Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 429547, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466919
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Rád bych znal charakteristiku charismatika
Vloženo Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 09:13:08 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal Karels



Rád bych znal charakteristiku charismatika

Protože jsem byl několikrát nazván charismatikem, rád bych věděl, jak se takový charismatik prezentuje, jaký charakter takový charismatik má a jakou teologii vlastně charismatik vyznává.

Jde o zcela volný prostor k diskuzi, jak takový typický charismatik má vypadat, jak ho rozeznám od ostatních křesťanů

Bratři a sestry, sám jsem zvědavý na vaše odpovědi a postřehy.


"Rád bych znal charakteristiku charismatika" | Přihlásit/Vytvořit účet | 29 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: reader v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 09:22:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
mno, nekolikrat jsem jim byl nazvan i ja :)
taky by me to zajimalo

nasel sem toto:
letnicni / charizmatikove na areopagu (autor vojtisek)



Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 09:45:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle,

nevím jestli ti někdo dá vyčerpávající definici charismatika. Ono totiž i záleží na tom, v jakým smyslu je pojem charismatik užíván. Tento pojem má širší obsah, ale v poslední době se používá nejvíce pro označení určitýho druhu chování, které je kritizovaný necharismatiky.

O tmoto druhu se hodně dočteš tady na granu v rubrice Charismatici. Když si přečteš ty články, tak ti postupně dojde, co je charismatik zač.

Velmi zjednodušeně: charismatik se pozná podle těchto věcí:

- razí různá učení z charismatického hnutí

- má potřebu toto učení zasévat do necharismatických církví a postupně je změnit podle svého obrazu

- dělá to nenápadným, podloudným způsobem (prostřednictvím různých fíglů)

- nevadí mu použití neetických prostředků pro "dobré cíle" a obhajuje je

- je-li odhalen, je agresivní, útočný a nenávistný. Časem vymyslí nový fígl a pokouší se neúnavně o totéž znovu.

Vím, že říkáš, že odmítáš některé charismatické praktiky. Ale tím, že obhajuješ neetické chování charismatiků (a sem tam jsi ho mám dojem i tady sám používal), tak jsem si tě osobně zařadil mezi charismatiky (popř. jejich sympatizanty).

Charismatiky neodsuzuju paušálně - všechny, kteří chodí do jejich sborů. Rozlišuju aktivisty a vůdce, jejich neetické strategie a metody pro infiltraci do církví a jejich neetické politické cíle na ovládnutí církví prostřednictvím zaháčkovaných a vycvičených vůdců.

Předpokládám, že jejich sbory a církve mají i jiné činnosti, které se od ostatních církví třeba ani neliší, ale to není předmětem mý kritiky. Kdyby upustili od tý svý taktiky, dostat se do druhých církví, myslím, že by asi byli jednou z mnoha církví, které by si nikdo nějak zvlášť nevšímal. A označení charismatik, by bylo jako každý druhý. Dnes charismatik znamená - bacha, dej si na něj pozor!



Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: katolik v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 11:33:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk, který se chová jako blázen, v církevních legendách a dějinách bývá vlastně naplněný Duchem. Je to charismatik a intenzita přítomnosti Ducha svatého v něm způsobuje, že se chová jako šílenec, dělá věci, které ostatní nechápou a mluví řečí, které nerozumějí. To má původ už v Platónovi, který prohlásil, že pravda se projevuje nejen skrze filozofy, ale také skrze božské šílení. Tomáš Halík



Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: katolik v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 13:50:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Církev je velkým tělem Kristovým. V těle je kostra, kosti, buňky, krev, maso atd. a nemůžeš jednotlivé části od sebe oddělit. I v církvi je instituce, papež, biskupové, kněží, svátosti, věci, které můžeme vidět, dotknout se jich. A pak je tam i celý krevní oběh lásky a svatosti jako krev, která všechno oživuje. A tu dává Duch svatý. Stejně jako nemůžeme oddělit Ježíše od Ducha svatého, stejně jako nemůžeme oddělit Zelený čtvrtek od Letnic, nikdy v církvi nemůžeme oddělit institucionální dimenzi a charismatickou dimenzi. Nikdy nemůžeme oddělit Marii, která je na té charismatické straně a Petra, který je na straně institucionální. Když vidíme Jana Pavla II. např. vedle Matky Terezy, je to instituce a charisma vedle sebe. Jeden od druhého se učí a doplňují se navzájem. I Jan Pavel II. je velký charismatik. Také biskupové a kněží by se měli stát svatými a otevírat se všem darům Ducha svatého, charismatům. Instituce by měla být vždy ve službě charismatu. Kněží, biskupové a potom i svátosti zde nejsou pro nic jiného než proto, aby zde byla svatost. Je jedno zda-li je někdo knězem nebo není, hlavní je být svatý, hlavní je svatost bez ohledu na stav a pohlaví. Odkud pochází krevní oběh? Ze srdce. Srdce - tělo církve - co to je? Je to Eucharistie, která posílá krev do všech údů, na všechny strany, všude do církve. Srdce neustále pročišťuje krev. Láska v církvi je neustále očišťována Eucharistií. Krev znečištěná naším hříchem je při přijímání vyměněna za úplně čistou krev od Ježíše, je to neustálá dialýza. Církev pevně chrání všechno, co se týká Eucharistie. Nikdy nebude žádná jednota mezi různými protestantskými církvemi, pokud to nebude kolem Eucharistie a v Eucharistii. Daniel Ange



Re: Rád bych znal ... charismatika, ale ono se to skresluje (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pátek, 23. červen 2006 @ 06:40:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak mám dojem posunu :
předtím byl charismatik člověk, který má charizma,
potom to byl člověk člen hnutí nebo probuzení
potom to byla úzká skupina lidí kradoucí pokladnu a budovy,
a nyní je to člověk, do kterého se bije, protože se podařilo vymyslet termín ´utrápený charizmatik´ a přesvědčit jiné, že charizmatik potřebuje nakonec v pláči poznat omyl.
Tak mimochodem, apoštolé také měli charizmata a opravdu na ně plivali čtenáři, kdyby byly noviny ?
Miro



Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Pátek, 23. červen 2006 @ 11:33:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Milý Karle.
Nejprve bychom si měli ujasnit rozdíl mezi teologií a praxí světového letničního hnutí (např. Assemblies of God) a teologií a praxí nezávislých charismatiků v ČR (KS, Slovo života, ROFC aj.). Pokud budeš studovat obornou letniční literaturu a historii, tak zjistíš, že většinu teologie zmíněných "nezávislých charismatiků", který doputovala do naší země v 90. letech (a na které téměř všichni vedoucí vyrostli), světové letniční hnutí odmítlo jako hereze již v 50. letech. Místní letniční tak činí alespoň nyní neoficiálně např. prací publicisty a teologa Aleše France. Klíčovým charismatickým autorem byl tehdy Derek Prince. Zvláště jeho Základy "hltali" všichni. No a protože tenhle jed všichni přijali jako mléko (tj. prvotní učení), není mnoho lidí, kteří začínali v chaosu charismatismatického hnutí u nás po sametové revoluci, schopno správně chápat reformační teologii (Luther, Chelčický, Moravští bratři) a ryzí letniční praxi (David Wilkerson, Jesus People atd). Tento postup totiž vyžaduje správné chápání evangelia milosti, jak nám je podává apoštol Pavel a také předpokládá zdravé učení o křtu v Duchu Svatém a střízlivé používání charismat. A právě zde je indoktrinace učením Dereka Prince na překážku.
To, že zastánci ultra-dispenzacionalismu Dereka Prince se po okrájení jeho "pozdně-deštních" pseudocharismatických výstřelků mohou dohodnout třeba s baptistickými fundamentalisty, je možné pochopit na následující celkové analýze DISPENZACIONALISMU:

Nebezpečí dispenzacionalismu
Přišlo v Úterý, 28. červen 2005 v 22:36:24 CEST vložil xvejvodam

Předkládám vám tento text, který jsem napsal před několika měsíci, na základě jedné diskuse na jiných stránkách. Teď pod dojmem článku "Dezinformace palestinské církve" se k němu znovu vracím.





Slíbil jsem, že se tak trochu zamyslím nad nebezpečími dispenzacionalismu. Dispenzacionalismus je ovšem celý teologický systém, který se promítá do všech oblastí chápání biblické teologie a jako takový je třeba jej především chápat. Já si však v této krátké stati kladu za cíl zamyslet se nad jeho nebezpečím zejména ve vztahu k eschatologii. Pokud tedy budu v následujících řádcích mluvit o dispenzacionalismu, mám téměř vždy na mysli tzv. moderní premilenialismus, tak jak ho chápe většina probuzeneckých, evangelikálních a letničních (potažmo charismatických) křesťanů a společenství.
Nebezpečí dispenzacionalismu, která vidím, lze shrnout do několika následujících bodů (ovšem nevylučuji, že jsem některé přehlédl):

1.Nekritický přístup k tělesnému Izraeli, resp. Státu Izrael
2.Přehnané zdůraznění tělesného Izraeli jako eschatologického znamení
3.Nevyjasněný vztah k Mojžíšovu zákonu coby důsledek chápání Církve jako vsuvky v Božím plánu s Izraelem.
4.Možnost zlehčení Kristovy oběti
5.Možnost přehlédnutí antikrista

Pokusím se na tyto body podívat poněkud podrobněji:

1.Nekritický přístup k tělesnému Izraeli, resp. Státu Izrael
-dispenzacionalismus chápe církev jako vsuvku mezi Boží plán s Izraelem a nevidí v ní plnost naplnění starozákonních zaslíbení. Tudíž nekriticky vzhlíží k národnímu Izraeli jako ke skutečnému (rozuměj lepšímu než církev) Božímu lidu. Tento pohled s sebou nese naddržování tělesnému Izraeli (resp. Státu Izrael) v různých konfliktech, kdy jsou zvěrstva na jeho straně omlouvány s tím, že je to Boží vyvolený lid. Tento pohled vede k určité nespravedlnosti a zaujatosti vůči ostatním zúčastněným (včetně místních křesťanů).

2.Přehnané zdůraznění tělesného Izraele jako eschatologického znamení
Souvisí s předchozím bodem. Dochází vlastně k upnutí se k dění v oblasti Palestiny a chápání těchto událostí jako jasných eschatologických znamení. Někteří křesťané tak upínají svou víru více k tělesnému Izraeli nežli ke Kristu. Dochází k situacím, kdy někteří křesťané spojují svou víru s těmito znameními a kdyby dejme tomu došlo k zániku státu Izrael, mnohým by se zhroutila celá jejich víra.

3.Nevyjasněný vztah k Mojžíšovu zákonu jako důsledek chápání Církve jako vsuvky v Božím plánu s Izraelem.
Zase souvisí z Izraelem. Pokud chápeme církev pouze jako vsuvku či jistou odbočku v Božím plánu a tělesný Izrael jako v podstatě „ten pravý“ Boží lid, vyplývá z toho celkem jasně i jistá komplikovanost ve vztahu k zákonu. Je zde zvláštním způsobem promixován Starý zákon s Novým a dochází zde k jisté schizofrenii, kdy na jedné straně říkáme, že je zákon naplněn v Kristu a na druhé straně propagujeme jeho dodržování, protože si bereme za vzor tělesný Izrael (což je chyba, protože Bůh říká, že tento lid ho ctí ústy). Čili je možné si všimnout mnohem větších sklonů k zákonictví v dispenzacionálních společenstvích, různa tvrzení, že desatero je třeba dodržovat nebo existuje povinnost dávat desátky (protože zákon nebyl zrušen). Některá dispenzační společenství to dokonce dovádějí do důsledků a snaží se dodržovat celý zákon, např. adventisté (ovšem nutno říct, že tento přístup je v kontextu s tímto chápáním Písma mnohem smysluplnější než takovéto letničně – charismatické vybírání si, co je ze zákona naplněno a co ještě ne).
4.Možnost zlehčení Kristovy oběti
Opět je tu určitá nevyjasněnost, jakým způsobem je chápána spása Židů – tělesného Izraele. Je jasné, že v tomto bodě se i sami dispenzacionalisté různí, ale z některých pramenů lze odvodit, že Izrael bude spasen jiným způsobem než církev a možná tedy skrze zákon (???). Proč dispenzacionalisté zdůrazňují, že je dvojí Boží lid Izrael a církev, pokud je tomu tak a Církev stojí na Kristu, na kom stojí izrael (Myslím, že toto je nejslabší bod z tohoto článku a myslím, že budu „utlučen“ argumenty od různých dispenzačních bratrů, že to tak není. Netvrdím, že to tak je, jen chci říci, že i tak je to možné , dle výkladu některých dispenzacionalistů,pochopit).

5.Možnost přehlédnutí antikrista
Většina dispenzacionalistů (resp. Moderních premileniaristů) věří, že k tzv. vytržení církve dojde před obdobím tzv. Velkého soužení (jsou ovšem tací, kteří věří že to bude v polovině či na konci tohoto období, v.t. chiliasmus). Pokud by tomu tak bylo, nebylo by nutné brát přílišný zřetel na různá znamení, která předznamenávají příchod Antikrista, neboť „tady už stejně nebudem“, případně, kdybychom náhodou nebyli vytrženi, budeme mít jakousi další šanci.

Tak to je zatím všechno a těším se na vaše reakce.






Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy