Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469661
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: BAPTISTÉ - radikální křesťané
Vloženo Středa, 16. leden 2002 @ 17:34:30 CET Vložil: Stepan

Studijní materiály tento příspěvek nám poslal Petr HlaváčekBAPTISTÉ - radikální křesťané   ("Radical Believers" je brožura, kterou vydali angličtí baptisté na počátku devadesátých let. Autor, profesor Paul Beasley-Murray, se v ní snaží zachytit a popsat základní rysy současných baptistických sborů a jejich organizaci ve vztahu k původním baptistickým zásadám.)   6. SDRUŽOVÁNÍ S OSTATNÍMI - baptisté nejsou nezávislí   BIBLICKÝ ZÁKLAD   Obecenství je životní styl evangelia. Vírou se znovu rodíme do velké rodiny Boží, rodiny, která přesahuje všechny rasové, kulturní  a  jazykové  hranice.  Slovy  apoštola  Pavla, v obecenství  církve  "není  rozdílu   mezi  Řekem  a  Židem, obřezaným   a   neobřezaným,   barbarem,   divochem,  otrokem a svobodným" (Ko 3,11) - protože jsme všichni "jedno v Ježíši Kristu" (Ga  3,29). Nepřekvapuje, že  Lukáš líčí "obecenství" jako jeden z rysů prvotní církve (Sk 2,42). Toto  obecenství  v  evangeliu   nelze  omezit  na  křesťany, konající společnou bohoslužbu na  jednom místě. Žádný křesťan si nemůže dovolit být samotář,  ani křesťanský sbor si nemůže dovolit žít  osamoceně. Pokud se sbor  osamostatní a žije bez zřetele  na ostatní,  pak svým  individualismem popírá plnost evangelia  a  není již živou  buňkou v širším těle Kristově. Zkoumáním  Nového zákona  se velmi  rychlé dozvíme,  že mladé sbory měly  velmi vyvinutý smysl  pro sounáležitost s širším obecenstvím. Na mysl přicházejí obzvláště dva příklady: jeden se týká peněz, druhý učení.   Finance   Když  mateřský  sbor  v  Jeruzalémě  trpěl  hospodářskými těžkostmi,  dceřinná  církev  se  sjednotila   a  uspořádala pozoruhodnou  sbírku (1K 16,1-4; 2K 8,1-9.15; Ř 15,25-28). Vlastně i  řeckého slova "koinonia" (obecenství)  v pozadí se mohlo použít  v konkrétním smyslu  pro "dar" či  "příspěvek". "Sbírka"  (koinonia), kterou  Pavel uspořádal,  byla znamením obecenství (viz  Ř 15,26-27). Obecenství, pokud  má vůbec mít smysl,  se musí  vyjádřit a  toto vyjádření  nezná zeměpisné hranice.  Pavlův příkaz  Galatským, aby  "činili dobře  všem, nejvíce však těm,  kdo patří do rodiny víry"  (Ga 6,10) nelze omezovat na žádné určité místo.   Učení   Když v antiochenském sboru vznikl vážný problém víry a praxe, rozhodli, že se obrátí  na mateřský  sbor  v  Jeruzalémě a nebudou  věc řešit  sami. Když  "jeruzalémský sněm"  dospěl k závěrům, zaslal  pokyny, na nichž se  všichni shodli, nejen sboru  v Antiochií,  ale také  sborům v  Sýrii a  Kilikii (Sk 15,23). Sbory zřejmě vnímaly, že k sobě patří, že jsou jedno. Obecenství  v  evangeliu  obsahovalo  i  společnou  poradu a dosažení vzájemného  souhlasu. Rysem života  prvotní církve nebyla nezávislost, ale vzájemná závislost.   Místní a universální   Naneštěstí  se  někteří  baptisté,  v  touze  po zdůraznění významu  místního sboru,  dopouštějí omylu  a izolují  se. Je pravda,  že většina  zmínek o  církvi v  Novém zákoně se týká místního  sboru  (podle  jednoho  počítání  ve  více  než 100 případech ze  114 termín "ekklesia" – církev - označuje sbor), to však neospravedlňuje sborový izolacionismus. Církev je současně místní i universální. Proto  je  pro  Pavla  nevěstou  Kristovou  nejen  sbor  (2K 11,1-3), ale i universální církev (Ef 5,25-33). Také může být jako  tělo Kristovo označen  jak sbor (1K  12,27), tak universální  církev  (Ef  4,15.16;  Ko  2,19).  Podobně  vidí pisatel epištoly Židům, jak se sbor svou bohoslužbou otevírá církvi universální (Žd 12,18-24). Při svém radikálním chápání místního sboru musí mít baptisté na zřeteli i církev v širším smyslu. BAPTISTÉ A SDRUŽOVÁNÍ   Místní sdružování   Snad  od  samého  počátku  si  baptisté  uvědomovali  význam vzájemného sdružování  sborů. Roku 1644  se například  sešli zástupci sedmi  sborů v Londýně, aby  vytvořili Vyznání víry.  V  preambuli k  tomuto vyznání podtrhli své přesvědčení, že „i když  se od  sebe lišíme  jako zvláštní  tělesa, protože je potřeba, aby se na jednom místě scházel takový počet, jaký se bez problémů umístí, přece  jsme jedno ve společenství. Ježíš Kristus je naše hlava, a náš  Pán, jen pod jeho vládou toužíme chodit.“ Kromě toho  se tomuto "společenství"  mělo dostat konkrétního výrazu: „ačkoli  se sbory  budou od  sebe lišit,  budou tvořit několik těles a  každý bude sám  o sobě soudržným vnitřně provázaným městem,  přece  se  všechny  budou  řídit  stejnými  pravidly a všemi  vhodnými   prostředky  budou  jeden  druhému  radit a pomáhat při řešení různých  potřeb církve, jako údy jednoho těla ve  společenství víry a v  poddanosti Kristu, jediné své hlavě“  (kapitola XLVII). Při  setkání představitelů  sborů v  Tetsworthu roku  1653  sbory  podepsaly  dohodu,  vyjadřující  vzájemnou závislost  a  shodly  se,  že  budou  společně jednat o třech věcech:
  • radit se  o sporných záležitostech, které  nebudou moci být vyřešeny v rámci jednoho sboru
  • o poskytnutí finanční podpory sboru v nouzi            
  • pro větší slávu Boží budou společně plánovat všechno, co si vyžaduje "konání díla Páně, které je společné všem sborům."
Tyto tři oblasti spolupráce  odpovídají prvotní církvi: první oblast připomíná jeruzalémský sněm,  druhá navazuje na sbírku pro  jeruzalémské  chudé  a   třetí  se  možná  dá  přirovnat k rozhodnutím, ke  kterým dospěli vůdcové  v Jeruzalémě, když se Pavel,  Barnabáš a Silas  sešli s Jakubem,  Petrem a Janem, aby probrali misijní strategii (Ga 2,1-10). Co se  prvních baptistů týkalo, princip sdružování nad rámec sboru znamenal rozšíření práv a povinností obecenství v rámci sboru.  Ještě  předtím, než  se  setkali představitelé sborů v Tetsworthu,  sešli   se   v   říjnu   r.1652  ve  Wormsley a vyhlásili: „Mezi jednotlivými sbory je  podobný vzájemný vztah, jako mezi jednotlivými  členy  sboru.  Neboť  sbory  Kristovy tvoři jen jediné tělo či církev jako  takovou, s Kristem jako hlavou... Docházíme  k závěru,že každý  sbor by  měl projevovat  péči o druhé sbory jako o spoluúdy téhož těla Kristova.“ Jinými  slovy:  1K  12,12-17  platí  nad  rámec  sboru. Tělem Kristovým, jehož  jsme součástí, je  církev v širším  smyslu. Proto  sdružování s  dalšími sbory  není záležitostí libovůle - patří k tomu, že jsme církví.   Národní sdružování Důraz  na  vzájemné  sdružování  je  specificky  baptistický. Z historického i  teologického hlediska se  baptisté rozhodli pro  vzájemnou  závislost.  Nezávislost  sboru  není počátkem a koncem jejich života. Je pravda,  že "každý sbor má svobodu k tomu, aby  pod vedením Ducha svatého  vykládal a uplatňoval (Boží)  zákon",  ale  tento  výňatek  z  prohlášení  principů britských baptistů  je třeba číst  v kontextu. Hned  po tomto prohlášení   totiž  následují   "Cíle  Jednoty",   jimiž  pod společným deštníkem "Růst křesťanství" jsou: 1. Vést své  členy k lásce a respektu navzájem  i ke všem kdo milují Pána Ježíše Krista. 2. Šířit  evangelium Kristovo  prostřednictvím   kazatelů a evangelistů,  zakládáním sborů,  vytvářením nedělních škol, šířením  Písma, vydáváním  křesťanských publikací  a takovými metodami, jaké Rada určí. 3. Umožňovat  konference a společné  akce o otázkách ovlivňujících blaho sborů,  podporovat službu a rozšíření denominace jak doma, tak v zahraničí. 4.  Rozšiřovat  bratrské  vztahy  mezi  baptisty  v této zemi a v ostatních zemích. 5.  Získávat a  šířit  přesné  informace o  organizaci, práci a utrpení baptistů po celém světě. 6.  Jak  si  vyžádá  příležitost,  radit  se  a spolupracovat s ostatními sdruženími křesťanů.   Jinými  slovy, členské  sbory Jednoty  baptistů jsou vázány nejen principy,  zakotvenými v deklaraci (v případě naší Jednoty v příloze Ústavy BJB „Zásady a stanoviska“), ale i cíli  Jednoty (v naší Jednotě viz Ústava BJB - hlava II.). Členství znamená víc, než závazek k určitému způsobu víry, představuje i závazek k širší  rodině baptistů a  k ostatním společenstvím křesťanů.   Přeložil Bohuslav Procházka

"BAPTISTÉ - radikální křesťané" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 07:26:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu, proč je tady umístěn tento článek.
Je to nějaká propagace, či osvětová akce?!
..díky za vysvětlenou.



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 07:44:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
K dotazu proč je zde umístěn tento článek:

- poslal jej návštěvník Grano Salis (t.č. ředitel Vyšší odborné školy sociální a teologické v Olomouci, což ovšem není podstatné)

- je zařazen do rubriky Studijní materiály, která je určena pro hlubší články, anylýzy a přednášky, týkající se různých konfesí.

- může přispět k základní informovovanosti o baptistech členům jiných církví - ukazuje relativní nezávislost jednotlivých baptistických sborů oproti všeobecně zažitému mínění v ekumeně.

- termín "propagace či osvětová akce" se mi zdá přísný či zaujatý, neboť s tímto přístupem by se tak dal označit jakýkoliv jiný příspěvek z kterékoliv církve.



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 12:02:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale ano, je to mozne, ze je tento termina prilis prisny, ale ja jsem na toto velice citlivy. Chapu opublikovani tohoto clanku, ale v ramci vyvazenosti a komplexnosti ruznych pohledu na cirkve, bych se opravdu snazil vic a vic o perpektivy jinych cirkvi. Kdyz se podivas do kategorie "Studijni materialy" tak tam jsou predevsim materialy tykajici se BJB...
...podotykam, ze baptiste jsou mi velice mili a citim s nimi (ackoli oznacuji obecne "mou" cirkev za mrtvou tradici), ale v techto otazkach jsem mozna az precitlively...

v poho...klidne to smetem se stolu..
bye



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 15:11:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Milý Dane,

rozumím tomu, že jsi v tomto směru citlivý.

Snad jen na vysvětlenou: GRANO SALIS nemá ediční plán zveřeňovaných příspěvků, aby bylo spektrum příspěvků vyvážené pro všechny církve. Naopak, obsah stránek tvoří především sami čtenáři. A zde záleží na jejich vlastní aktivitě, jaký článek pošlou. Osobně budu jedině rád, pokud přijde do rubriky Studijní materiály více článků z prostředí ČCE nebo dalších církví... Kdo by se nechtěl dovědět detaily z jejich teologie, které jsou někdy obtížně dostupné. A to nechci argumentovat tím, že přednášky z VOŠST v Olomouci jsou užitečné pro celou ekuménu, neboť tam studují členové různých církví.

Mé kořeny po prarodičích jsou evangelicko-katolické a evangelíci mi jsou snad nejbližší a též velmi milí. Po léta jsem velmi čerpal z Kostnických jisker a jména jako Bedřich B. Bašus, Amedeo Molnár, M. Výborný, profesoři Pokorný, Heller a další pro mě mnoho znamenají a s některými jsem byl i v písemném styku. Rozhodně si nemyslím, že tvoje církev je mrtvá tradice a věřím, že takovéto pohledy na jinou církev jsou nezdravé.





Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Čtvrtek, 17. leden 2002 @ 21:57:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen, pro informaci ja nejsem z CCE :o)), ale cenim si tveho kladneho postoje k teto cirkvi. Snad je to mou zkusenosti s nekolika bratrimi od BJB. Ja vsak mam opravdu blizko k kazde denominaci, ackoli, kdyz uz je rec o korenech, tak ty mam hluboko luteranske :o))

Stepane, neber to jako utok, pouze jsem se zeptal. Jak zrejme vidis, Granosalis.cz navstevuji velice casto, tzn. ze jsem timto projektem velice nadseny.

Kazdopadne jiz chapu umisteni tohoto clanku. Skoda jen, ze opravdu clenove jinych cirkvi neprispeji taky svymi materialy...vlastne je to "nase" chyba :o)).--
v takovem pripade...promin..
mej se pozehnane. Daniel Cieslar



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 18. leden 2002 @ 06:51:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Oh, promiň Dane, myslím, že jsi říkal, že jsi evangelík. Tak to jsem nějak popletl.

Mrzí mě, že jsou takoví mezi baptisty, je zo neomluvitelné povýšenectví. Myslím, že i v naší církvi lze najít "mrtvou tradici" a měli bychom si více hledět břevna v našem oku...

Já jsem rád, že zde na GRANU dochází vůbec k nějaké spontánní ekumenické diskusi, která není řízená a nadiktována shora :-). Mlčící většina ví o čem mluvím - je těžké naučit se říci svobodně svůj názor. Jaképak útoky - to by mě vůbec nenapadlo. myslím, že už jsme (alespoň ve víře) trošku dospělí :-). Je t O.K.

Vidím, vidím, Dane, že jsi tímto projektem nadšený a mám z toho radost. I tvůj Křsťan se mi líbí a je dobře, že zůstává Křesťanem. Víš na co myslím. Internet by byl chudší, kdyby jeden z nás chyběl.

Já věřím, že začnou chodit i studijní materiály s teologií jiných církví. Asi je to jen otázka času. Snad bude čtenářům tato nevyváženost také vadit a něco pro to udělají :-)

Přeji požehníní tobě i Křesťanovi.

A odkud vlastně jsi?



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Pátek, 18. leden 2002 @ 12:39:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hihi, vidim, ze jsem te patricne spletl...
Dam ti Quiz :o))

a) jsem evangelik
b) jsem luteran
c) nejsem z CCE
d) jsem ze SCEAV

mno...vsechny odpovedi jsou spravne.
Mozna, ze vice o nasi cirkvi se dovis na
http://www.sceav.cz/

anebo staricke stranky naseho sboru v Karvine
http://karvina.sceav.cz/

enjoy :o)) ...danc



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Sobota, 19. leden 2002 @ 08:04:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Vida, tak to jsem nevěděl... Díky za vysvětlení.

Víš, SCEAV znám jen z doslechu. Hned jsem se na ty stránky mrknul a vidím, že jste velmi aktivní v různých směrech (vězeňská služba, mládež, dorost, nedělní besídka atd.) - nechápu jak někdo může mluvit o mrtvé tradici. Pod těmi pojmy si představuji zatuchlé prázdné kostely s několika babičkami, kde se nic nehýbe. Vaše aktivity jsou vlastně totožné s našimi.

Jenom jsem nikde nenašel vaše teologické důrazy. Zajímalo by mě, v čem se vlastně lišíte od ČCE (asi zřejmě oním Augsburským vyznáním - ale o něm nemám páru a pak asi možná i polskou národností?)

Byl bych vděčný za pár článků na toto téma, abych byl v obraze :-)



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Neděle, 20. leden 2002 @ 21:31:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
S tim teologickym durazem to bude tezsi.

V podstate se jedna o cirkev s silnymi pietistickymi rysy, coz je logicky dusledek nekolika vln probuzeni v kraji i v cirkvi samotne.

Takze cirkev jako takova je ryze evangelikalni vychazejici z luterske reformace. Puvodne to byla cirkev Polsko-nemecka. Po benesovskych dekretech nemcina se vytratila. Knize Tesinsky byl jako jeden z prvnich knizat pro reformaci. Koreny teto cirkve padaji tedy az pocatkum same reformace. Proto taky silne zakorenene tradice. Pak, jak jsem rekl prisla kontrareformace, pak Josefinsky tolerancni patent, atd atd, az k mezivalecnemu obdobi, kdy prisla dalsi vlna tzv pietistickeho probuzeni. Lide vychazeli z tradice ven. (nekteri se pak odloucili a zalozili "Rozhodne krestany" pozdeji mistni sbory CB).
V povalecnem obdobi a obdobi atezuiciho vlivu komunismu prisla dalsi vlna probuzeni spolu s pastorem Santariem, ktereho odkaz je porad zivy v nasich spolecenstvich.

Jeho silne christocentricka teologie tedy pretrvava silne zakorenena v lidech. Duraz kladl na osobni vztah s Kristem a na praktickem zivote viry. V jeho dobach byl velice pokrokovy. Jeho metod se nekdy az krecovite drzi vetsina pracovniku sboru.

Taky velky duraz je kladen na vseobecne knezstvi, laicke pracovniky atd.

To vse je velike pozehnani pro nasi cirkev. Pravdou vsak zustava, ze se ted tezce nekteri bratri vyrovnavaji s jinymi metody prace, s jinou formou zboznosti atd. i pri zachovani christocentrickeho durazu a odkazu luterova (hlavne tedy Biblickeho).

Je to cirkev jako kazda jina s vnitrnimi napetimi, s lidmi hrisnymi potrebujicimi odpusteni...smireni se s Bohem atd.

Mno, zatim tolik. Vim, ze jsem to nijak rozumne nestrukturval, ale kdybys mnel nejake dalsi otazky, tak se zeptej. Hlavne o dnesnim stavu jsem toho asi moc nerekl. :o))
mej se..bye



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Středa, 23. leden 2002 @ 10:18:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Díky Dane za informaci.

Máme asi k sobě velmi blízko. Baptisté měli vždy silné pietistické rysy, ač kořeny sahají k anabaptistům a u nás k habánům, a dá se říci spíše k odkazu Petra Chelčického.

Princip všeobecného kněžství je u nás též jeden ze základních důrazů, což se promítá i v práci laických pracovníků.

S christocentrickým důrazem máme leckde v dnešní době problémy, neboť bývají do některých sborů (zpoza louže především, ale i tuzemských proudů) importovány důrazy chatismaticko-letniční, které zhusta upřenostňují duchovní zážitky, citové prožitky a do popředí posouvají autority sborové, které mají Boží vůli tlumočit prostřednictvím zjevení, vnuknutí a proroctví. Tyto jevy se v podstatě s různou intenzitou objevily snad ve všech sborech, ale ve většině z nich nebyl christocentrický důraz eliminován a sbory dokázaly tyto vlivy ustát. Tento zápas sebou přinesl vnitřní napětí, někde i dělení sborů.



Re: BAPTISTÉ - radikální křesťané (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Středa, 23. leden 2002 @ 18:26:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
u nas je nekolik proudu

pietisticky
tradicni
liberalni
charismaticky

to vse pod jednou strechou...ale myslim, ze to celkem zvladame. Holt jsme jedno telo a mnoho udu...jinak to ani nepujde :o)



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy