Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 266, komentářů celkem: 429601, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116506063
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Kdo je člověk?
Vloženo Neděle, 08. leden 2017 @ 11:18:12 CET Vložil: Tomas

O Bibli poslal oko

Čím se liší člověk konkrétně od všeho ostatního ve viditelném světě:


Liší se zcela zásadně tím, čím všechno je.
Lidské bytí je zasazeno do běhu viditelného světa s jasným Božím záměrem: člověk má svým postavením v přírodě, svým jednáním, zjevovat milujícího neviditelného Boha v našem viditelném světě.
Bytí člověka také - a to jako jediného ze tvorů hmotného světa - překrývá hranici mezi světem hmotným a světem duchovním - člověk svým bytím zasahuje nejen do světa hmotného, ale se stejnou závažností i do světa duchovního.



Argumenty pro toto tvrzení:

Bible na mnoha místech popisuje, že Bůh něco vytvořil. Slovo "vytvořil" ve všech těchto případech vypadá v hebrejštině takto:  "ויצר".

Pouze na jednom jediném místě Bible je toto slovo napsáno jinak - jaksi  "tuplovaně" - a to v popisu stvoření člověka v Gn 2,7:

Hospodin Bůh vytvořil člověka z prachu ze země, a do jeho chřípí vdechl dech života; a člověk se stal živou duší

"וייצר יהוה אלהים את־האדם עפר מן־האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה׃"


Je tedy třeba se ptát, proč ten rozdíl, v čem je jeho smysl a co nám vlastně tím Bůh říká.
Na tomto jednom jediném místě v Bibli jsou ve slovu "vytvořil" dvě hlásky jod místo jedné - naznačují tak u člověka hned jeho dvojí vytvoření: jedno vytvoření pro tento hmotný svět, druhé vytvoření pro sdílení života ve světě duchovním. 
Účasti na životě v duchovním světě jsme tímto uschopněni už i v životě pozemském - i když zatím nikoli v plné jeho kvalitě, ale "ve skrytosti" , ve stavu přípravy na dokonalost, které zatím nejsme schopni.


Abychom lépe vnikli do smyslu překladu - o co se vlastně jedná - zobrazíme si smysl posledních slov jednotlivě do češtiny (hebrejština se píše zleva doprava!)..

האדם  - člověk

לנפש  -  na hlavu

חיה - zvíře

Těmito třemi jednotlivými slovy končí Gn 2,7 doslova!


נפש האדם - lidská duše - (vzniká spojením slov "člověk" (האדם)  a plurálu - lidé  (נפש),

zatímco v originále Gn 2,7 je doslova toto: (člověk na hlavu zvířete) - (האדם לנפש חיה).
Když si tento tvar vložíte do Google překladače, přeloží to ovšem také jako "lidská duše". Ve smyslu je to tedy stejné - do zvířete byla vložena vyšší kvalita bytí duchovního.



Vytvořil (וייצר)

Dvojitá hláska jod ("וייצר"- oproti "ויצר".)   v tomto případě ve slově "vytvořil" odkazuje svým významem na stvoření člověka postupně ve dvou stupních:



1.)  Nejdříve Bůh stvořil hmotné tělo člověka (חיה - zvíře).
Osobně (bytostně) se přitom angažoval (zatímco ve všech jiných případech stvoření Bůh prostě řekl - a stalo se. Bible tento krok stvoření člověka barvitě popisuje, že Bůh tělo člověka vytvořil  "z hlíny".

Hlína (půda) není však sterilní homogenní hmotou, má - li být úrodnou a dávat plody, sama musí už být plna primitivního života - miliardy kolonií půdních bakterií, plísní i mikroskopických živočichů. Z tohoto pohledu se těla všech zvířat ani tělo člověka od hlíny nijak moc neliší.
Jsi prach a v prach se obrátíš - toto platí pro tělo lidské i pro tělo zvířecí úplně stejně.
Také žádné z těchto organických těl by bez kolonií střevních bakterií a pod.  nebylo schopno samostatně existovat. Tělem jsme jenom prach, jsme jenom půda, máme vlastnosti půdy, která žije svým vlastním biologickým společenstvím různých organismů..

Proto Bůh o člověku prohlašuje: ..."Můj duch nebude v člověku přebývat navěky, protože je tělo (hlína). Jeho dnů bude sto dvacet let." (Gn 6,3).




2.)  Bůh vzal tohle tělo, které vytvořil (חיה - zvíře) a svým dechem (ruach") vdechl do člověka život.
(Gn 2,7)
Hospodin Bůh vytvořil člověka z prachu ze země, a do jeho chřípí vdechl dech života; a člověk se stal živou duší ...

Co je to za druh života, který Hospodin znovu a navíc  vdechl do těla člověka svým  dechem ("ruach")?
Toto tělo přece již v sobě biologický život mělo, podobně jako mají i těla zvířat! 
I zvířata jsou takto v Bibli v rovině hmoty už označována výrazem "živá duše" (nefeš) - (Gn 7,22).

Lidské tělo (v rovině těla bylo už předtím nefeš) se stalo "nefeš" znovu - podruhé - nyní však duchovně, nyní v rovině duchovní. Svým dechem takto Bůh stvořil lidského ducha, nesmrtelnou lidskou duši, naše duchovní Já, nositele osobnosti člověka, které přetrvá už navěky a které svým bytím obývá naše hmotné tělo.
I tento stvořený duch má ale pořád stejné znaky "nefeš" - naprostou závislost života na dýchání.


Tělesná "nefeš" člověka je bytostně závislá na vzduchu - musí neustále dýchat vzduch, jinak přijde smrt těla.

Také duchovní "nefeš" člověka je bytostně závislá na Bohu - musí neustále "dýchat Boha", mít důvěrné napojení na Boha, mít s Bohem společenství. Pokud přestane "dýchat Boha", nastává u člověka duchovní smrt. Příčině, která toto způsobuje, říkáme proto "hřích ke smrti".

Člověk je tedy tělesně i duchovně   "nefeš" (živá duše s nutností dýchat) - tělem dýchat vzduch, duchem ( tedy stvořenou nesmrtelnou duší) dýchat Boha.

Tyto dvě závislosti jsou zcela absolutní, podmiňující přítomnost života, nelze je nijak nahradit, jsou základní podmínkou pro náš život tělesný i duchovní.




Písmo také na více místech přirovnává člověka k půdě - která je také - má li tedy sama dávat život a úrodu - zase zcela závislá na vodě.

Právě tak je člověk duchovně závislý na Bohu, na slovu, které člověka činí duchovně živým a úrodným:

(Iz 55,10-13)
Tak jako déšť či sníh padá z nebe a nevrací se tam zpět, nýbrž zavlažuje zemi a činí ji plodnou a úrodnou -- dává zrno tomu, kdo rozsévá, a chléb tomu, kdo jí -- tak bude mé slovo, které vyjde z mých úst: Nenavrátí se ke mně s prázdnou, nýbrž vykoná to, co si přeji, a zdárně dokáže to, k čemu ho pošlu. Neboť s radostí vyjdete a budete vedeni v pokoji. Hory a návrší před vámi propuknou v jásot a všechny stromy na poli budou tleskat rukama. Namísto křoviny vyroste cypřiš a místo plevele vyroste myrtoví. Bude to k Hospodinovu věhlasu jako věčné znamení, které nebude zmařeno.


"Kdo je člověk?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 88 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Pondělí, 09. leden 2017 @ 21:27:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, filozofie za 1 ale co máš dále?




Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 10. leden 2017 @ 17:46:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to sice zajímavá spekulace, ale starozákoníci, jako byl třeba Jan Heller, by s ní nejspíš nesouhlasili.

Jednoduché vysvětlení, proč je člověk odlišný od zvířat božským základem je prostě to, že zpráva kněžského kodexu o stvoření neuvádí, že by Bůh při stvoření zvířat každému z nich vdechl svůj duch (ruách). Ale svůj dech (ducha) vložil jen při stvoření člověka.

Jinak v dalších knihách SZ se vyskytují skryté i otevřené otázky, zda zvířata obsahují Hospodinova ducha, Kazatel dokonce nevidí rozdíl mezi duchem zvířecím a lidským.

Také si musíme uvědomit, že naše poznání je až příliš ovlivněno dualismem tělo - duch nebo dokonce tělo - duše - duch. Dvojice nebo trojice se v Bibli vyskytují, časti vedle sebe, aniž by bylo zřejmé, proč tak a proč onak - takže ty pojmy lze považovat za souznačné.



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: uzivatelGranosalis v Neděle, 08. leden 2017 @ 11:42:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z náboženství ti vyplyne jen pýcha. Nejsi nic více, než homo sapiens. Ty magické věci, co jsi opsal z knihy pohádek starých židů, tě vždy povedou jen k nesmyslné pýše, že jsi něco více než jiní savci a že jsi něco mimo přírodu. Nejsi. 

Navíc v Genesis 2 se píše, že nejdříve byl stvořen chlap Adam, potom vegetace a  zvířata a bůh že prý k němu přivedl zvířata a on je měl pojmenovat. Ale protože se Adamovi mezi zvířaty nenašla pomoc jemu rovná, tak ho bůh uspal a z jeho žebra udělal ženu Evu. 

Oko - fakt byste se měli stydět, z jaké knihy ptákovin čerpáte info pro svůj život. 



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: uzivatelGranosalis v Neděle, 08. leden 2017 @ 12:46:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A oko, tvůj dualismus tělo versus duše nebo tělo versus duch, čili hmotné versus nehmotné, je vysvětleno tady http://massive-error.blogspot.cz/2012/11/substance-dualism.html

Pokud nemáš čas, tak vyberu pár vět: 

Filosoficky nejdůležitější je Dougova úvodní úvaha o tom, co vlastně označuje pojem "imateriální". Domyšleno do důsledku to nemůže být nic na způsob ektoplazmy nebo tajemné energie, protože všechny známé typy fyzikálních silových polí mají samozřejmě materiální povahu. Descartes už v 17. století tvrdil, že dualismus vyžaduje existenci dvou naprosto oddělených a vzájemně nepřeveditelných substancí, protože v opačném případě by se jednalo o pokřivenou formu monismu. Naneštěstí pro sympatizanty tohoto řešení je karteziánství vystaveno problémům, které sám Descartes považoval za nepřekonatelné. Tím hlavním je nemožnost kauzálních interakcí mezi dvěma substancemi odlišné povahy - ani hypoteticky si nelze představit, jak by mohla imateriální entita působit na materiální či naopak. Neustále proto opakuji, že substančním dualistou může být jen někdo, kdo o problematice moc neuvažoval anebo jehož myšlení bylo nezvratně kontaminováno teistickým bludem. Pro přemýšlivé věřící může mít zjištění o neudržitelnosti karteziánského dualismu velmi dramatické důsledky, protože pokud není možná imateriální duše, nepřipadá v úvahu ani tradiční představa o přetrvání osobnosti po zániku fyzického těla a o posmrtném životě.



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Neděle, 08. leden 2017 @ 21:00:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk je tedy tělesně i duchovně   "nefeš" (živá duše s nutností dýchat) - tělem dýchat vzduch, duchem ( tedy stvořenou nesmrtelnou duší) dýchat Boha.

Tyto dvě závislosti jsou zcela absolutní, podmiňující přítomnost života, nelze je nijak nahradit, jsou základní podmínkou pro náš život tělesný i duchovní.
oko, oko : velice spravne jsi to napsal. s timhle adventista nemá zadny problém. spravne jsi uvedl ze život člověka je zavisly na Bohu.  problém je ve vykladu pojmu NESMRTELNA DUSE. vedle toho NESMRTELNY BUH.JAKY JE V TOM ROZDIL? veliky Buh není na nicem zavisly existuje sam v sobe.clovek je zavisly na Bohu sam o sobe nemůže existovat.presto používáš stejny pojem pro Boha i člověka (nesmrtelnost)ale vyznam pojmu nesmrtelnost muze byt jen jeden.pokud je Buh nesmrtelnej, a život lidske duse je zavisly na nesmrtelnem Bohu nemohu nazvat lidskou dusi nesmrtelnou protože nemá atributy nesmrtelného Boha. Z toho duvodu ja nebo adventista rekne ze clovek nemá nesmrtelnou dusi.pokud bych mel nesmrtelnou dusi byl bych stejnej jako Buch mel bych život sam v sobe a na Bohu bych nebyl zavislej.
ty oko mnohe nauky Bible spravne chapes ale musíš se vlezt do taologie krc která uci nesmrtelnou dusi a musíš to nejak dat tu pravdu s bludem dohromady a to není poprvé co ti o tom tvem problemu pisu
Amen



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 09. leden 2017 @ 08:06:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Lidské tělo (v rovině těla bylo už předtím nefeš) se stalo "nefeš" znovu - podruhé - nyní však duchovně, nyní v rovině duchovní. Svým dechem takto Bůh stvořil lidského ducha
Naprostý nesmysl. Jakékoliv živá duše má božího ducha. Každá duše/nádoba byla učiněna pro svůj účel. Tak jako pes pro účel psa, člověk pro účel člověka...ale duchem je stejná.  Každá duše ma jiné parametry chápání a intelektu, jinými slovy každá duše je omezena svou vlastní skladbou duše a svým účelem.Přirovnal bych to asi takle. Boží ducha byc přirovnal k elektrickému proudu. A duše pak různým sestavám PC. Je jasné, že PMD bude někde jinde než nejnovější model Pentia. Nejhloupější model umělé inteligence pak je například vysavač, ...ale všechny pohání ta samá elektřina... a stejně je tomu s dušemi...všechny pohání boží duch.



Re: Kdo je člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 09. leden 2017 @ 08:58:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Mám otázku Oko :). Má Bůh "OTEC" ve své celistvosti DUŠI ??? Anebo je Bůh "OTEC" DUCH (samozřejmě Svatý) ?



Stránka vygenerována za: 0.61 sekundy