poslal Krispus Vzhledem k situaci v Evropské unii, která čelí migrační vlně hraničící s invazí a střetem civilizací se dnes budu zabývat rozdíly mezi oběma náboženstvími z teologického hlediska. V neděli, 20. 9. 2015, jsme se někteří zúčastnili přednášky Salmana Hasana o pravé tváři současného i minulého islámu. Salman říkal, že procentické uplatnění Koránu v životě muslima je 14%. Další procenta patří sunně, souboru Mohamedových výroků a činů. Česky bychom mohli říci „Prorocká tradice“. Třetím, významným pramenem pro život muslimů je systém islámského náboženského práva šaría.
Šaría není jako sekulární právní systém, protože primárně dává věřícímu návod,
jak žít podle islámu. Stanovuje běžné záležitosti života včetně politiky,
ekonomie, bankovnictví, obchodu, smluv, rodiny, sexuality, hygieny a sociálních
věcí.
Většinu informací jsem čerpal z článku Tondy
Uhlíře, který zveřejnil časopis Zápas o duši v roce 1996. Autor je již u
Pána od roku 2012.
1. Islám
Slovo "Islám"
znamená "podřízení se"
nebo "mír, který vzniká podřízením se
Alláhovi“. Muslimové věří, že
každý lidský tvor se narodí v podstatě jako muslim, akorát na
to musí během život přijít. Jejich bůh, kterému dali jméno Aláh, je jediným
zdrojem života. Ke konverzi stačí prohlásit „Není boha kromě Boha a Mohamed je Jeho prorok" . Od toho
okamžiku se člověk stává muslimem s veškerými právy a - také i
povinnostmi .
Muslimové nemluví o "vzniku" Islámu za doby Mohameda.
Jsou přesvědčeni, že Islám existoval od počátku světa. Zakladatelem
je Mohamed, narozený v roce 570 v
Mekce, což je dnešní Saudská Arábie. Ve svých 40-ti letech se mu dostalo
zjevení archanděla Gabriela, který řekl: „ Recituj“.
Až do své smrti Mohamed přijímal častá další zjevení, která jsou obsahem
Koránu.
Mohamed nikdy neprohlašoval Islám jako nové
náboženství. Věřil, že to samé "náboženství" bylo zjeveno
jiným prorokům, jako Abrahámovi, Mojžíšovi, Šalamounovi, Jonášovi a
Ježíši.
2. Islám odmítá smrt Ježíše Krista na kříži jako výkupné za hřích
Muslimové věří, že Ježíš na kříži ve
skutečnosti nezemřel, ale že byl vzat Bohem na nebesa ještě před
ukřižováním. Domnívají se, že na místě Ježíše z Nazaretu visel
někdo docela jiný
„….A za slova jejich:"Věru jsme zabili Mesiáše Ježíše,
syna Mariina, posla Božího!" Však nikoliv, oni jej nezabili
ani neukřižovali, ale jen se jim tak zdálo“ (Šúra 4, verš 157a)
Muslimové nevidí žádný rozdíl mezi Kristem a
Mohamedem až na to, že Mohamed přišel jako prorok poslední. Ježíše
považuji za jednoho z proroků. Odmítají, že by byl Božím Synem, který se
stal Synem člověka a zemřel za hříchy lidí na Golgotě. Apoštol Pavel píše
v patnácté kapitole druhé epištoly ke Korintským něco úplně jiného,
cit.
„ Odevzdal jsem vám především, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel
za naše hříchy podle Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle
Písem, …….“ (2 Kor. 15:3-8)
Kdyby žil apoštol Pavel v době, kdy se začal
rozvíjet islám, tak by Mohameda zcela jistě a správně proklel! Můžeme to vědět
z ep. Galatským, cit.
„Ale i
kdybychom my nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium než to,
které jsme vám zvěstovali, budiž proklet! Jak jsem právě řekl, a znovu
to opakuji: Jestliže vám někdo hlásá jiné evangelium než to, které jste
přijali, budiž proklet!“
(Gal.1:8-9)
Tady šlo o evangelium hlásané bratry
z Jeruzalémského sboru, kteří podmiňovali spasení některými prvky
z Mojžíšovského Zákona. To ještě nebylo nic, proti tomu, co říkají
muslimové o Ježíši Kristu.
Podívejme se ještě na jedno místo Písem, cit. „Víme, že jsme z Boha, kdežto 1)celý svět je pod mocí
Zlého. Víme, že 2)Syn Boží přišel a dal nám
schopnost rozeznávat, abychom poznali, kdo je pravý Bůh. A jsme v
tom pravém Bohu, protože jsme v jeho Synu Ježíši Kristu. On je ten pravý Bůh a
věčný život“. (1 Jan 5:19-20)
Apoštol Jan potvrzuje to, že duchovním vládcem
tohoto světa je Satan. Je již na Golgotě poražen, ale jeho působení
v duších těch, kdo nepřijímají Ježíše jako Spasitele, není ukončena. Jeho
základní strategií je, aby člověk degradoval Ježíše Krista a nepřijímal Ho jako
Boha
3. Korán je v rozporu s Písmem
Jestliže Mohamed recitoval slova, která mu
zjevoval archanděl Gabriel, pak by se měl Korán shodovat alespoň s duchem
Písem. Neměli by tam být zásadní rozpory. Uvědomme si dvě základní věci: Kánon
Písem byl už od roku 397 na synodu v Kartágu ukončen a Bible uzavřena jako
Boží slovo.
Věřící v prvních stoletích rozpoznali, vedeni Duchem svatým,
které texty jsou inspirovány a které jsou apokryfní, tedy s přimíšeninou
lidských filozofických názorů nebo se neshodují s dějinnými událostmi té
doby.
Druhým argumentem je fakt, že Gabriel patří mezi „dobré“, „poslušné“ anděly a nikdy
by nezjevoval skutečnosti, které jsou v rozporu s již uzavřeným
kánonem Písem. Rozporů mezi, zejména Starým zákonem a Koránem je vícero.
Když si dáme slova o falešných prorocích a zjevné
rozpory v textech mezi Koránem a Biblí dohromady, pak nám z toho
vyjde jediný závěr. Za archanděla Gabriela resp. za jeho hlas, se převlékl
někdo jiný
„A není divu, vždyť sám satan
se převléká za anděla světla;“ (2 Kor. 11:14)
Korán
přímo popírá zjevení Boha jako Otce, Syna a Ducha svatého. Tvrdí,
že Alláh je jeden. Cituji z Koránu dva verše
Vlastníci
Písma! (rozuměj
křesťané), Nepřehánějte v náboženství
svém a mluvte o Bohu jedině pravdu! Vskutku Mesiáš Ježíš, syn Mariin, je pouze
poslem Božím a slovem Jeho, které vložil do Marie, a duchem z Něho
vycházejícím. A věřte v Boha a posly Jeho a neříkejte: „Trojice!“
Přestaňte, a bude to tak pro vás lepší. Bůh vskutku je jediným Bohem, On
povznesen je nad to, aby měl dítě, vždyť náleží Mu vše, co na nebesích je i na
zemi; a Bůh dostatečným je ochráncem. (Šúra 4, verš 171)
Trojjedinost Boha umožňuje lidem pochopit a přijmout živého Boha a
poznávat Jeho krásu v celé rozmanitosti. Satanovi tohle poznání doslova „leží v žaludku“ a tak na to útočí.
Mesiáš, syn Mariin, není leč posel, před nímž byli již poslové jiní…... (Šúra 5, verš 75)
4. Vztah muž – žena
Budu citovat z Koránu, doslova: „
„Muži
zaujímají postavení nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás
před druhými, a proto, že muži dávají z majetků svých (ženám). A
ctnostné ženy jsou pokorně oddány a střeží skryté kvůli tomu, co Bůh nařídil
střežit. A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim
místa na spaní a bijte je! Jestliže vás jsou však poslušny,
nevyhledávejte proti nim důvody! A Bůh věru je vznešený, veliký.“ (Šúra 4, verš 34)
Západní křesťanská kultura se v této oblasti
zásadně liší. A to jsme ještě nevzali do ruky islámské právo šaría. Nedávno byl
v Hyde parku na ČT 24 ředitel Muslimské unie České republiky, pan Mohamed
Abbas, který o těchto vztazích mluvil nepokrytě a islámsky přesně. Vyvolalo to
zděšení diváků. Komentáře mluvili o „sebevraždě“
islámu v přímém přenosu. Já jsem to viděl celé a bylo to hodně „hustý“. Ale
pravdivé, podle práva šaría.
Naproti tomu, živý Bůh, mluví o vztazích muže a
ženy úplně jinak, cit.
„ Muži, milujte
své ženy, jako si Kristus zamiloval církev a sám se za ni obětoval, aby
ji posvětil a očistil …..Proto i muži mají milovat své ženy jako své vlastní
tělo. Kdo miluje svou ženu, miluje sebe. Nikdo přece nemá v nenávisti své tělo,
ale živí je a stará se o ně. Tak i Kristus pečuje o církev; vždyť jsme údy jeho
těla“. ( Ef.5:25 –
30)
Pravý Bůh o bití žen vůbec nemluví. Naopak,
křesťanští muži jsou denně konfrontováni s požadavkem milovat svou ženu „jako si Kristus zamiloval církev a sám se za ni obětoval“
Tady je prvek lásky a oběti. Podobně jako to
udělal Pán Ježíš, máme to dělat my, věřící muži. Postavení žen
v křesťanství nemá v porovnání s islámem obdoby.
5. Vnímání hříchu
Islám učí, že se člověk narodí do světa v
dokonale čistém stavu a to co se z něho později stane, záleží
na vnějších okolnostech. Podobně to chápe naše trestní právo. Trest
smrti byl u nás zrušen mimo jiné také proto, že společnost nese díl viny na
tom, že nedokázala jedince usměrnit a vychovat tak, aby takový čin nespáchal.
Islám popírá plán spásy, který je v Bibli a zlehčuje ohavnost hříchu. Bůh
se dívá na člověka jinak a bez skrupulí, cit.
„Všichni zhřešili a jsou
daleko od Boží slávy“ (Řím. 3:23).
Víme, že Adam a Eva v Ráji zhřešili tím, že
neposlechli autoritu Boha a jedli zakázané ovoce. Bylo to na popud Hada, ďábla.
A jelikož Adam byl hlavou lidského rodu, hříšná přirozenost přešla
na všechny následující generace. Rodíme se s touto zátěží. Připomenu
cizoložství krále Davida s Bat-šebou pro které ho navštívil Boží prorok
Nátan a řekl mu, že on je ten hříšník. Můžeme si přečíst o Davidovu pokání
v Žalmu padesátém pátém, cit.
„ Smiluj se nade
mnou, Bože, pro milosrdenství svoje, pro své velké slitování zahlaď moje
nevěrnosti, moji nepravost smyj ze mne dokonale, očisť mě od mého
hříchu! Doznávám se ke svým nevěrnostem, svůj hřích mám před sebou stále.
Proti tobě samému jsem zhřešil, spáchal jsem, co je zlé ve tvých očích. A
tak se ukážeš spravedlivý v tom, co vyřkneš, ryzí ve svém soudu. Ano,
zrodil jsem se v nepravosti, v hříchu mě počala matka“ ( Ž 51: 2 – 7)
Pokání z hříchu muslim nezná. Buď plní, nebo neplní to, co mu je předloženo
k věření a konání. David, v našem citátu, vyznává svůj hřích a
připomíná, že už od narození je v člověku sklon k hříchu. Ten výraz „
v hříchu mě počala matka“ neznamená nějaký nemorální
čin, ale tu hříšnou podstatu, kterou přijímáme jako část naší
bytosti.
Spása v Islámu je založena na dobrých skutcích.
Islám učí, že Bůh soudí lidi podle jejich činů nebo skutků a popírá spásu,
která by spočívala pouze na víře.
Pán Ježíš to řekl Nikodémovi jasně, cit. „ Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný,
kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Vždyť Bůh
neposlal svého Syna na svět, aby soudil, ale aby skrze něj byl svět spasen. Kdo
v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, je již odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno
jednorozeného Syna Božího“ ( Jan 3:16-18)
Křesťanství chápe dobré skutky jako ovoce víry.
Podívejme se do Epištoly Efezským, druhé kapitoly, cit. : „ Milostí tedy jste spaseni skrze víru. Spasení
není z vás, je to Boží dar; není z vašich skutků, takže se nikdo
nemůže chlubit. Jsme přece jeho dílo, v Kristu Ježíši stvořeni k
tomu, abychom konali dobré skutky, které nám Bůh připravil“ (Ef.2:8-10)
Muslim nevěří, že člověk potřebuje
Spasitele. Nehraje to s jejich pohledem na člověka, který je v
podstatě dobrý. Na místo dobrého Boha postavili představu dobrého člověka,
který se podřizuje Alláhovi. Muslim potřebuje zvláštní uvážení od
Alláha a teprve potom bude spasen. Věří,
že konci světa, bude muset každý přejít úzký most, který je tak
zformovaný že ti, kteří jsou určeni pro nebe, přejdou bez problémů,
zatím co druzí spadnou z mostu do pekla.
6. Islám je víc než náboženství
Islám není jen náboženství, tak jak jej chápe
západní kultura. Je to současně monoteistická filosofie týkající se
jak náboženství, tak i politického života. Je to svým způsobem ideologická
doktrína, přes kterou jak se říká „nejede
vlak“. Nemůžeme se spokojit s konstatováním, že to je jejich víra. Je
to víc, je to nebezpečná doktrína a ideologie
Od malička je muslimovi vštěpováno, že konečným
cílem je islámská planeta. Přátelství s jinověrci je pouze
chimérou. Nad působením Islámského státu a chováním jeho bojovníků zůstává
rozum stát. Lidé se otřásají nad barbarskými videi podřezávání nejen křesťanů,
ale i muslimů, kteří nejsou dostatečně „muslimští“.
Alláh jim k tomu dává rámcové povolení. Detaily ladí právo šaría. Budu
citovat z Koránu:
„A přáli by si, abyste se
stali nevěřícími, jako jsou oni, a abyste byli stejní. Neberte si mezi nimi
přátele, dokud se nevystěhují na stezku Boží! A jestliže se obrátí zády,
pak je chyťte a zabte, kdekoliv je naleznete! A neberte si z nich ani přátele,
ani pomocníky“ (Šúra 4, verš 89)
Pán Ježíš nás
naopak vyzývá k modlitbám za nepřátele, cit. „ Já však vám
pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kteří vás
pronásledují" (Mt.5:44)
Na facebooku, ve skupině, která se jmenuje
„Věřící v Pána Ježíše Krista“ dal někdo fotku myši, jak si na zadních nohou
pomyslně „myje přední tlapky“ takže
to vypadalo jako modlitební postoj. Na fotce byl slogan „ Drahý Pane,
modlím sa za mačku“.
To se líbilo
pěti lidem. Já jsem k tomu napsal tento komentář: „ Jako vtip dobrý, ale
jinak úplně mimo. Ř 8: 20 - 22 " Celé tvorstvo
toužebně vyhlíží a čeká, kdy se zjeví sláva Božích synů. Neboť tvorstvo bylo
vydáno marnosti - ne vlastní vinou, nýbrž tím, kdo je marnosti vydal. Trvá však
naděje, že i samo tvorstvo bude vysvobozeno z otroctví zániku a uvedeno do
svobody a slávy dětí Božích. Víme přece, že veškeré tvorstvo až podnes společně
sténá a pracuje k porodu". Byl to náš hřích v Ráji, který způsobil, že jedno zvíře loví a
požírá druhé.
Následně jeden vtipálek napsal další komentář: „Dej, ať je mačka dobre nažratá a já
v bezpečí“ . Politici by si měli uvědomit, že islám nebude nikdy „dobře nažratý“.
Milovat nepřítele neznamená, že se mu vydám na
milost a nemilost. Jde o nepřátele naší víry v Ježíše jako svého Spasitele
a Pána. Máme se za ně modlit, aby poznali Boha Spasitele. Takové a podobné
vtipy nejsou na místě tváří v tvář islamizaci Evropy.
Uprchlická vlna muslimů je hroznou pro naši
kulturu. Jak se říká: Nalejme si čistého vína.
Islám arogantně tvrdí, že je konečnou zprávou o
jediném Bohu. Mohamed prohlašuje, že Islám nahrazuje jak judaismus
tak i křesťanství. V minulých stoletích Islám dobyl téměř
celou Evropu (Osmanská říše). Musíte si uvědomit, že tento válečně
nepřátelský
postoj Muslimů v minulosti není jen
nějaká fanaticky přehnaná náboženská horlivost: Dobytí světa
pro Aláha je požadovaný a neměnný cíl Islámu!
7. Nenávist vůči Izraeli
Muslimové považují Palestinu za "svatou zemi", protože
věří, že byla Arabům darovaná Abrahámem. A tak každý Arab, který
přijme učení Koránu, musí považovat za svou povinnost vyhnat Židy ze
země, právě tak, jako kdysi to chtěli udělat katoličtí křižáci.
Budu citovat Antonína Uhlíře:
„ Ovšem
každý z vás si jistě uvědomí, že v této kontroverzi musí být,
každopádně obsaženo něco víc než spor o kus země! Podívejte se na
mapu a uvidíte, že Israel je - ve srovnání s arabskými sousedy -
poštovní známka na rozložených novinách! Chcete li přesný poměr tak
Israel obnáší jednu šestinu jednoho procenta v porovnání k arabským
sousedům.
Israel
nemá žádné velké řeky. Jordán v porovnání k Nilu či Eufratu je jako
pražský Botič k Vltavě u Mělníka! Konflikt tedy není kvůli vodě.
Dále, Israel nemá ani naftu ani plyn. Nemá ani uhlí ani diamanty či
zlato. Je jasné, že tento spor není v oblasti ekonomie. Tento spor
je sporem náboženským!! Národ Israel leží v samotném srdci boje mezi
duchovní silou Islámu a Božím Slovem! „
Nepřátelství muslimů vůči Izraeli spočívá
v duchovní oblasti. Apoštol Pavel řekl, že : „ Nevedeme svůj
boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá
tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla“ ( Ef.6:12). Je to Nepřítel Boží a lidský, Satan,
který nabádá k takovým postojům vůči vyvolenému Božímu národu
Izraeli.
Jak mohou Muslimové stát na
svém požadavku? ….. Vykladači Koránu tvrdí, že tato
nesrovnalost vznikla tím, že s počátku byla Bible bez omylů,
které se do ní dostali později. A tak Korán "opravuje" Písmo. Toto vysvětlení
je však absurdní, protože v samotném Koránu není ani jedna
zmínka o nějakých "omylech"
v Bibli!
K tomuto můžeme citovat Korán: „ Přivedli jsme dítka Israele (ne Ismaela) přes Rudé Moře“.... (Šůra 10:90,
94)
Závěr
Na toto téma by se dalo ještě hodně mluvit, ale
myslím, že to bohatě stačí, abychom pochopili, že bůh islámu není stejným Bohem,
jakým je Bůh Bible. Pokud by Korán měl být zjevením od dobrého anděla, pak
nikdy nepůjde proti zjevené Boží vůli v Písmu.
Ukazuje se, že většina muslimů uvěří
v Ježíše jako svého Spasitele na základě mimořádného zjevení – snu,
uzdravení atp. Výjimky potvrzují pravidlo.
Bratr Salman vidí invazi muslimů do Evropy jako výzvu Církvi Boží. Mnozí křesťané vychladli a
zesvětštěli. Neberou Boha vážně. Víra se nepraktikuje. Pořád víc a víc do
Církve proniká „humanistický
postmodernismus“ a nad některými církevními představiteli zůstává rozum
stát. Místo, abychom, jak doporučoval bratr Salman, důsledně dbali na svou
tradici a nepodřizovali se muslimským obyčejům, tak jinověrcům podléháme,
doslova se jim podřizujeme, jen abychom nebyli označeni za xenofoby
Díky za každého, kdo jde do přední linie a snaží
se, aby tito lidé uvěřili a konvertovali ke Kristu. Na druhou stranu se Církev
nemůže nechat zahltit touto aktivitou, aby pak nezbýval čas a síla na šíření
evangelia mezi našimi usedlíky.
Je potřeba burcovat spoluobčany, aby se vrátili
k víře, na které vyrostla naše kultura. Naše hodnoty, kterých si dnes
užíváme, jsou díky víře předků. Je potřeba evangelizovat Evropany dál.
Dnes jsem ukazoval rozpory mezi chápáním Boha
křesťany a muslimy. Měli bychom být informovaní o tom, co islám skutečně
představuje. Nemá nás to vést k nenávisti a strachu vůči migrantům. Spíše
k lítosti nad tím, že jsou ovládání duchem Antikrista, který se staví
proti všemu, co je Kristovo.
Bratr Salman doporučoval, aby se místní církve
stavěli v duchovním zápase proti moci temnosti, která ovládá duše muslimů.
Pokud si dobře pamatuji, tak doporučoval svazovat ducha Antikrista, aby se jim
otevřeli oči a přeci jen, někteří z nich, poznali Ježíše jako Spasitele.
Amen