Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472569
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Kam chce vést KAM českou církev? II.
Vloženo Úterý, 29. srpen 2006 @ 08:00:25 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal Aleš Franc

6.5 Management a konzervativní evangelikálové Integrální součástí moderního Učednického hnutí je i manažerství. Zatímco manažerské způsoby vedení církve a školení jejích pracovníků bývají jedněmi vítány, nezřídka se pozvedají i varovné hlasy. Moderní neoevangelikalismus představován zejména Evangelikálními aliancemi a teonomisty tyto metody vítá, rozvíjí a zastřešuje, zatímco konzervativní evangelikalismus představován například „old line“ letničními na jedné straně a reformovanými evangelikály na druhé straně se od těchto metod často distancuje. Kritika z řad konzervativních evangelikálů Pronikání sekulárních prodejních strategií vedlo v roce 1996 „Sdružení konfesních evangelikálů“ k vydání tzv. „Cambridgeské deklarace“[152], která volá evangelikální hnutí k pokání z církevního humanismu a k obnovení historické křesťanské víry. Prohlášení opakuje staré reformační zásady[153] a volá evangelikály ke změně kurzu: „Evangelikální sbory jsou v dnešní době stále více ovládány duchem tohoto věku než Duchem Krista. My, evangelikálové, vyzýváme sami sebe k pokání z tohoto hříchu a k obnovení křesťanské víry... V praxi je církev stále častěji ovlivňována vzdělaností současné společnosti. Terapeutické techniky, marketingové strategie a agresivita světa zábavy mají ve sborech větší váhu než Boží slovo v otázce, co říci k tomu, jak církev žije, co potřebuje a či nabízí... „ Jako jednu z příčin tristního stavu církve vidí signatáři prohlášení postupnou sekularizaci skrze penetraci manažerských technik. „Marketingová orientace v mnoha církvích vede tento vývoj ještě dál a smazává rozdíly mezi biblickým Slovem a světem. Tím olupuje Kristův kříž o jeho obviňující moc, redukuje křesťanskou víru na principy a metody, které přinášejí úspěch světským společenstvím... Kajeme se z naší osobní a církevní světskosti. Jsme ovlivňováni různými směry „evangelia“ světských trendů a metod, jež nejsou evangeliem Božím.“[154] Cambridgeská deklarace se tak stala vyhlášením války manažerskému hnutí a hnutí církevního růstu, která jsou na těchto principech založena. Za povšimnutí ovšem stojí, že tato kritika zní ze strany kalvinistů, kteří jsou obvykle k  masovým projevům evangelizace z principu víry v predestinaci nedůvěřiví. Kritika se však ozývá i z míst zcela opačného pólu spektra, a to od letničních a tradičních evangelíků. Kritika z řad letničních Narozdíl od charismatiků byli tradiční letniční k církevnímu novátorství (krom jejich vlastního) vždy velmi nedůvěřiví a prosluli svojí odtažitostí od ekumenismu i nových hnutí 60.-80. let. Není divu, že klasičtí letniční nenalezli v aplikovaném managementu zálibu. Za ocitování zde stojí názor psychiatra, doktora Faldyny, který uveřejnil právě v manažerském letničním časopise Překročit hranice kritický článek. Doktor Faldyna, člen Apoštolské církve, zde uvádí několik zásadních námitek, které stojí za to ocitovat: „...mám zato, že vyučování Johna Maxwella má nebiblické základy a svádí na scestí. Vede stejným směrem jako „pozitivní myšlení“ Dale Carnegie nebo zákony prosperity Napoleona Hilla. Vede stejným směrem jako New Age.“[155] Doktor Faldyna pak podrobně rozebírá důvody, které ho k jeho závěrům vedly a vykresluje podstatu církevního manažerství: „Články Johna Maxwella jsou směřovány k pastýřům a oslovují je jako manažery organizací... Školí je v dovednostech manažera – umění lidi vyslechnout, vzbudit důvěru, získat je pro svou vizi, podpořit a využít jejich schopnosti. Nabízí jim zákonitosti, které povedou k efektivitě a umožní jim dosáhnout maximálního úspěchu. Vše je ilustrováno příběhy podnikatelů a politiků, kteří byli a jsou úspěšní. Vedoucího definuje jako toho, “kdo má vliv“. Mluvíme stále ještě o církvi?“[156] Autor poté biblicky zdůvodňuje, v čem vidí hlavní problém této tržní strategie na církevním poli. „Kde je tedy Bůh a k čemu je potřeba Ducha svatého? Vždyť by stačilo jen správně rozvinout náš lidský potenciál a církev (jako jakákoliv organizace) poroste. Jakoby církev byla společností zaměřenou na získávání členů s křesťanskými názory a za tím účelem používala marketingové strategie. Myslím, že těm z nás, kteří se blíže seznámili se společností svědků Jehovových to něco připomíná.“[157] Faldyna pak uvádí biblické výhrady proti tomuto modelu: „Poznali jsme Pána Ježíše Krista a ten se nás ujal. Nepřišel nás polepšit, vždyť to, co je v lidské přirozenosti je nepolepšitelné. Člověk nikdy ze své síly nedokáže konat dobro a pokud ano, stejně tomu nechybí příměs sobeckých motivů... Ježíš nás nepřichází polepšit, přichází nám dát nový život, svobodný od naší přirozenosti. Přišel nás použít a oslavit se v naši slabosti... Proto si myslím, že nauky Johna Maxwella (a jim podobné jsou nebezpečné). Obávám se, aby se z růstu církve a „probuzení“ nestala další modla, která by odváděla od „upřímného slyšení, neporušené víry podepřené dobrými skutky“.“[158] Autor na samý závěr připojuje varování: „V posledních letech se často stává, že různí služebníci jsou přijímáni proto, že slouží „dynamicky rostoucím sborům, kde mají x-tisíc členů, vydali y-desítek knih a podobně. Lehce naproti tomu přehlížíme, že překrucují slovo Písma nebo jednají manipulativně či nemorálně. Je dobré být pohotový ke službě pro Pána a k evangelizaci, ale jde v prvé řadě o Boží dílo, které se děje v pravdě. Koneckonců nejmasovější „evangelizace“ byla dílem ďáblovým: „Pak ho ďábel vezme na velmi vysokou horu, ukáže mu všechna království světa i jejich slávu a řekne mu: "Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět." (Matouš 4,8-9)[159] Kritika z řad tradičních evangelíků Zatímco dříve se kritické hlasy ozývaly zejména z řad evangelikálů, kteří byli s výzvou managementu často konfrontováni, dnes se začínají ozývat hlasy i z tradičních evangelických církví. Jaroslav Mervart se svojí ženou, sami luteráni, ve své studii, která reaguje na pronikání manažerských technik ovlivněných Willow Creek, kriticky porovnává sekulární management s křesťanskými principy. Autor nejprve analyzuje principy sekulárního managemntu, posléze pak varuje před jejich zneužíváním v církvi:

„Tu je potrebné jasne zdôrazniť, že sa tu jedná o tendenciu osvojiť si nástroje na ovládanie iných ľudí, pričom skôr by sme sa mali sústrediť na zmenu seba samého (v kresťanstve na obraz Boží) v zmysle hodnôt, ktoré vyznávame. Božie slovo v tomto prípade hovorí úplne jasne, kde jeho cieľom je záchrana hriešneho človeka. Ak sa však človek nezakorenený vo viere pokúša o využitie týchto svetských metód, sám sa úmyselne vystavuje pokušeniu, ktoré pri obhajobe používania týchto metód vedie ku kompromisom na strane výkladu Slova Božieho. V snahe o rýchle dosiahnutie cieľa sa dôraz presúva z cieľov večných na časné, adekvátne sa používa čoraz viac metód zo sveta (hoci aj nečistých, či už z hľadiska etiky alebo Biblie), s už iba okrajovým dôrazom na Slovo Božie (ktoré slúži akurát na odôvodnenie údajnej „vhodnosti“ používaných svetských metód v cirkvi). Tu snáď ani netreba hovoriť o tom, že to je cesta, ktorá do Božieho kráľovstva určite nevedie.“[160] V pohledu na manažerské postupy zde autor zdůrazňuje především jejich otevřené sekulární prameny, které jsou v těchto hnutích přiznávány a  ospravedlňovány. „Ak posudzujeme psychológiu či už priamo alebo cez jej aplikácie (manažérske metódy, marketing, atď.) z hľadiska veriaceho človeka, musíme konštatovať, že sa jedná o typickú svetskú náuku – o ľuďoch a pre ľudí. Dáta sú zozbierané formou prieskumov, vyhodnotené štatistickými metódami, a teda poukazujú a reagujú (často nie práve vybranými metódami, viď. niektoré reklamy) na typické ľudské správanie.“[161] Mervart pak dává manažerské přístupy do kontrastu s jádrem biblické zvěsti: „Kresťanské náboženstvo môžeme nazvať náukou o Bohu pre ľudí, kde to veľmi jasne vyjadrujú slová nášho Pána Ježiša Krista z Jána 14,6 „Ja som cesta i pravda i život. Nik neprichádza k Otcovi, ak len nie skrze mňa.“ V Biblii nájdeme veľa jasných varovaní aby sme nežili podľa toho sveta, resp. sa nepridŕžali akýchkoľvek svetských náuk. Ešte horšie môže vyznieť snaha spojiť Božie slovo so svetskými náukami, čo je však bohužiaľ prípad mnohých štúdií a hnutí, ktorých autori resp. predstavitelia sa takto chcú „priblížiť ľuďom zo sveta“. Výsledok je zvyčajne opačný: zriedené (neúčinné) evanjelium, a priblíženie sa cirkvi svetu.“[162] Autor rovněž kritizuje i přirovnávání obchodní firmy k církevnímu sboru. „Firma pracuje na komerčnom princípe, jej hlavným cieľom je vytvoriť zisk, a za týmto cieľom sú vo firme definované zdroje a metódy (výrobné a administratívne procesy), ktoré slúžia na dosiahnutie týchto cieľov. Jedná sa o zdroje finančné (napr. peniaze), materiálne (napr. stroje), a tiež o zdroje ľudské. Vzťah zamestnanec-zamestnávateľ je na báze vzájomnej výhodnosti na komerčnom princípe. Už len využitie tejto – vo firme bežnej – terminológie je však v zbore nemysliteľné.“[163] Na samotný závěr je učiněn souhrn, kde jsou článkem nastíněná nebezpečí sumarizována: „Výsledok neuváženého využívania svetských metód v cirkvi nemôže priniesť nič iné ako: o       „zmenu spoločenstva veriacich na všeobecné spoločenstvo ľudí založené na vzťahoch a tímovej práci (uspokojenie sa zo seba samého a z príslušnosti k skupine ľudí – postačuje vylúčenie osamelosti), o       uprednostnenie vzťahov pred pravdou Božieho slova (forma ovplyvňuje obsah), o       kazateľ (alebo skôr manažér resp. facilitátor) sa pri budovaní zboru (tímu) bude viac spoliehať na instantné a rýchle (hoci povrchné) výsledky svetských metód ako Slova Božieho, o       bude sa propagovať falošná a povrchná sebaúcta namiesto úprimného pokánia a odovzdania svojho života Pánovi Ježišovi Kristovi, o       pôsobenie a dary Ducha Svätého, ktorý ako jediný môže spôsobiť skutočnú zmenu človeka na obraz Boží (zmena celého človeka zvnútra), budú nahradené zavedením a školením štandardných noriem správania podľa tohto sveta (povrchná zmena zvonku), o       členovia zboru budú viac závislí na vodcovi a zábavnej forme ako na Bohu a jeho Slove, o       budú hovoriť o viere a o Bohu, ale bude to iný boh než akého poznáme z Biblie – boh podľa predstáv týchto ľudí“.[164] Současný trend Citovali jsme zde zlomek kritických prací z řad protestantských, resp. evangelických, evangelikálních a pentekostálních církví. Je ovšem třeba otevřeně přiznat, že trendy těchto církví jsou zcela opačné. Například Evangelikální aliance manažerství v církvi nejen vítá, ale i doporučuje nebo dokonce pořádá.[165] Charismatické hnutí po celém světě je pak tradičně novým věcem otevřeno a poctivě manažerské techniky aplikuje. 6.6 Osobní dodatek autora studie Po zevrubné biblické analýze daného problému nebude na škodu se velmi stručně zamyslet nad dopady moderního managementu v průmyslové sféře, odkud byly do církve tyto principy inkorporovány. I zde lze tedy hledat poučení. Jako dlouholetý pracovník v oblasti průmyslového výzkumu pozoruji, že strategie moderního managementu velice oslabily samotné firmy, které cestu módního řízení nastoupily. Tato cesta si ve skutečnosti vyžádala velmi mnoho nákladů, produkovala mladé a agresivní generické vůdce a krom zvládnutí základních technik nastudovaných formou manuálů a drahých zahraničních školení přinesla často pouze krach společností, které tuto cestu nastoupily. Mladý ambiciózní vůdce je sice produktivní, má „tah na branku“, ovšem „sterilně získané vědomosti“ nedovede nejen sám aplikovat, natož pak předat. Málokdy byl někdo z mladých sebevědomých vůdců ochoten učit se od starých praktiků, kteří „know how“ měli náležitě zažité. Ti ale mnohdy nezvládali moderní komunikační technologie, neovládali angličtinu na profesionální úrovni a často byli pro svůj věk propuštěni. Mladým manažerům se totiž zdáli být neproduktivní a zkostnatělí. Mladí manažeři pak nahradili praxí nabyté znalosti za instantní brožurkové studie a z vysokých pozic doslova zlikvidovali nejednu prosperující firmu. Firmám pak nezbylo, než stát se generickými firmami, které kopírovaly zahraniční „know how“ nebo nakupovaly drahé licence. 7. Závěr Před dvěma tisíci let dal Pán Ježíš apoštolu Petrovi a tím i celé církvi zaslíbení, že brány pekel církev nepřemohou. Toto zaslíbení trvá dodnes a zůstane i nadále v platnosti. Z tohoto důvodu není nutné vykreslovat apokalyptické scénáře o svedení církve ani bít na poplach. Církev bude dále procházet zápasy, dále bude čelit jak liberalismu, tak zneužívání autority, tak extatikům, samozvaným prorokům, vlažnosti i fanatismu. Vždy tu ale bude pravá, věrná a připravená církev, která přes všechno lidské zůstane církví Kristovou. Položme si však otázku, k čemu by došlo, kdyby se vize KAMu, zcela v souladu s jím publikovanými materiály, měla naplnit. Vznikla by zde jedna mládež, a to napříč národy, napříč denominacemi a svobodnými sbory, která by byla vyučena z jednoho paracírkevního zdroje, skrze jedny materiály, a získala by stejnou identitu. Byla by zformována do malých učednických buněk, které by se pyramidálně sbíhaly do jednoho centra a nakonec i do povolaných rukou suprakouče. V tomto případě by malá učednická buňka směřovala k regionálnímu útvaru, regiony k národní instituci, která nemůže uzavírat vztah jinak než prostřednictvím svých ambasadorů a dále k nadnárodním centrům. Tato instituce (KAM) by pak byla soustředěna v rámci nadnárodní instituce (v tomto případě Sonlife Ministry), jejíž představitelé by čerpali z odkazu dvou osobností. Uvědomíme-li si, že tyto dvě světově nejmocnější osoby Učednického hnutí, a to Bill Bright a Bill Hybels, resp. Robert Schuller, otevřeně usilovaly o jednotu nebo dokonce sjednocení církví spolu s  církví římskokatolickou a nové učednické struktury nazývají „novou reformací“, pak se nám vskutku otevírají nedozírné možnosti k vybudování církve – slovy Wagnera -  „nového druhu“. Ačkoliv tyto úvahy znějí spekulativně, jde o pouhé citace a seřazení faktů otevřeně zastávaných v rámci učednických hnutí. Nadnárodní centralizace, globalizace a učednictví jsou i jednoznačnou podstatou vize KAMu a špičky, resp. nositelé vizí, jsou ekumenisty „par excelence.“ Jestliže mnoho církví a denominací, včetně mé vlastní, usiluje o participaci s KAMem, jestliže se české mládežnické instituce dobrovolně stávají součástí KAMu a zavazují se s ním tvořit „jednu identitu“ a „zachovat“ jeho učení a jestliže samotní vedoucí církví procházejí učednickým programem rádi a dobrovolně, pak nelze nic namítat. Pokud si však některé souvislosti neuvědomují, domnívám se, že je dobré se nad těmito fakty a skutečnostmi zamyslet a vyvodit z nich i patřičné závěry. 8. Literatura Ø      ABZ Slovník cizích slov, termín „multiplikace“ download: 20. července 2006, URL: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/multiplikat> Ø      American Society for Church Growth, Member Links, download: 20. července 2006, URL:  http://www.ascg.org/links.htm> Ø      Beginings, Josiah Venture, download: 20. července 2006, URL: http://www.josiahventure.com/about/index.php?aboutID=2> Ø      Bill Bright navzdory nemoci rozšiřuje svou službu, Zprávy, HCJB World Radio, 10.4.2001, download: 20. července 2006, URL: http://www.hcjb.cz/Zpravy_a_oznameni/news.phtml?id=2001-04-10> Ø      BRIGHT, B. Už jsi slyšel čtyři duchovní zákony?, Campus Crusade for Christ International, download: 20. července 2006, URL:  http://www.greatcom.org/czech/four.htm> Ø      BURGESS, S. M. et VAN DER MAAS, E. M. International Dictionery of Pentecostal and Charismatic Movements, Zondervan, Michigan, USA, 2001 Ø      Cambridge Declaration of the Alliance of Confessing Evangelicals, The Highway, download: 20. července 2006, URL: http://www.the-highway.com/Cambridge.html> Ø      Cambridgeská deklarace, Zápas o duši, 64, březen, 2006, s. 28-31 Ø      CANNON, F.S. The Bostotn Church of Christ, Has Mind Control Come to Beantown?, Quarterly Journal of the evangelical Christian counter-cult organization, Personal Freedom Outreach, Vol. 9, No. 2 (April-June 1989) Ø      Catch the Christian Coaching Wave Learning How to Coach, Amazon.com, download: 20. července 2006, URL: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/guides/guide-display/-/15NTLQGBR9NOS/qid=1152466835/sr=18-1/ref=sr_18_1/002-5273474-6925659#guide.heading.001> Ø      CHO, Y. Succesfull home cell groups, Bridge Publishing, 1981 Ø      Cíle KAM, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=71&cid=51> Ø      Církve, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=32&cid=11> Ø      CLOUD, D., Bill Bright/Campus Crusade and Rome, O Timothy Magazine, 10/2000, download: 20. července 2006, URL: http://www.wayoflife.org/otimothy/tl020010.htm> Ø      Coach U, Training Eord Class Coaches,  download: 20. července 2006, URL: http://www.coachinc.com/CoachU/default.asp?s=1> Ø      COLEMAN, R. E. The Master Plan of Discipleship, download: 20. července 2006, URL: http://www.amazon.com/gp/product/0800786556/ref=pd_bxgy_text_b/104-4167529-4207967?ie=UTF8> Ø      COLEMAN, R. E. The Master Plan of Evangelism, download: 20. července 2006, URL: http://www.amazon.com/gp/product/0800786246/002-5273474-6925659?v=glance&n=283155> Ø      COLEMAN, R. E. Mistrův plán zvěstování evangelia, neautorizovaný překlad, Flemming H. Revell Company Old Tappan,  New Jersy, 1963 Ø      COUFAL, T., Kdo chce změnit historii, zaměří se na mládež, Život víry, roč. 14, březen, 2003, s. 5-8 Ø      ČERNÝ, P. Kurzy Alfa jako jeden z nástrojů misijní služby, Stanovisko Studijního odboru Rady Církve bratrské, 2006, download: 20. července 2006, URL: http://www.cb.cz/main/file/download/191/kurzy_alfa.pdf> Ø      Čo je to koučing?, Human Resources Web, download: 20. července 2006, URL: http://www.hrweb.sk/corpus/byid/1294.csp> Ø      Dave Patty - předseda výboru KAM, Lidé v KAM, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=23&idl=23> Ø      DITTRICH, T. Rozhovor s Billem Brightem ze 4. Srpna 2000, Život víry, roč. 11, březen, 2001, s. 7-9 Ø      DITTRICH, T. „Zprávy ze země“, Život víry, roč. 17, červenec-srpen, 2006, s. 30-31 Ø      DRÁPAL, D. citován dle poznámek Michala Klesnila in: „Poznámky k členství ve sboru, Biblická hodina 23. 4. 91 (Dan Drápal)“, Sborový dopis, měsíčník křesťanského společenství Maniny, 6/91, s. 4 Ø      Evangelicals & Catholics Together: The Christian Mission in the Third Millennium, Copyright (c) 1994 First Things, the Journal of Religion, Culture, and Public Life,  43, May 1994, download: 20. července 2006, URL: http://www.firstthings.com/ftissues/ft9405/articles/mission.html> Ø      FALDYNA, Z., Církev a její management, Překročit hranice, 3/200, s.17 Ø      Filipi, P. Křesťanstvo, CDK, Brno, 1998 Ø      FRANC, A. Cizí oheň, Biblická Apologetika,  Brno, 2000, download: 20. července 2006, URL:  http://mujweb.cz/www/apologet/knihy/Uvod.doc> Ø      FRANC, A. Charismatická církev sjednocení, ECM Ječná, vydáno pro vnitřní potřebu účastníků pastorální konference kazatelů Církve bratrské, Brno, 1998 Ø      FRANC, A. Skupinkový megasbor, Biblická Apologetika, download: 20. července 2006, URL: http://mujweb.cz/www/apologet/knihy/SM.doc> Ø      HEKALOVÁ, A. Projekt Eva Evě, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=78&cid=74> Ø      History, Global Youth Initiative, download: 20. července 2006, URL:  http://www.globalyouthIniciative.com/history.asp> Ø      HOJKA, V. FAQ, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=13&cid=43> Ø      HOJKA, V. Ještě něco k učednictví a KAMu, Granosalis, 14. červenec 2006, download: 20. července 2006, URL:  http://www.granosalis.cz/article.php?sid=5313> Ø      HOJKA, V. Odpověď všem čtenářům Grano Salis od místopředsedy KAM Viktora Hojky, Granosalis, komentář, 23. červen 2006, download: 20. července 2006, URL: http://www.granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=0&sid=5220#15904> Ø      HOJKA, V. Odpověď všem čtenářům Grano Salis od místopředsedy KAM Viktora Hojky, Granosalis, komentář, 24. červen 2006, download: 20. července 2006, URL: http://www.granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=0&sid=5220#16013> Ø      HOJKA, V. Odpověď všem čtenářům Grano Salis od místopředsedy KAM Viktora Hojky, Granosalis, komentář, 25. červen 2006, download: 20. července 2006, URL: http://www.granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=0&sid=5220 - 16013> Ø      HOJKA, V. Podpora růstu, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=20&cid=31> Ø      HORTON, S. Systematická teologie, Křesťanský život, Albrechtice, 2001 Ø      International Leadership University, download: 20. července 2006, URL: http://www.ilu.edu/> Ø      Americká mládež se zapojuje do čtyřicetidenního ‚revolučního‘ půstu, Joel News N332–1, download: 20. července 2006, URL: http://karel.studnet.sk/prayer/archive/joelnews/jn332.htm>   Ø      Josiah Venture, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=31&search=Sonlife&cid=10> Ø      Konference EQUIP v KC Malenovice, Aktuality, Konferenční centrum KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/kc/index.php?mid=8> Ø      Kontaktní karta EXIT 316, Křesťanská akademie mladých, nedatováno Ø      Koučing, Human Resources, download: 20. července 2006, URL: http://www.hrlogistic.cz/tie_page.asp?id=koucing&scroll=no> Ø      Leadership Team, Global Youth Iniciative, download: 20. července 2006, URL:  http://www.globalyouthIniciative.com/leadership_team.asp> Ø      MALINA, M.  Partneři KAM, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=25&cid=66> Ø      MARVÁN, J. Skupinkový sbor, absolventská práce, 2005, Vyšší odborná škola misijní a teologická, Kolín, download: 20. července 2006, URL:  http://granosalis.cz/article.php?sid=3718> Ø      MERVART, J. Manažérske riadenie v zbore?, Hlas z Božej vinice, download: 20. července 2006, URL: http://www.mvt.sk/hbv/mrvz.html> Ø      MIESEL, R. Campus Crusades for Christ, Crusades for Who? Biblical Discernment Ministry, 10/93, download: 20. července 2006, URL: http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/Psychology/ccc/ccc.htm> Ø      Nový život o.p.s., download: 20. července 2006, URL: http://www.novyzivot.org/index.php/index.php> Ø      Partnerství s místními sbory, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=4&cid=63> Ø      PATTY, D. A Strategy for Global Youth Ministry, May 23, 1998, Josiah Venture, download: 20. července 2006, URL: http://www.josiahventure.com/articles/a_strategy_for_global_youth_ministry.pdf> Ø      PATTY, D. Historie,  Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=15&search=hotel&cid=5> Ø      PATTY, D. Josiah Venture Covenant, Joshiah Venture, download: 20. července 2006, URL:  http://www.josiahventure.com/articles/josiah_venture_covenant.pdf> Ø      PATTY, D. Multiplying on a Global Scale, Global Youth Iniciative, download: 20. července 2006, URL:  http://www.globalyouthIniciative.com/article.asp?article_id=13> Ø      PATTY, D. Organic Multiplication,  Josiah Venture, 1999, download: 20. července 2006, URL: http://www.josiahventure.com/articles/organic_multiplication.pdf> Ø      PATTY, D. Raising up disciples, Joshias Venture, download: 20. července 2006, URL:  http://www.josiahventure.com/articles/raising_up_disciples.pdf> Ø      PATTY, D. Synergy in Josias Venture, March 21, 1995, Josiah Venture, download: 20. července 2006, URL: http://www.josiahventure.com/articles/synergy_in_josiah_venture.pdf> Ø      PATTY, D. Thanks for your part in making history! Joshias Venture, download: 20. července 2006, URL:  http://www.josiahventure.com/spotlight/spotlight.php?ID=20060402223401 Ø      PATTY, D. Úvodní slovo Dava Pattyho, PATTY, D. Úvodní slovo Dava Pattyho, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=1&cid=4> Ø      Pitcher, K. Stáž, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=17&cid=14> Ø      Poslání ČEA, Česka evangelikální aliance in: CrossMap Církve, download: 20. července 2006, URL:  http://cs.cirkev.crossmap.com/ceska-evangelikalni-aliance/poslani/1.htm> Ø      PRITCHARD, A., Willow Creek Seeker Service: Evaluating a New Way of Doing Church,Doktorská dizertační práce o sboru Willow Creek, Northwestern University, download: 20. července 2006, URL:  http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m1058/is_n16_v114/ai_19449301> Ø      PRODAJ. M, Čo je vlastne koučing?, Koučing, download: 20. července 2006, URL: http://www.koucing.szm.sk/koucing.htm> Ø      Program pro přípravu křesťanských vedoucích a podnikatelů, Rozvoj vůdčích schopností, Million Leaders Mandate, Česká evangelikální aliance, download: 20. července 2006, URL: http://www.ea.cz/Equip/index> Ø      Ptáček L. Kdo je to Derek Prince, Život víry, roč. 5, květen, 1994 Ø      Resources for Church Multiplication Movements ...,Church Multiplication Coaching Networks, download: 20. července 2006, URL: http://www.philchal.org/cmcn/index.asp> Ø      ŘEHOŘOVÁ, L. Aktuálně o Turbo 316,  Křesťanská akademie mladých – KAM download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=86&search=turbo316&cid=84> Ø      Schuller, R. In: Calvary Contender, 15.9.1990 citace dle MARVÁN, J. Skupinkový sbor, absolventská práce, 2005, Vyšší odborná škola misijní a teologická, Kolín, download: 20. července 2006, URL:  http://granosalis.cz/article.php?sid=3718> Ø      SIMPSON, S. J. Rick Warren Connections - Especially to the Ecumenical Third Wave New Apostolic Reformation (NAR) and "Positive Thinking" Movement, Moriel Ministries, download: 20. července 2006, URL:  http://www.moriel.org/articles/discernment/church_issues/example.htm> Ø Služba KAM v regionech, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=5&cid=64> Ø SPADER, D. Creating a Movement of Multiplication, Reach Out Touth Solution, download: 20. července 2006, URL: http://www.reach-out.org/artic_principle4-3.asp> Ø SPADER, D. From Rubble to Riches — The Sonlife Story, Growing a Healtthy Church, download: 20. července 2006, URL: http://true142.youthsite.org/user_files/other/rubbles-to-riches.pdf> Ø SPADER, D. Harmonie evangelií, Studijní příručka, Sonlife, Křesťanská akademie mladých, 2005 Ø SPADER, D. History, Global Youth Iniciative, download: 20. července 2006, URL: http://www.globalyouthIniciative.com/history.asp> Ø SPADER, D., Spader-biography, Growing a Healtthy Church, download: 20. července 2006, URL: http://true142.youthsite.org/user_files/other/spader-biography.pdf> Ø Strategie Kristovy služby, Křesťanská akademie mladých - KAM, 2003 Ø Struktura KAM, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=22&cid=46> Ø Studenti pro Krista, Modrá Kůlna, download: 20. července 2006, URL: http://www.modrakulna.cz/> Ø ŠEFRÁNKOVÁ, R. et. al. Služba ženám, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=67&cid=39>

Poznámka: Ø      TILLIN, T. The Transforming Curch, Cross+Word, download: 20. července 2006, URL: http://www.intotruth.org/apostasy/cell-church1.htm> Ø      Time Management, The multiplier effect of good time management, Advancing employee productivity, Accel Team, download: 20. července 2006, URL: http://www.accel-team.com/index.html> Ø      TV program Exit316, Poutníci.com, Web křesťanské mládeže, download: 20. července 2006, URL: http://www.poutnici.com/clanek.php?clanek=232> Ø      ULONSKA, R. Úřady v církvi, Křesťanský život, Albrechtice,1995 Ø      Vinzant, D. The Roots of Shepherding, Cross+Word, download: 20. července 2006, URL: http://www.intotruth.org/res/shepherding.html> Ø      Vision, Josiah Venture, download: 20. července 2006, URL:  http://www.josiahventure.com/> Ø      Vize, poslání, hodnoty, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=70&cid=2> Ø      VOJTÍŠEK, Z. Jsme prostě křesťané, Dingir, 2/2001 s. 4-5, download: 20. července 2006, URL:  http://www.dingir.cz/archiv/Dingir201.pdf> Ø      VOJTÍŠEK, Z. Pražské společenství Kristovo, Dingir, 4/1998, download: 20. července 2006, URL: http://www.dingir.cz/dingir/1998_4/clanky/D1998_4_05.html> Ø      Vyznání víry křesťanské akademie mladých, Křesťanská akademie mladých – KAM, download: 20. července 2006, URL: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=68&search=vyznání&cid=3> Ø      WHITE, T. Akce Kuba, 1981, české vydání, Stefanos, 1997 in:  download: 20. července 2006, URL: http://mucednici.prayer.cz/akce_kuba.php> Ø      William R. "Bill" Bright, Founder of World's Largest Christian Ministry Dies, Campus Crusade for Christ, download: 20. července 2006, URL: http://billbright.ccci.org/public/>


"Kam chce vést KAM českou církev? II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kam chce vést KAM českou církev? II. (Skóre: 1)
Vložil: jACK v Úterý, 29. srpen 2006 @ 12:09:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Berkine, díky za tvůj komentář, uvědomuju si, že moje argumentace je opravdu subjektivní, ale mojím cílem nebylo tím paralyzovat jakoukoliv kritiku, ale poukázat na to, že tomu chybí jedna důležitá součást – a to je právě propojení s praxí. Za některé postřehy v Alešově práci jsem opravdu rád (a neříkám to jen jako komunikační strategii) a budu si na ně dávat pozor při spolupráci s KAMem i jakoukoliv další organizací podobného typu.


Mám ale dojem (a teď to zkusím popsat trochu ze šířky), že taková práce dělá tu stejnou chybu, jakou sama kritizuje – v tomto případě formální postupy a principy, ve kterých není už místa pro práci Ducha svatého. Tím, že se dívá jen na formální stránku, opomíjí skutečnost (praxi), která vypadá jinak – např. když popíšu Stáž jako “přetváření charakteru” (jak je to napsané v propagační brožurce KAMu), tak to vypadá dost silná manipulace s myšlením člověka, když se ale podívám na to, jak ve skutečnosti Stáž funguje (uvědomuju si, že zde zase používám subjektivní argumentaci), tak tohle “přetváření charakteru” pro mě znamenalo stadium Písma, příklad vedoucích a jejich vztah s Bohem a zrcadlo mého vztahu s Bohem a mojí motivace – během Stáže jsem se rozhodoval o službě na plný úvazek a po dvou letech od jejího skončení jsem opravdu odešel ze svojí (dobře placené) práce a vím, že základ tohoto rozhodování se položil někde na Stáži – ne že by to byl KAMem řízený plán na rozšíření vlivu skrze moji osobu v BJB, ale že Bůh mi skrze ně ukázal na můj život ve vztahu k Němu a k tomu, co má pro mě smysl ..


Pokud jde o EXIT, vnímám to opravdu jinak než ty, nevím nakolik znáš Luboše Hlavsu, ale ani já sám nedokážu říct, nakolik vidím do KAMu – ale až tam, kam dohlédnu vidím opravdovou touhu po tom, být prospěšný Církvi jako takové ..


Honza Jackanič





osobní zkušenost ve spolupráci s KAMem (Skóre: 1)
Vložil: jACK v Úterý, 29. srpen 2006 @ 09:47:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí Aleši (a ostatní čtenáři GS),

děkuji za tento článek, který byl pro mě podnětný v mnoha myšlenkách. Přes s věci, ve kterých s tebou musím souhlasit, bych se chtěl ve svém komentáři zaměřit na ortopraxi KAMu, ke které snad mohu co říct (prošel jsem Stáží, účastnil jsem se a nyní i vyučoval na ŠVM a jsem zapojený do dalších programů KAMu) – myslím si, že i přes tvoji nestrannost v přístupu ke zdrojům zde chybí jedna věc – a to přímá konfrontace s těmi, kterých se naše slova týkají – rozumím tomu tak podle biblického principu na základě Mt 18,15-17. Jsou-li skutky KAMu hříchem, měli by s ním být konfrontovány, pokud ne, neodvážil bych se je na dálku soudit.

Nyní tedy k praxi, kterou jsem v KAMu poznal. Slovo učednictví, jak je zde prezentováno, je chápáno jako učednický pyramidní model navrcholu s vůdcem, který řídí život svých učedníků – to, co jsem mohl poznat v KAMu je ale něco jiného – poznal jsem lidi, kteří se mi věnovali s láskou, měli o mě zájem a vedli mě k tomu, abych více rostl v poznání a v podobě Krista (a ne jich samotných) – a to, co mě na nich oslovovalo byla právě tato otevřenost, skrze kterou jsem je nevnímal jako slabé (protože sdílí své problémy), ale jako silné (protože jejich silou a úplností je Kristus). Toto je pro mě učednictví, do kterého bych chtěl vztoupit a které považuji za správné (na základě Filipským 3,17) – a které mi tak moc chybí v našich sborech – příklad starších (a nemyslím tím jen těch volených), kteří jsou ochotni sdílet svoje života a pomáhat tak dalším v jejich růstu. Myslím si, že právě nějaký náš strach z toho, abychom se nestali součástí nejakého systému a nebo naopak aby někdo nepoznal náši tělesnost a malý duchovní život s Bohem, je v důsledku důvodem, proč jsou naše sbory plné individualismu namísto jednoty a proměňování do Kristovi podoby.

Nechci to na druhou stranu KAM idealizovat, poznal jsem i lidi, kteří se drželi jakéhosi modelu (protože se v něm zřejmě cítili bezpečněji), ale i přes to mohu říct, že aplikace modelu bez ohledu na člověka naní záměrem KAMu. A to se snaží vysvětlit i vyučující jednotlivých materiálů – je to pro naši inspiraci, každý má svobodnou vůli říct, tohle beru, tohle ne.

Poslední dva body, ke kterým bych se chtěl ještě vrátit je jakýsi závazek jednoty učení, ke kterému se musí připojit všichni spolupracovatelé KAMu – nepochopil jsem přesně, co tím je myšleno v závěru tvojí práce – já osobně ani jako zástupce Odboru mládeže BJB jsem nikdy nic takového nepodepisoval, ani po mě nic nebylo vyžadováno. A pochybuji o tom, že při systematizaci práce KAMu, jak je zde popsáno, by se na to prostě jen zapomnělo. Všímám si ale něčeho jiného, dá se říct pravého opaku - nyní již s KAMem nespolupracujeme na ŠVM (neměli jsme dost studentů ani jsme nevnímali jejich potřebu), ale připravujeme vlastní kurzy pod názvem KOMPAS, ale ani v jednu chvíli nedošlo k ovlivňování učení nebo obsahu - naopak otázka od spolupracovníků KAMu je vždy stejná – jak vám můžeme pomoct?

A tato otázka je pro mě charakteristikou i posledním bodem mého příspěvku o KAMu – jak jsi zmínil v začátku své práce, jeden z principů KAMu je podpora místního sboru a prospěch církve – cílem není, aby KAM rostl a odebíral lidi z jejich vlastních sborů (jak jsme toho někdy svědky u některých organizací), ale cílem je růst místního sboru té konkrétní denominaci v tom konkrétním místě – a v tom důsledku i církve jako takové. Vyjádřením této myšlenky je i obrovská práce na projektu EXIT316 – je to další možnost, která sabízí církvi možnost oslovit lidi evangeliem – ne jen jeho zábavnou formou, ale opravdovou konfrontací s živou Církví skrze jeho údy ve všech donominacích.

Omlouvám se, že jsem se ve svém příspěvku soustředil jen na věci, se kterými nesouhlasím, je těžké shrnout tak rozsáhlou práci – děkuji ti za mnohé tvoje postřehy, budu se snažit na ně pamatovat nejen ve svém přístupu ke KAMu, ale i k ostatním proudům a organizacím ..

Jan Jackanič
vedoucí odboru mládeže BJB
honza@mladej.net




Re: Kam chce vést KAM českou církev? II. (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Úterý, 29. srpen 2006 @ 11:37:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Honzo,

oceňuji, že ses jako "plně zapojený" kamák externista zapojil do diskuse o tématech, které Alešova studie nastiňuje.

Nemám ji ještě tak pečlivě přečtenou, jako ty, a tak zareaguji jen na tvůj komentář.

Předkládáš nám zde argument, že studii chybí osobní zkušenost, kterou ty máš dlouholetou, a kterou zřejmě považuješ za kardinální argument, který je s to smést jakékoliv věcné námitky vůči KAMU a jeho cílům.

Nejsem o tom zdaleka tak přesvědčen. Ba naopak. To že jsi KAMem "plně vtažen" a "zapojen", že jsi prošel "přetvářením charakteru" při stáži KAMu a že se ztotožňuješ s učením KAMu, svědčí o tvém subjektivním náhledu na tuto problematiku. Je to stejné, jako kdyby takto argumentoval Svědek Jehovův, že nemáme osobní zkušenost s ortopraxí Svědků Jehovových, a proto naše kritika jejich učení stojí na vodě. Sekty opravdu používají argument "pojď a zkus", staň se členem, nech se vyučit, udělej si dianetický test, atd. a uvidíš, že ses mýlil. Počítají totiž s tím, že při procesu "zapojení" dojde k "přetvoření charakteru" takového kritika natolik, že přijme učení sekty bezezbytku. Pozváním k osobní zkušenosti lze možná neutralizovat kritické nevyzrálé mládežníky. Není to však argument pro kritické zkoumání učení, vize a cílů paracírkevní organizace.

Totéž mohu říci i k argumentu, že tě kamáci nenutili změnit obsah učení tvého kurzu, ale jen se ptali, s čím ti můžou pomoci. Jednak nevíme, v čem se liší učení tvého kurzu od toho kamáckého a proč. Pokud se neliší, pak ani není důvod do nej zasahovat. V druhém případě bych se divil, kdyby organizace s takhle propracovanou strategií vlivu, začala na tebe tlačit tak, že by sis toho všiml a bylo by ti to nepříjemné. Jsou to profesionálové, proč je takhle podceňovat?

Dále vyzdvihuješ KAM za "obrovskou práci na projektu EXIT316".

Vidím to poněkud jinak. Luboš Hlavsa nabídl KAMu svoji produkční firmu pro natočení křesťanského pořadu a tu obrovskou práci udělá právě on. KAM na to dá dolary z nespecifikovaných zdrojů (Josiah Venture je jenom prasátko, do kterého se dolary neznámo odkud sypou). Luboš udělá super kvalitní práci, neboť je to nadšenec a televizní pořady jsou jeho snem. KAM si je koupí jako reklamu, která posílí jeho "nepostradatelnost" a vnímání jako zastřešující organizaci mládeží českých denominací, a v návazných akcích TURBO 316 bude sypat oslovené lidi do kamáckýho trychtýře typu kurzů Alfa, který budou ovládat proškolení stážisté a absolventi ŠVM, kteří je budou po zpracování strkat dál do ŠVM a na stáže KAMu. Protože KAM má exkluzivitu pro čerpání dolarů z Josiah Venture, bude nepostradatelný leader pro všechny další akce v oblasti misie a výchovy mládeže a sborových vůdců. Upevní si tak svoji pozici a kruh se uzavře.



Re: Kam chce vést KAM českou církev? II. (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Úterý, 29. srpen 2006 @ 12:56:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Honzo,

děkuji ti za tvoji odpověď.

Beru ji tak, že máš právo tuto záležitost vidět ze svého pohledu.

Vyjádřím se jen k této větě:

(Tato) práce dělá tu stejnou chybu, jakou sama kritizuje – v tomto případě formální postupy a principy, ve kterých není už místa pro práci Ducha svatého. Tím, že se dívá jen na formální stránku, opomíjí skutečnost (praxi), která vypadá jinak

I když říkáš, že tvým "cílem nebylo tím paralyzovat jakoukoliv kritiku", tou větou tak činíš. Jak se tou studií probírám, tak musíš uznat, že Aleš opravdu většinou jen skládá jeden ověřený fakt ke druhému a jeho vlastní kritiky je tam velmi málo. Přesto ti tato faktografická práce vadí s tím, že ji chybí osobní zkušenost. Jinak řečeno, byla by pro tebe přijatelná, kdyby ji napsal někdo, kdo prošel ŠVM a stáží KAMU. Od něho bychom ovšem mohli čekat, jak sám uznáváš, jenom subjektivní (tedy nadšený a angažovaný) pohled. Proto tvoje lpění na tomto argumentu skutečně vypadá jako mediální trategie, i když ji popíráš.

Pokud by teologická veřejnost přijala jako premisu tvůj předpoklad, že "košer" studie musejí být psány autory, kteří mají zkušenost s popisovaným učením, náboženstvím nebo praktikou, pak by většinu studií zařadila mezi libri prohibiti a teologická kni***** by se skládala pouze z origináních spisů autorizovaných samotnými sektami, praktizujícími gnostiky, nadšenými budhisty nebo zkušenými kamáky.

Tím ovšem nechci v žádném případě otřásat tvým rozhodnutím ke službě na plný úvazek, byť jeho počátky byly na stáži KAMu nebo jiné para organizace. Zkus se od svého rozhodnutí odpoutat natolik, abys ses mohl na KAM dívat s odstupem a nadhledem. Zdá se mi totiž, jako bys za kritikou KAMu podvědomě viděl i útok na zpochybnění svého vážného rozhodnutí pracovat na plný úvazek v církvi. Takové rozhodnutí ovšem může vzniknout v člověku kdekoliv. Vznikalo i před KAMem a bude vznikat i po KAMU.



Re: Kam chce vést KAM českou církev? II. (Skóre: 1)
Vložil: mykl v Čtvrtek, 12. říjen 2006 @ 00:26:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pane Franc, musim uznat, ze jste vzdelany clovek, ale mozna prave o to vic me zarazi vase publikace.

Opravdu gratuluji, clanek (kniha) hodny tohoto serveru, jste neskutecny demagog.



Stránka vygenerována za: 0.58 sekundy