Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 437 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471921
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Jedení Krista
Vloženo Neděle, 19. červenec 2015 @ 01:17:25 CEST Vložil: Tomas

Zkušenosti poslal Willy

Jan 6:51, 53, 57-58  „Já jsem ten živý chléb, který sestoupil z nebe. Kdo jí z tohoto chleba, bude žít na věčnost. A chléb, který Já dám za život světa, je Mé tělo. Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a nebudete-li pít Jeho krev, nebudete mít v sobě život. 

Jako Mne poslal živý Otec a Já žiji skrze Otce, tak i ten, kdo Mne jí, bude žít skrze Mne. Toto je ten chléb, který sestoupil z nebe; ne jako vaši otcové jedli manu, a zemřeli. Kdo jí tento chléb, bude žít na věčnost.“ 


Z uvedených veršů jasně vyplývá, že věřící v Krista Jej mají jíst. Ale jak? Jak se jí Kristus? Pán Ježíš řekl, že je živý chléb a na jiném místě říká, že je pravý pokrm. Tím chlebem, pokrmem je Jeho tělo - to tělo, Jímž se stalo Slovo, které bylo u Boha, které bylo Bůh (J 1:1) a které se stalo tělem (J 1:14). Jíst Krista tedy znamená jíst Slovo, ale znovu vyvstává ta otázka: Jak? 

V zásadě jsou dva způsoby: 

1. Tzv. modlitební čtení Slova neboli čtení Slova modlitbou, kdy nečteme myslí, ale se zapojeným duchem vracíme Slovo v modlitbě Bohu, aby vykonalo to, k čemu je Bůh poslal (Iz 55:11).

2. Jako svaté kněžstvo (1P 2:5) obětujeme duchovní oběti Bohu skrze Ježíše Krista, tj. Krista jako skutečnost všech starozákonních obětí, z nichž kněží jedli Bohem stanovené části a jako královští kněží (1P 2:9) konáme službu Bohu tím, že vysluhujeme Krista druhým lidem - ať už věřícím nebo nevěřícím a přitom se Jím zároveň sytíme a jsme Jím uspokojeni. Kdo to prožil, ví, o čem mluvím - když kážeme Krista jako evangelium, máme radost a jsme uspokojeni tím, že si vychutnáváme Krista, Jehož jsme poznali a Jehož jako Jeho svědkové zvěstujeme.

Bez jedení Krista nemáme nebo nežijeme Jeho životem, není žádné kněžství a kralování, tím pádem žádné budování, žádná  Boží stavba, jíž je církev coby Otcův dům a Nový Jeruzalém jako Boží svaté město jako cíl a završení Božího budování a naplnění touhy Božího srdce.

Tož tak.

"Jedení Krista" | Přihlásit/Vytvořit účet | 284 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 19. červenec 2015 @ 09:10:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdo neignoruje Písmo a nevybírá si z něho jenom ty části, které se svou formulací (umožňující více výkladů) neprotiví jeho herezím, ale bere křesťanské učení v celku, v komplexnosti - ten dobře ví, co je Kristovo tělo coby pokrm k věčnému životu a jak se jí:

Kristus to říká přímo, prostě a bez příkras.


(Mt 26,26)
Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, rozlomil ho, dal učedníkům a řekl: „Vezměte, jezte. Toto je mé tělo.


Zde opravdu není čemu nerozumět.


Toto je skutečné křesťanské učení, které nehledí jen na nějaké uspokojení člověka  "(..máme radost a jsme uspokojeni tím, že si vychutnáváme Krista"), ale předně na jeho užitek, na prospěch člověka k životu věčnému, k účasti na dobrech, které pro nás připravil Bůh.


(1 Kor 11,23-27)

Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také předal, že Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazován, vzal chléb,   vzdal díky, rozlomil jej a řekl: ‚Vezměte, jezte. Toto je mé tělo, které se za vás láme. Toto čiňte na mou památku.‘   Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: ‚Tento kalich je nová smlouva v mé krvi; toto čiňte, kdykoliv byste pili, na mou památku.‘   Neboť kdykoliv byste jedli tento chléb a pili tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.  

Kdo by tedy jedl ten chléb nebo pil kalich Páně nehodně, bude vinen proti tělu a krvi Páně
.



Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: JiriBrei v Neděle, 19. červenec 2015 @ 10:20:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych také trochu přispěl do mozaiky různých názorů na to, co je jedení Kristova těla a pití jeho krve.

Co je Kristovým tělem, které máme jíst? Co je Kristovou krví, kterou máme pít (Jan 6:32-69)?
 
Možná, že klíčem zde může být slovo „život“ a „žít“, které se v této pasáži objevuje. Kdy má člověk život? Kdy žije? Když člověk věří v Krista (J 6:40.47.50.51.53.54.56-58.63.64.68) a nežije tak, jak žije tento svět (Ef 2:1-10), když je jeho život životem člověka, který zůstává v Kristu (J 6:56). Takový člověk již přešel ze smrti do života (Jan 5:24).
  Jak poznáme, že jíme Kristova tělo a pijeme Kristovu krev, neboli že v Kristu zůstáváme (J 6:56)? Apoštol Jan na to dává odpověď v 1 J 2:6: „Kdo říká, že v něm zůstává, musí sám také žít tak, jak žil on.“


Písmo připomíná ještě jeden způsob, jak jako křesťané dosvědčujeme, že jíme Kristovo tělo a pijeme jeho krev. Navedou nás k němu odkazy u J 6:53, které nacházíme v mnoha Biblích a které většinou směřují k Mt 26:26.28 a k 1. Kor 11:24.25. Odkazy na poslední večeři správně ukazují, jak se při Večeři Páně projevuje jedení Kristova těla a pití Kristovy krve, o kterém mluvil Ježíš v J 6:52-59. Ačkoli jedení chleba a pití vína při Večeři Páně není zcela totožné s jedením Kristova těla a pitím jeho krve, o nichž Ježíš mluvil v J 6:32-69, tak je v něm zahrnuto. I když jedení chleba a pití vína u J 6:32-69 není omezeno pouze na Večeři Páně, tak při Večeři Páně je jedení chleba a pití vína způsob, jakým při Večeři Páně jíme Kristovo tělo a pijeme Kristovu krev. Je to jeden z mnoha způsobů, jakým jíst Kristovo tělo a pít Kristovu krev.




Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: JiriBrei v Neděle, 19. červenec 2015 @ 10:20:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych také trochu přispěl do mozaiky různých názorů na to, co je jedení Kristova těla a pití jeho krve.

Co je Kristovým tělem, které máme jíst? Co je Kristovou krví, kterou máme pít (Jan 6:32-69)?
 
Možná, že klíčem zde může být slovo „život“ a „žít“, které se v této pasáži objevuje. Kdy má člověk život? Kdy žije? Když člověk věří v Krista (J 6:40.47.50.51.53.54.56-58.63.64.68) a nežije tak, jak žije tento svět (Ef 2:1-10), když je jeho život životem člověka, který zůstává v Kristu (J 6:56). Takový člověk již přešel ze smrti do života (Jan 5:24).
  Jak poznáme, že jíme Kristova tělo a pijeme Kristovu krev, neboli že v Kristu zůstáváme (J 6:56)? Apoštol Jan na to dává odpověď v 1 J 2:6: „Kdo říká, že v něm zůstává, musí sám také žít tak, jak žil on.“


Písmo připomíná ještě jeden způsob, jak jako křesťané dosvědčujeme, že jíme Kristovo tělo a pijeme jeho krev. Navedou nás k němu odkazy u J 6:53, které nacházíme v mnoha Biblích a které většinou směřují k Mt 26:26.28 a k 1. Kor 11:24.25. Odkazy na poslední večeři správně ukazují, jak se při Večeři Páně projevuje jedení Kristova těla a pití Kristovy krve, o kterém mluvil Ježíš v J 6:52-59. Ačkoli jedení chleba a pití vína při Večeři Páně není zcela totožné s jedením Kristova těla a pitím jeho krve, o nichž Ježíš mluvil v J 6:32-69, tak je v něm zahrnuto. I když jedení chleba a pití vína u J 6:32-69 není omezeno pouze na Večeři Páně, tak při Večeři Páně je jedení chleba a pití vína způsob, jakým při Večeři Páně jíme Kristovo tělo a pijeme Kristovu krev. Je to jeden z mnoha způsobů, jakým jíst Kristovo tělo a pít Kristovu krev.




Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Neděle, 19. červenec 2015 @ 13:06:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Pro další zapojívší se připomínán, že článek není o Večeři Páně, nýbrž o jedeni Krista. Jakkoli mohou tato dvě témata souviset, článek pojednává pouze o jednom z nich.



Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Neděle, 19. červenec 2015 @ 13:52:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Myslím, že by ti mohl pomoci přesnější překlad (Pavlík):

J 6:51: Ten živý chléb, jenž sestupuje z nebe, jsem já; pojí-li kdo z tohoto chleba, bude žíti navždy. Nadto je však chlebem, jejž dám já, mé maso, jež já dám za život světa.
J 6:52: Židé se tedy mezi sebou hašteřili, říkajíce: Jak nám tento může dáti pojísti tohoto masa?
J 6:53: Ježíš jim tedy řekl: Věru, věru, pravím vám: jestliže nepojíte masa Syna člověka a nenapijete se jeho krve, nemáte v sobě života.
J 6:54: Kdo mé maso požívá a mou krev pije, má věčný život a já mu dám v poslední den opět vstáti -
J 6:55: ano, mé maso je opravdu jídlo a má krev je opravdu nápoj.
J 6:56: Kdo mé maso požívá a mou krev pije, zůstává ve mně a já v něm.

Výrazem "požívá" je ve verších 54 a 56 přeloženo řecké slovo trógón, tedy doslova hryže, žvýká.

54 ο τρωγων μου την σαρκα και πινων μου το αιμα εχει ζωην αιωνιον και εγω αναστησω αυτον τη εσχατη ημερα
56 ο τρωγων μου την σαρκα και πινων μου το αιμα εν εμοι μενει καγω εν αυτω

Neboj se brát doslovně to, co Ježíš myslí opravdu doslova - nebuď pikart... :-)



Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Neděle, 19. červenec 2015 @ 17:00:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ještě jedna věc: článek jsem psal podle kategorie na téma "Zkušenost" a redakce jej před titulem zařadila do oblasti "Život víry." Uvítám jakoukoliv osobní zkušenost, kterou tady budou věřící na téma "Jedení Krista" sdílet. Nestojím o učení, doktrínu, lidské názory, nýbrž o zkušenosti s jedením Krista, které dávají věřícím v Krista život - rozuměj Jeho Božský věčný život, kterým žijí, neboť to je jediný skutečný život, jediný život přijatelný pro Boha, jemuž Bůh vydává svědectví, že se líbí Bohu. Tímto životem je Kristus, nikdo jiný a nic jiného.



Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 19. červenec 2015 @ 17:26:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...je to tak jednoduché: 
Kristus vysvetľuje čo to znamená ,,jesť jeho telo,, a ,,piť jeho krv,,.

Ján 6:35  Riekol im Ježiš: Ja som chlieb života; kto prichádza ku mne, nikdy nebude lačnieť, a kto verí vo mňa, nikdy nebude žízniť.
 
jesť Krista znamená - prichádzať k Nemu
piť Jeho krv znamená - veriť v neho

katolícky výklad:
jesť Krista znamená skonzumovať oplatku
piť Jeho krv znamená že rímsky kňaz vypije víno 
-----------------
ide o duchovné prijatie Krista, nie telesné:
Ján 6:63  Duch je, ktorý obživuje, telo nič neosoží. Reči, ktoré som vám hovoril, sú duch a život.
celá 6. kap. Jána je o duchu, to jest o duc*****m nápoji a pokrme...

katolícky výklad hovorí že Ján 6. je o telesnom jedení chleba a vína...

ivanp



Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: luteran v Pondělí, 20. červenec 2015 @ 21:42:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
nesouvisi to nejak?

Jan4:34 -Ježíš jim řekl: Můj pokrm jest, abych činil vůli toho, který mě poslal, a dokonal jeho dílo.





Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Pondělí, 20. červenec 2015 @ 21:58:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdalipak se někdo zamyslel nad tím, že pokud jako pokrm člověk přijme Kristovo tělo a krev, tak vlastně pojídá i církev. Neboť církev je Kristovým tělem a křesťané v ní jejími údy, takže se všichni požírají navzájem.

Stálo by zato obnovit symboliku vyjadřování a přesněji vystihnout, co evangelista Jan, který se ani slovem nezmínil o ustanovení Večeře Páně, svými výše citovanými slovy myslel. Nelze totiž myšlenkově spojovat naprosto odlišný obsah, aniž bychom se nevystavili nebezpečí vzniku nějakého paskvilu.




Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 22. červenec 2015 @ 10:42:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
L.P. Křesina ve své knize "Modlářství staré a nové" uvádí na str. 48:

"Je přímo dějinně tragické, že slova "To je mé tělo" a "To je krev má nové smlouvy"(Mt 26,28), byla vzata DOSLOVNĚ místo metaforicky, tj. v přeneseném smyslu. ...... Metafora, slohová figura, obrazný výraz, spočívá ve slovesu "JE" a NE v těch dvou podstatných jménech CHLÉB a KALICH. Vezměme první výrok:"To je mé tělo." První podstatné jméno CHLÉB je tu nahrazeno zájmenem "to". Druhé podstatné jméno je tělo. Je pozoruhodné, že když je užito zájmeno místo jednoho podstatného jména, jak je tomu v tomto případě, a ta dvě podstatná jména jsou různého rodu, tak gramatický rod zájmena vždy souhlasí s rodem toho podstatného jména, NA KTERÉ JE SMYSL PŘENÁŠEN, a NE s rodem podstatného jména, OD KTERÉHO je smysl přenášen, přestože k němu patří. A tak, jestli je rod zájmena jiný, než rod podstatného jména, ke kterému zájmeno patří, nebo které nahrazuje, ihned nám to ukazuje, že jde o slohovou figuru, metaforu!



Tak v našem případě chléb, v řečtině ARTOS, je mužského rodu, kdežto zájmeno "TO" ve výroku "TO jest mé tělo", je v řečtině "TOUTO", středního rodu, tak jako "SÓMA" - tělo, je středního rodu. KDYBY NEŠLO O METAFORU, výrok by musel znít takto: "TEN (rozuměno chléb) je mé tělo." Zájmeno svým rodem však souvisí s druhým podstatným jménem, na které je význam přenesen, a proto musí jít o metaforu. Jestli někdo bere tento výrok doslova, dopouští se přestupku především proti filologickému pravidlu.

V druhé části Kristova výroku máme dvojici METAFOR. Čteme si u Mt 26,27.28:"A vzav kalich, a díky činiv, dal jim, řka:Pijte z toho všichni. Nebo to jest krev má nové smlouvy, která se za mnohé vylévá na odpuštění hříchů." Kalich zde představuje víno a víno zde představuje krev nové smlouvy. V tomto výroku:"To jest krev má nové smlouvy" zájmeno "TO" se vztahuje na KALICHO VÍNU VŮBEC NENÍ ZMÍNKA! Chce někdo tvrdit, že KALICH (ať byl z jakéhokoli materiálu!) se proměnil ve skutečnou krev Kristovu?! 

Bylo by na první pohled nepřijatelné, tvrdit, že kalich je proměněn ve skutečnou krev Kristovu. Nikdo nemůže popřít, že kalich zde představuje víno a jde tedy o metaforu. 

Představte si, kdyby opravdu Pán Ježíš byl proměnil chléb a víno ve skutečné své tělo a svou krev! On, který tam byl v lidském těle před zrakem svých učedníků, apoštolů. Toto jeho tělo, jako těla jeho učedníků, bylo ucelenou jednotkou, celistvým organismem, a najednou by své tělo a svou krev rozmnožil před jejich očima! A pak by jim dal své tělo jíst a svou krev pít! Jak absolutně nemyslitelné, nesmyslné a nepřijatelné, že by sám Syn Boží uvedl své učedníky do takového ohavného kanibalismu! Jakákoli myšlenka na jedení lidského masa a pití lidské krve vždy byla každému normálnímu člověku naprosto odporná a nepřijatelná, ZEJMÉNA KAŽDÉMU ŽIDU, jemuž bylo zákonem zakázáno jíst jakoukoli krev (Lv 17,10// Dt 12,16)! 

Ze svatých Písem by se daly uvést stovky dalších metafor. 

Např. :

Bůh je slunce a pavéza. 
Já jsem dveře
Rozsévač je Syn člověka... pole je tento svět, dobré símě jsou synové království, koukol jsou synové toho zlostníka, žeň je skonání věku, a ženci jsou andělé.

Sedm těch hvězd jsou andělé sedmi sborů

Při každé metafoře bychom mohli nahradit sloveso "JE" nebo "JSTE" slovesem "PŘEDSTAVUJE", což nejlépe vyjadřuje přenesený smysl. Kristův výrok by tedy zněl:"Toto PŘEDSTAVUJE mé tělo"... " Toto PŘEDSTAVUJE mou krev nové smlouvy."

Římská církev učí, že při "oběti mše" jde o přepodstatnění obou prvků: chleba a vína v krev Kristovu, že však nenastává žádná viditelná změna. Chuť, barva, tvar, rozměry a váha zůstávají stejné. Tady jde o naprostou nemožnost. Je přirozené a zřejmé, že když hostie a víno po "oběti" nemají typické vlastnosti masa a krve, nemohla jejich podstata být změněna na tělo a krev Kristovu! Všichni, kdo jedí hostii, musí vědět, že jedí oplatku a ne maso. Jejich chuťové buňky jim to dosvědčují. 

KONEC CITÁTU.

Dále tam bratr píše, že ke skutečné transsubstanciaci (přepodstatnění) došlo Kristovým proměněním vody ve víno. V případě hostie (= latinsky "oběť") a vína však jde o vzdávání pocty fyzické oplatce a fyzickému vínu, jako vtělenému Bohu, a jde tu tedy o výrazný a zřejmý akt modlářství! Dále píše, že katolíci mši nazývají "nekrvavou obětí", avšak Písmo říká, že bez krve vylití není odpuštění hříchů, čímž tato "nekrvavá oběť úplně ztrácí smysl.

Kristus svojí oběť uskutečnil jednou a její hodnota a účinnost je věčná, pouhou vírou v Boží Slovo. 

Večeře Páně je tedy vzpomínková slavnost, ustanovená Pánem, při které věřící velebili Boha Otce i Syna a dobrořečili mu za vykoupení. Všichni jedli chléb a pili z kalicha. Činili tak podle slov Kristových "na Jeho památku".

Zdrojem informací z praxe prvotní Církve je pouze Písmo. Od roku 115 však již započalo odpadnutí a Pravda o těchto věcech již byla zatemněna. Takže téměř všechny zdroje 2. století jsou již nakaženy bludem a odchylují se od Božího zjevení v Písmech.

Nauka o katolické mešní oběti (svátosti) úzce souvisí v vytvořením duchovenského stavu kněží, kteří si osobili a přisvojili nárok provádět tyto úkony (svátosti) jako něco magického a kouzelného, co je vyhrazeno pouze jim, ordinovaným "duchovním", a tak se vyvýšili a odlišili od ostatních věřících (laiků) a zabránili tak Vládě Ducha svatého, který dává dary (charismata) KAŽDÉMU údu Těla Kristova.



Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Čtvrtek, 23. červenec 2015 @ 15:06:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Chci po nějaké době po zveřejnění článku vyjádřit na jednu stranu potěšení z toho, jaký zájem vzbudil, avšak na druhou stranu jisté zklamání ze skutečnosti, jak málo je tu příspěvků (daly by se spočítat na prstech), které by dané téma obohatily a přispěly tak k užitku všech čtenářů, kterých vskutku není málo. Zkusí to někdo napravit? Předem děkuji.



Re: Jedení Krista (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 23. červenec 2015 @ 19:59:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Leviticus 17:10  Ak by niekto z domu Izraela alebo z cudzincov, ktorí sa v ňom zdržujú, jedol akúkoľvek krv, obrátim sa proti tomu, kto by jedol krv, a odstránim ho spomedzi príslušníkov jeho ľudu.

... a potom že katolíci nie sú kanibali....
eucharistický zázrak spočíva v tom že na rímskom oltári sa koná nekrvavá obeta, ale víno je zaručene pravá krv Kristova...

je až zarážajúce že katolík dokáže bigotne trvať na doslovnom chápaní ,,krvi,, a ,,tela,, a nedokáže doslovne prijať jasný fakt ,,pite z neho všetci,,...
čím to je ??? 



Stránka vygenerována za: 1.58 sekundy