|
Právě je 436 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: ivanp
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116469661 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: BAPTISTÉ - radikální křesťané
Vloženo Středa, 16. leden 2002 @ 17:34:30 CET Vložil: Stepan |
tento příspěvek nám poslal Petr HlaváčekBAPTISTÉ
-
radikální křesťané
("Radical Believers" je brožura, kterou vydali
angličtí baptisté na počátku devadesátých let. Autor, profesor Paul
Beasley-Murray, se v ní snaží zachytit a popsat základní rysy současných
baptistických sborů a jejich organizaci ve vztahu k původním baptistickým zásadám.)
6. SDRUŽOVÁNÍ S OSTATNÍMI
- baptisté nejsou nezávislí
BIBLICKÝ ZÁKLAD
Obecenství
je životní styl evangelia. Vírou se znovu rodíme do velké rodiny Boží,
rodiny, která přesahuje všechny rasové, kulturní
a jazykové
hranice. Slovy
apoštola Pavla, v obecenství
církve "není
rozdílu mezi
Řekem a
Židem, obřezaným a neobřezaným,
barbarem, divochem,
otrokem a svobodným" (Ko 3,11) - protože jsme všichni "jedno
v Ježíši Kristu" (Ga 3,29).
Nepřekvapuje, že Lukáš líčí
"obecenství" jako jeden z rysů prvotní církve (Sk 2,42).
Toto
obecenství v
evangeliu nelze
omezit na
křesťany, konající společnou bohoslužbu na
jednom místě. Žádný křesťan si nemůže dovolit být samotář,
ani křesťanský sbor si nemůže dovolit žít
osamoceně. Pokud se sbor osamostatní
a žije bez zřetele na ostatní,
pak svým individualismem
popírá plnost evangelia a
není již živou buňkou v
širším těle Kristově.
Zkoumáním
Nového zákona se velmi rychlé
dozvíme, že mladé sbory měly
velmi vyvinutý smysl pro
sounáležitost s širším obecenstvím. Na mysl přicházejí obzvláště dva
příklady: jeden se týká peněz, druhý učení.
Finance
Když
mateřský sbor
v Jeruzalémě trpěl
hospodářskými těžkostmi, dceřinná
církev se
sjednotila a
uspořádala pozoruhodnou sbírku
(1K 16,1-4; 2K 8,1-9.15; Ř 15,25-28). Vlastně i
řeckého slova "koinonia" (obecenství)
v pozadí se mohlo použít v
konkrétním smyslu pro
"dar" či "příspěvek".
"Sbírka" (koinonia),
kterou Pavel uspořádal,
byla znamením obecenství (viz Ř
15,26-27). Obecenství, pokud má vůbec
mít smysl, se musí
vyjádřit a toto vyjádření
nezná zeměpisné hranice. Pavlův
příkaz Galatským, aby "činili
dobře všem, nejvíce však těm,
kdo patří do rodiny víry" (Ga
6,10) nelze omezovat na žádné určité místo.
Učení
Když v
antiochenském sboru vznikl vážný problém víry a praxe, rozhodli, že se
obrátí na mateřský
sbor v
Jeruzalémě a nebudou věc
řešit sami. Když
"jeruzalémský sněm" dospěl
k závěrům, zaslal pokyny, na
nichž se všichni shodli, nejen
sboru v Antiochií, ale také sborům
v Sýrii a
Kilikii (Sk 15,23). Sbory zřejmě vnímaly, že k sobě patří, že
jsou jedno. Obecenství v
evangeliu obsahovalo
i společnou
poradu a dosažení vzájemného souhlasu.
Rysem života prvotní církve
nebyla nezávislost, ale vzájemná závislost.
Místní a universální
Naneštěstí
se někteří
baptisté, v
touze po zdůraznění významu
místního sboru, dopouštějí omylu a
izolují se. Je pravda,
že většina zmínek o
církvi v Novém zákoně se
týká místního sboru
(podle jednoho
počítání ve
více než 100 případech
ze 114 termín "ekklesia"
– církev - označuje sbor), to však neospravedlňuje sborový izolacionismus.
Církev je současně místní i universální.
Proto
je pro
Pavla nevěstou
Kristovou nejen
sbor (2K 11,1-3), ale i
universální církev (Ef 5,25-33). Také může být jako
tělo Kristovo označen jak
sbor (1K 12,27), tak universální
církev (Ef
4,15.16; Ko
2,19). Podobně
vidí pisatel epištoly Židům, jak se sbor svou bohoslužbou otevírá
církvi universální (Žd 12,18-24). Při svém radikálním chápání místního
sboru musí mít baptisté na zřeteli i církev v širším smyslu.
BAPTISTÉ A SDRUŽOVÁNÍ
Místní
sdružování
Snad
od samého
počátku si
baptisté uvědomovali
význam vzájemného sdružování sborů.
Roku 1644 se například sešli
zástupci sedmi sborů v Londýně,
aby vytvořili Vyznání víry.
V preambuli k
tomuto vyznání podtrhli své přesvědčení, že „i když
se od sebe lišíme
jako zvláštní tělesa, protože je potřeba, aby se na jednom místě scházel
takový počet, jaký se bez problémů umístí, přece
jsme jedno ve společenství. Ježíš Kristus je naše hlava, a náš
Pán, jen pod jeho vládou toužíme chodit.“
Kromě toho
se tomuto "společenství"
mělo dostat konkrétního výrazu: „ačkoli
se sbory budou od
sebe lišit, budou tvořit několik
těles a každý bude sám o sobě soudržným vnitřně provázaným městem,
přece se
všechny budou
řídit stejnými
pravidly a všemi vhodnými prostředky
budou jeden
druhému radit a pomáhat při
řešení různých potřeb církve,
jako údy jednoho těla ve společenství
víry a v poddanosti Kristu, jediné
své hlavě“ (kapitola XLVII).
Při
setkání představitelů sborů
v Tetsworthu roku 1653
sbory podepsaly
dohodu, vyjadřující
vzájemnou závislost a
shodly se,
že budou společně
jednat o třech věcech:
- radit se o
sporných záležitostech, které nebudou
moci být vyřešeny v rámci jednoho sboru
- o poskytnutí finanční podpory sboru v nouzi
- pro větší slávu Boží budou společně plánovat
všechno, co si vyžaduje "konání díla Páně, které je společné
všem sborům."
Tyto tři
oblasti spolupráce odpovídají
prvotní církvi: první oblast připomíná jeruzalémský sněm, druhá navazuje na sbírku pro
jeruzalémské chudé
a třetí
se možná
dá přirovnat k rozhodnutím,
ke kterým dospěli vůdcové
v Jeruzalémě, když se Pavel, Barnabáš
a Silas sešli s Jakubem, Petrem
a Janem, aby probrali misijní strategii (Ga 2,1-10).
Co se
prvních baptistů týkalo, princip sdružování nad rámec sboru
znamenal rozšíření práv a povinností obecenství v rámci sboru.
Ještě předtím, než se
setkali představitelé sborů v Tetsworthu,
sešli se
v říjnu
r.1652 ve
Wormsley a vyhlásili: „Mezi jednotlivými sbory je
podobný vzájemný vztah, jako mezi jednotlivými
členy sboru.
Neboť sbory
Kristovy tvoři jen jediné tělo či církev jako
takovou, s Kristem jako hlavou... Docházíme
k závěru,že každý sbor
by měl projevovat
péči o druhé sbory jako o spoluúdy téhož těla Kristova.“
Jinými
slovy: 1K
12,12-17 platí
nad rámec
sboru. Tělem Kristovým, jehož jsme
součástí, je církev v širším smyslu.
Proto sdružování s
dalšími sbory není záležitostí libovůle - patří k tomu, že jsme církví.
Národní sdružování
Důraz
na vzájemné
sdružování je
specificky baptistický. Z
historického i teologického
hlediska se baptisté rozhodli pro
vzájemnou závislost.
Nezávislost sboru
není počátkem a koncem jejich života. Je pravda,
že "každý sbor má svobodu k tomu, aby
pod vedením Ducha svatého vykládal
a uplatňoval (Boží) zákon", ale tento
výňatek z
prohlášení principů
britských baptistů je třeba číst v kontextu. Hned po
tomto prohlášení totiž
následují "Cíle
Jednoty", jimiž
pod společným deštníkem "Růst křesťanství" jsou:
1. Vést své
členy k lásce a respektu navzájem
i ke všem kdo milují Pána Ježíše Krista.
2. Šířit
evangelium Kristovo prostřednictvím kazatelů a evangelistů,
zakládáním sborů, vytvářením
nedělních škol, šířením Písma,
vydáváním křesťanských
publikací a takovými metodami,
jaké Rada určí.
3. Umožňovat
konference a společné akce
o otázkách ovlivňujících blaho sborů,
podporovat službu a rozšíření denominace jak doma, tak v zahraničí.
4. Rozšiřovat bratrské
vztahy mezi
baptisty v této zemi a v
ostatních zemích.
5. Získávat a šířit
přesné informace o
organizaci, práci a utrpení baptistů po celém světě.
6. Jak si
vyžádá příležitost,
radit se
a spolupracovat s ostatními sdruženími křesťanů.
Jinými
slovy, členské sbory Jednoty baptistů
jsou vázány nejen principy, zakotvenými
v deklaraci (v případě naší Jednoty v příloze Ústavy BJB
„Zásady a stanoviska“), ale i cíli
Jednoty (v naší Jednotě viz Ústava BJB - hlava II.). Členství
znamená víc, než závazek k určitému způsobu víry, představuje i závazek
k širší rodině baptistů a k
ostatním společenstvím křesťanů.
Přeložil
Bohuslav Procházka
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 07:26:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nechápu, proč je tady umístěn tento článek.
Je to nějaká propagace, či osvětová akce?!
..díky za vysvětlenou. |
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 07:44:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | K dotazu proč je zde umístěn tento článek:
- poslal jej návštěvník Grano Salis (t.č. ředitel Vyšší odborné školy sociální a teologické v Olomouci, což ovšem není podstatné)
- je zařazen do rubriky Studijní materiály, která je určena pro hlubší články, anylýzy a přednášky, týkající se různých konfesí.
- může přispět k základní informovovanosti o baptistech členům jiných církví - ukazuje relativní nezávislost jednotlivých baptistických sborů oproti všeobecně zažitému mínění v ekumeně.
- termín "propagace či osvětová akce" se mi zdá přísný či zaujatý, neboť s tímto přístupem by se tak dal označit jakýkoliv jiný příspěvek z kterékoliv církve. |
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 12:02:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ale ano, je to mozne, ze je tento termina prilis prisny, ale ja jsem na toto velice citlivy. Chapu opublikovani tohoto clanku, ale v ramci vyvazenosti a komplexnosti ruznych pohledu na cirkve, bych se opravdu snazil vic a vic o perpektivy jinych cirkvi. Kdyz se podivas do kategorie "Studijni materialy" tak tam jsou predevsim materialy tykajici se BJB...
...podotykam, ze baptiste jsou mi velice mili a citim s nimi (ackoli oznacuji obecne "mou" cirkev za mrtvou tradici), ale v techto otazkach jsem mozna az precitlively...
v poho...klidne to smetem se stolu..
bye |
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 15:11:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Milý Dane,
rozumím tomu, že jsi v tomto směru citlivý.
Snad jen na vysvětlenou: GRANO SALIS nemá ediční plán zveřeňovaných příspěvků, aby bylo spektrum příspěvků vyvážené pro všechny církve. Naopak, obsah stránek tvoří především sami čtenáři. A zde záleží na jejich vlastní aktivitě, jaký článek pošlou. Osobně budu jedině rád, pokud přijde do rubriky Studijní materiály více článků z prostředí ČCE nebo dalších církví... Kdo by se nechtěl dovědět detaily z jejich teologie, které jsou někdy obtížně dostupné. A to nechci argumentovat tím, že přednášky z VOŠST v Olomouci jsou užitečné pro celou ekuménu, neboť tam studují členové různých církví.
Mé kořeny po prarodičích jsou evangelicko-katolické a evangelíci mi jsou snad nejbližší a též velmi milí. Po léta jsem velmi čerpal z Kostnických jisker a jména jako Bedřich B. Bašus, Amedeo Molnár, M. Výborný, profesoři Pokorný, Heller a další pro mě mnoho znamenají a s některými jsem byl i v písemném styku. Rozhodně si nemyslím, že tvoje církev je mrtvá tradice a věřím, že takovéto pohledy na jinou církev jsou nezdravé.
|
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 21:57:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jen, pro informaci ja nejsem z CCE :o)), ale cenim si tveho kladneho postoje k teto cirkvi. Snad je to mou zkusenosti s nekolika bratrimi od BJB. Ja vsak mam opravdu blizko k kazde denominaci, ackoli, kdyz uz je rec o korenech, tak ty mam hluboko luteranske :o))
Stepane, neber to jako utok, pouze jsem se zeptal. Jak zrejme vidis, Granosalis.cz navstevuji velice casto, tzn. ze jsem timto projektem velice nadseny.
Kazdopadne jiz chapu umisteni tohoto clanku. Skoda jen, ze opravdu clenove jinych cirkvi neprispeji taky svymi materialy...vlastne je to "nase" chyba :o)).--
v takovem pripade...promin..
mej se pozehnane. Daniel Cieslar |
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 18. leden 2002 @ 06:51:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Oh, promiň Dane, myslím, že jsi říkal, že jsi evangelík. Tak to jsem nějak popletl.
Mrzí mě, že jsou takoví mezi baptisty, je zo neomluvitelné povýšenectví. Myslím, že i v naší církvi lze najít "mrtvou tradici" a měli bychom si více hledět břevna v našem oku...
Já jsem rád, že zde na GRANU dochází vůbec k nějaké spontánní ekumenické diskusi, která není řízená a nadiktována shora :-). Mlčící většina ví o čem mluvím - je těžké naučit se říci svobodně svůj názor. Jaképak útoky - to by mě vůbec nenapadlo. myslím, že už jsme (alespoň ve víře) trošku dospělí :-). Je t O.K.
Vidím, vidím, Dane, že jsi tímto projektem nadšený a mám z toho radost. I tvůj Křsťan se mi líbí a je dobře, že zůstává Křesťanem. Víš na co myslím. Internet by byl chudší, kdyby jeden z nás chyběl.
Já věřím, že začnou chodit i studijní materiály s teologií jiných církví. Asi je to jen otázka času. Snad bude čtenářům tato nevyváženost také vadit a něco pro to udělají :-)
Přeji požehníní tobě i Křesťanovi.
A odkud vlastně jsi?
|
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Pátek, 18. leden 2002 @ 12:39:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Hihi, vidim, ze jsem te patricne spletl...
Dam ti Quiz :o))
a) jsem evangelik
b) jsem luteran
c) nejsem z CCE
d) jsem ze SCEAV
mno...vsechny odpovedi jsou spravne.
Mozna, ze vice o nasi cirkvi se dovis na
http://www.sceav.cz/
anebo staricke stranky naseho sboru v Karvine
http://karvina.sceav.cz/
enjoy :o)) ...danc |
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Sobota, 19. leden 2002 @ 08:04:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Vida, tak to jsem nevěděl... Díky za vysvětlení.
Víš, SCEAV znám jen z doslechu. Hned jsem se na ty stránky mrknul a vidím, že jste velmi aktivní v různých směrech (vězeňská služba, mládež, dorost, nedělní besídka atd.) - nechápu jak někdo může mluvit o mrtvé tradici. Pod těmi pojmy si představuji zatuchlé prázdné kostely s několika babičkami, kde se nic nehýbe. Vaše aktivity jsou vlastně totožné s našimi.
Jenom jsem nikde nenašel vaše teologické důrazy. Zajímalo by mě, v čem se vlastně lišíte od ČCE (asi zřejmě oním Augsburským vyznáním - ale o něm nemám páru a pak asi možná i polskou národností?)
Byl bych vděčný za pár článků na toto téma, abych byl v obraze :-) |
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Neděle, 20. leden 2002 @ 21:31:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | S tim teologickym durazem to bude tezsi.
V podstate se jedna o cirkev s silnymi pietistickymi rysy, coz je logicky dusledek nekolika vln probuzeni v kraji i v cirkvi samotne.
Takze cirkev jako takova je ryze evangelikalni vychazejici z luterske reformace. Puvodne to byla cirkev Polsko-nemecka. Po benesovskych dekretech nemcina se vytratila. Knize Tesinsky byl jako jeden z prvnich knizat pro reformaci. Koreny teto cirkve padaji tedy az pocatkum same reformace. Proto taky silne zakorenene tradice. Pak, jak jsem rekl prisla kontrareformace, pak Josefinsky tolerancni patent, atd atd, az k mezivalecnemu obdobi, kdy prisla dalsi vlna tzv pietistickeho probuzeni. Lide vychazeli z tradice ven. (nekteri se pak odloucili a zalozili "Rozhodne krestany" pozdeji mistni sbory CB).
V povalecnem obdobi a obdobi atezuiciho vlivu komunismu prisla dalsi vlna probuzeni spolu s pastorem Santariem, ktereho odkaz je porad zivy v nasich spolecenstvich.
Jeho silne christocentricka teologie tedy pretrvava silne zakorenena v lidech. Duraz kladl na osobni vztah s Kristem a na praktickem zivote viry. V jeho dobach byl velice pokrokovy. Jeho metod se nekdy az krecovite drzi vetsina pracovniku sboru.
Taky velky duraz je kladen na vseobecne knezstvi, laicke pracovniky atd.
To vse je velike pozehnani pro nasi cirkev. Pravdou vsak zustava, ze se ted tezce nekteri bratri vyrovnavaji s jinymi metody prace, s jinou formou zboznosti atd. i pri zachovani christocentrickeho durazu a odkazu luterova (hlavne tedy Biblickeho).
Je to cirkev jako kazda jina s vnitrnimi napetimi, s lidmi hrisnymi potrebujicimi odpusteni...smireni se s Bohem atd.
Mno, zatim tolik. Vim, ze jsem to nijak rozumne nestrukturval, ale kdybys mnel nejake dalsi otazky, tak se zeptej. Hlavne o dnesnim stavu jsem toho asi moc nerekl. :o))
mej se..bye |
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Středa, 23. leden 2002 @ 10:18:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Díky Dane za informaci.
Máme asi k sobě velmi blízko. Baptisté měli vždy silné pietistické rysy, ač kořeny sahají k anabaptistům a u nás k habánům, a dá se říci spíše k odkazu Petra Chelčického.
Princip všeobecného kněžství je u nás též jeden ze základních důrazů, což se promítá i v práci laických pracovníků.
S christocentrickým důrazem máme leckde v dnešní době problémy, neboť bývají do některých sborů (zpoza louže především, ale i tuzemských proudů) importovány důrazy chatismaticko-letniční, které zhusta upřenostňují duchovní zážitky, citové prožitky a do popředí posouvají autority sborové, které mají Boží vůli tlumočit prostřednictvím zjevení, vnuknutí a proroctví. Tyto jevy se v podstatě s různou intenzitou objevily snad ve všech sborech, ale ve většině z nich nebyl christocentrický důraz eliminován a sbory dokázaly tyto vlivy ustát. Tento zápas sebou přinesl vnitřní napětí, někde i dělení sborů.
|
|
|
Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1) Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Středa, 23. leden 2002 @ 18:26:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | u nas je nekolik proudu
pietisticky
tradicni
liberalni
charismaticky
to vse pod jednou strechou...ale myslim, ze to celkem zvladame. Holt jsme jedno telo a mnoho udu...jinak to ani nepujde :o) |
|
|
|
|