Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 604 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116493422
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Kázání synodního seniora ČCE Joela Rumla z 25.1.2004
Vloženo Úterý, 10. únor 2004 @ 15:24:29 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal olda

Kázání synodního seniora ČCE Joela Rumla z 25.1.2004
Ř 12,1-2: Vybízím vás...pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba. 2 A nepřizpůsobujte se tomuto věku, nýbrž proměňujte se obnovou své mysli, abyste mohli rozpoznat, co je vůle Boží, co je dobré, Bohu milé a dokonalé. Bratři a sestry, zní to tak, jakoby se apoštol zaklínal Božím milosrdenstvím. ‚Pro milosrdenství Boží vás napomínám, navádím, upozorňuji...‘ Ne proto, že by si se čtenáři dopisu nevěděl rady. Spíš v zápalu řeči, textu dopisu nechce jinak.

Většinu předcházejících kapitol věnoval tomu, aby vypsal, co Bůh učinil pro nás, co přinesl a čím lidem, bratřím a sestrám, život usnadnil a ulehčil. Ve dvanácté kapitole jakoby cítil, že přišel čas vyslovit radu, jak by bylo vhodné, aby lidé odpověděli na Boží jednání. ‚Kvůli Božímu milosrdenství, tak podrobně popsaném, přijměte následující podnět, nebraňte se mu a nevymlouvejte se. Však to není zas taková dřina‘, jakoby říkal. Z Pavlova přemýšlení plyne, že Bůh vykonal pro nás hodně a že se po nás nežádá stejná míra. To potěší. Ale přece jen – není žádáno tolik, přece jen to Pavel řekl složitě! On si řekne – ‘Sami sebe přinášejte jako oběť!’ S tím je svízel! Jednodušší je přinášení oběti blíže určené; např. dej 1% platu nebo 10%, nebo dva obědy týdně bezdomovcům. Podle takových přesných instrukcí se obětuje lépe. A mnozí členové církve v tomto duchu mluví: ‚Řekněte SI!, co máme udělat – budu učit nedělku, dělat nástěnku, internetové stránky, pracovat v křesťanské službě – ale musíte SI říct, co chcete!‘ Pavel, když mohl poradit, tak začal mudrovat o tom, že jsme jako komplikované a účelně sestavené tělo, v němž žádná část není podřadná ani zbytečná, každá má úkol a ten má plnit a rozumím mu tak, že má úkol plnit ne jako povinnost, ne jako radost, ale jako výsledku samozřejmého porozumění sobě samé. Oběť. Jen se toto slovo řekne, vybaví se někomu Jan Palach, jinému skutečnost, že dneska třeba jít na návštěvu do nemocnice, pro jiné sbírání darů pro Irán, někdo další natáhne vzduch zdejšího kostela a rozhlédne se s ulehčením kolem, že ani neslyší ryk zabíjených obětních zvířat a necítí štiplavý kouř spalovaných zvířat a že čas obětí už skončil. Pak jsem vybral mrtvé biblické slovo? Pavlovo slovo už neplatí? Slovo o živé oběti mělo jen dočasnou platnost? Slovo o tom, že taková oběť k pěkné, pravé a ještě logické bohoslužbě je už pasé? Opakuji – není od nás žádáno zas tak moc, mj. i to, abychom téma oběti neškrtali příliš rychle ze svého myšlení a slovníku. Zapomeňme spíše na všechno to, co nás napadá při prvním slyšení slova oběť. Oběť pro křesťana je to, co stojí v centru evangelijní zvěsti a co stojí v centru života evangelíka. Nejdůležitější obětí je oběť Ježíše Krista. To byla oběť Boží. Ta měla poslání, význam a byla vykonána s určitým záměrem. O tom apoštol mluví v jiné části této epištoly (kap.5). Oběť Boží v Kristu za nás byla vykonána proto, abychom byli vysvobozeni. Tím jsme se stali Božími dětmi, Bůh jako už jednou, tak opět – vyvedl otroky, zaplatil za ně a přijal je za své děti. To působí ústřední oběť dějin. Kdyby ovšem Bůh chtěl, aby se po jeho vzoru jeho děti obětovaly, čeho by tím mělo být dosaženo? Prospěch takového požadavku mi není jasný. Spíše se mi zdá bližší jiné pojetí, které přiblížím ilustrací z našich rodin. Každé dítě se těší, až bude moci vypadnout z rodného hnízda. Nezávislost – to je heslo. Tomu nechci bránit, ať si vydělají, ať cestují, ať poznávají. Co vidím nerad a čeho bych se nerad dožil, aby děti viděly smysl svého života v tom, jak co nejrychleji přerušit vazby na svůj rod, na tradici kořenů, ze kterých rostou, na kontinuitu ducha a života na společenství užší nebo širší. To je ilustrace, ale o to jde a do toho potom zapadá i to, co apoštol žádá dále. My, křesťané, obětí Kristovou děti Boží, přinášíme oběť už tehdy, kdy se bráníme nápadům, jak se oddělit od vinného kmene. Živou obětí, přinášenou v samozřejmosti porozumění osobním souvislostem spásy Boží, pak jsou vědomé, cílené a jednoznačné kroky člověka, jimiž neutíkáme z Boží rodiny. Ne, že by nás to nenapadlo! ‚Jak se žije lépe, když člověk nevěří! Jak si nekomplikuje život svědomím a prožíváním hříchu! Jak dokáže dobře a jednoznačně žít, když nemá břemeno víry na zádech!‘ – kdo z nás takové myšlenky nezná?, komu připadají jako rouhání? Vždyť neděláme nic jiného po celý den, než jsme vystavováni do určité konfrontace a nepřekvapí, když si člověk zakalkuluje, co by bylo, kdyby si život z víry tak na jedno odpoledne odpustil, tak si na chviličku povyrazil. Povyrazit si to je termín otroků, kteří naříkají pod jhem a kteří si s dovolením jednou u her a jindy u chleba zaskotačí a pak zpátky do latě. Jenže každý, kdo vyznává Krista, už není otrokem, je dítětem Božím. A jednou podobou naprosto potřebné a důležité oběti je to, aby se děti vracely se zpěvem a s radostí domů. Aby chápaly, že právě tam patří, tam je jejich nejlepší místo. Slyšeli jsme čtení z druhé knihy Mojžíšovy. Také tam zněly příkazy, co všechno je třeba nečinit. Nepřímo je rovněž zřejmé, co všechno se činit má – obdělávat vinice, setkávat se s druhými, povídat si s nimi, žít mezi těmi, které člověk zrovna nemusí, za pochopitelné se má to, že se člověk bude pohybovat mezi ubožáky a nemajetnými, mezi řádky se rozumí jako samozřejmé i to, že člověk v řadách Božího lidu může klidně být i majetný. Vyplývá tam také to, že je docela možné, že se Boží dítě bude pohybovat i ve sférách, v nichž úplatkářství může jen kvést. A že se bude makat šest dní bez stížnosti a povzdechu. Tím se dostávám k druhému verši z ep.Římanům. Fundamentalistický přístup k tomuto slovu by ovšem chtěl rozumět nezaplétání se jako příležitosti, kdy nutno pohrdat světem, kdy třeba si po pohanech co chvíli plivnout, protože i tak lze dát najevo svou věrnost Pavlovi; nebo Jakubovi, který jednou napsal, že přátelství se světem je nepřátelství s Bohem(4,4). Pokud ovšem přijmeme prve předložený výklad, že oběť Bohu znamená být Bohu k použití, a pokud přijmeme i to, že při pouti z Egypta bylo vyjmenováno, v čem být spolu a v čem se nezaplétat, pak se dostáváme k jiné možnosti. Utečeme-li od světa do gheta světa postaveném jen a pouze na vědomí vlastní dokonalosti, nebude to trochu nuda? Nepohrdejme světem! Otevírejme dveře svých životů, ale nepřizpůsobujme se a rozlišujme. Zůstaňme Božími dětmi; vykoupenými z nesvobody proto, abychom se nemuseli porovnávat s tím, z čeho jsme vyšli. Izraelci putovali z Egypta, ještě nebyli v cíli a už svou situaci srovnávali s tím, co na vlastní žádost opustili, duchovně začali opět padat do želez. My vyšli z totality a neděláme nic jiného, než že srovnáváme svůj život právě s ní. Vysvětluje se to tak, že nemáme jiné srovnání. Ale my je máme! Opustili jsme otroctví proto, abychom žili svobodou Božích dětí. Ježíš tolikrát a rozličně ilustroval Boží království svými podobenstvími, aby ukázal – tam je náš cíl. A takové poměry v něm vládnou. S tím se měřme! A budeme vidět, kolikrát ještě se musíme vydat jako živá oběť Bohu, abychom se falešně nekochali nesprávnými srovnáními, ale burcovali srovnáními správnými. Totéž platí i o našem vysvobození z hříchu, jakmile se děje a člověk o ně stojí a vděčně je přijímá, smíme jít dál a ne se pořád otáčet a srovnávat s tím, co jsme z Boží milosti opustili. To by bylo jako dávat najevo, že to lepší máme už za sebou. A když se zadíváme do toho, kam máme cílit, tak uvidíme, že jen omezení cestující v záchranném člunu si myslí, že jsou za vodou. Uvidíme, že skutečnost našeho světa je místem, kde se topíme. Možná už pod námi není tak velká hloubka jako byla v době, kdy jsme byli nevykoupenými hříšníky, ale pořád jsme ve vodě a pořád hrozí utonutí. Nejsme na břehu, nemáme pevno pod nohama. To není konstatování k zoufalství. To je zdůvodnění, proč nemá cenu chtít se přizpůsobovat věku tomuto. To by byl návrat, přizpůsobování tomu, odkud jsme dost draho byli vyvedeni. To by bylo jako mluvit o chůzi vpřed a kupředu levá, a zvolit couvání. To je tempo! Apoštol radí – vyvarujte se jak falešného spojení s náladami své doby, vyvarujte se i falešného odstupu. Zůstávejte v pozici těch, kterým bylo dáno zahlédnout pevnou zemi, jste na tom o ten kus výhledu lépe, proto právě od vás má vycházet působení, které proměňuje. Třeba tím, že dodáváte druhým naději, kuráž, odvahu, sílu. Netřeba ztrácet čas popisováním, kde se právě něčeho nedostává, vždyť to všichni cítíme. Být zachráněn znamená házet záchranné kruhy a ne jít na kanape. Být zachráněn znamená využít právě toho, co je dané. O tom jsou právě dlouhé kapitoly před dnešní jedenáctou epištoly Římanům. O tom, co všechno se už stalo, co je hotové, co se pro nás a kvůli nám přihodilo. A tak nás apoštol vybízí, napomíná, podněcuje a povzbuzuje. Nesměle se k němu přidávám a opakuji – na této cestě, na kterou i nás apoštol posílá je klíč k jednání pro dobro, pro to, co je Bohu milé a dokonalé. A že to lze nazvat bohoslužbou obyčejnému životu a bohoslužbou všednímu dnu, to zní sice nezvykle, ale možná, že na to apoštol myslel. Říci, že to lepší máme před sebou, zní ještě nezvykleji, přesto právě o tom apoštol nikdy nezapochyboval.  Amen


"Kázání synodního seniora ČCE Joela Rumla z 25.1.2004" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy