Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471087
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Je Boží dar darem podmíněným?
Vloženo Čtvrtek, 29. leden 2015 @ 21:12:05 CET Vložil: Tomas

Úvod do křesťanství poslal oko

Je udělená milost dále něčím podmíněna?


Apoštol Pavel nám říká tato jasná slova:

(Ef 1,3 - 2,10)
Požehnaný Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, který nám požehnal veškerým duchovním požehnáním v nebeských věcech v KristuOn si nás v něm vybral před založením světa, abychom byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří v lásce,   když nás podle zalíbení své vůle předurčil sobě k synovství skrze Ježíše Krista  ke chvále slávy jeho milosti, kterou nás obdařil ve svém milovaném Synu.  V něm máme vykoupení skrze jeho krev -- odpuštění našich provinění podle bohatství jeho milosti,  kterou nás hojně zahrnul ve vší moudrosti a rozumnosti,   když nám oznámil tajemství své vůle, jak se mu líbilo a jak si předsevzal,   aby pro správu období, v němž budou naplněny příhodné časy, uspořádal pod jednu hlavu v Kristu všechny věci: ty na nebesích i ty na zemi, aby je uspořádal v něm.  V něm jsme se stali i dědici, když jsme byli předurčeni podle předsevzetí toho, který působí všechno podle rady své vůle,   abychom tu byli k chvále jeho slávy, my, kteří jsme již předtím doufali v Krista.   V něm i vy, když jste uslyšeli slovo pravdy, evangelium své záchrany, a když jste uvěřili, v něm jste byli zapečetěni zaslíbeným Duchem Svatým,   jenž je závdavkem našeho dědictví až do vykoupení získaného vlastnictví k chvále jeho slávy.   Proto i já, když jsem uslyšel o vaší víře v Pánu Ježíši a o lásce ke všem svatým,   nepřestávám za vás děkovat, když se o vás zmiňujeme na svých modlitbách,   aby vám Bůh našeho Pána Ježíše Krista, Otec slávy, dal Ducha moudrosti a zjevení v pravém poznání jeho samého   a osvícené oči srdce, abyste věděli, jaká je naděje v jeho povolání, jaké je bohatství slávy jeho dědictví ve svatých   a jak nesmírná je velikost jeho moci vůči nám, kteří věříme v souladu s působením převahy jeho síly.   Tu uplatnil v Kristu, když jej vzkřísil z mrtvých a posadil po své pravici v nebesích,   vysoko nad každou vládu i autoritu i mocnost i panstvo a nad každé jméno, které je jmenováno nejenom v tomto věku, ale i v budoucím.   A všechno podřídil pod jeho nohy a dal ho za hlavu nade vším církvi,   která je jeho tělem, plností toho, jenž všechno ve všem naplňuje.
Také vás vzkřísil, když jste byli mrtví pro svá provinění a pro své hříchy,  v nichž jste kdysi žili podle věku tohoto světa, podle vládce mocnosti vzduchu, ducha, který nyní působí v synech neposlušnosti.  Mezi nimi jsme kdysi i my všichni žili v žádostech svého těla, dělali jsme to, co se líbilo tělu a mysli, a tak jsme byli svou přirozeností děti hněvu tak jako ostatní. 
Ale Bůh, bohatý v milosrdenství, pro svou velikou lásku, kterou nás miloval,  i když jsme byli mrtvi pro svá provinění, obživil nás spolu s Kristem -- milostí jste zachráněni --  a spolu s ním nás probudil k životu a spolu posadil na nebeských místech v Kristu Ježíši,  aby ukázal v budoucích dobách oplývající bohatství své milosti v dobrotě k nám v Kristu Ježíši.

Neboť jste zachráněni milostí skrze víru; a ta záchrana ne z vás -- je to Boží dar;  ne na základě skutků, aby se nikdo nechlubil.  
Vždyť jsme jeho dílo, stvořeni v Kristu Ježíši k dobrým skutkům, které Bůh předem připravil, abychom v nich žili. ...




Z těchto Pavlových slov vyplývá, že Bůh je vždycky ten první, kdo obdarovává člověka.
Obdarovává nás zcela nepodmíněně, zcela bez  zásluh z našich skutků.

Jak tedy chápet podmíněnost v Božích darech? Je zde vůbec nějaká?
Já osobně podmíněnost spatřuji v následnosti adekvátního využití Božího daru člověkem.



Pokusím se to demonstrovat na příkladu:
Pokud nám Bůh zamýšlí dát chléb, ve skutečnosti nám dá úrodu, ze které se prací člověka stane mouka, dá nám vodu i kvásek na těsto, dá nám i energii pece, abychom chléb mohli upéct.
Každý z Božích darů je nám tak dáván především se záměrem jako příležitost spolupracovat s Bohem, dělat něco spolu, prožívat spolu živé společenství i při práci.

Každý z Božích darů je nám tedy dáván spíš jako "polotovar" k dopracování.

Dar víry - využití tohoto daru je podmíněno následným růstem ve víře ve spolupráci člověka s Bohem skrze skutky - Ef 2,10 - jsme jeho dílo, stvořeni v Kristu Ježíši k dobrým skutkům, které Bůh předem připravil, abychom v nich žili. ..
Dar účasti na Kristově vykoupení ve křtu - konečné spasení člověka po smrti je podmíněno jeho vytrváním v životě s Kristem, vytrváním v dobrém (Mt 24,13; Mk 13,13).




Následně nevyužitý Boží dar je jako zakopaná hřivna - a je to člověk, kdo se rozhodne ji zakopat či využít!
Někteří z vás tuto následnou podmíněnost správného využití Božích darů zcela odmítají vidět.
S oblibou se přitom odvolávají na proroka Jeremiáše:

(Jr 31,33-34)
... ale toto je ta smlouva, kterou uzavřu s domem izraelským po těchto dnech, je Hospodinův výrok: Svůj zákon dám do jejich nitra a zapíšu jej na jejich srdce. Budu jejich Bohem a oni budou mým lidem.   Nebudou již učit jeden druhého ani každý svého bratra slovy: Poznejte Hospodina! Protože mě budou znát všichni, od nejmenšího do největšího, je Hospodinův výrok, protože odpustím jejich vinu a na jejich hřích již nevzpomenu. ...


Chápat tento výrok jako jenom prostý čin Boha bez lidské odezvy, jako by Bůh zmanipuloval člověka, bez jeho vědomí z něj učinil někoho jiného, kdo se už bude chovat správně - tak takovou představu považuji za úplně nesprávnou, mylnou.
Takto věci nefungují.

Je to především Hospodin sám, kdo se ve smlouvě zavazuje. Hospodin vyžaduje od lidu (tedy od druhé smluvní strany), aby i on zachovával věrnost smlouvě. Avšak i nevěrnému lidu zůstává Bůh věrný. Hospodin smlouvu dodržuje i tam, kde ji lid opustil. Trestá sice lid pro přestoupení, ale tím svou smlouvu neruší, nevypovídá.

Nová smlouva také nebude bez zákona, který ukazuje cestu vpřed. Nebude však napsán na deskách kamenných.
Hospodin jej dá do nitra, napíše do srdce.
Napíše nikoli však bez souhlasu člověka a bez jeho následné spolupráce!
Srdce v biblickém pojetí je sídlem poznání, rozhodování člověka, sídlem lidské vůle. Stane se tedy "zákon nové smlouvy"  vnitřním normativem života lidu i každého jednotlivce, který se pro život s Bohem sám rozhodne. Nebude vynucován mocí a nátlakem. Bude to "zákon svobody
" (Jk 1,25; Jk 2,12).
Poznáním Hospodina se především myslí poznání jeho vůle a život v poslušnosti a obecenství s Bohem. Jako poznávání a naplňování Boží vůle.


"Je Boží dar darem podmíněným?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 90 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je Boží dar darem podmíněným? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pátek, 30. leden 2015 @ 07:44:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš pravdu. Dostáváme od Boha spoustu darů. Důležité je, abychom si je uvědomili, přijali jako dar a ne jako samozřejmost, a samozřejmě  ho používali za tím účelem, pro který jsme ho dostali. Ale jeden dar je největší. Spasení. To není jen o vzkříšení, protože vzkříšeni budou všichni, ale o milosti před Božím soudem, kde díky Pánu Ježíši máme obhájce a pak získáme věčný život. Vždyť to je moc pěkně popsáno Mat 25. 31-46.

Abychom byli ti, co stoji před Bohem  po pravici.

 

 Abychom měli nové srdce, které nemyslí jen na sebe? Kde není na prvním místě strach o naše já.

 

 

 

Takové srdce může dát jen Pán Ježíš. To je to obřezané srdce, zbavené všeho, co člověku v duchovním životě  škodí. S takovým srdcem budeme u Božího soudu po pravici díky Pánu Ježíši, který za to zaplatil, aby nám skrze Ducha Svatého takové srdce mohl nabídnout a zachránit nás. To je srdce, které si uvědomuje Boží milost, skrze níž jsme zachráněni a v němž vzniká   vděčnost i radost. Na nějakou sobeckou kalkulaci našeho jednání zde již není místo.

 

A tak vedle všech darů, z nichž někdo jich má víc  a jiný málo, pamatujme na to, že každý můžeme přijmout dar milosti a odpuštění z hříchů. A ten se nedá koupit.  I když se to mnohým nelíbí, je přece jen podmíněn. Naším životem a skutky, o kterých ani nevíme, ale ví o nich Bůh.

 

Ti po pravici se totiž  vůbec neuvědomovali, že někdy konali dobré skutky, zatímco ti po levici se jimi oháněli  obhajovali.

 

Dobře , že ten největší Boží dar nemůžeme dosáhnou lidskou vypočítavostí.




Re: Je Boží dar darem podmíněným? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 30. leden 2015 @ 10:00:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Chápat tento výrok jako jenom prostý čin Boha bez lidské odezvy, jako by Bůh zmanipuloval člověka, bez jeho vědomí z něj učinil někoho jiného, kdo se už bude chovat správně - tak takovou představu považuji za úplně nesprávnou, mylnou. 

  Ahoj Stando.

  Už sis tuhle tvou nesprávnou představu poopravil a konečně dořešil? Když tuto tvou představu považuješ za nesprávnou a mylnou, tak už jí opustíš a nebudeš jí dále zmiňovat, nebo budeš tu tvou podivnou představu i nadále řešit?

  Zkus si někdy poslechnout nebo přečíst svědectví nějakého člověka, který zažil ta slova Izaijáše, Jeremijáše, Ježíše či Pavla, zažil to nové srdce, zažil, že mu Bůh svoje zákony vepsal na srdce, zažil tu výměnu kamenného srdce za masité. 

  Poslechni si nebo přečti, jak se to stalo, jak to Bůh dělá. 

  Z mojí osobní zkušnosti vím, že s "manipulací bez lidské odezvy", kterou sis tam představoval (a snad už nepředstavuješ?), to nemá nic společného. Naopak, Bůh jedná přesně tak, jak mluví: Naprosto přímo a jasně, spolehlivě a věrně tomu, co slíbil.


Tehdy vás vezmu z těch národů, shromáždím vás ze všech těch zemí a přivedu vás na vaši půdu. Pokropím vás čistou vodou a b Najít udete čistí; očistím vás od všech vašich nečistot a od všech vašich bůžků. Dám vám nové srdce a nového ducha dám do vašeho nitra. Odstraním srdce kamenné z vašeho těla a dám vám srdce masité. Svého ducha dám do vašeho nitra a způsobím, že budete žít podle mých ustanovení a má nařízení budete zachovávat a plnit.

  Přesně tohle Bůh dělá.


  Ten, kdo to zažil, ví, že není možné ten prostý Boží čin nechat bez lidské odezvy. Že zákonitým následkem toho Božího činu je jasně charakteristické lidské jednání, které nese ovoce pokání.



Nová smlouva také nebude bez zákona, který ukazuje cestu vpřed. Nebude však napsán na deskách kamenných. 
Hospodin jej dá do nitra, napíše do srdce. 

Napíše nikoli však bez souhlasu člověka a bez jeho následné spolupráce!

  Jsem rád, že jsi konečně opustil tu podivnou a nepravdivou představu zapisování na srdce miminek nevěřících rodičů skrze ruce faráře a bez jejich souhlasu a bez následné spolupráce

  To je představa zjevně mimo realitu života lidí, kteří prošli svátostí křtu. 

  Snad jsi tedy konečně tuto věc pochopil a to je dobře. Rozumíš už tedy proč je v Čechách 3 miliony (či kolik) lidí, kteří prošli platnou svátostí křtu a "masité srdce" má jen málokdo z nich? 




  Snad také jednou poznáš, že nadpřirozené Boží dary nejsou polotovary ve stylu DoDo, že jsou dokonalé (ve smyslu slova "dokonalý", "dokonat"). 

  Že k vlastnímu spasení člověk těžko něco přidá a pokud ano, tak je to průšvih - ale Bůh je věrný i v takovém případě a pomáhá a zbavuje člověka toho, co k dokonalému dílu člověk "přidal", očišťuje ho. 

  Že k když přibude člověčina k duchovním darům Ducha svatého, je to jen na škodu těm, kdo jsou té člověčině vystaveni. 

  Že Boží požehnání obohacuje a námaha k němu nic nepřidá. 

  Že co Bůh učiní, to bude pro věčnost; není možné k tomu nic přidat a není možné od toho nic ubrat. 

  Pro nás pak není nic lepšího, než abychom se radovali a konali ve svých životech dobro.

  Toník



Re: Je Boží dar darem podmíněným? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 09. únor 2015 @ 18:49:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Stando.


  V článku píšeš:

Každý z Božích darů je nám tedy dáván spíš jako "polotovar" k dopracování.

  Píšeš to boldem a ještě podtrženě, tak to asi považuješ za důležité? A dáváš příklad o pečení chleba, který je potřeba udělat.

  V příspěvku u článku zase píšeš:

Všechno, co máme od Boha, je tedy milostí, je darem, je svěřenou hřivnou. Včetně daru života. K tomu, co jsme dostali od Boha, nelze nic přidat.

  A jinde zas píšeš:

Boží dar je jako dokonalý nástroj. Z tohoto pohledu jej není třeba nijak "vylepšovat".

  Jak to tedy vlastně máš? Platí všechno to, cos napsal, najednou? 

  Každý Boží dar je pro tebe dokonalý nástroj, polotovar k dopracování, který není potřeba nijak vylepšovat a nelze k němu nic přidat?

  Pochopil jsem tě dobře? Mohl bys prosím dát praktický, reálný příklad ze svého života takového dokonalého polotovaru, ke kterému nejde nic přidat, není potřeba ho vylepšovat ale musíš si ho dopracovat?



  Tomu, co je napsáno v písmu, rozumím. Rozumím i tomu, co sis k písmu domyslel a není tam (že Boží dar nestačil na to, na co byl určen: To je fakt teda docela nová myšlenka!).  Ale nerozumím tomu, jak se zamotáváš do nových učení, která si vymýšlíš. Budu rád, když mi to přiblížíš na praktickém přikladu.

  I když teda asi rozumím, o co jde. Máš svoje skutkařské nevangelium a potřebuješ si nutně sám sobě dokázat, že když nás Pán Ježíš spasil, že to neudělal "dokonce", že je potřeba ten polotovar" nějak dodělat, aby to bylo "správně" a tak vymýšlíš takové všelijaké ptákoviny a zamotáváš se do nich. 



  Když jsem před nějakou dobou citoval křesťanské učení, že "Všechno, co Bůh udělá, to bude pro věčnost, není možné k tomu nic přidat a není možné od toho nic ubrat. Bůh to udělal, abychom měli před ním bázeň." napsal jsi na to, že "odporuješ učení, které není křesťanské" a že je to "Svérázný výklad samorosta". Dnes už tedy rozumíš, že k Božímu daru nelze nic přidat?



  Ve skutečném životě s Bohem je to jako v běžném životě, docela normální. 

  Když člověk dostane dar od někoho, kdo ho má rád, je to obvykle dokonalý dar, který je určený k tomu, aby si ho obdarovaný užil, aby se z něj radoval (to je v té citaci křesťanského učení, co jsem uváděl, popsané: "pro nás není nic lepšího, než abychom se radovali a aby konali ve svých životech dobro."

  Když člověk třeba dostane nové auto, tak nedostane hromadu součástek, nářadí a svářečku, aby si ho dopracoval: Ten člověk totiž může být třeba dvacetiletá blondýna, studentka teologie a sociologie a ani čtyři svářečky by jí k takovému "daru" moc užitečné nebyly. Dostane normálně hotové auto, ne polotovar. Sedne si do něj a jede, raduje se z něj a je k užitku jí i okolí. A třeba sveze tátu, kamarády, stopaře, vyrazí na výlet k moři, zajede za babičkou ... 

  A tak je to i s Božími dary. 

  Kdyby ta chudák holka měla "dárce" jako máš ty a musela ten svůj "dar-polotovar" "dopracovat", podívala by se někam až třeba v důchodu a to už by její babička byla mrtvá a nejspíš by jí ani na silnici nepustili, protože by neprošla technickou.


  Takže Stando:

Každé dobré dání a každý dokonalý dar je shůry, sestupuje od Otce světel, u něhož není proměny ani zatmění z odvrácení.

  Odkud jsou pak všelijaké "dary-polotovary", které si musíte "dopracovat" k obrazu vašich nauk či je k nim potřeba něco "přidat" protože nejsou dokonalé, se pak dá snadno odvodit, domyslet. To děláš často, tak by ti to mohlo jít dobře i v tomto případě.


  Toník




Re: Je Boží dar darem podmíněným? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Pátek, 30. leden 2015 @ 21:16:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to dobrá úvaha. Řekl bych však, že něco jako "polotovar" Bůh nikomu nedává. Nýbrž jako dokonalý a dokončený dar. Symboliku Písma bych proto takto nepřetvářel. Bůh sytí i lvíčata, což neznamená, že je chodí krmit, ale že jim vytvoří podmínky. Hladové nasytí také neznamená, že jim má vařit guláš. Když Bůh řekl, že co stvořil tak bylo dobré, tak to prostě bylo dobré, dokonalé a úplné. A ne, jak jsem četl jeden rabínský výklad, že to slovo "dobré" přece neznamená "dokonalé a bez vady". Pokud bychom hovořili o polotovarech, museli bychom uvažovat třeba i o polotovaru spásy - každý si tam něco sám musí dodělat. Jistě si oko sám vzpomeneš na nejednu církevní poučku, která například obsahuje, že k Božímu spasení musí člověk dodat skutky. Což, jak víš, odporuje Pavlově teologii.

Také  ve větě "Avšak i nevěrnému lidu zůstává Bůh věrný" chybí upřesnění "vyvolenému lidu". Jinak vztah Boha a člověka ve smlouvě musí být, jako v každé smlouvě, dvoustranný. Bůh smlouvu uzavírá, ale člověk ji musí přijmout.



Stránka vygenerována za: 0.76 sekundy