Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429544, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466006
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Fenomén zla a lidstvo
Vloženo Úterý, 19. duben 2005 @ 08:05:14 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels

Zlo vždycky fascinovalo. Bylo a je vděčným námětem umělců. Malíři, spisovatelé, básníci, ti všichni se chtěli nějakým způsobem s tímto fenoménem vyrovnat. Ale nejenom umělci se zamýšlejí nad samou podstatou zla. Věřím, že tyto otázky jistě proběhly hlavou každému z nás. Jak na zlo pohlíží svatá kniha Bible?

Pokud budeme v tomto zamyšlení uvažovat o zlu, tak jedině v souvislosti s člověkem. Pro tento záměr je velice vhodný jeden biblický text. Je to velice známý biblický text. Pasáž z biblické knihy Genesis – I řekl Hospodin Bůh: „Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé.“ (Genesis 3:22 )

Takhle se o této pasáži můžeme dočíst v Bibli. Měl jsem možnost strávit dovolenou na jednom pobytě, kde vyučoval Jacques Doukhan. Jacques Doukhan je učitelem na Andrews universitě v Americe.

Tento učitel interpretoval onu část Božího slova zcela odlišně – I řekl Hospodin Bůh: „Člověk byl jako jeden z nás, znaje dobré i zlé.“ (Genesis 3:22) Oč se jedná v těchto dvou variantách čtení? Zatímco v prvním případě jsme se dozvěděli, že Adam s Evou pojedli ovoce poznání dobrého a zlého a stali se takovými jakým je Bůh. Druhá varianta čtení nám zvěstuje opačnou logiku věci. Adam s Evou pojedli ovoce poznání dobrého a zlého a ztratili to, že byli jako Bůh, schopnost rozeznávat dobré od zlého.

Nejdříve vysvětlím, proč je možné tento text interpretovat tak odlišně. Samozřejmě vysvětlení je spojené s hebrejštinou – originálním jazykem Bible. Tedy ve větě: „Teď je člověk jako jeden z nás“, nebo: „Člověk byl jako jeden z nás“, je hebrejské sloveso היה [hájá], které má význam: stát se, být atd. הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע [hén háádám hájá keachad mimenu ládaat tóv várá]. Obě možnosti překladu hebrejského slovesa היה [hájá], jsou zcela rovnocenné. A již výše zmiňovaný učitel Jacques Doukhan zvolil druhou možnost překladu. Člověk byl jako Bůh a po pozření ovoce poznání dobrého a zlého, ztrácí paradoxně onu schopnost rozeznávat dobré od zlého. Schopnost člověka být jako Bůh, byla v jeho schopnosti rozeznávat dobré od zlého. A svojí neposlušností tuto schopnost ztrácí.

Je taková lidová pravda, abys něco nedělal, musíš si to nejdřív vyzkoušet, okusit, a když poznáš, že je to špatné, tak to už neuděláš. A tak jsou moudří, otřelí životem ti, co vše vyzkoušeli a údajně se na základě zkušenosti ze svého života dovedou vyhnout zlu.

Podle mne je to jeden z tradovaných omylů. Vážení čtenáři, co se vám nyní snažím tlumočit, je zcela opačné k této lidové moudrosti. Podle rady této lidové moudrosti k tomu, abych poznal úskalí drog, bych musel začít fetovat a píchat si drogy! K tomu abych věděl, že krádeže jsou špatné, sám bych musel začít krást. A tak dále, a tak dále. To je ale zásadní omyl. Podle biblického vysvětlení právě to, že se vyhnu zlu, tak právě tím budu mít schopnost rozsoudit, co je dobré a co ne. Lidová moudrost naproti tomu říká: „K tomu, abys znal a odlišil dobré od zlého, musíš zakusit to zlé, a když zjistíš osobně, na vlastní kůži, že to zlé je skutečně zlým, příště už se tomu zlému vyhneš a zvolíš dobré.“ Ale tady je opravdu mnoho úskalí, které se při naslouchání takové „moudrosti“ vynoří. Především jak hluboko musím klesnout na dno, abych konstatoval, že už to v životě nechci zakusit? Kolik bych si musel napíchat drog, kolik bych musel nakrást věcí, jednoduše kolik bych musel napáchat špatností, abych nakonec konstatoval: „Už toho mám dost a teď jsem konečně zjistil, že je to špatné.“

Moudrost, kterou jsme obdrželi od Boha nás uvádí ke správnému řešení těchto problémů. Abych věděl, že to nebo ono je špatné, zcela se tomu musím vyhnout! Abych věděl, že drogy jsou špatné, nemusím s nimi mít žádnou zkušenost. Abych věděl, že krádeže jsou špatné, nemusím ukrást jedinou věc.

Podtrženo a sečteno: k rozlišení dobrého od zlého, nemusím mít žádnou zkušenost se zlem! Abych na tomto světě obstál, nemusím projít exkursí mnoha „roztodivných“ zážitků, všeho možného. Abych na tomto světě obstál, ke stanovení toho co je dobré a co je zlé, se musím zlému obloukem vyhnout! Jedna otázka k tomuto tématu: Není to jenom náš sebeklam, když něco chceme udělat? Sami sebe přesvědčujeme, že to nebo ono uděláme jenom proto, abychom poznali, že je to zlé a když to zjistíme, opustíme to. Ale ve skutečnosti nechceme zjistit charakter oné věci, ale jednoduše snad ze zvědavosti, snad z jiných důvodů po oné věci toužíme.

Pro vás, vážení čtenáři, kterým není biblická problematika vzdálená, chci říci toto: nic se na tom nezmění, že druhou možnost čtení – „Člověk byl jako jeden z nás, znaje dobré i zlé.“ nepodporuje LXX. Ve prospěch tohoto čtení mluví několik faktů. Učitel Jacques Doukhan na Andrews universitě je synem rabína, který uvěřil v Ježíše Krista. Jako syn rabína měl jistě blízko k různým hebrejským komentářům. Sám vydal v Americe hebrejskou gramatiku, což jistě dokazuje jeho znalost původního jazyka Bible.

Pokud by to snad někomu nestačilo, je jedno proroctví - Izaiáš 7:14-16 Proto vám dá znamení sám Panovník: Hle, dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Immanuel (to je S námi Bůh). Bude jíst smetanu a med, aby dovedl zavrhnout zlé a volit dobré. Ještě než bude chlapec umět zavrhnout zlé a volit dobré...

Často bývá toto proroctví citováno o tom, že dívka porodí syna. Ale co je stejně tak důležité, že tento syn od mládí bude umět rozlišovat dobré od zlého. Pán Ježíš dovedl rozlišovat dobré od zlého bez žádné zkušenosti se zlem!

Co dodat na závěr? Fenomén zla nikdy nedokážeme správně vystihnout. Je to něco cizorodého, co nás věrně doprovází od počátku naší civilizace.

Karel Sýkora, Apoštolská církev, Olomouc


"Fenomén zla a lidstvo" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Fenomén zla a lidstvo (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Úterý, 19. duben 2005 @ 10:35:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A jak to variantní čtení pokračuje, "zná dobré i zlé", nebo "znal dobré i zlé"?

A propos, NZ cituje podle LXX panna, nikoliv dívka



Re: Fenomén zla a lidstvo (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Úterý, 19. duben 2005 @ 12:00:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikdy bych se při uvažování o původu zla neomezoval pouze na člověka. Člověk není původcem zla. Tím je někdo jiný. A křesťané proti němu vedou duchovní boj duchovními prostředky.

V článku je správná ta myšlenka, že zlo se nemá pokoušet, člověk se mu má vyhnout. Stejně jako lidé neměli v zahradě Eden jíst z toho jednoho konkrétního stromu, tak se neměli oddávat určitému způsobu uvažování a neměli propadat do tělesnostim, nýbrž měli se vyznačovat sebeovládáním. Jejich úkolem bylo naplnit zemi a po jejím naplnění ukončit rozmnožování, tedy opak toho, co je vidět u zvířat. Spojení lidského smyslu života (poznávání Boha a setrvávání v dobrém) se zvířecím smyslem života (donekonečna se množit a neovládat se) bylo velmi zdařilým experimentem, který s lidstvem sehrál "had". Dočasně se mu toho podařilo dosáhnout a člověk nyní není ani pravým člověkem ani zvířetem, protože podléhá pokušení svého těla a dychtí po jeho ukojení. Neboli jinými slovy: všichni lidé zrození podle těla poznávají a vnímají jako ZLÉ, když jejich tělo touží po uspokojení žádostí (a není to jen sex), jakmile uspokojí žádost, je jim dobře, zakoušejí DOBRÉ. Je to princip hříšnosti. Takový život v neustálém pohybu mezi dvěma extrémy neměl člověk vůbec žít, neměl se do experimentů se svým tělem vůbec pouštět, protože jejich koncem a odplatou je smrt.

Člověk nový, zrozený nikoli z vůle těla, ale z Ducha Božího, se od své tělesnosti postupně osvobozuje, tak jak se jeho vnitřní člověk přeměňuje podle vzoru Jěžíšovi osobnosti. Ovšem pouze tehdy, jestliže o tohoto Ducha žádá, jestliže mu ho Bůh uděluje a jestliže ho pak poslouchá. Cíle své cesty dojde křesťan v momentě, kdy se zcela stane podobným Ježíši Kristu.

Je mým cílem, bratři a sestry, dojít až k tomuto cíli, protože zůstat napůl cesty vězet v nedokonalosti znamená pro křesťana jen a pouze Boží odsouzení. Nechci zůstat za dveřmi, abych nemusel klepat, až bude pozdě. Nechci zůstat jako pana, která si nenabrala oleje a neměla na konci času čím svítit. Znám Boží moc, která mě uschopňuje na této cestě vytrvat a prosím Boha, aby mě vždycky a za všech okolností na této cestě posiloval, zvlášť když vím, že se za mě u Otce přimlouvá zmrtvýchvstalý a navěky živý Ježíš Kristus.



Re: Fenomén zla a lidstvo (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 20. duben 2005 @ 20:19:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abych podal lepší vysvětlení s tím poznal, pozná, znaje, znajíc

hebrejský výraz v textu Gn 3:22 "zná" je infinitiv od kořene ידע s prefixem ל

z toho důvodu se může překládat v těch různých možnostech.

Karels



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy