Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 213, komentářů celkem: 429660, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 297 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

cizinec
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116528367
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Reformovanému a všem reformovaným
Vloženo Pondělí, 21. srpen 2006 @ 11:11:50 CEST Vložil: xxx

Listárna

Milý Reformovaný,

myslím, že diskuse o predestinaci a věčné vytrvalosti svatých byly vedeny od dob Augustina, Calvina až do doby ZoDu. Řečeno v nich bylo opravdu vše a nevidím jako svůj úkol nosit dříví do lesa. Spíše bych každému doporučoval prostudovat dogmatiku, kde jsou mnohá pro i proti, bez jasně vyhraněných pozic. Já osobně nejsem ani kalvinista ani arminián. Pokud někdo touží vidět křesťanstvo rozděleno do těchto dvou systémů a tvrdí, že jen jeden z nich je správný, nechť tak činí.

Historie dogmatu však oba proudy, resp. pohledy, považuje za ortodoxní. Co mne však udivuje, že:
1. Arminiáni někdy neradi připouštějí vyvolení a Boží rozhodnutí k němu, a namísto toho zdůrazňují snahu člověka. Těch veršů o vyvolení jsou však desítky.

2. Kalvinisti zase nepřipouštějí možnost odpadnutí znovuzrozeného člověka od Boha a nevěří tudíž v možnost ztráty spasení. Veršů, které však o odpadnutí znovuzrozených křesťanů mluví, jsou rovněž desítky, a tak se vymýšlejí konstrukce, proč právě tyto verše mluví o něčem úplně jiném.
Stejně, jako se v rané církvi formulovaly doktríny pomocí paradoxů: Ježíš je plně Bohem i plně člověkem (což je rozumem nepochopitelné), i já věřím, že jde o lidským rozumem nepochopitelné paradoxy. Proto mám, volně řečeno, pracovní definici takovouto: Bůh nás předzvěděl, povolal a ospravedlnil. On nás ze svého rozhodnutí obmyl od hříchu a posvětil. On se milovává nad kým chce. Jsme to však my, kdo vědomě činíme pokání, kdo se rozhodujeme uvěřit, kdo svými ústy vyznáváme a srdcem věříme. Jsme to rovněž my, kdo jsme povoláni své spasení uvést ve skutek. My jsme voláni k vytrvalosti a jen ten, kdo vytrvá až do konce, bude spasen. Sílu k této vytrvalosti nám dává Bůh a on má moc nás dovést k tomu, k čemu se rozhodl. Jsme to ale také my, kdo svým jednáním můžeme zrušit svoji smlouvu s Bohem a navěky odpadnout od Boží milosti.

Nevěřím, že vše záleží stoprocentně a výlučně na Bohu a člověk je jen pasivní loutkou, bez jakékoliv možnosti zásadní volby. Jak by pak Bůh mohl soudit svět, pokud by člověk neměl možnost rozhodování? Člověk je stvořen k obrazu Božímu, má svědomí, rozum a vůli. Jako důsledek popření těchto principů vidím nechuť k evangelizaci a pěstování teologie na úkor misie a badatelství namísto vyznavačství. Také se zde obávám falešné jistoty namísto touhy bojovat až do konce.

Nevěřím, že vše záleží stoprocentně a výlučně na člověku a Bohu nezbývá, než jen respektovat lidskou volbu a že se člověk může rozhodovat svobodně, nezávisle na své hříšné přirozenosti. Nevěřím, že víra je rozumové přitakání zvěsti evangelia a že ke Kristu je možné přivést kohokoliv, použijeme-li vhodnou strategii a techniku. Důsledkem nesprávného chápání vidím evangelizační megaakce, bez zdravého učení. Činěn je pak důraz na „činění učedníků“, bez jasné a zdravé teologie, a nebiblické učení o probuzení poslední doby, které neguje učení o úzké cestě, soli a omezené skupině nalézajících Krista.

Jde z mé strany jen o náčrt, který má své nevystihnutelné a nepopsatelné mezery. Jde tudíž o nedostatečnou a lidskou formulaci, ale nemíním o tom donekonečna diskutovat. Je pro mne důležité, že skutky víry za mne nikdo neučiní, ani Bůh, a že vytrvat mám až do konce, což je má zodpovědnost, kterou ze mne rovněž nikdo nesejme. Už dopředu vím, jak by kalvinisti reagovali, jaké verše by použili, aby tuto tezi vyvrátili. Vím také, jak bych reagoval, čím bych argumentoval. Tato diskuse by však byla nekonečná a nudná, a také bezvýsledná.

Spíš bych položil oběma táborům otázku. Nepřistupujeme k Písmu už s určitým předporozuměním s tím, že verše, které neodpovídají našemu přesvědčení, odsouváme stranou a nebo si je přihneme tak, aby nebyly inkompatibilní s naším chápáním? Myslím, že lépe je přiznat, že Boží svrchovanost nikdy neobsáhneme, a že některé věci nám navždy zůstanou skryty. Pokud bychom Boha a jeho úradky již nyní plně poznali, byli bychom (již nyní) jako on.

S pozdravem,

Pastýř

"Reformovanému a všem reformovaným" | Přihlásit/Vytvořit účet | 29 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Odpadnuti mozne ztrata spasy nikoliv! (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pondělí, 21. srpen 2006 @ 14:37:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravim Te Pastyri,

To jsem opravdu rad, ze nejsi arminian. To bys mel totiz k Rimu jak z hraze do rybnika!

Je-li to Bozi dekretivni vule, budu se tomuto tematu venovat hloubeji na podzim.

Ted jen kratce k vytrvalosti svatych. Verim, ze mnozi mohou odpadnout - to z Bible jasne
plyne a predpovida se to. Ti vsak kteri odpadnou budou setba na skalnatou pudu nebo do trni a take ti co rikali Jezisovi Pane, Pane, ale on jim vyzna, ze je nikdy neznal. Nebyli to tedy nikdy spaseni krestane, jinak by vytrvali az do konce. Zde naprosto jasne slovy Bible:

1 J
2,19 Vyšli z nás, ale nebyli z nás. Kdyby byli z nás, byli by s námi zůstali. Ale nezůstali s námi, aby vyšlo najevo, že nepatří všichni k nám, kdo jsou s námi.
2,20 Vy však máte zasvěcení od Svatého a znáte všechno.


Vypadali sice mozna jako krestane, byli s krestany, ale nikdy k nim skutecne nepatrili.

Shrnuti:
Odpadnuti mozne ztrata spasy nikoliv!


zdravi
reformovany



Re: Reformovanému a všem reformovaným (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pondělí, 21. srpen 2006 @ 17:59:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Myslím, že tvé chápání tématu sdílím



Re: Reformovanému a všem reformovaným (Skóre: 1)
Vložil: amisrtep v Úterý, 22. srpen 2006 @ 07:15:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolte mi, poněkud se vložit do debaty.

Pokud tomu dobře rozumím, pak ty „pastýři“ zastáváš takovéto stanovisko, že kdo uvěřil, může odpadnout, pozbýt tím spasení, a nedosáhnout věčného života.

Ty „reformovaný“, zase tvrdíš, že ti, kdo odpadají, vlastně nikdy neuvěřili, nikdy nebyli spaseni a nikdy věčného života nedosahovali.

Rozumím, Vám oběma?

No, je to opět ta starodávná pře.

Vždy jsem si při tom připomínal jeden úryvek Písma:

Žd 10,15 Dosvědčuje nám to i Duch svatý, když říká:
10,16 Toto je smlouva, kterou s nimi uzavřu po oněch dnech, praví Pán; dám své zákony do jejich srdce a vepíšu jim je do mysli;
10,17 na jejich hříchy a nepravosti už nikdy nevzpomenu."
10,18 Tam, kde jsou hříchy odpuštěny, není už třeba přinášet za ně oběti.
10,19 Protože Ježíš obětoval svou krev, smíme se, bratři, odvážit vejít do svatyně
10,20 cestou novou a živou, kterou nám otevřel zrušením opony - to jest obětováním svého těla.
10,21Máme-li tedy tak velikého kněze nad celým Božím domem,
10,22 přistupujme před Boha s opravdovým srdcem a v plné jistotě víry, se srdcem očištěným od zlého svědomí a s tělem obmytým čistou vodou.
10,23 Držme se neotřesitelné naděje, kterou vyznáváme, protože ten, kdo nám dal zaslíbení, je věrný.
10,24 Mějme zájem jeden o druhého a povzbuzujme se k lásce a k dobrým skutkům.
10,25 Nezanedbávejte společná shromáždění, jak to někteří nají ve zvyku, ale napomínejte se tím více, čím více vidíte, že se blíží den Kristův.
10,26 Jestliže svévolně hřešíme i po tom, když jsme už poznali pravdu, nemůžeme počítat s žádnou obětí za hříchy,
10,27 ale jen s hrozným soudem a "žárem ohně, který stráví Boží odpůrce".
10,28 Už ten, kdo pohrdne zákonem Mojžíšovým, nedojde slitování a propadá smrti na základě svědectví dvou nebo tří svědků.
10,29 Pomyslete, oč hroznějšího trestu si zaslouží ten, kdo zneuctí Božího Syna a za nic nemá krev smlouvy, jíž byl posvěcen, a tak se vysmívá Duchu milosti.
10,30 Vždyť víme, kdo řekl: "Já budu trestat, má je odplata." A jinde: "Pán bude soudit svůj lid."
10,31 Je hrozné upadnout do ruky živého Boha.
10,32 Jen si vzpomeňte na dřívější dny! Sotva jste byli osvíceni, už jste museli podstoupit mnohý zápas s utrpením;
10,33 někteří tím, že byli před očima všech uráženi a utiskováni, jiní tím, že stáli při postižených.
10,34 Vždyť jste trpěli spolu s uvězněnými a s radostí jste snesli i to, že jste byli připraveni o majetek, neboť víte, že máte bohatství lepší a trvalé.
10,35 Neztrácejte proto odvahu, neboť bude bohatě odměněna.
10,36 Potřebujete však vytrvalost, abyste splnili Boží vůli a dosáhli toho, co bylo zaslíbeno.
10,37 Vždyť už jen 'docela krátký čas, a přijde ten, který má přijít, a neopozdí se.
10,38 Avšak můj spravedlivý - říká Bůh - bude žít, protože uvěřil. Kdo by však odpadl, v tom nenajdu zalíbení.'
10,39 Ale my přece nepatříme k těm, kdo odpadají a zahynou, nýbrž k těm, kdo věří a dosáhnou života.
11,1 Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme.
11,2 K takové víře předků se Bůh přiznal svým svědectvím.
11,3 Ve víře chápeme, že Božím slovem byly založeny světy, takže to, na co hledíme, nevzniklo z viditelného.
11,4 Ábel věřil, a proto přinesl Bohu lepší oběť než Kain a dostalo se mu svědectví, že je spravedlivý, když Bůh přijal jeho dary; protože věřil, 'ještě mluví, ač zemřel'.
11,5 Henoch věřil, a proto nespatřil smrt, ale Bůh ho vzal k sobě. 'Nebyl nalezen, protože ho Bůh přijal.' Ještě než ho přijal, dostalo se Henochovi svědectví, že v něm Bůh našel zalíbení.
11,6 Bez víry však není možné zalíbit se Bohu. Kdo k němu přistupuje, musí věřit, že Bůh jest a že se odměňuje těm, kdo ho hledají..............

Věřím, že pokud se nad tímto oddílkem Písma společně zamyslíte, osvobozeni od svých předsevzetí držet se toho, co považujete za správné a neomylné, dojde i ke společnému vyznání.

Mnoho je totiž pravdy u obou Vás dvou. Ale zároveň i mnoho nedostatků. Tím se nad Vás nevypínám. Sám toužím se i od Vás poučit.

Jen na začátek chci na něco poukázat:

Ti, kdo přestali od hříchu, i ti, kdo nadále vědomě hřeší, všichni byli osvíceni, všichni uvěřili, všichni poznali pravdu o Kristu, všichni byli posvěceni krví smlouvy. Všichni okusili nebeského daru a zakusili pravdivost Božího slova. Všichni byli účastníky Ducha svatého.

Žd 6,4 Kdo byli už jednou osvíceni a okusili nebeského daru, kdo se stali účastníky Ducha svatého
6,5 a zakusili pravdivost Božího slova i moc budoucího věku,
6,6 a pak odpadli, s těmi není možno znovu začínat a vést je k pokání, protože znovu křižují Božího Syna a uvádějí ho v posměch.
6,7 Země, která často přijímá déšť a rodí užitečnou rostlinu těm, kdo ji obdělávají, má účast na Božím požehnání.
6,8 Rodí-li však jen trní a bodláčí, je nepotřebná a blízká prokletí a nakonec bývá vypálena.
6,9 I když takto mluvíme, jsme o vás přesvědčeni, milovaní, že jste na dobré cestě ke spáse.

Ábel i Kain znali Boha, k oběma Bůh mluvil. Ale jen k víře jednoho z těch dvou se přiznal. Ne ke každé víře Bůh se přiznává, a zalíbení nenachází ve všech, kdo věří. Zkoumat máme, jaká víra Bohu se líbí. Víra těch, v nichž Bůh zalíbení nachází, jen ta dochází svědectví Božího, jen k víře takovýchto se Bůh přiznává.

Měli tedy ti, kdo uvěřili a pak odpadli, víru ke které se Bůh přiznal svým svědectvím,když jim dal stejného daru Ducha svatého, jako těm, kdo dosáhli věčného života? Jestliže ano, co se s nimi stalo, že v nich nakonec Bůh nenalezl zalíbení? Co bylo tou příčinou? A copak všichni ti, kdo do své smrti věří v Boha a neodlučují se od shromáždění Božího lidu, nutně docházejí Božího zalíbení? Nebude i tak Bůh rozsuzovat ve svém lidu?

Petr Šíma



Re: 100% Bozi uspesnost (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 23. srpen 2006 @ 10:58:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Srdecne Vas vsechny zdravim.

Den jsem nebyl u PC a je tu tolik komentaru, ze na ne ani nestiham reagovat. Doufam, ze na podzim bude cas se tematem zabyvat.

Ted jen kratce. Nepodcenuji verse varujici pred odpadnutim. Nicmene, chci podotknout, ze fakt, ze nekdo takovy vers cte a necha se jim napomenout uz je sam o sobe take Bozi milost. Vytrva-li nekdo do konce, nebude to jeho zasluha, ale bude to diky Bozi milosti o ktere bylo predem rozhodnuto.

Jak rekl nejaky Bozi sluzebnik: "Vse co udelas spatne, je Tvoje zodpovednost. Vse co udelas dobre je Bozi zasluha."

Nekoho takovy vyrok muze nastvat, ale premyslime-li o nem, zjistujeme vsak, ze je pravdivy.

Jen priklad, ze Buh neztraci co si oddeli.

L 15. kap.

1.
Pocatek - 100 ovci
Stred -99 ovci
Konec - 100 ovci

2.
Pocatek - 10 minci
Stred -9 minci
Konec - 10 minci

3.
Pocatek - 2 synove
Stred - 1 syn
Konec - 2 synove

Tedy 100% Bozi uspesnost ve vsech pripadech.



zdravi
reformovany



Re: Reformovanému a všem reformovaným (Skóre: 1)
Vložil: amisrtep v Čtvrtek, 24. srpen 2006 @ 06:39:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahojte,

zde obzvláště Pastýři a Reformovaný,

vskutku si stojíte na svém, ale nijak jste se nezabrali do mé poznámky....

nevadí, nicméně, já měl vždy za to, že:

všech deset malomocných bylo uzdraveno. Očištění z malomocenství je totiž v přímé souvislosti s uzdravením. No, možná se mýlím. Avšak jen jeden z těch deseti se vrátil k Ježíši, děkoval mu a vzdával Bohu veřejně díky a chválu za své uzdravení. A k tomuto pak Ježíš řekl, že ho jeho víra uzdravila (zachránila).

Shrnuto, podrtrženo :o)

Počátek:
Bylo deset malomocných a všech deset prosilío Ježíše o smilování se nad nimi.

Střed:
Všech deset bylo očištěno - uzdraveno.

Konec:
Pouze jednoho z těch deseti uzdravila jeho víra v Ježíše, neboť se k Ježíši vrátil a děkoval mu a vzdával chválu Bohu.

Ostatních devět bylo sice také uzdraveno, neboť také prosili Ježíše o smilování, a Ježíš také konstatoval (a i Lukáš), že byli očištěni ze své nemoci, ale k nim Ježíš neřekl, že je uzdravila jejich víra k Bohu. Byly uzdraveni tedy Ježíšovou milostí, ale ne vírou v Boha.

Ne tedy každý, kdo prosí a dostává, nutně dostává pro svou víru v Boha.

Co mně z toho plyne?: Všech deset přišlo s důvěrou k Ježíši, že je uzdraví a všichni byli vskutku uzdraveni. Všichni uposlechli Ježíšových slov, a dalo by se říci, že přišli s vírou v Ježíše, ale jen jeden z nich v Ježíše doopravdy uvěřil, a jen k víře toho jednoho se Ježíš přiznal.

Konečný můj závěr?:

Počátek:
Deset věřivších v Ježíše a Boha.

Konec:
Jen jeden zachráněný vírou, ke které se přiznává Bůh.

A to je tak zatím vše. :o)

Petr Šíma



Stránka vygenerována za: 1.02 sekundy