Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 429547, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466956
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ideální sbor
Vloženo Úterý, 20. září 2005 @ 20:26:36 CEST Vložil: Karels

Přednáška poslal oskar



Ideální sbor

Je určitým moderním fenoménem, že se lidé osvobozují ze spárů zkostnatělých tradičních církví, jako je katolická nebo různé protestantské, a hledají inspiraci v praktikách prvotní církve, jak o nich čtou v novozákonních textech. To jsou všelijaká ta charizmatická a letniční hnutí, jak o tom svědčí už samotné jejich názvy. Je však hledění do minulosti a formální inspirace prvotní církví opodstatněná?

Když uvážím, že to, na co čekáme a co nás nemine, je budoucí druhý příchod Ježíše Krista, potom bych spíš očekával, že uvidím snahy připravit se na tyto události. Dnešní křesťanství tu nebude navěky. Bude tu do té doby, než přijde Pán při svém druhém příchodu. Kdybych hledal ideální podobu křesťanského sboru, hledal bych na prvním místě takovou podobu, která bude nejlépe vyhovovat přípravě na Ježíšův druhý příchod, ať už Jeho příchod bude za pět let nebo za dvě století, což ostatně nikdo nedokáže předpovědět. Nemyslím si, že křesťanská éra má trvat desítky tisíc let, soudě podle tempa, jakým Bůh uskutečňuje svůj plán záchrany člověka už od vyhnání ze zahrady Eden.

Jaký má být křesťan v době Ježíšova příchodu? Má mít dostatek "oleje" na svícení, aby mu nedošel zrovna ve chvíli, kdy Pán přijde. Má být dokonalým a hotovým Ježíšovým učedníkem. Má být na konci cesty k dokonalosti v lásce neboli u cíle křesťanství. Kdokoli se dnes považuje za křesťana, a přitom spoléhá mylně na tradici nebo se naopak avantgardně opájí údajnými Božími duchovními dary, ten by si měl k srdci vzít varování a doporučení apoštola o té "lepší cestě". Těch lepších cest apoštol nedoporučuje několik nýbrž jednu lepší cestu, a tedy tu nejlepší. Protože pouze ta "nejlepší" cesta je cestou, která vede k životu a k dokonalosti. Pouze po jediné řece se lze doplavit do země Chavílá, kde je zlato.

Důraz na cestu lásky je naléhavě formulován v Janových spisech, nejdoslovněji v jeho prvním dopise. Kromě toho Jan sepsal knihu Zjevení, poté co mu Ježíš Kristus odhalil, jak bude probíhat poslední den, den soudu. Jan byl vytržen do Dne Páně a v obrazech viděl, co se bude odehrávat. O tom nyní nechci spekulovat, zaujalo mě však, že těm událostem předchází odeslání sedmi varovných dopisů budoucím sedmi sborům žijícím v předvečer Pánova příchodu. Nemyslím si, že ty dopisy byli adresované Janovým současníkům, to nedává v kontextu Zjevení smysl. Jan viděl, co se bude v budoucnu odehrávat, a pro křesťanské sbory, které se těch událostí mají dožít a které mají být těmi událostmi zastiženy, bylo Janovi uloženo sepsat varovná slova, jak se mají zařídit a co napravit, aby v té poslední zkoušce obstály.

Čili když už nikde jinde, tak alespoň zde, na počátku Zjevení, máme před očima obraz křesťanských sborů ve stavu, v jakém se budou nalézat před odstartováním Pánova dne. Stačí si otevřít a přečíst druhou a třetí kapitolu Zjevení. Těch sborů je sedm a obrazně to číslo znamená všechny sbory. Každý sbor má svého "anděla církve" neboli vedoucího či strážce, který je schopen od Jana přijmout varovný dopis a svůj sbor dát do pořádku, jinak bude "pohnuto jeho svícnem". Většina sborů je upozorněna na nějaký důležitý nedostatek, který mu může přivodit selhání v Pánově Dni. Je zde kritizováno ochladnutí lásky, vlažnost v křesťanském životě, zbytečné pocity méněcennosti, trpění falešných učení a falešných bratří, dokonce Sardští jsou na pokraji zahynutí. Všechny dopisy jsou psané "andělům církví", kteří si patrně jako adresáti dopisů první uvědomí stav svého sboru, napraví nejprve samy sebe a budou nabádat k nápravě i ostatní. Postupně se musí všichni členové všech sborů stát stejně dobří, dokonalí a moudří jako jejich učitelé.

Nejlépe jsou na tom Filadelfští: těm není nic vytýkáno, nýbrž mají "otevřené dveře, které nemůže nikdo zavřít". Symbolicky se ten sbor nazývá Filadelfie, což přeloženo je bratrská láska, a vystihuje to stav, v jakém jsou tamní bratři. Všechny ostatní sbory, kterým je něco vytýkáno, musejí dospět do stavu, ve kterém se nachází Filadelfie. Jedině těm říká Pán, že je zachová v hodině zkoušky, která přichází na celou zemi. A tato zkouška přicházející na celou zemi je námětem Zjevení. Zjevení popisuje mimo jiné, jak je tato země postupně ničena se svými králi a obyvateli, tj. se všemi nedospělými křesťany, kteří nedošli dokonalosti v lásce, ačkoli k tomu měli všechny předpoklady a jejich úkolem bylo k takové dokonalosti dospět.

Závěrem: Nejlépe zopakovat jednu z předchozích vět. Kdybych hledal ideální podobu křesťanského sboru, hledal bych na prvním místě takovou podobu, která bude nejlépe vyhovovat přípravě na Ježíšův druhý příchod.


"Ideální sbor" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ideální sbor (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 20. září 2005 @ 20:41:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře oskare,

známe stav, ale jak to chceš prakticky provést tu nápravu? Modlitbou nebo jinak? Modlit se, abych byl jako křesťané ve Filadelfii?

S pozdravem Karels



Re: Ideální sbor (Skóre: 1)
Vložil: Manciny v Středa, 21. září 2005 @ 11:10:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek je vcelku zajmavý, ale Oskar by si měl něco nastudovat o literárních formách Sz +NZ, především o kdysi velmi populární tzv. apokalyptické literatuře. Jednalo se o literární druh, jímž pisatelé burcovali své čtenáře pomocí dramatických obrazů a symbolů.Tzv. Zjevení sv. Jana mělo stejný účel a je to jediná ucelená kniha NZ psaná touto literární formou.Není nic tradičnějšího než právě kniha Zjevení, její autor čerpal inspiraci právě v židovských apokalypsách, tudíž v tradici.Já osobně němám problém spoléhat na vedení Duchem a zároveň si být vědom hloubky zkušeností těch, kteří vyznávali Krista po 2000 let přede mnou. Kde jinde se má církev učit z chyb a omylů než ve svých dějinách, v tradici?Tomu dost dobře nerozumím.



Re: Ideální sbor (Skóre: 1)
Vložil: Kuato (mr_kuato@volny.cz) v Čtvrtek, 22. září 2005 @ 06:58:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím všechny.

Když otevřu knihu Zjevení, začíná těmito slovy: "Zjevení Ježíše Krista, které mu dal Bůh, aby ukázal svým služebníkům, co se musí brzy stát. A on je skrze svého anděla poslal a ukázal svému služebníku Janovi, který dosvědčil Boží slovo a svědectví Ježíše Krista a všechno, co viděl."

Když potom kouknu na příspěvek Mancinyho, je vidět, že sice má nastudovány literární formy, ale ne Písmo svaté. Kdyby totiž vnímal knihu Zjevení, nemohl by napsat, co napsal. Je třeba dost legrační představa, jak Bůh čerpá v Židovských apokalypsách, aby nám měl co nového sdělit ...

Naopak je mi z toho jasné, že kdo studuje kdeco v domění, že se přiblíží poznání Písem a pravdy, může sice ohromovat svojí sečtělostí, svými znalostmi a poukazováním na to, co kdo kde o čem napsal, ale pak končí své příspěvky slovy "Tomu dost dobře nerozumím". Nu, není se co divit.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy