej s Písmem a ptám se Ducha Svatého, který mi byl dán. Rád bych se s Vámi podělil o svá zjištění. Nechci tomuto učení dělat reklamu, na druhou stranu však nemohu mlčet. Kdo zná Ezechiela, asi mne pochopí.

Příchod Bezzákoného je podle působení satana, se vší moci, znamením a zázraky lži a s veškerým klamem nepravosti pro ty, kteří hynou, protože nepřijali Lásku k Pravdě (nebo lásku pravdy), aby byly zachráněni. Proto na ně Bůh posílá působeni bludu, aby uvěřili lži, aby všichni, kdo neuvěřili Pravdě, ale nalezli zalíbení v nepravosti, byli tak odsouzeni. 2 Tes 2, 9-12. (Překlad KMS, Nová Smlouva)

V průběhu tohoto komentáře si tento úsek rozebereme podrobněji. Pavel zde píše o lidech, kteří hynou, protože nepřijali lásku k pravdě. Co znamená Láska Pravdě? Znamená to milovat Ježíše Krista, neboť Ježíš je Pravda. (Jan 14,6). A jak se projevuje láska k Pravdě? Například i tím, že zachováváme Kristova Slova! (Jan 14,24). Z tohoto poznání budeme vycházet v následující kritice.


>Naopak, sam Jezis svymi vyroky potvrzuje prichod sveho zastupce, kteremu chce dat moc nad narody tak, jak ji obdrzel On od sveho Otce. (Zjeveni 2:26-28)

Zde musíme vznést první námitku: Zjevení nezačíná až druhou kapitolou, dvacátým šestýn veršem. Projděme si tuto kapitolu společně celou. Jsou zde různá zaslibení, která se uvádí stejným, nebo velice podobným sousloví: Tomu, kdo... nebo Kdo, tomuto a podobně. Tyto zaslíbení jsou i vždy umístěny na jednom místě, na konci jednotlivých listů edmi církvím. Tím již sám autor, jimž je Duch Svatý, ukazuje, že tyto zaslíbení patří k sobě, tvoří jeden celek, nelze jednotlivé zaslíbení vytrhnout z kontextu těch dalších. Jestliže tedy zaslíbení z 2,26 patří pouze jedinému člověku, pak toto platí o každém zaslíbení z druhé kapitoly. Pak se ovšem dozvídáme, že jenom svému zástupci dá Ježíš ochutnat ze stromu života (2, 7) a že pouze Efrajmovi druhá smrt neublíží. Říkat, že jenom 26 verš je zaslíbení Efrajmovi a ostatní verše již ne, znamená znásilňovat daný text k účelům, který potřebujeme.




>Dale si povsimneme jistych souvislosti mezi Judou, z ktereho pochazi Jezis, a Efraimem, synem Josefovym. Vime, ze Jezis je prvorozeny vseho stvoreni, ale i Efraima chce Buh ucinit prvorozenym, kdyz rika: "Efraim bude mym prvorozenym" (Jeremjas 31:9), a to v budoucnu, kdy bude Buh Izraeli Otcem a jeho lid uz nebude nikdy tesknit. Nejedna se o cas minuly ani pritomny, ale o cas budouci, kdy bude nastolena Bozi vlada. Bez zajimavosti nemuze zustat take text, v nemz Buh slibuje izraelskemu krali Jarobeamovi, potomku Efraimovu (po rozdeleni Izraele na dve kralovstvi), ze mu vybuduje stejne trvaly dum, jako vybudoval Davidovi, potomku Judy. (1.Kralovska 11:38) Dalsi souvislosti jsou vypsany v kapitole "IZRAEL (EFRAIM) A JUDA".

>Proc je dulezite znat Efraima? Proc zkoumat, co maji spolecneho s Judou? Odpoved zni: Obema Buh venuje mimoradnou pozornost. Mezi obema bude pokojna shoda. (Zacharjas 6:13)

Druhá námitka: Podle Autora je Juda předobrazem Ježíše a Efrajm Ducha Svatého. Avšak, o této dvojici je u proroka Izajáše psáno:
11,13 Ustane žárlivost Efrajimova, budou vyhlazeni Judovi protivníci, Efrajim nebude žárlit na Judu a Juda nebude osočovat Efrajima,
(Ekumenický překlad, značka E)
Položme si otázku. Může Duch Svatý žárlit na Ježíše Krista a může Ježíš Kristus osočovat, pomlouvat Ducha Svatého? Tu něco nehraje! Opět, říkat, že jenom někde je zaslíbení Efrajmovi o králi spravedlnosti a jinde, když se o Efrajmovi hovoří, se na tohoto krále nemyslí, opět zavání účelností, vytrháváním z kontextu.





> Mnoho textu Stareho zakona, tykajicich se Efraima, je zamenovano pri jejich vykladech s postavou Jezise Krista, protoze neni vzdy snadne je od sebe rozlisit. Nektera proroctvi jsou dokonce totozna pro obe postavy. Ale pozor! Jeden je Jezis, Syn Bozi, koren Daviduv. Druhy je Efraim, sluzebnik Bozi, vyhonek Efraimuv. Tim, ze vyhonek vyrusta z korene, je Efraim Daviduv potomek. Nejde totiz o potomka telesneho, nybrz o potomka duchovniho.

Víte, něco jiného je Písmo citovat a něco jiného je říkat, jak to či ono je ve skutečnosti myšleno. Například v Izajáši 53 kapitola je řeč jak o kořeni, tak o výhonku. Podle autora tohoto článku jsou zde myšleni oba dva "mesiášové". Ale, zeptejme se: Chápal tento text takto některý z apoštolů? Odpověď na toto je jasně záporná, ač čteme Nový Zákon od shora dolů a od zdola nahoru, žádný apoštol v Izajasi, 53 kapitole, dva mesiáše neviděl. Kdykoliv je v Novém Zákoně citována 53 kapitola, je to VŽDY v souvislosti s Ježíšem Kristem. A jestli něco neviděli apoštolové, nemůžeme v daném místě to či ono vidět ani my! Neboť v opačném případě se ocitáme na půdě spekulací, které si nemůžeme ověřit nijak jinak než svým úsudkem. Tedy něčím, na čem nemáme a ani nemůžeme stavět víru!




>Jak je to s druhym prichodem Jezise Krista?
V Novem zakone cteme o Janu Krtiteli, ktery posila z vezeni sve ucedniky k Jezisi s otazkou: "Jsi ten, ktery ma prijit, nebo mame cekat jineho?" Jezis jim odpovedel: "Jdete, zvestujte Janovi, co slysite a vidite: Slepi vidi, chromi chodi, malomocni jsou ocistovani, hlusi slysi, mrtvi vstavaji, chudym se zvestuje evangelium. A blaze tomu, kdo se nade mnou neurazi." (Matous 11:3-6)

>Uvazujme!
Nikoliv! Věřme Božímu Slovu! Zní vám to fanaticky? Ano! Kdo svou víru nestaví na Božím Slově, nemiluje Krista.

>Proc Jan, ktery sam Jezise krtil a jemuz Buh ukazal a oznacil sveho Syna, posila sve ucedniky s takovou otazkou?

Protože Ježíš nečinil to, co od něj Jan žádal. Jan a stejně jako židé, si mysleli, že mesiáš nastolí spravedlivou vládu.A co se nestalo? Jan byl nespravedlivě zatčen a bylo jasné, že dříve nebo později bude popraven! Proto Jan začal pochybovat. O Ježíši, ale i o sobě, o svém svědectví, které o Ježíši vydal a také o Bohu a o Jeho Slově.

Vysvětlím hlouběji. V Lukášovi čtěme, jak Ježíš oznamuje "svůj program," to, proč přišel:
4,16 Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma.
4,17 Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno:
4,18 'Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácením zraku, abych propustil zdeptané na svobodu,
4,19 abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.'
4,20 Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny.
4,21 Promluvil k nim: "Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli."(E)

Tato část je trošku atypicka. Abychom ji pochopili, musíme se zaměřit ne pouze na to, co Ježíš řekl, resp. přečetl, ale i na to, co ne. Všimněme si Jeho Výroku: Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli. To však také znamená, že to, co jsme dnes neslyšeli, se ještě nenaplnilo! Ježíš totiž ukončil svou četbu uprostřed věty! Celá věta zní u Izajáše takto: "61,2 vyhlásit léto Hospodinovy přízně, den pomsty našeho Boha, potěšit všechny truchlící." Ježíš přišel, aby vyhlásil Léto Milosti, ne den pomsty! Den pomsty znamená den soudu, den nastolení spravedlnosti, kdy laždé zlo je potrestáno, pomstěno.
Ale je důležité, že oba tyto "úkoly", jsou podle Izajáše určeny pro jednu osobu, pro jednoho mesiáše! Ani Ježíš neříká, že toto není jJeho Úkol, naopak, hovoří o Oni a o nedočkavosti, dokud nevzplane. Z toho všeho plyne, že nejsou dva mesiášové, dva synové člověka, Juda a Efraim, Ježíš a Melchisedek či Syn a Duch, ale je pouze jeden mesiáš. ALE DVA PŘÍCHODY!



>Pokud by nemela jiny hlubsi vyznam, byla by zcela nesmyslna. A Jezis, ktery by se mel pozastavit nad takovym podivnym dotazem od muze, ktereho duverne znal, nejenze se nedivi, ale ani zaporne neodpovi, jen poukaze na sve ciny.

Ano, protože to byly činy mesiášské. Jan, který znal Zákon, to pochopil. Ano, Ježíš je mesiáš, neboť činí to, co má činit mesiáš. O tom, kdo je kdo, nesvědčí to, co si o sobě ten či onen myslí či co o sobě tvrdí, ale co činí! Ja o sobě můžu tvrdit, že jsem prezidentem spojených států, ale jestliže nemůžu poslat americké stíhačky do té či oné země, pak jsem jen prostý mluvílek a vychloubálek! Ježíš říká: Jsem mesiáš, mé činy to o mne potvrzují!

A ještě jednou zdůrazňuji: Nemáme spoléhat na sebe, ale na Hospodina! Když Bůh ukázal Ezechielovi pole plné suchých kostí a zeptal se ho, zdali mohou ožít, nespoléhal se Ezechiel na sebe, svou rozumnost, své smysly a svou životní zkušenost, že co je mrtvé, je mrtvé, co je suché, v tom život není, ale spolehl se na Hospodina! A odpověděl Panovníku, TY TO VÍŠ! Halelujah, chvalme Pána! Ne my, ale Panovník to ví!


>Nez odesel Jezis ke svemu Otci, rekl svym ucednikum: "Kdyz neodejdu, Primluvce k vam neprijde. Odejdu-li, poslu ho k vam. On prijde a ukaze svetu, v cem je hrich, spravedlnost a soud. Hrich v tom, ze ve mne neveri, spravedlnost v tom, ze odchazim k Otci a jiz mne nespatrite, soud v tom, ze vladce tohoto sveta je jiz odsouzen. Jeste mnoho jineho bych vam mel povedet, ale nyni byste to nesnesli. Jakmile vsak prijde on, Duch pravdy, uvede vas do veskere pravdy, nebot nebude mluvit sam ze sebe, ale bude mluvit, co uslysi. A oznami vam, co ma prijit. On me oslavi, nebot vam bude zvestovat, co prijme ode mne. Vsecko, co ma Otec, je me. Proto jsem rekl, ze vam bude zvestovat, co prijme ode mne." (Jan 16:7-15)

>Ano, vsechno, co prijal Jezis od sveho Otce, chce predat, jak rika, Primluvci, ktereho posle. Tezko bychom si mohli predstavit, ze k nam hovori nekdo nehmotny, koho by nebylo videt.

Ono není důležité, co si dokážeme či nedokážeme představit, ale co řekl Kristus! A Kristus řekl právě o tomto Duchu Pravdy, že je neviditelný!
Čtěme evangelium apoštola Jana, 14 kapitola, 15-17 verš:
Jestliže mne milujete, zachovejte má přikázání. A ja požádám Otce a On vám dá jiného Zastánce, aby byl s vámi na věčnost. Ducha Pravdy, jejž svět nemůže přijmout, protože ho NEVIDÍ A NEZNÁ. Vy jej znáte, neboť u Vás zůstává A VE VÁS BUDE. (Překlad KMS)

Svět jej nevidí, ale On BUDE přebývat v LIDECH! Halelujah! Ne to, co si myslíme, že Kristus říká, ale to, co říká, je směrodatné! Kdo miluje Pravdu, zachovává Kristovo Slovo! A kdo nemiluje Pravdu, bude v mocném působení klamu, viz list Tesalonickým!

>A tak Duch pravdy, ktery k nam bude promlouvat, bude clovek jako byl napriklad kral David, jehoz usty take mluvil Bozi duch. (2.Samuelova 23:2) Takovych postav najdeme v Bibli mnoho. Diky tomuto Duchu mohli tyto biblicke osobnosti promlouvat k lidu a sdelovat jim Bozi vuli. A tak to bude opet.

Kde je naplnění tohoto Kristova naplnění? Ještě v tom samém evangeliu!
20,21 Ježíš jim znovu řekl: "Pokoj vám. Jako mne poslal Otec, tak já posílám vás."
20,22 Po těch slovech na ně dechl a řekl jim: "Přijměte Ducha svatého. (E)


>Kdo zna pravdu?
>Je mnoho vykladacu Bible, ale ne vsichni ji rozumi a ne kazdy vyklad je spravny. Tak dochazi k tomu, ze nejen verici lide, ale i ostatni, kteri studuji Bibli jen z hlediska historie, dostavaji velmi spatne, nekdy az nelogicke vysvetleni biblickych proroctvi.


>Take ve Starem zakone u Malachiase 3:23,24 cteme: "Hle, posilam k vam proroka Eliase, drive nez prijde den JHVH veliky a hrozny. On obrati srdce otcu k synum a srdce synu k otcum, abych pri svem prichodu nestihl zemi klatbou."

Mimochodem, toto místo se podle Lukáše naplnilo v Janu Křtitelovi, čtěme poselství anděla k Zachariášovi, 1 kapitola.



>Buh slibuje poslat Eliase a jeho Syn nam to potvrzuje. Meli bychom snad pochybovat o jejich slovech? Zname-li dobre Pismo, vime, ze zcasti splnoval ulohu Eliase Jan Krtitel. Kdyz ale Jezis mluvi o tom, ze Elias prichazi, je Jan uz nejaky cas po smrti. Nemuze se tedy jednat o Jana Krtitele (jak se mnozi domnivaji), ale o cloveka, ktery teprve prijde. Nezapomenme taky na slova Jezise, kdyz rika svym ucednikum: "Musime konat skutky toho, ktery me poslal, dokud je den. Prichazi noc, kdy nikdo nebude moci pracovat." (Jan 9:4) Proto ta slova o prichodu Eliase a obnoveni vsech veci.


Hm, kdo ma uši ke slyšení a oči ke čtení, slyš:-) Stačí se podívat do Evangeliu a přečíst si, co Ježíš řekl o Janu Křtitelovi. Že to Jan Křtitel o sobě nevěděl? I to je možné, důležité není to, co o sobě víme či nevíme my, ale co o nás ví náš Bůh!


>(Zjeveni 11:3-6) Tito dva svedkove, o kterych se Pismo zminuje jak ve Starem tak i v Novem zakone, nam daji presvedcivy dukaz o Bozi pritomnosti. (Zacharjas 4:14, Matous 17:3, Zjeveni 11:3) Budou se prokazovat stejnou moci, jako se prokazovali starozakonni Mojzis a Elias.

Někteří si myslí, že to budou právě oni dva:-). Takhle, Bible identitu těch dvou svědků nesděluje. Ztotožňovat je s kýmkoliv znamená spekulovat. Bible neříká, kdo to bude a kdyz něco bible neříká, když něco neví ani ten, k němuž to Zjeveni přišlo, pak to nemám vědět ani já!


>Venujme nyni velkou pozornost nasledujicimu textu: Toto je svedectvi Janovo, kdyz k nemu Zide z Jeruzalema poslali kneze a levity, aby se ho otazali: "Kdo jsi?" Nic nepoprel a otevrene vyznal: "Ja nejsem Kristus." Znovu se ho zeptali: "Jak to tedy je? Jsi Elias?" Rekl: "Nejsem." "Jsi ten Prorok?" Odpovedel: "Ne." Rekli mu tedy: "Kdo jsi? At muzeme prinest odpoved tem, kdo nas poslali. Za koho se pokladas?" Rekl: "Jsem hlas volajiciho na pousti: Urovnejte cestu Pane - jak rekl prorok Izajas." Ti vyslani byli z rad farizeu. Otazali se ho: "Proc tedy krtis, kdyz nejsi ani Kristus ani Elias ani ten Prorok?" (Jan 1:19-25) Je vubec mozne prehlednout, ze krome Krista jsou zde jmenovany jeste dalsi dve osoby? Elias a ten Prorok, s nimiz se Jan Krtitel neztotoznuje? Jak jsme si jiz rekli, jde o dva Bozi svedky, o nichz je zminka nejen v Novem zakone ve Zjeveni a u Matouse, ale i ve Starem zakone u Zacharjase.

Spekulace. Všimněme si, kdo toto říká. Jsou to právě kněží a Levitové. Takže ti, kdo nepoznali Ježíše Krista. To, že je daný výrok v evangeliich, neznamena, že má svůj pravdivý teologický kořen. Je třeba se i dívat, kdo to či ono řekl. Například Jobova žena vyzvala svého muže, aby Boha proklel a zemřel. Ano, ta věta je sice v Bibli, ale to neznamená, ze ji máme následovat. Ano, pravda, Jan je neopravil, ale ani neřekl, že mají pravdu. Prostě řekl: Nejsem to. Nebyl ani představou některých lidí, jak si lidé mysleli, že měl být.




Tolik o Kritice článku. Zeptejme se však, je někde v Bibli místo, které tomuto učení protiřečí, anebo před ním varuje? Ano, je.

Čtěme Druhý list Tesalonickým:

Tes, 2. kap.
Žádáme Vás, bratři, abyste se nenechali snadno otřást ve svém poznání, ani vylekat, bud skrz ducha, nebo skrze slovo, nebo skrze dopis vydávaný za náš, jakoby den Pánův (den věrnosti) již nastal. Ať Vás nikdo žádným způsobem nesvede, protože nenastane, dokud napřed nepřijde odpadnuti a nebude zjeven ten syn bezzákonosti, syn zhouby, který se staví na odpor a pyšně se pozvedá nade všechno, čemu se říká Bůh, nebo co se uctívá, takže sám usedne jako Bůh do Boží Svatyně a bude ukazovat, že je Bůh. Nevzpomináte si, že jsem vám toto říkal, když jsem byl u vás? Také víte, co ho nyní zdržuje, aby byl zjeven az ve svůj čas. Neboť tajemství této bezzákonosti již působi, jen čeká, dokud ten, kdo jej nyní zdržuje, nezmizí z cesty. A potom bude zjeven ten bezzákoný, kterého Pán Ježíš odstraní dechem svých úst a zahladí jej Zjevením Svého Příchodu. Příchod Bezzákoného je podle působeni satana, se vší moci, znamením a zázraky lži a s veškerým klamem nepravosti pro ty, kteří hynou, protože nepřijali Lásku k Pravdě (nebo lásku pravdy), aby byly zachráněni (u KMS se spása překládá jako záchrana). Proto na ně Bůh posílá působení bludu, aby uvěřili lži, aby všichni, kdo neuvěřili Pravdě, ale nalezli zalíbení v nepravosti, tak byli zahubeni.
Překlad KMS.

Co zde Pavel píše? Autor článku ztotožňuje jednoho ze svědku s Králem Efrajmem a toho zase s Duchem Pravdy - Bohem. Že Duch Pravdy přijde v těle stejně jako přišel v těle Syn. Ale. Pavel neví o tom, že před příchodem Ježíše Krista přijde Bůh. Naopak. Říká, že kdo přijde a bude se považovat za Boha, bude Syn nepravosti a toho Kristus usmrtí svým dechem a slávou svého Příchodu! A toto je nebezpečné! Neboť mnozí svedení autorem tohoto článku mohou tohoto syna bezzákonosti přijmout jako Efrajma! Vždyť jaký je rozdíl mezi zde prorokovaným Efrajmem a Synem Bezzákonosti?

Autor článku dále ztotžňuje krále Efrajma s "novým" Synem člověka. Zde uvádím link na článek, který pojednává o tom, jak se Syn člověka podle Bible pozná a jak ne:
http://casopis.bloudil.cz/view.php?cisloclanku=2006112901

A dále, žádný apoštol nerozlišuje mezi příchodem Syna člověka a Ježíšem Kristem. Ztotožňují Syna člověka s Ježíšem Kristem.

Srovnejme tyto dva verše:

Lukáš
17,24 Jako když se zableskne a rázem se osvětlí všecko pod nebem z jednoho konce nebe na druhý, tak bude Syn člověka ve svém dni.

Zjevení
1,7 Hle, přichází v oblacích! Uzří ho každé oko, i ti, kdo ho probodli, a budou kvůli němu naříkat všechna pokolení země. Tak jest, amen.

Všimněme si. Lukáš hovoří o příchodu Syna člověka a Zjevení o příchodu Ježíše Krista. A přesto popis těchto údajně dvou různých příchodů je shodný! Ani o svědcích se nepíše, že přijdou ve slávě. Nikoliv. Jak příchod Syna člověka, tak příchod Ježíše Krista uzří každé oko. Jedná se totiž o jednu a tutéž událost. Znovu porovnejme s druhým listem Tesalonice! Tam Syna Bezzákonosti a Ježíše Krista poznáme jen podle příchodu, podle pořadí příchodu, Její Slávě a toho, že Ježíš přemůže falešného Boha.

Podívejme se na druhou dvojici biblických citátů. Autor článku tvrdí, že příchodem Efrajma začne tisícileté králoství. Co však říká Bible?
Zjevení Janovo:
20,1 Tu jsem viděl, jak z nebe sestupuje anděl, který má v ruce klíč od propasti a veliký řetěz.
20,2 Zmocnil se draka, toho dávného hada, toho ďábla a satana,
20,3 na tisíc let jej spoutal, uvrhl do propasti, uzamkl ji a zapečetil, aby již nemohl klamat národy, dokud se nedovrší těch tisíc let. Potom musí být ještě na krátký čas propuštěn.
20,4 Viděl jsem trůny a na nich usedli ti, jimž byl svěřen soud. Spatřil jsem také ty, kdo byli sťati pro svědectví Ježíšovo a pro slovo Boží, protože nepoklekli před dravou šelmou ani jejím obrazem a nepřijali její znamení na čelo ani na ruku.
20,4 Nyní povstali k životu a ujali se vlády s Kristem na tisíc let. - li k životu a ujali se vlády s Kristem na tisíc let. -
20,5 Ostatní mrtví však nepovstanou k životu, dokud se těch tisíc let nedovrší. -
20,6 To je první vzkříšení. Blahoslavený a svatý, kdo má podíl na prvním vzkříšení! Nad těmi druhá smrt nemá moci, nýbrž Bůh a Kristus je učiní svými kněžími a budou s ním kralovat po tisíc let.

První List Korintským

15,23 Každý v daném pořadí: první vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho.
15,24 Tu nastane konec, až Kristus zruší vládu všech mocností a sil a odevzdá království Bohu a Otci. (E)

Jan i Pavel zde hovoří o jedné historické události: O vzkříšení věrných. Ve Zjevení tato událost zahajuje tisícileté králoství a současně Pavel toto vzkříšení podmiňuje Kristovým osobním příchodem. Jedna plus jedna jsou dvě. Z toho tedy vyplívá, že tisícileté králoství začne Příchodem Ježíše Krista, ne Efrajma. Tisícleté králoství bude králoství Kristovo, ne Efrajmovo!

Závěr:
U žádné jiné události nám Ježíš neklade tolik na srdce, abychom byli opatrní, než u příchodu Syna Člověka. Zde neplatí presumce neviny, presumce důvěry, ale presumce pochybnosti. Máš li pochybnosti, nedůvěřuj! Syn člověka přijde ve Slávě, nebude Oko, které by Jeho Příchod nezaznamenalo. Jestliže se někdo bude prohlašovat za Syna člověka a nepřijde ve slávě, nesmíme mu věřit a jít za ním! Jestliže se Někdo bude prohlašovat za Boha, za Ducha Pravdy, aniž by ještě přišel Ježíš Kristus osobně, bude to Syn Bezzákonosti! Tak hovoří Písmo. A kdo miluje Pravdu, zůstává v Kristově Slově!

Pavel v listu galatským 2, 9 napsal tyto tvrdá slova:
Jak jsme řekli dříve i nyní říkám znovu: Jestliže Vám někdo zvěstuje jako evangelium něco mimo to, co jste přijali, budiž proklet!
Stojí v Bibli jasná slova o příchodu Krále Efrajma? Ví o tom Apoštol Pavel a předával tuto zvěst sborům, co zakládal? Nikoliv. Duch Pravdy už přišel, už je vtělený. Je vtělený v křesťanech, je vtělený v Nevěstě Kristově, v církvi, spojuje lid do Těla Kristova. To je Autorův Efrajim. Církev Boží!

A má snoubenka k tomu píše:
R 8,26 Tak také Duch přichází na pomoc naší slabosti. Vždyť ani nevíme, jak a za co se modlit, ale sám Duch se za nás přimlouvá nevyslovitelným lkáním.

I apoštolové Ježíšova slovy chápali, jako že mluví o Duchu svatém: Jako Duch pravdy, ktery přichází nám na pomoc do naší slabosti (povzbuzovatel), přichází nám na pomoc a utěšuje nás (utesitel) a modlí se za nás (obhajce)


10,18 budou vás vodit před vládce a krále kvůli mně, abyste vydali svědectví jim i národům.

10,19 A když vás obžalují, nedělejte si starosti, jak a co budete mluvit; neboť v tu hodinu vám bude dáno, co máte mluvit.

10,20 Nejste to vy, kdo mluvíte, ale mluví ve vás Duch vašeho Otce.



Ježíš věděl, že to všechno se bude učedníkům dít, až po jeho smrti a až po letnicích, tudíž mluvil o duchu, který měl přijít po něm. Duch nikoli člověk Duch, ktereho bude mit každý v sobě, ne jedna bytost. Evangelium mluví o příchodu Ducha, který bude obhájcem, utěšitelem, povzbuzovatel. Tato slova se spojuji s určitým osobním vztahem s jednotlivci.

v tom odstavci Ježíš nemluví o žádné tělesné bytosti
tudíž neprorokuje příchod Efraima v podobě autorovy představy jako fyzické osoby

Žalm 30,11

Hospodine, slyš a smiluj se nade mnou, buď mi pomocníkem, Hospodine.



Žalm 72,12

Vysvobodí ubožáka, jenž volá o pomoc, poníženého, jenž nemá pomocníka.


Už David ve svých Žalmech žádá Hospodina o pocníka
což je opět v hebrejštině a s nejv. pravděpodobností i v aramejštině totéž slovo jako praklétos- utěšitel
2,1 Toto vám píšu, děti moje, abyste nehřešili. Avšak zhřeší-li kdo, máme u Otce přímluvce, Ježíše Krista spravedlivého.
Máme přímluvce v nebi i na zemi
na zemi ducha na nebi Syna
v nebi u Boha stačí jeden

na zemi potřebujem pro každého jednoho
obhájce u soudu se také stará o jednu osobu
a řec. slovo paraklétos je opět i ve významu obhájce


Tak jest. Amen.
S úctou a přáním pokoje v Kristu Ježíši Quokam



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy