Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 533 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489372
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Kdo je můj bližní
Vloženo Pondělí, 19. leden 2004 @ 08:31:44 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal tk

Kdo je můj bližní
Text kázání: Marek 12,33b (Lukáš 10,25-37)      Mít rád svého bližního jako sám sebe je důležitější, než vykonávat náboženské obřady. To je cantus firmus celého Nového Zákona. Láska k Bohu, ten prvý pilíř slavného Dvojího přikázání, je totiž vlastně jen potence, která dostává výraz, realizuje se, právě v pozitivním vztahu k bližním. Proto platí stoprocentní zásada, že altruistista, byť nepraktikující žádné náboženství, je cennější člověk, než sebezbožnější sobec, kterému vztah k Bohu jen potvrzuje jeho egoismus.

Ve starém židovstvu se však velmi oprávněně diskutovalo o tom, kdo to ten bližní vlastně je? Jaký okruh lidí to slovo vymezuje? Byly na to různé názory: Farizeové například měli zato, že přikázání lásky k bližnímu se nevztahuje na lid, který nedodržuje Mojžíšův zákon. Mnozí si upravili a chápali přikázání tak, jak kriticky zmiňuje Ježíš u Matouše (5,43): Milovat budeš bližního svého a nenávidět svého nepřítele. Byli i takoví fanatici, kteří vůbec víru v Hospodina spojovali s nenávistí vůči "synům tmy".
     To je ovšem strašlivě nebezpečná víra a v posledních letech, kdy není měsíce, ve kterém bychom se nedozvěděli o nějakém atentátu, při kterém umírají desítky bezbranných lidí, provinivších se v očích atentátníků jedině tím, že byli jiného náboženství než oni, nabývá tato víra zvlášť děsivých rozměrů. Jedenácté září před dvěma roky, které jsme si tento týden připomínali, pak znamenalo svou apokalyptickou děsivostí snad už definitivní konec v civilizovaném světě jakýmkoliv sympatiím k teroru jako k legitimnímu způsobu zápasu o jakoukoliv víru.
     V onom už výše zmíněném místě u Matouše nám Ježíš dává za příklad Hospodina, který "dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé". Ostatně vzpomeňme si v této souvislosti na geniální starozákonní podobenství o Jonášovi, ve kterém Hospodin po pomstě dychtícímu Jonášovi říká o těch jinak značně příšerných Ninivských: "Což by mě nemělo být líto Ninive, toho velikého města, v němž je víc, než sto dvacet tisíc lidí, a v němž je i tolik dobytka?"
     Na pozadí této dodnes životně důležité otázky: kdo je můj přítel a kdo nepřítel, a co to pro mne znamená? se stejně ptá v naší dnešní perikopě Ježíše i zákoník: Je hezké, že mám milovat svého bližního. Ale kdo to je? Můj příbuzný, člen mého klanu, církve, národa, kultury, kdo to je vlastně je? Kdo je bližní a kdo "nevěřící pes", za jehož utracení se cítím být blahoslavený?
     Ježíš na tuto otázku odpovídá, jako tak často, podobenstvím. Ježíšova podobenství mají tajemnou moc. Jako by nás v nich bral za ruku a vtahoval do konkrétního života. To tam je plané mudrování a teoretizování. Víra se musí realizovat ne v poučkách a pobožných frázích, ale ve zcela určitém životním příběhu a činu tady a teď. A tak nás Ježíš vede na pustou cestu z Jeruzaléma do Jericha. Dodnes prý na ní ukazují místo, kde měl být hostinec z podobenství, a my vidíme nejprve kněze, jak se velikým obloukem vyhne raněnému - jakkoli to byl jeho souvěrec, levitu, také souverce, který sice přijde blíž, ale také nakonec uteče, a najednou staneme s příslušníkem nenáviděného národa, s nevěřícím psem, se Samařanem nad raněným, kterého lupiči málem dobili. A tento z povahy věci protivník, nepřítel, místo aby raněného dorazil, či škodolibě zanechal jeho osudu, jej zachrání.
     Popisu Samařanova milosrdenství věnuje podobenství téměř polovinu svého vyprávění. Tento popis uvádí všechno, co k milosrdenství patří: je vedeno soucitem, je velmi praktické - pohotově prokazuje nezbytnou první pomoc, neštítí se zraněného, zříká se osobního pohodlí, věnuje potřebnému čas, neváhá přinést finanční oběť, slouží potřebnému, dokud je třeba.
     A také a zejména: Samařanovo milosrdenství je statečné - okolo se mohli stále ještě zdržovat nejen ti násilníci, ale také to mohli vidět nějací jiní Samařané, kteří by svého soukmenovce mohli i zabít za pomoc nepřátelskému Židu. Připomíná mi ta situace příběh spisovatele Jiřího Stránského, který mi vyprávěl o svém otci, jak poté, co se po válce vrátil z koncentračního tábora, se snažil jednou v Praze zachránit skupinu německých žen a dětí, k jejichž týrání a postupnému vraždění hordou pomstychtivých Čechů se nachomýtl, a jak mu při tom vlastní život zachránilo poté, co se na něho jako na obránce nenáviděných Němců vrhli, jen to, že měl u sebe jako voják samopal.
     Ježíš nás svými podobenstvími staví do velice jasných kontur. Nic rozmazaného, žádné teoretické filozofování, žádný mlhavý pocit vlastního pomazaného dobráctví typu: já mám přeci všechny lidi rád - pocit, který zcela jistě měli oba náboženští exponenti, kteří se v příběhu na zraněného vykašlali.
     Ježíš nás staví před rozhodnutí k činu: jdi a jednej také tak! Pomáhej svým bližním: obětuj jim své pohodlí, čas, peníze, dej se jim k dispozici přesto že právě ti potřební jsou často všelijak nevábní, bývají špinaví, nevoní drahou kosmetikou, jsou často protivní, obtížní - každý diakonický pracovník, každý samaritán, jak se ještě nedávno říkávalo, by vám o tom mohl hodiny vyprávět! Nevymlouvej se, neobcházej pomoc takovým lidem třeba obvyklou výmluvou, poukazem na to, že si svůj problém způsobili sami!
     Ale zejména a hlavně: Ježíš obrací zákoníkovu a potažmo i naší otázku: Kdo je můj bližní? do otázky: komu ty jsi bližním? "Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?" ptá se Ježíš. Přestaň se ptát, kdo je hoden tvého zájmu, tvé solidarity a lásky, kdo ti stojí za to něco pro něj obětovat, komu se vyplatí pomoct, kdo se ti odvděčí, kdo ti to jednou vrátí. Tak se ptají pohané, říká Ježíš, to není nic originálního, nic křesťanského, tak se ptá každý moula!
     Ty se začni ptát: komu jsem se stal bližním já? Komu se já můžu stát bližním? Teprve takto položená otázka může překonávat všechnu naši ošklivost nad bolestí, utrpením, bídou, všechen náš strach z jinakosti rasové, náboženské, kulturní, národnostní, všechny předsudky, nenávist, závist, touhu po pomstě, všechny výmluvy.
     A konečně: podobenství smíme chápat a přijímat i tak, že oním milosrdným Samaritánem je sám vzkříšený Ježíš a my jsme těmi jím samotným zachráněnými. A ono: jdi a jednej také tak, je nejen výzvou, ale i výrazem vděku za vlastní záchranu a splácení dluhu právě těm, komu jsem se stal bližním stejně tak, jako mně se stal bližním sám Kristus. To z podobenství v průběhu dějin zaslechli mnozí učení theologové i prostí bratří a sestry. A podobenství se jim tak stalo evangeliem, které je povolalo na celý život k lásce a službě druhým blízkým i dalekým.
     Amen. Zdeněk Bárta Autor kázání je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické.


"Kdo je můj bližní" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy