Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477556
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Rozvodová vdova
Vloženo Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 05:35:13 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal JAK

Rád bych se dozvěděl názor ostatních na možnost opětovného sňatku po rozvodu. Máme přítelkyni, sestru v Kristu, která byla vdaná. Žili s manželem asi 2 roky a on ji opustil pro jinou ženu. Došlo na rozvod a dnes je v účinnosti. Má malé dítě, které vychovává sama.

Přemýšlí o tom, že by se ráda znovu vdala, myslím, že částečně kvůli sobě a částěčně kvůli dítěti. Řeší tu věc, zda může. Úhlem pohledu je Bible a její pasáže o tom, ...kdo by se s propuštěnou oženil, cizoloží...atd. Je bohabojná a tak nechce šlápnout vedle. Já sám jsem se snažil celým tématem prokousat a podat jí osobní pohled, ale zajímají mě pohledy ostatních. Byl bych rád, kdyby byly teologicky podložené. Neberu věci typu:...když chce, tak proč ne... .


"Rozvodová vdova" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rozvodová vdova (Skóre: 1)
Vložil: JAK v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 23:04:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takové prázdno jsem nečekal...



Re: Rozvodová vdova (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Pátek, 29. červenec 2005 @ 09:11:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takové téma, jak je vidět, se nikomu moc nechce otevírat. Ale je to reálný praktický problém, který musí řešit většina kazatelů, pastorů a duchovních: co říct takovým lidem, se kterými se jejich partneři rozvedli?

Základní verš, kolem kterého se bude točit každé biblické zdůvodnění je:
Matouš 5:31-32 Také bylo řečeno: `Kdo propustí svou manželku manželku, ať jí dá rozlukový lístek!´ Já však vám pravím, že každý, kdo propouští svou manželku mimo případ smilstva, uvádí ji do cizoložství; a kdo by se s propuštěnou ženou oženil, cizoloží.

Tento verš se v dalších obměnách vyskytuje také v Mt 19,9, Marek 10,11-12, Lukáš 16:18. (K opakovanému vstupu do manželství mluví také Deuteronomium 24,1-4)

Setkal jsem se v církvi se třemi postoji k tomuto Ježíšovu učení:

1. Ježíš tímto absolutně vylučuje další manželství. ("kdo by se s propuštěnou ženou oženil, cizoloží") Tento postoj je v církvi poměrně řídce zastáván a to především z praktického důvodu, protože říci rozvedeným (podvedeným, zneužitým a já nevím co ještě) lidem, že musí do smrti zůstat svobodní, je dost "silné kafe".

2. Ježíš připouští nové manželství pouze v případě, kdy se rozvod stal jako důsledek smilstva. (Obvykle je rozuměn ne jeden nevěrný pád, kterého by partner litoval a chtěl být nadále věrný, ale soustavný život ve smilstvu, což skutečně fakticky znemožňuje fungování manželství.)
Tento výklad lze nazvat "fundamentalistickým". Vychází z toho, že i když doslovné znění citovaného úseku z Mt 5,31-32 umožňuje obojí výklad (tedy variantu 1 i 2), zdá se např. že v Matouši 19:9  ("Pravím vám, kdo propustí svou manželku z jiného důvodu než pro smilstvo a vezme si jinou, cizoloží.") Ježíš spojuje obě situace (jak rozvod tak opětovné manželství) a zdá se tedy konzistentní a logicky správné chápat pro obě situace stejnou podmínku. Tedy jestliže Ježíš připouští rozvod v případě soustavného smilstva (protože co s manželstvím, když je znemožněno jeho fungování) a obě situace ve svých výrocích spojuje, zřejmě připouští rozvedeným z tohoto důvodu i opětovné manželství.
K tomuto výkladu se kloním i já. V praxi se setkávám s celou řadou životních osudů, kdy je velmi obtížné hledat radu. Je třeba prosit o Boží moudrost a milost pro toho konkrétního člověka. Zvláště když uvážíme, jakou těžkou životní situací prochází.

3. Tato Ježíšova slova bychom neměli brát tak vážně. (Tehdy byla jiná doba, bylo mnoho rozvodů, které židé nepovažovali za problém, když to Mojžíšův zákon dovoluje, atd. atd.) Toto je typicky "liberální" výklad a zastávají ho v praxi mnohé církve. Především je to praktické, protože nemusíte lidi nijak omezovat. Já ovšem tento výklad nemohu přijmout.

Doporučuji také k nahlédnutí stanovisko Assemblies of God. Oni mají k základním otázkám v učení sformovaná písemná stanoviska, která považuji za velmi dobře zpracovaná. Jedná se pochopitelně o fundamentální evangelikální pohled. Je to stručné a biblické.

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem





Re: Rozvodová vdova (Skóre: 1)
Vložil: Veritas (_veritas@inmail.sk) v Středa, 28. září 2005 @ 12:27:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poskytnem aj svoj pohľad na vec. Bude z pohľadu katolíckeho a bude to tvrdé. A asi viac určené pre prípadných katolíckych čitateľov. No možno aj nekatolíci si niečo z mljno názoru uvedomia.

V prvom rade treba povedať, že manželstvo je sviatosť. Vo sviatostnom manželstve môže a aj je cítiť pôsobenie Boha, Ducha Svätého. Sviatosť je sprostredkovanie milostí, preto v KC manželia túžia po sviatosnom manželstve.
Manželstvo si dvojica vysluhuje sama - pod dohľadom Cirkvi (kňaza, ktorý dbá na použitie správnej formy) a svedkov. Manželstvo spečatia trvalou prísahou. Na záver mladomanželia dostanú skrze kňaza požehnanie.

A tu, odhliadnúc od Písma, vidíme, že manželstvo sa zrušiť nedá - nemôže, lebo:
- dvojica si sama túto sviatosť vysluhuje dobrovoľne a vedome
- manželstvo uzatvárajú natrvalo z opravdivej lásky jeden k druhému a k Bohu /viď. forma sľubu/ a tento sľub spečaťujú prísahou.
- je prítomná autorita Cirkvi a svedkovia. Títo svedčia o tom, že manželstvo bolo uzavreté dobrovoľne z lásky a navždy.

Manželstvo vychádza z dejín ľudstva ale najmä z Božieho slova a zo slov Pána Ježiša a ten hovorí, že je nezrušiteľné. A navyše, ako som spomenul, manželstvo je sviatosť a žiadna sviatosť sa nedá zrušiť!

V článku sa opisuje prípad nešťastnej sestry v Kristovi, ktorá ostala sama s dieťaťom.
A teraz príde to, čo mnohým nepríde včas na myseľ, resp. to, v čom je kameň úrazu:
ZODPOVEDNOSŤ.
Ale zodpovednosť nie v manželstve - tam už treba zodpovednosť s vernosťou a obetou a láskou!
Mám na mysli zodpovednosť pred manželstvom!
Je mimoriadne dôležité nehrnúť sa do vzťahov, ako to, často býva u mladých. Samozrejme nepoznám prípad tejto ženy, ktorá je opísaná v článku, preto berte na vedomie, že píšem všeobecne.
Treba si zodpovedne hľadať partnerov. Utužovať priateľstvo! Dôležité je vybrať si partnera s rovnakými hodnotami - Boh, viera, láska, deti, rodina...
Nespoliehať sa iba na krásu, prípadne prehliadať "drobné úlety" partnera, mysliac si, že sa ich v manželstve vzdá...

Hovoriť, komunikovať s partnerom, skúsiť vzájomné reakcie v rôznych situáciách (stres, strach, kľud,...). Ale tiež je zaujímavé, pýtať sa ohľadom svojho partnera aj okolia (kamarátov, známych, spoznať jeho rodinu, opýtať sa kňaza, či pastora...), aký majú na neho názor - často ho poznajú aj z iných stránok...

Teda veľmi dôležitá je ZODPOVEDNOSŤ už pred sobášom. Pýtať sa samého seba, či je to ten pravý(á). Ale pýtať sa to aj dobrotivého Pána Boha. Majme to premodlené!
Lebo potom, keď po sobáši "vytriezvieme" z ošiaľu očarenia krásou toho druhého, čatokrát nás čaká...
-----
No dobre, ale čo už zo stavom, keď sa stalo nešťastie a jeden z partnerov "zdupkal"?
V KC je to jasné: ak je manželstvo platne uzatvorené, nemôže sa zrušiť!
No v KC predsa len určité páky existujú:
1. Pohovor
Ak je aspoň minimálna vôľa o nápravu, existujú manželské poradňe - buď svetské alebo, čo je lepšie v prípade veriacich manželov rozhovor s kňazom.
Veľa rodín tak zostalo pokope, keď prišiel správny impulz zo strany Cirkvi: povzbudenie, ukázanie správnej cesty, pomoc v problémoch...

2. Odluka manželov
Toto sa využíva, keď je napr. jeden z manželov agresívny, či inak nebezpečný. Manželstvo ostáva (ani jeden sa nesmie znovu oženiť, reps. katolícka stránka je viazaná týmto príkazom a nekatolík, koho sa zväčša odchod týka, viazaný nie je a ten si zväčša robí aj tak, čo chce...) ale každý si môže ísť svojou "cestou"...
Napr. aby deti nevideli hádky apod...

3. Anulácia sobášu, resp. správnejší výraz: neplatnosť sviatosti
Toto je najkomplikovanejšia vec zo spomínaných, lebo toto sa odohráva pred cirkevným súdom, ktorý skúma platnosť manželstva.
Stáva sa totiž, že častokrát sa manželia berú z vypočítavosti - zvyčajne jeden z nich je vypočítavý a druhý je ten, ktorý naletí. Napr. muž, aby získal majetok sa zalieča nejakej žene, hrá sa na dobráčika a žena, milujúc ho, si ho vezme za muža. Ona netuší, že sa stala predmetom podvodu a dozvie sa to až potom, čo jej manžel zhrabe peniažky a poprepisuje vkladné knižky a potom zdúchne s mladšou...
Tu nastáva situácia, že nebola splnená podmienka manželstva: dobrovoľnosť a ozajstná láska. Teda sviatosť nikdy nebola udelená, i keď navonok to tak vyzeralo...
Vtedy cirkevný súd, po dôkladnom prešetrení vyhlási, že manželstvo nikdy nebolo(nemohlo byť, lebo neboli splnené podmienky) a obaja sa môžu oženiť (pozor nie znovu, ale naozaj a po prvý krát!)
Zvyčajte ten, kto podvádzal nie je veriacim a preto pre druhú veriacu stránku je to východisko - môže sa oženiť s opravdivou láskou.

Ale musím dodať, že ten, kto bol podvedený nemá žiadny hriech - vina padá na toho, kto podvádzal a keďže vedome a dobrovoľne sa prehrešil proti Bohu v ťažkej veci (svätokrádež), má smrteľný hriech...
Oveľa horšie je to vtedy, ak sa z vypočítavosti berú obaja partneri... Ale to nechajme cirkevným súdom... Je to náročná práca dokazovať, že či v čase svadby bola lásk úprimná alebo išlo o peniaze...

Preto buďme zodpovední (a týka sa to aj mňa - som vo veku, kedy kukám veľa po babách) a majme opravdivú lásku ku partnerovi. Neunáhľujme sa! Dávajme pozor, aby bolo sa nám skorý príchod dieťaťa nestalo prekliatím a dôvodom na hádky. Dieťa má prísť ako dar!

Ak je láska opravdivá, tak aj manželstvo bude požehnané: lebo kde je láska, tam je Boh. DEUS EST CARITAS!

veritas

P.S.
Ak jeden z partnerov ovdovie, môže sa oženiť znovu. Lebo vernosť sľubuje do času "...kým nás smrť nerozdelí."



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy