Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472687
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Hon na ducha Jezábel
Vloženo Sobota, 20. duben 2002 @ 16:20:17 CEST Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

Hon na ducha Jezábel V poslední době se o duchu Jezábel mluví stále častěji, a mám obavy, že stále ne-smyslněji. Ne že bych nebyl přesvědčen, že něco takového existuje. Mám za to, že jsem se s působením tohoto ducha vícekrát setkal. Chci ale nyní psát o něčem, co považuji za snad stejně nebezpečné jako samotné působení tohoto ducha. Chci psát o nesprávném užívání a aplikaci tohoto sousloví. Slyšel jsem vícekrát v posledních dvou letech, jak byla nějaká sestra označena buď přímo za „Jezábel" nebo za „mající ducha Jezábel", nebo za někoho, skrze koho duch Jezábel pů-sobí. Popíši vám sestru, která je vhodnou kandidátkou na takové označení. Je vdaná a elegantně se obléká. Její manžel mluví ve sboru méně než ona. Ona je celkově du-chovně aktivnější. Má své vlastní názory a dokáže oponovat dokonce i vedoucímu sku-pinky nebo pastorovi. V církvi jakoby se stále předpokládalo, že žena by měla spíše mlčet. Konec konců, není to napsáno i v Bibli? „Žena ve shromáždění ať mlčí." Je tu sice poměrně evidentní napětí s jinými místy Písma, (např. že žena má prorokovat se zahalenou hlavou; kdyby měla stále jenom mlčet, nemohla by ani prorokovat, a hlavu by si tedy zahalovat nemu-sela), ale málokoho to přivádí k tomu aby se pídil, co ta jednotlivá slova vlastně zname-nají a proč byla napsána. Stále nám připadá nenormální, když se nějaká žena angažuje ve sborových věcech více než její manžel. Není ten manžel pod pantoflem? Nebylo by lépe, aby ta žena seděla doma a starala se o domácnost? Někteří pastoři připouštějí, že žena se v církvi angažovat může, ale stejně to berou jako doklad selhání mužů. A bylo by lépe, kdyby zůstaly pokud možno v nějakých méně výrazných funkcích. O ženské otázce bych rád v dohledné době napsal nějaký rozsáhlejší spisek. Teď se chci dotknout jen té „Jezábel". Nechci teď „ducha Jezábel" nějak definovat. Myslím, že mnozí z nás četli knížku Francise Frangipana „Tři bitevní pole", kde je tento působení tohoto ducha popsáno do-statečně. Rozhodně se však dá říci, že je to duch, který manipuluje. Je to duch, který se - mimo jiné - snaží vyřadit jiné ze služby, paralyzovat je. Pokud je nějaká žena aktivní či dokonce asertivní, pak to ještě neznamená, že manipuluje. Pokud se nějaká žena viditelnější v církvi než její manžel, pak to ještě ne-znamená, že její manžel je pod pantoflem. Pokud je nějaká žena aktivní, pak to ještě neznamená, že tím omezuje nebo vytěsňuje muže. Na druhé straně i aktivní, asertivní a sebevědomé ženy jsou někdy citlivé. Ne-myslím nutně přecitlivělé. To, že je někdo aktivní, neznamená, že se každá nevhodná poznámka, výtka či dokonce urážka po něm sveze a on nehne ani brvou. To platí o že-nách a o mužích stejně. Bohužel, setkal jsem se vícekrát s tím, že nějaká žena byla označena jako „Jezábel" a bylo jí to řečeno přímo do očí, v některých případech bez ně-jakého bližšího vysvětlení. Mohu vám říci, že to s nimi vždycky hodně zacvičilo. Možná, že to někteří z těch žalobců viděli jako další důkaz toho, že mají pravdu. Já si myslím, že to ve většině případů byla prostě neurvalost. Proč se to děje? Myslím, že je za tím často mužská ješitnost a mnohdy vlastní nejistota. „Je to Je-zábel" - pokud toto konstatuji, pak už je jasné, že 1. je to špatné, 2. je třeba si na ni dát pozor, 3. je tím všechno vysvětleno. Co když ti sebevědomá, hezká a asertivní žena klade nepříjemné otázky? Nepo-bouří tě to? Mám obavy, že leckterý vedoucí hledá, jak ji rychle vyřídit. Začít mluvit o duchu Jezábel je módní, mnozí lidé hned vážně pokývají hlavami: „Ano, ano, je to vlastně duchovní problém…" Jakmile se navodí takováto atmosféra, už málokdo bude po-známky nebo námitky té ženy brát jakkoli vážně. Jde přece o ducha Jezábel, ona z principu nemůže říci nic dobrého nebo pravdivého… Opět podotýkám, že nepopírám existenci „ducha Jezábel". Někdy jsem si ale kladl otázku, zda se neocitám v situaci, kdy „Zloděj křičí: Chyťte zloděje!" Myslím si, že bychom měli milovat pravdu a být pravdiví. K tomu patří mimo jiné to, že se snažíme přijít věcem na kloub a nazývat je pravými jmény. Pokud mi někdo řekne: „V té a té ženě je duch Jezábel", ptám se, jak se to projevilo. Z čeho tak usoudil? Nemá ta věc nějaké jiné, možná přirozenější vysvětlení? Mohu pojmenovat, čím je mi ta žena nepříjemná? Je to, co dělá, skutečně manipulace? Nebo je třeba jenom jednoduše nevychovaná? Skáče mi do řeči … to by skutečně neměla. Ale věř mi, to dělají někdy i lidé, kteří s duchem Jezábel nemají absolutně nic společného. Jezábel vraždila proroky a záměrně a vědomě likvidovala vyznavače Hospodinovy. Má ta žena, kterou takto označuješ, na svědomí něco podobného? Jakmile nějakou ženu takto označíš, můžeš to udělat buď tak, že jí to řekneš do očí (to je ta lepší varianta), nebo že to říkáš bez jejího vědomí lidem kolem ní. Pokud to řekneš přímo jí, pak počítej s tím, že si dost zablokuješ jakoukoli pastorační pomoc této ženě. Máš-li pravdu a ona je skutečně pod mocí ducha Jezábel, pak jsi to nevzal za ten správný konec, pokud ses jí nepokusil vysvětlit, v čem vidíš její manipulativní působení. Uděláš lépe, když jí nejprve popíšeš a vysvětlíš, co dělá, než tomu dáš nálepku. To, že by ta žena chtěla vědomě škodit, je totiž relativně málo pravděpodobné, i když to samo-zřejmě není vyloučeno. Pokud začneš rovnou s duchem Jezábel, dostane z tebe strach a už jí moc nepomůžeš. Pokud jí to do očí neřekneš a vykládáš to lidem kolem ní, je dosti pravděpodobné, že se to k ní dříve nebo později dostane. Moje zkušenost je, že jakmile je někdo označen za Jezábel, šíří se taková informace po Sionu poměrně rychle. Samozřejmě to má všech-ny negativní důsledky jako v prvním případě, ovšem s tím rozdílem, že jsi vlastně po-mlouvač či klevetník. Neboť i ta žena, která má ducha Jezábel, má právo v církvi na slušné zacházení, tedy na to, aby toto označení - když už to musí být - slyšela nejprve od tebe osobně, než se dozví od jiných, že to o ní říkáš. Mám za to, že jsem se několikrát se skutečným duchem Jezábel setkal. Nemám pochyby, že jeho působení je skutečně zničující. Právě v těch případech jsem ale mohl těm ženám naprosto jasně ukázat, v čem manipulovaly, v čem lhaly, v čem pomlouvaly, v čem zasévaly jed mezi sourozence, a když o tom zpětně přemýšlím, tak i v těch nej-těžších případech jsem se bez té nálepky obešel. Zažil jsem ale ještě častěji, jak se s „duchem Jezábel" operovalo naprosto nepat-řičně tam, kde žena byla jednoduše netaktní, zbrklá, hněvivá, rychlá k mluvení a pomalá k naslouchání apod. Ocejchování „duchem Jezábel" v ní vyvolalo pouze hořkost, sebelí-tost či hněvivost; v lepších případech sebezkoumání, které ovšem daleko nevedlo, proto-že předpokládaná diagnóza byla jednoduše špatná. Několikrát jsem takové ženě pomá-hal porozumět tomu, proč se asi dostala do té situace, čím vyvolala to podezření. V jiných případech si žena vysloužila toto označení jednoduše tím, že byla asertivní. Sám se bez takového nálepkování obejdu. A dávám si velký pozor, abych ve sbo-ru nelikvidoval asertivní sestry. Kéž by jich bylo více! Někdy samozřejmě potřebují usměrnit, napomenout. Ale necítím se jimi ohrožen. Následuj mého příkladu! Dan Drápal


"Hon na ducha Jezábel" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Hon na ducha Jezábel (Skóre: 1)
Vložil: Pisnicka v Neděle, 21. duben 2002 @ 12:31:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
propánakrále, kdepak majjí takovéhle problémy??!!!

Ten popis mě šokuje:"Popíši vám sestru, která je vhodnou kandidátkou na takové označení. Je vdaná a elegantně se obléká. Její manžel mluví ve sboru méně než ona. Ona je celkově du-chovně aktivnější. Má své vlastní názory a dokáže oponovat dokonce i vedoucímu sku-pinky nebo pastorovi. V církvi jakoby se stále předpokládalo, že žena by měla spíše mlčet.

To jsou mezi námi ještě tak primitivní společenství, kde před Kristen neí ani muž ani žena?

Kdo dává veleváženým představeným sboru právo takhle odsuzovat člověka?!! Všimněte si, nemluvím o ženě, ale o člověku. Kde jsme se to ocitli? V hlubokém starověku??

Nechtěla bych být členem společenství, kde se tohle stává. Opravdu ne.




Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy