Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 429547, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466931
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita
Vloženo Čtvrtek, 09. červenec 2015 @ 13:37:04 CEST Vložil: Tomas

Kritika bludů poslal Nepřihlášený

Proto je katolická církev tak stabilní, protože ke stabilitě je zapotřebí minimálně tří pevných bodů. Vy, co se stále klátíte a balancujete jen na jedné noze (Písma) jste v tomto docela hodni politování a nelze se divit vašim výstřelkům.

Tohlo Okovo vyjádření/nařčení, směrem ke svým oponentům (zejména těm více stojícím na písmu Bible) v diskusi, mne celkem zaujalo.

Rád bych vás seznámil s pohledem pana Ján Henžely, predsedy Rady Církvé bratské, uvedeném v jeho poslední zprávě jako předsedy. Myslím, že pan Henžela velmi přesně vystihl na jakých pilířích víra/křesťanství stojí, respektive o možnosti rozlišovat čtyři typy křesťanstva.

Ekklesian, 9. července 2015



KTO JE PÁNOM CIRKVI BRATSKEJ?
20. 5. 2015 (kráceno, plný text k dispozici na http://portal.cb.cz/2015-kdo-je-panem-cirkve-bratrske)

Na jednej strane je odpoveď jednoduchá a zrejmá: Hlavou a teda pánom Cirkvi bratskej je Ježiš Kristus. Toto o sebe vyznáva každá kresťanská cirkev. Inak by nebola ani cirkvou, ani kresťanskou. Boh je teda Pánom cirkvi bez ohľadu na to, či si to uvedomujeme alebo nie, či to uznávame alebo nie. Ak by nebol zvrchovaný nad všetkým a neobmedzený ničím, tak by nebol Pánom, Hospodinom. On vládne všetkým a ovláda všetko. Domnievam sa, že o tomto v Cirkvi bratskej nepochybuje nikto.
Väčšina otázok, s ktorými sa ale neustále musíme vyrovnávať, sa točí okolo autority. „Kto má právo povedať, čo musíme robiť? Čo je pravda, podľa ktorej máme žiť? Kde nájdeme odpoveď na túto či tamtú otázku? A pod.“ Podľa toho, komu alebo čomu prisudzujeme právo odpovedať na takéto otázky, môžeme rozlišovať štyri typy kresťanstva:

■ Biblické
■ Inštitučné
■ Zážitkové
■ Rozumové

Sú medzi nami ľudia, ktorí sa usilujú chápať svoj život a žiť ho podľa toho, čo hovorí Biblia. Bibliu totiž považujú za konečnú autoritu vo všetkých záležitostiach viery a života. Cirkev bratská vyznáva: „Písmo sväté ako Božie slovo je jediným meradlom a autoritou našej viery a nášho života (2Tim 3:16; 2Pt 1:21). Mimo neho neuznávame žiadne doplnky, ktoré by mali rovnakú autoritu, vážnosť a úctu.“ Okrem toho každý z členov Cirkvi bratskej verejne sľuboval, že „prijíma Písmo sväté za jediné pravidlo svojej viery a života.“ Toto sa však ľahšie vraví ako spraví.

Druhý typ kresťanov považuje učenie a tradíciu Cirkvi bratskej, do ktorej patria, za autoritatívne pre svoj život. Ak sa o niečom uzniesla Konferencia, rozhodla Rada, či staršovstvo, tak to prijímajú a prispôsobujú sa tomu ako svojej autorite.

Tretia skupina chce byť vedená viacej svojou osobnou skúsenosťou s Bohom. Svoj kresťanský život chcú spravovať podľa konkrétneho usmerňovania od Ducha Svätého.

Štvrtá skupina zakladá svoje porozumenie Boha a jeho požiadaviek od nás na ľudskom rozume. Prijímajú a konajú to, čo je rozumné, zmysluplné a inteligentné.

Každý z týchto štyroch typov vychádza z toho, ako chápe Boha. Prvý typ vychádza zo svojho porozumenia Boha, ktorý hovorí. Boh sa nám dáva poznať svojou rečou. My ho môžeme poznať iba z toho, čo nám o sebe povedal. Židovský a kresťanský Boh sa prejavuje a koná v histórii ľudstva aj v osobných dejinách človeka, ale jeho konaniu rozumieme iba tým, že nám to v Biblii vysvetľuje. Druhý typ kresťanstva chápe Boha poriadku, ktorý si zhromažďuje svoj ľud, aby žil vo vzájomnej jednote. Tretí typ je presvedčený, že Boh stále zasahuje a koná v našom živote a my aj v súčasnosti môžeme prežívať jeho bezprostredné usmerňovanie. Štvrtý typ má Boha rozumného, zmysluplného a pravdivého.

Je len prirodzené a správne, že všetky štyri typy majú svoje miesto v Cirkvi bratskej. Veď Boh má všetky tieto vlastnosti. Preto každá naša teologická pozícia sa týka aj Biblie, aj inštitúcie, aj skúsenosti, aj rozumu. Pri autorite teda nejde o jednotlivé oddelené body, ale o oblasti autority.

Medzi jednotlivými autoritami či zdrojmi pravdy je spojitosť. Veď pri čítaní Biblie používame svoj rozum, aby sme jej rozumeli, ako aj svoju skúsenosť, aby sme ju uplatnili vo svojom živote. Hoci Cirkev bratská má ešte iba 130 ročnú tradíciu, na podporu svojho stanoviska sa odvolávame na vyznania a poriadky z jej začiatkov, ako aj na stanoviská A. Adlofa, F. Urbánka, F. Ciesara, Ľ. Fazekaša, či iných otcov. Ale aj tí, pre ktorých nie je Biblia konečnou autoritou, sa odvolávajú na rôzne jej výroky a tvrdia, že Biblia je pre nich podstatnou. Veď všetci veríme, alebo aspoň hovoríme, že veríme v autoritu Biblie. Ak ku tomu ešte pridáme „teologických motýľov,“ ktorí ľubovoľne prelietavajú z jedného kvetu (duchovnej osobnosti) na druhý, a dokonca z jednej lúky (spoločenstva) na inú, tak nie div, že výsledkom je chaos. Preto je medzi nami čoraz viacej rôznosti a stále menej jednoty. A tak vzrastá medzi nami počet tých, ktorí takúto rôznosť či chaos vítajú postmoderným východniarskym heslom: „I tak še da, i tak še da!“ A tak inštitucionalisti tvrdia, že predsa aj Bibliu nám dala Cirkev. Charizmatici zdôrazňujú, že ten istý Duch, ktorý nás vedie a usmerňuje dnes, je aj autorom Biblie. Racionalisti pripomínajú, že Biblia vždy bude rozumná, lebo Boh je rozumný. Toto všetko sú však zastieracie manévre. Výsledkom týchto argumentov je to, že autorita Biblie sa postupne zmenšuje. Keď Bibliu podriadime ktorejkoľvek z týchto sfér, alebo keď ju roztopíme vo všetkých, tak prestane hovoriť svoju vlastnú zvesť a stane sa iba pečiatkou, ktorou budeme potvrdzovať svoje vlastné názory a schvaľovať svoje vlastné zámery. Medzi jednotlivými oblasťami vplyvu, či autority musíme preto rozlišovať hranice.



Opakovane sa totiž dostávame do situácie, keď si musíme vybrať medzi týmito autoritami. Čo urobíme, keď sa náš zážitok nezrovnáva s Písmom? Ako sa rozhodneme, keď náš rozum nesúhlasí s Poriadkom Cirkvi bratskej? A čo vtedy, keď sa nám Biblia zdá iracionálna a nedáva nám zmysel, aby sme bránili homosexuálne orientovaným ľuďom uspokojovať ich náklonnosť? Poslúchneme svoje svedomie, alebo Božie slovo? V takýchto situáciách sa prejaví naša pravá tvár. Aj tí, ktorí sa tomu všemožne bránia, v takýchto situáciách natiahnu hraničnú čiaru. Preto jednotlivé oblasti autority musia mať hranice. V konečnom dôsledku jedna z týchto autorít bude určovať všetky ostatné. Tá bude naším východiskom aj uzáverom. Tá obmedzí všetky ostatné autority, keď si navzájom konkurujú. A ony nevyhnutne konkurujú. Ba vlastne sa ani nejedná o štyri rôzne autority, ale iba o dve. Ide o Božiu autoritu zjavenú a zaznamenanú v Biblii oproti ľudskej autorite v troch formách – v ľudskom rozume, ľudských zážitkoch a ľudských inštitúciách. Ide o presadenie konečnej a úplnej autority Boha proti odvekej ľudskej túžbe zbaviť sa Božej vlády a určiť si svoju vlastnú cestu. Všetky tri alternatívne autority – naše city, náš rozum, aj naša cirkev – sú dobrými Božími darmi. Neustále sme však v pokušení nafúknuť ich a posadiť na trón, kde nikdy nemali byť.

Každá kresťanská cirkev uznáva, alebo aspoň hovorí, že uznáva autoritu Biblie. Od čias Reformácie však vieme, že autorita Biblie sa nezachová, ak nebude mať autoritu zvrchovanú (sola Scriptura). Hoci uznávame podriadenú úlohu rozumu, skúsenosti aj inštitúcie pri porozumení a uplatnení Písma, je nevyhnutné zachovávať zvrchovanú autoritu Biblie pre náš život. Ona je totiž jediným spoľahlivým zdrojom pravdy, jediným spoľahlivým sprievodcom k poznaniu Boha. Tie ostatné sú lampami nato, aby osvetľovali cestu, ale nie nato, aby sme sa o ne opierali.

Práve sa začala diskusia o službe žien v Cirkvi bratskej. Som presvedčený, že jadrom tejto diskusie nebude a ani nemá byť hodnota žien pred Bohom ani pred ľuďmi, ani obdarovanie a schopnosti pre službu. Aj v tejto otázke bude rozhodujúce to, či Biblia znamená to, čo hovorí, alebo pre nás už neznamená to, čo hovorí. Biblia je dostatočná na to, aby sme vedeli všetko, čo potrebujeme pre zbožný život, a to v každom čase aj v každej kultúre, až kým sa Pán nevráti. Ak Biblia nedáva na niečo odpoveď, tak môžeme urobiť, ako považujeme za vhodné. Ak nás učí naša tradícia, osobná skúsenosť, či racionálna reflexia čokoľvek, čo presahuje Písmo, tak to nie je nevyhnutné pre kresťanský život. Takými vecami nesmieme zväzovať svedomie iných kresťanov. V tom nech Cirkev bratská zostane „cirkvou stredu.“

Biblia nie je len autoritatívna. Len Biblia je autoritatívna! Kto je pánom Cirkvi bratskej? Boh, lebo on sa identifikuje ako náš Pán (Ex 20:1-2). Božia autorita je absolútna. To znamená, že by sme o nej nemali pochybovať. Apoštol Pavol píše, Abrahám nezapochyboval v neviere o Božom zasľúbení (Rim 4:20). Často bol v takom pokušení, ale držal sa Božieho autoritatívneho slova, aj keď mu všetky zmysly dokazovali opak. A tak by sme mali konať aj my. Keď hovoríme, že Božia autorita je absolútna, tak to znamená, že zahŕňa všetky oblasti ľudského života. Pavol hovorí: Či teda jete, alebo pijete, alebo čokoľvek robíte, všetko robte na Božiu slávu (1Kor 10:31). On má právo hovoriť do každej oblasti nášho života.

Pánom Cirkvi bratskej je Ježiš Kristus, o ktorom sa z Biblie dozvedáme toto: On je obraz neviditeľného Boha, prvorodený všetkého stvorenia. Veď v ňom bolo stvorené všetko na nebi i na zemi, viditeľné i neviditeľné, tróny i panstvá, kniežatstvá a mocnosti, všetko je stvorené skrze neho a pre neho. A on je pred všetkým a všetko pretrváva v ňom. On je hlavou tela, Cirkvi. On je počiatok, prvorodený z mŕtvych, aby tak mal vo všetkom prvenstvo. Veď Boh chcel, aby v ňom prebývala všetka plnosť a aby skrze neho a v ňom zmieril všetko, čo je na zemi i v nebesiach, keď nastolil pokoj preliatím jeho krvi na kríži (Kol 1:15-20). On nás opakovane vyzýva: Ak ma niekto miluje, bude zachovávať moje slovo a môj Otec ho bude milovať (Jn 14:21,23; 15:10,14 a iné). Aj nás sa pýta: Prečo ma oslovujete, Pane, Pane, a nerobíte to, čo hovorím (Lk 6:46)? Na neho ako autora a garanta našej spásy by som teraz mohol aplikovať ten istý postup, ako pri vysvetľovaní autority Biblie, ale to je námet na ďalšiu správu, ktorú už nenapíšem ja.

Kiež by sa aj pri nás splnila veľkňazská modlitba nášho Pána Ježiša Krista: a oni zachovali tvoje slovo (Jn 17:6) !

Ján Henžel, predseda Rady Cirkvi bratskej


"Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita" | Přihlásit/Vytvořit účet | 197 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 09. červenec 2015 @ 15:19:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proto je katolická církev tak stabilní, protože ke stabilitě je zapotřebí minimálně tří pevných bodů. Vy, co se stále klátíte a balancujete jen na jedné noze (Písma)...

ktoré sú ďalšie pevné body?... cirkev?... tradícia?...

ivanp



Re: Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 09. červenec 2015 @ 20:23:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je velmi nebezpečný článek. Zejména, je-li jeho autorem vedoucí CB. Takhle, soudruzi, z těch cébáků na Slovensku katolíky neuděláme! Budeme si muset počkat na střídání stráží...



Re: Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Pátek, 10. červenec 2015 @ 07:01:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Práve sa začala diskusia o službe žien v Cirkvi bratskej. 

J.A.Komenský v knihe:Obnova cirkve hovori:

Prečo si kladiete otázky, ktoré nám Písmo nekladie ?



Re: Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 10. červenec 2015 @ 09:03:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych předeslal, že osobně mám v círvi bratrské mnohé přátele, kterých si nesmírně vážím. Pro křesťanský způsob života, který vedou.


Vraťme se ale v diskusi do věcné roviny:

..."Cirkev bratská vyznáva: „Písmo sväté ako Božie slovo je jediným meradlom a autoritou našej viery a nášho života (2Tim 3:16; 2Pt 1:21). "...

Odvolávky va tato místa však ve skutečnosti nehovoří žádné o jediné autoritě Písma, ale jen vřele Písmo křesťanu doporučují:
A to je cosi úplně jiného, s čím mohu souhlasit. Čtěte Písmo, používejte Písmo!
Ale nikoli bez zdravého rozumu, nikoli bez učitelů v církvi.

(2Tim 3:14-17)
Ale ty zůstávej v tom, čemu ses naučil a o čem jsi přesvědčen. Věz, od koho ses to naučil,
a že od dětství znáš Svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení skrze víru, jež je v Kristu Ježíši.
Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k vyučování, k usvědčování, k napravování a k výchově ve spravedlnosti,
aby byl Boží člověk dokonalý a vybavený ke každému dobrému dílu.


Sám apoštol zde poukazuje na jiný pilíř - na učitele v církvi, jako na nedílnou součást církevního života - tradice církve. Církev učí smysl Písma, nikoli Písmo určuje skutečný význam samo sobě!  Pak je na světě tolik zmatených výkladů Písma - a všechny se odvolávají na Ducha svatého!

(2 Pt 1,20-21)
Vězte především to, že žádné proroctví Písma nespočívá v něčím vlastním výkladu.
Proroctví přece nikdy nepřišlo z lidské vůle, ale Boží svatí lidé mluvili, jak byli unášeni Duchem Svatým.


Kristem ustanovená církev není ve světě jen tak prázdnou kulisou! To ona je živou nositelkou učení o Kristu.
Je chybou bez příslušného vzdělání ve víře vzít Písmo a sám v něm hledat smysl. Jen se tak utopíte ve vlastní fantazii daleko od pravdy.
Däniken to právě takto udělal a  "našel"  v Písmu podle něho nevyvratitelný důkaz, že naši zemi v dávných dobách navštívili mimozemšťané.


..."Všetky tri alternatívne autority – naše city, náš rozum, aj naša cirkev – sú dobrými Božími darmi. Neustále sme však v pokušení nafúknuť ich a posadiť na trón, kde nikdy nemali byť.  ...že autorita Biblie sa nezachová, ak nebude mať autoritu zvrchovanú (sola Scriptura). "...


Nikde v Písmu není zakotveno žádné pravidlo "sola scriptura".
Ježíš vystoupil na nebesa a poslal místo sebe své církvi Ducha svatého (Já vám však říkám pravdu: Je pro vás užitečné, abych odešel. Jestliže totiž neodejdu, nepřijde k vám Utěšitel; jestliže však odejdu, pošlu ho k vám. A on, až přijde, bude světu usvědčovat ohledně hříchu, spravedlnosti a soudu.- J 16,7-8).
 Neposlal Ducha svatého žádné Bibli (písma Nového zákona ještě nebyla ani napsána), poslal ho církvi, osobám apoštolů a dalších učedníků. Kde je tedy třeba hledat těžiště svrchované autority výkladu správné víry? V Písmu, nebo v živých apoštolech tvořících současnou církev? Zastánci "sola scriptura" opravdu neberou do úvahy neustálé působení Ducha svatého v církvi a neberou do úvahy ani historickou skutečnost, že nejdřív byla církev - a až církev nám dala Písma Nového zákona a až církev  stanovila také kánon knih starozákonních. Církev je nositelkou učení o Ježíši Kristu, které je v Písmu zaznamenáno, ale nikoli v takové šíři, jako ji předává církev ve své tradici.

(J 20,30-31)
Ježíš ovšem před svými učedníky udělal i mnoho jiných zázraků, které nejsou zapsány v této knize.
Ale tyto jsou zapsány, abyste uvěřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste, když budete věřit, měli život v jeho jménu.


..."Kiež by sa aj pri nás splnila veľkňazská modlitba nášho Pána Ježiša Krista: a oni zachovali tvoje slovo (Jn 17:6) "...

(J 17,6-8)
Zjevil jsem tvé jméno lidem, které jsi mi dal ze světa. Byli tvoji a dal jsi je mně; a tvé slovo zachovali.
A teď poznali, že všechny věci, které jsi mi dal, jsou od tebe.
Neboť slova, která jsi mi dal, jsem dal jim; a oni je přijali a opravdu poznali, že jsem vyšel od tebe, a uvěřili, že ty jsi mě poslal.


Chce zde snad někdo tvrdit, že Ježíš předal těmto lidem Bibli? Nebo jim předal živé učení Slova do srdcí, které oni nesli a šířili mezi ostatní hlásáním a životem, skutky?


Není dobré podsouvat veršům Písma jiný význam, než tehdy skutečně měly.  Když se takhle Ježíš modlil, ještě nebyla z Písem Nového zákona napsána ani čárka!  Tak na základě čeho má mít Boble svrchovanou autoritu?
Autorita Bible pochází od Boha, ale skrze autoritu církve.






Re: Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 10. červenec 2015 @ 14:56:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Jak napsal před lety jeden známý člověk:

Jako bez světla se nepotěší 
oko patřící na všechno stvoření boží, 
nýbrž vše není ani krásné, ani viditelné, 
tak je to i s každou duší bez knih, 
jež nezná zákona božího, zákona knižního 
a duchovního, zákona zjevujícího ráj boží.

Vždyť ústa, jež necítí sladkosti, 
činí člověka jako kamenným. 
Ještě víc však duše bez knih 
zdá se být v lidech mrtva.

Kdo může povědět všechna podobenství, 
jež usvědčují národy bez knih, 
nehovořící řečí srozumitelnou?

Apoštoly pak se všemi Proroky, 
kdo zajisté jejich slova zvěstují, 
budou schopni zabít nepřítele, 
dobré vítězství Bohu přinášejíce, 
rozkladu těla hnilobném uniknou, 
těla, jehož život je jako ve snu.

Nebudou padat, ale pevně stát, 
a že vůči Bohu se ukázali chrabrými, 
budou stát na pravici božího trůnu, 
když přijde ohněm soudit národy.


  To se ale třínohým trojjazyčníkům,
co mají v rovině přirozenosti stejného otce 
jako ďábel ale nejsou přitom vůbec bratři, 
docela nelíbilo.
A tak autora zavřeli do vězení, jeho knihy
spálili, srozumitelné překlady zakázali 
a jeho žáky zčásti utýrali, z části vyhnali 
a z části prodali svým (podle víry) bratrům židům 
do otroctví.

  Ale dnes, dnes staví trojnozí autorovi pomníky.

  A písmu svatému, apoštolům a prorokům,
trojnozí sami stále nerozumí, a ani sami nemohou rozumět.

  Jan napsal výstižně ten výše uvedený autor:

  Ani umí-li všechny řeči, nedovede vylíčit jejich bezmoc.



Re: Pilíře víry, typy křesťanstva, autorita (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Sobota, 11. červenec 2015 @ 07:32:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Ecclesiane, díky za tento vložený článek.
Jinak jen drobná připomínka.
Autorem není pan Henžela, ale pan/bratr  Henžel. 
A teda ne "s pohledem Jána Henžely", nýbrž s pohledem Jána Henžela  :-)



Stránka vygenerována za: 1.22 sekundy