Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 470 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116498886
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Posvěcení předchází před požehnáním
Vloženo Sobota, 04. červen 2005 @ 06:19:47 CEST Vložil: Karels

Zamyšlení Karels poslal:

Název tady této úvahy, jsem bratři a sestry, zvolil zcela záměrně. Co pro nás znamená, když se modlíme, aby nás Pán Bůh ještě více posvětil. A také když se modlíme, aby nás Pán Bůh požehnal a obdařil hojností. A co znamená, když to slovo svatý, chápeme jako oddělený. Co to může říct do našeho konkrétního života? A jaký to má v smysl a dopad? Na tyto a podobné otázky se pokusím zodpovědět v této úvaze.

Když mluvíme o svatosti a o oddělení, musíme se vrátit v Bibli do knihy Genesis. Konkrétně ke stvoření světa. V tomto stvoření se dá vysledovat určitý ráz, nebo charakter, který hned nemusí být na první pohled patrný. První tři dny stvoření tvoří páry s následujícími třemi dny stvoření. A také první tři dny jsou něčím charakteristické, oproti následujícím třem dnům. První tři dny jsou charakteristické zvláště pak činem oddělení a jednotným číslem v činech stvoření. Naproti tomu následující tři dny jsou charakteristické množstvím a množným číslem v činech stvoření. Jak jsem se už dříve zmínil, tak první tři dny jsou zvláštní svým stvořitelským činem oddělení. Pán Bůh v prvním dni odděluje světlo od tmy, aby ve čtvrtý den mohl stvořit slunce a měsíc. Pán Bůh také odděluje v den druhý vody pod klenbou od vod nad klenbou, klenbu pojmenuje nebe a v den pátý může tak stvořit ptáky, kteří mohou létat na této obloze. Třetí den Pán Bůh shromáždí vody na jedno místo, a takovým způsobem oddělí moře od souše. Aby v den šestý mohl stvořit různé živočichy, kteří se pohybují po této souši. A také stvoří člověka. Mohli bychom takto pokračovat i dále. Myšlenka, kterou sleduji je tato: Životu, množství a požehnání předchází zcela jistě stvořitelský čin oddělení. Tato myšlenka bude ústřední myšlenkou celé této úvahy.

Pokud budeme pozorně číst Gen 2:4 – 25 je to podrobná zpráva o stvoření člověka. To, čeho si možná člověk nevšimne na první pohled je, že celá tato pasáž je charakteristická zvláště činem oddělení, nebo rozdělení. Pán Bůh stvořil člověka, Adama. A „oddělením“ z něj, stvořil jeho ženu (Gen 2:21–23). A dále, muž má opustit svou rodinu tj. oddělit se od ní, aby vznikla nová rodina, nový život. Odděluje se, tentokrát od svých rodičů, aby mohl založit svoji vlastní rodinu (Gen 2:24). A opět, z Edenu vychází řeka, která se rozděluje do čtyř toků (Gen 2:10). Celá tato pasáž Božího slova je charakteristická svým zaměřením se na stvořitelský čin oddělení (Gen 2:4 – 25). Příběh o stvoření člověka z hlediska této zvláštní perspektivy, se potom stává základem pro požehnání, hojnosti a života ve zprávě o stvoření člověka podle první kapitoly: Gen 1: 26–28 I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.A Bůh jim požehnal a řekl jim: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe.“

Jsem toho názoru, že ty jednotlivé činy oddělení ve zprávě o stvoření člověka podle druhé kapitoly v knize Genesis jsou jakýmsi předchůdcem života a množství, a také požehnání člověka v první kapitole knihy Genesis. Jednoduše řečeno, bez těch jednotlivých stvořitelských činů oddělení zaznamenaných v Gen 2:4–25, by nemohlo vůbec přijít Boží požehnání v Gen 1: 26–28. Avšak tento princip není patrný jenom ve zprávě o stvoření světa. Toto uvažování můžeme najít také v události při vyjití Božího lidu z Egypta. Boží lid vychází z Egypta a Pán Bůh rozděluje Rudé moře, aby Izrael mohl vejít do skutečného života a nadobro se vymanit od pronásledovatelů. Do té doby byl Izrael stále ještě pronásledovaný Egyptským Faraónem a jeho vojskem. Podobně Pán Bůh rozděluje řeku Jordán, aby mohl konečně po 40 letech vstoupit Izrael do zaslíbené země. Do zaslíbené země, která je spojená s plností života a mnohým požehnáním. Znova si můžeme všimnout toho, že před požehnáním nejprve Pán Bůh odděluje, respektive v tomto případě rozděluje vody.

Vzhledem k tomu, že se toto Boží slovo oddělení vyskytuje ve zprávě o stvoření světa. I nadále je to Boží slovo pro Boží stvořitelský čin. Například čin oddělení jedněch národů od druhých v Mt. 25:32 „a budou před něho shromážděny všechny národy. I oddělí jedny od druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů“ je stvořitelský čin, i když v této souvislosti je spojený se soudem. A kdo jiný může být lepším soudcem, než ten který vše stvořil? V případě Božího soudu je to oddělení nutné před vstupem Božího lidu do plnosti života a požehnání. Čin oddělení je tady kvůli tomu, aby se ukázala Boží spravedlnost a Jeho věrnost, a také aby spravedliví, tj. Boží vyvolení mohli vstoupit do věčného života (Mt 25:46). Bez tohoto stvořitelského činu oddělení, by to nemohlo být možné. A co například roztržení chrámové opony? Zase ta stejná myšlenka. Myšlenka o tom, že před požehnáním je čin oddělení, rozdělení. V tomto případě je to roztržení chrámové opony. (Mt 27:51)

Jako poslední argument, může posloužit příklad samotného Izraele. Izrael je oddělen od ostatních národů. Pán Bůh dává Izraeli zákony, nařízení a předpisy, které má dodržovat. Tyto zákony zcela jednoznačně vydělují Izrael od ostatních národů země (jsou to nejen zákony, ale je to také smlouva uzavřená mezi Bohem a Izraelem). Izrael je oddělený od způsobu pohanského myšlení ostatních národů. Ale to platilo jenom v tom případě, když tyto zákony Izrael dodržoval. Potom jej Pán Bůh bohatě žehnal, dával tomuto lidu dobré věci. Ale v okamžiku, když začal jednat po způsobu okolních národů, začalo se mu naopak dařit zle. A znovu je tady naznačená linie, kterou jsem nalezl v Bibli. Před požehnáním a opravdovým životem předchází čin oddělení.

Ale proč o tom všem píšu? Často je slyšet v našich sborech Pane Bože požehnej nás, Pane Bože dej nám plnost života, tvé radosti, atd…

Ale pokud opravdu o tohle všechno stojíme, já věřím, že ano. Potom se můžeme nechat inspirovat tím, co jsem objevil v Bibli. Pán Bůh nás zastavil na naší cestě do záhuby a tím, že jsme učinili pokání a přijali Pána Ježíše do našeho života, tak Bůh oddělil náš starý život od toho nového života. Naše požehnání, plnost života, radost, ty pravé hodnoty, jsou jaksi přirozeným důsledkem nasměrování v našem životě. Dám vám jeden příklad, do té doby než jsme se obrátili k Pánu Bohu, než jsme učinili pokání, tak jsme šli jakoby pryč od slunce, od slunce, které je zdrojem tepla a světla. Slunce bylo za našimi zády a začalo se víc a víc stmívat, zatímco jsme šli, až jsme se ocitli téměř v úplné tmě. V okamžiku, kdy jsme se obrátili čelem ke slunci, ke zdroji světla, tak se na naší cestě, kterou se ubíráme, začalo rozednívat a bylo tam stále větší světlo. A tak je to i s námi a s Naším Bohem. Tento příklad, toto podobenství, dávám do souvislosti s požehnáním. Naše požehnání je přirozený důsledek změny chůze, změny orientace v našem životě. Pán Bůh samotný, svými podivuhodnými činy, způsobil rozdělení, oddělení. Oddělení, které nám vytvořilo prostor, kde jsme se svobodně rozhodli následovat Pána Boha. A tak vstoupili do nové kvality života, vstoupili do toho opravdového života s Naším Pánem Ježíšem. To samotné oddělení, to jsou svaté hodnoty a svaté Boží činy, zaznamenané v Bibli, které nám umožnili vstoupit na dráhu věčného života. V Bibli, jeho slově, je kupříkladu řečeno: „tohle je ta cesta, vydej se po ní …“ , naproti jinému varování, „po této cestě nejdi, tohle nedělej, jinak zahyneš navěky…“ /parafráze/

Na závěr, a věřím, že to není jenom moje přání, ale i Boží touha. Pokud tedy chceme vejít do plnosti Boží, do plnosti Kristovy, vytrvejme v našem vydání se Pánu Bohu a zůstaňme oddělení od životního stylu tohoto světa.

Karels


"Posvěcení předchází před požehnáním" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O svatosti a oddělení, a také požehnání (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 04. červen 2005 @ 07:06:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechtělo se mi to moc rozepisovat v článku samotném (možná se někdo pohorší), ale ale pokud se muž a žena spojí v jedno tělo, co předchází? Při prvním intimním styku se protrhne, roztrhne panenská blána.

Zase je tady ta samá myšlenka, že před požehnáním a vstupem do nového života těchto dvou lidí (muže a ženy) předchází rozdělení! Pokud se podaří vše tak, jak má... a spermie se spojí s vajíčkem, co se začne dít? Začne proces dělení buněk. Znovu ta samá myšlenka. Před vznikem nového jedince - člověka začíná proces dělení, dělení buněk.

Karels



Re: Posvěcení předchází před požehnáním (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Pondělí, 06. červen 2005 @ 12:57:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V každém ohledu zajímavá úvaha! Nejdůležitější a velice pravdivá je poslední věta. Kdo chce chodit s Bohem, nemůže žít podle způsobu tohoto světa.

K tomu mě napadá jedna pasáž z NZ, která se té myšlenky dotýká víc než dost: I když v kázání na hoře Ježíš nepoužívá slova "oddělování" apod., tak zato mnoha příkladech názorně ukazuje, jak se má křesťan oddělit (odlišit) od světa. Právě na tom místě Ježíš ukazuje, jak se chová a myslí svět, a zároveň jak se v popisovaných situacích mají chovat ti, kteří hledají Boží pravdu. Následovník Ježíše Krista se liší od světa smýšlením a chováním. Chovat se způsobem, jaký požaduje Ježíš Kristus, je pro tělo velice těžké, ba je to pro tělo nemožné.



Re: Posvěcení předchází před požehnáním (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 06. červen 2005 @ 15:59:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek je taky myšlený na mě samotného. Protože ne vždycky jsem oddělený od myšlení a jednání světa ve kterém žiji.

Když se to tak vezme, myšlenka se kterou jsem přišel v tomto článku je tak triviální, jednoduchá, že jsem kvůli tomu nemusel psát tento článek. Je přirozené, když přijde požehnání a plnost, že jedinec musí být odevzdán, oddělen pro Boha.

Ale zdály se mi zajímavé ty souvislosti a nakonec je to dobré jako homiletický materiál. Protože zvlášť v letničních sborech (u nás) často slyšíme - "Pane Ježíši požehnej nás, dej nám plnost života zdraví atd..." Ale nevím nakolik jsou tito lidé oddělení pro Boha. Nakolik jsou posvěceni. A navíc by náš vztah s Bohem a naše svatost neměla "fungovat" jako obchod. To už mně vytkl jeden bratr. Článek jsem musel přepracovat.

To díky našemu nasměrování na našeho Boha nás jako projev své milosti Pán Bůh obdarovává svými dobrými věcmi.

Karels



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy