Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478455
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Otázka křtu
Vloženo Úterý, 27. září 2022 @ 20:30:38 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal gregorios777

Ohledně křtu panují ostré rozpory mezi katolíky a biblickými.



Podle katolíků křest působí znovuzrození. A člověk bez křtu nebude moci být spasen.

Ale toto nikde Písmo neříká. Buďme přesní. 

Mtk 16, 16: 16  Kdo uvěří a bude pokřtěn, bude zachráněn. Kdo neuvěří, bude odsouzen.

Písmo neříká: Kdo se nepokřtí bude odsouzen, ale kdo neuvěří bude odsouzen. 

Nový rod je vypůsoben pouze a jen živým Božím Slovem, nikoliv křtem.

1Pt 1,23  Znovu zrozeni jsouce ne z porušitelného semene, ale z neporušitelného, totiž skrze živé slovo Boží a zůstávající na věky.

Křest je veřejné se přiznání k Pánu Ježíši a ukazuje lidem, že člověk je spasen. Absence křtu však neznamená odsouzení. 

Což potvrzuje další verš: Jan 3:18  Kdož věří v něho, nebude odsouzen, ale kdož nevěří, jižť jest odsouzen; nebo neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.

Odzouzen bude ten, kdo nevěří. Kdo věří, nebude odsouzen.

Jedním z předobrazů křtu je projití Izraele Rudým mořem. Před čím je zachránil (spasil) tento křest? Před odsouzením? Před Božím hněvem? V žádném případě. Před tím je zachránila KREV Beránka potřená na veřejích dveří. Anděl smrti a soudu takový dům pominul.

Před čím tedy zachraňuje křest? Projitím Rudým mořem už na ně neměl nárok Farao, předobraz satana a světa (Egypt). Tím se oddělili od toho zlého pokolení a farao už jim nemohl nic udělat, zabít je nebo zajmout. 

Vše už Pán Ježíš na kříži dokonal. Vše je už hotovým faktem. Křest je pouze vnějším vyjádřením toho, co se stalo už na kříži. Svou smrtí nás usmrtil v Něm a svým vzkříšením v nás vypůsobil nový rod.

Křest je mým pohřbem. Zemřel jsem s Kristem na kříži a tak potřebuji pohřeb (Ř 6,4).

Ponoření do vody symbolizuje moji smrt s Kristem a pohřeb a vynoření symbolizuje vzkříšení z víry. Taktéž obmytí hříchů vodou křtu je symbolické, protože to se stalo také na kříži a vzkříšením. Křtem vyhlašuji, že věřím, že mi byly mé hříchy odpuštěny skrze Kristovo dílo na kříži. 

Není třeba křtem dokonávat něco, co Kristus již DOKONAL. 













"Otázka křtu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 66 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Středa, 28. září 2022 @ 11:27:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek samozřejmě nepopírá nutnost křtu. Jen se zabývá teoretickou možností, že kdyby někdo nebyl pokřtěn, tak za to nemůže být Bohem odsouzen. 

Ale křest má proběhnout ihned po uvěření. Nejlépe ještě v tu hodinu.



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 28. září 2022 @ 14:23:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dementní příspěvek k diskusi. Je to hrůza do jakého bahna spadne člověk bez Boha. 



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Středa, 28. září 2022 @ 22:55:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Písmo neříká: Kdo se nepokřtí bude odsouzen, ale kdo neuvěří bude odsouzen. 
Nový rod je vypůsoben pouze a jen živým Božím Slovem, nikoliv křtem.<<

No, to jste Gregorios hodně v rozporu se evangeliem, které měl hlásat přední apoštol toho křesťanského Ježíše:

37Když to uslyšeli, byli hluboce zasaženi v srdci a řekli Petrovi i ostatním apoštolům: „Co máme dělat, muži bratři?“  38Petr jim řekl: „ Učiňte pokání a každý z vás ať se dá pokřtít na základě jména Ježíše Mesiáše na odpuštění svých hříchů, a přijmete dar Ducha Svatého.  39Neboť to zaslíbení platí vám a vašim dětem i všem, kteří jsou daleko a které si povolá Pán, náš Bůh.“ 40A ještě mnoha jinými slovy to dosvědčil a vyzýval je: „Zachraňte se z tohoto zvráceného pokolení!“ 41Ti, kteří radostně přijali jeho slovo, byli pokřtěni a toho dne bylo přidáno asi tři tisíce duší. 



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 29. září 2022 @ 08:19:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Jedním z předobrazů křtu je projití Izraele Rudým mořem. Před čím je zachránil (spasil) tento křest? Před odsouzením? Před Božím hněvem? V žádném případě. Před tím je zachránila KREV Beránka potřená na veřejích dveří. Anděl smrti a soudu takový dům pominul.

Před čím tedy zachraňuje křest? Projitím Rudým mořem už na ně neměl nárok Farao, předobraz satana a světa (Egypt). Tím se oddělili od toho zlého pokolení a farao už jim nemohl nic udělat, zabít je nebo zajmout. 


  Tak. Podobně píše o křtu i Petr:

  'V něm také přišel a vyhlásil zvěst duchům ve vězení, 20kteří kdysi neuposlechli, když Boží trpělivost ve dnech Noemových vyčkávala, zatímco byl stavěn koráb, v němž jen několik, to jest osm duší, bylo zachráněno skrze vodu.  Naplnění tohoto předobrazu — křest — i vás nyní zachraňuje, ne jako odložení tělesné špíny, nýbrž jako odpověď dobrého svědomí Bohu'

  Podobně byl tedy Noe zachráněn potopou od světa, který celý ležel ve zlém, zkažený, plný násilí. To je i moje praktická zkušenost křtu, záchrana, kterou jsem zažil. 

  Křest je také odpověď dobrého svědomí Bohu - když má člověk Bohem očištěné svědomí, je křest a tím i ukončení starého života logická, jednoznačná a jediná smysluplná odpověď Bohu na to, co Bůh pro člověka udělal.

  Toník



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 29. září 2022 @ 12:55:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gregorios777
Mtk 16, 16: 16  Kdo uvěří a bude pokřtěn, bude zachráněn. Kdo neuvěří, bude odsouzen.

Písmo neříká: Kdo se nepokřtí bude odsouzen, ale kdo neuvěří bude odsouzen. 

Nový rod je vypůsoben pouze a jen živým Božím Slovem, nikoliv křtem.

No, určitě jde o víru  
Je křest vodou  
Je křest touhy
Je křest krve

Domnívám se, že mluvíš-li o znovuzrození a jak to tu chápu podle toho, co říkáš, tak vlastně neexistuje člověk, který by přesně věděl, kdo je ten znovuzrozený a kdo ne
Je to jenom taková pohádka, že víme přesně, kdo je znovuzrozený a kdo ne



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Danny42 v Čtvrtek, 29. září 2022 @ 16:14:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jelikož mám časový pres ,a navíc i více jiných soukromých starostí ,tak do tohoto tématu zde ,jen dodám jeden odkaz ,na vyznání Wesleyánské církve . Týká se více věcí ,které se zde řeší ,a které jsem i já popisoval jinde . Podotýkám ,že nejsem členem Wesleyánské církve ,a nikdy jsem nebyl ...,ale s více jejich pohledy souhlasím též . Na některé pohledy můžeme mít i v menší míře rozdílné názory ,ale co se týče křtu ,znovuzrození ,a věci s tím spojené , je vcelku shoda . Ovšem já osobně nikdy nepoužívám slovo svátost ,a ještě jiné věci vidím trochu jinak . Tedy odkaz      http://wesleyan.cz/clanek/2-cemu-verime 



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 29. září 2022 @ 19:06:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Jedním z předobrazů křtu je projití Izraele Rudým mořem. Před čím je zachránil (spasil) tento křest? Před odsouzením? Před Božím hněvem? V žádném případě. Před tím je zachránila KREV Beránka potřená na veřejích dveří. Anděl smrti a soudu takový dům pominul.<<

To hodně potrhlé chápání.
Přeskočeni byli prvorození a to nejen Jisroele, ale i těch, kdo se k nim připojili. Nebyli zabiti. Ne zachráněni. A nejen byly veřeje a nadpraží dveří potřeny krví beránků (mn.č.), ale i krev obřízky. A navíc kde všude byla tma, v jejich obydlích bylo světlo. Nešlo o B-ží hněv, ale o soud na Micrajim, nad farao, nad micrijskými božstvy. A nebyl to anděl smrti, kdo zabíjel a kdo překročil domy Jisroelců, kteří obětovali oběť přeskoku a obřezali každého mužského v domě. Byl to sám Hašem, B-h Jisroele.



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Danny42 v Čtvrtek, 29. září 2022 @ 21:24:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A někdy jsou i zajímavé názory na tzv "nepokřtěná" miminka. Toto se už řešilo samozřejmě mnohem dříve ,ve středověku to bylo velké téma . A někdy jsou dodnes zajímavé názory ,na osudy  zemřelých "nepokřtěných" miminek .  Taková otázka ,co bude ze zemřelým miminkem z ortodoxní židovské nebo muslimské rodiny ( které samozřejmě nemohlo být "pokřtěno ") ,je naprosto hrůzná . Ale byli lidé co to řešili  .



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 30. září 2022 @ 09:05:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jelikož zde autor  staví jakési "biblické křesťany" proti víře katolíků (jako by oni bibličtí nebyli), bylo by spravedlivé nekarikatizovat zde víru katolíků.
Vymyslet si totiž neexistující podobu katolické víry a pak s ní statečně polemizovat - k čemu je to vlatně užitečné?

Tak jen zde stručně uvedu, co opravdu vírou katolíků není:

1.) "A člověk bez křtu nebude moci být spasen....Absence křtu však neznamená odsouzení. "

Křest je spasení Kristem pro společný pozemský život s Bohem. Některé lidi si Bůh vybere  a zachrání je už od malička - dostávají od rodičů dar víry a mohou tak žít s Bohem po celý život. Tito však mají svými životy přivádět Krista do tohoto světa, aby uvěřili i ti ostatní, kteří takové štěstí mít věřící rodiče nedostali.Platí zde, že kdo více dostal, od toho bude také více požadováno.
Však každému člověku bez výjimky Bůh dává stejnou šanci zachránit se pro posmrtný život v nebi. Víra je dar a ten, kdo ho nedostane (neuvěří tedy nikoli vlastní vinou), bude Bohem posuzován nakolik žil podle svého svědomí. V okamžiku smrti každý člověk dostává plné poznání o Bohu a o Spasiteli Ježíši Kristu. Kdo žil svůj život poctivě, nebude mít žádný problém uznat Ježíše za svého Pána a být spasen v okamžiku své smrti.
Takže i člověk ještě bez křtu může obléknout Krista v okamžiku své smrti - voda křtu už u toho potřebná není, protože mrtvé lidské tělo už se nestává údem Kristovy pozemské církve.
Proto katolická církev připouští pro chvíli smrti i možnost křtu touhy, nebo křtu krve (mučednická smrt nepokřtěných  pro víru v Krista).

2.) "Znovu zrozeni jsouce ne z porušitelného semene, ale z neporušitelného, totiž skrze živé slovo Boží a zůstávající na věky."

Však narodit se znovu z vody a z Ducha pro další pozemský život s Bohem (pro život křesťana) je možné jedině skrze křest vodou a Duchem svatým (J 3,5). V tomto křtu nás Bůh "adoptuje" za své děti - oblékli jsme ve křtu Krista (Gal 3,27).

Mnoho z vás zde zastává herezi, že se znovuzrodili z Božího slova.
Ale mylně si vykládají tento verš z Písma. Nové narození je nikoli z Božího slova, nýbrž skrze Boží slovo - skrze slovo přichází víra - víra pak přivádí ke křtu. Člověk se stává křesťanem teprve z vody křtu a z Ducha svatého. Až ve křtu je spojen s Kristem už navěky, viz Kol 2,8-14.


3.) "Odzouzen bude ten, kdo nevěří. Kdo věří, nebude odsouzen."

Takto vytrženo z kontextu se toto tvrzení stává nepravdou. Nikoli každý, kdo nevěří, bude odsouzen. Připomeňme si, že víra je darem od Boha! Kdo ji nedostal (nikdo mu nehlásal o Kristu způsobem, aby to bylo pro něho přijatelné), ten ji mít logicky nemůže. Nikoli však vlastní vinou.
Zde se hovoří výlučně jenom o těch, kterým bylo Boží slovo hlásáno přijatelným způsobem  - oni však přesto z vlastní svobodné vůle odmítli a proti Bohu se zatvrdili. 



4.) "Vše už Pán Ježíš na kříži dokonal. Vše je už hotovým faktem. Křest je pouze vnějším vyjádřením toho, co se stalo už na kříži. ..Křest je mým pohřbem. Zemřel jsem s Kristem na kříži a tak potřebuji pohřeb (Ř 6,4).."

Křest není pouze vnějším vyjádřením - křest je hlubokou vnitřní proměnou člověka před Bohem - starý člověk spolu s Kristem ve křtu umírá tomuto světu (Ř 6,8), spolu s Kristem je vzkříšen člověk nový (Ř 6,4 - do novosti života křesťana).
Ve křtu jsme byli spolu s Kristem pohřbení (onen "starý člověk"), ve křtu jsme byli spolu s Kristem i vzkříšeni - nový člověk (křesťan). (Kol 2,12).
Křest je obřízka Kristova, obřízka lidského srdce (Kol 2,11). Teprve ve křtu každý křtěnec dosáhne na odpuštění hříchů Kristem, které nám on vydobyl svou smrtí na kříži - tím, že oblékl ve křtu Krista, pro zásluhy Krista jej Bůh v okamžiku křtu ospravedlní (Kol 13-14)-


..."
Taktéž obmytí hříchů vodou křtu je symbolické, protože to se stalo také na kříži a vzkříšením. Křtem vyhlašuji, že věřím, že mi byly mé hříchy odpuštěny skrze Kristovo dílo na kříži. 

Není třeba křtem dokonávat něco, co Kristus již DOKONAL.
"...


Až křest nás každého osobně teprve přivtěluje ke Kristovu dílu! Do té doby jsme neměli odpuštěné hříchy!  Do té doby jsme ani nebyli údy Kristova tajemného těla - církve, ani naše tělo nebylo chrámem Ducha svatého! Toto všechno se nám stalo až ve křtu. Skrze víru, která nás ke křtu přivedla. A toto je nesmírný Boží dar - nová kvalita života s Bohem z nového narození z vody křtu a z Ducha svatého.





Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Danny42 v Sobota, 01. říjen 2022 @ 06:18:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Malé odbočení ,přesto souvislost . Někteří starověcí teologové katolické církve ( a později i ve středověku se to řešilo ,a vlastně se to někdy řeší stále ) přišli na teorii tzv limbusu. Pojednání je příkladně na Wikipedii ale i na mnohých webech ŘKC . Ač to není oficialní učení současné ŘKC ,je za tímto konceptem vidět ta hrůza z nepochopení ,co bude se zemřelými dětmi ,které neprošli křtem ŘKC. Stačí se podívat na otázky  mnohých poctivých katolíků ,které dávají svým kněžím a biskupům a jiným. Samozřejmě ,dá se to pochopit ,z hlediska těch rodičů ,zemřelých tzv "nepokřtěných miminek " ,ale pokud by v této církvi nebylo staletí učeno ,co je učeno ,ta obava o osud těchto dětí by nemusela být . I když limbus není oficiálním učením ŘKC ,stále vězí v hlavách mnoha jejich teologů ,a hlavně tzv laici mají pěkný guláš v tomto . A vše vlastně jednoduše vychází z toho ,jak ŘKC ,stále chápe křest vodou . Nic nového nepíšu ,ano velmi staré záležitosti.



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Danny42 v Sobota, 01. říjen 2022 @ 13:19:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 


To co zde bylo vypsáno , čím Oko a martino ,obhajovali a obhajují stále ,své učení o křtu ,mě nepřekvapilo . Jsou to vše velmi známé pohledy ,které vycházejí z dogmatiky ŘKC . Nemusím zdůrazňovat ,že já tomu nevěřím ,a mnoho dalších křesťanů také ne . Důvody zde i na tomto webu ,byli už několikrát rozebírány . Ano ,pohledy křesťanů ,příkladně z evangelikálnich církví , jsou zcela odlišné od pohledu ŘKC ,a je zcela jasné proč . I toto zde bylo na tomto webu ,dříve rozebíráno. Tedy ,abych opětovně něco neopakoval ,nevidím to v tuto chvíli již za potřebné , nechám to nyní tzv "stát". Ale odbočím jinam . Už jsem zde ,na jiném místě ,popisoval to ,že jsem znal muže ,který byl dlouhou dobu člen KSČ ,a v jedné chvili cítil jaksi to ,že se má "pochlubit " že v mládí ministroval ,a byl jako mimino ,křtěn v kostele ŘKC . Zároveň ,po chvíli ,s určitým rozčilením (a trochu i jako s úšklebkem  ) dodal ,že v žádného Boha nevěří ,že je to prý blbost ,atd . A tento člověk již zemřel . Ano ,to už jsem zde psal ,opakuji . Nyní o co jde . I pro jiné účastníky zde ,vnímavost . O tomto člověku ,by příkladně Martino zde , byl schopen tvrdit ,že ten člověk byl určitě  katolíkem ,na podkladě "miminkovskeho křtu " ,( i když ten muž  v Boha nevěřil ,a byl vlastně ateista striktní ) . Co tím chci říci ? Nic moc nového .Takto s lidmi zatočí jejich falešná náboženská dogmatika.



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Danny42 v Neděle, 02. říjen 2022 @ 10:42:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A jen odbočení ,ale souvislost .  Vím o případu ,kdy člen Svědků Jehovových  ,docházel na návštěvy k mému známému ...kolegovi z bývaleho zaměstnání ..., a jelikož bývalý kolega ( který byl a je ateista stále ) ,nejevil zájem ,vstoupit k Svědkům Jehovovým , tak v jedné vypjatější chvíly ,při jejich debatě vzrušené , vyšla tato řeč, .... od toho člena Svědků Jehovových : ,,Už sem chodím dlouho , a hodně jsem tě už naučil , tak co dáš se u nás pokřtít ?" Toto mému bývalému kolegovi tlačil ,i přesto ,že ten mu neustále zdůrazňoval ,že je stále ateista.  Toto je někdy k úsměvu a někdy k pláči . Ten pošuk ,si také samozřejmě myslel a myslí ,že je z jediné pravé náboženské komunity . Toto vím konkrétně proto ,že mě to bývalý kolega ,sám vše řekl . A vím třeba i to ,že rodiče tohoto kolegy ,prošli jako mimina ,též v ŘKC, tím "miminkovským křtem" ,ale nebyli později římskými katoliky. To vše mě sám řekl ,a též řekl ,že byli spíše ateisté vždy . Co tím chci říci ? Že i v sektách menšího typu ,je dáván důraz na tzv křest ,ale ...ve výsledku ? Děs a falešné učení . 



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: Danny42 v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 08:13:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hlavně pro.Oka , Martina ,a další římsko-katolické dogmaticky .


Ježíš řekl ,že ...,,.nechte děti přicházet ke mě ...,neboť takových je království Boží ...A to i bez nějakého rituálu křtu (u mimin "miminkovského křtu") !



Re: Otázka křtu (Skóre: 1)
Vložil: luteran v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 12:56:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K pasáži 1. Petrův 3:21 - komentář Vincent's Word Studies ke slovu ἐπερώτημα (občas překládané jako odpověď):

ἐπερώτημα - Pouze zde v Novém zákoně. V klasické řečtině toto slovo znamená otázku, dotázání se, žádost a nic jiného. Význam je zde hodně sporný a jen stěží jej lze uspokojivě vyřešit. Překlad "odpověď" nemá žádné opodstatnění. Zdá se, že význam je „hledání dobrého a čistého svědomí směrem k Bohu, což je cílem křesťanského křestního života“. Tak i Lange píše: „Tato věc může být pojata následovně: ‚Jak se mohu zbavit špatného svědomí? Přijmeš, nejsvětější Bože, opět mne, hříšníka? Dáš mi, Pane Ježíši, společenství své smrti a života? Chceš mě, ó Duchu svatý, ujistit o milosti a synovství a přebývat v mém srdci?' Na tyto otázky (žádosti) trojjediný Bůh ve křtu odpovídá: ‚Ano!' Nyní je položen pevný základ pro dobré svědomí. Svědomí je nejen očištěno od své viny, ale získává novou životní sílu prostřednictvím vzkříšení Ježíše Krista.
Toto je smysl spojení ἐπερωτᾷν εἰς, na jediném dalším místě, kde se vyskytuje v Písmu, 2. Samuelova 11:7 (LXX): „David se ho ptal, jak se daří Jóabovi (ἐπηρώτησεν Δαυιδ εἰς εἰρήνην Ιωαβ) dosl., s odkazem, s odvoláním se na pokoj Jóaba.



Stránka vygenerována za: 0.72 sekundy