Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 235, komentářů celkem: 429570, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 614 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116496486
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě
Vloženo Pátek, 16. leden 2015 @ 07:48:20 CET Vložil: Tomas

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

V listopadu 2014 se konalo v Castel Gandolfu a v Římě již 33. setkání biskupů – přátel Hnutí fokoláre. Spiritualita fokoláre velmi podporuje a otvírá přátelské ekumenické vztahy, založené na vzájemné úctě a lásce. 

Poprvé jsem se zúčastnil tohoto setkání v roce 2006 ve Stuttgartu. Bylo to povzbudivé společenství, které mě oslovilo vzájemnou úctou a láskou mezi biskupy různých církví. Setkal jsem se tam se zajímavými osobnostmi, jakými jsou např. kardinál Walter Kasper či předseda Světového luterského svazu Christian Krause. Tehdy jsem mohl slyšet i proslovy Chiary Lubichové, zakladatelky Hnutí fokoláre. Byl jsem osloven její hlubokou oddaností Kristu a hledáním křesťanské cesty v tomto světě. 

Jako předseda Církve bratrské a Ekumenické rady církví jsem byl přizván do tohoto pestrého společenství. Poznal jsem některé biskupy a arcibiskupy katolické, luterské, anglikánské, reformované i pravoslavné, modlil se s nimi a slavil bohoslužby. Překvapující byla otevřenost rozhovoru. Nikdo si na nic nehrál a poctivě odpovídal druhým. Nikdo se nepovyšoval a nepřezíral druhé. Kladl jsem si otázku, zda je to působeno spiritualitou Hnutí fokoláre, nebo rozvinutými bratrskými vztahy na základě osobních přátelství. Tomuto ekumenickému společenství tehdy předsedal Miloslav kardinál Vlk, který se sám k Hnutí fokoláre hlásí.

V roce 2007 jsem se aktivně zúčastnil podobného setkání biskupů v Praze. Jedno shromáždění se tehdy konalo i u nás v Církvi bratrské, v Praze 1 - Soukenické. Biskupové z Asie, Evropy, Ameriky i Austrálie tvořili pestrobarevné a přátelské společenství. S řadou z nich jsem se ještě více spřátelil. Později jsem byl opakovaně zván na další setkání,ale z pracovních důvodů mi to nebylo umožněno. Až letos se to podařilo a mohl jsem jako emeritus vyjet na týden do Castel Gandolfa, kde je centrum Hnutí fokoláre a také letní sídlo papežů a do Říma, kde jsme navštěvovali jednotlivá centra různých církví a také i Vatikán a papeže Františka. Vedení tohoto společenství nyní převzal arcibiskup Francis Kriengsag z thajského Bangkoku.

Bylo nás 40 z nejrůznějších zemí světa a každé ráno jsme začínali modlitební přípravou v kapli na kolenou a společnou bohoslužbou s eucharistií. Každý den byla sv. večeře Páně slavena podle liturgie některé jiné církve. Teprve po bohoslužbě jsme měli přednášky se zaměřením na eucharistii jako tajemství jednoty v Kristu. Zkoumali jsme sv. večeři Páně teologicky z nejrůznějších úhlů a snažili se otevřít něco z tajemství této svátosti jedni před druhými. Vždyť si vzájemně uznáváme křest, ale stále ještě trvá rozdělení u stolu Páně.

Jedním z významných momentů byla přednáška nové prezidentky Hnutí fokoláre – Marie Voce. Tato žena převzala vedení duchovního hnutí po smrti Chiary Lubichové. Nyní má na starosti hnutí, které má své pobočky ve více než 100 zemích světa. Její přednáška o tajemství eucharistie velmi rozšířila naše vnímání Kristem ustanovené a darované svátosti. Bylo překvapivé poznat někoho, kdo není akademickým teologem, ale má velmi hluboký vhled do mnohavrstevného tajemství eucharistie.

Odpoledne jsme vyjížděli na návštěvy okolních církví. Velmi působivá byla např. návštěva řeckokatolického kláštera Grottaferrata, založeného v roce 1004. Je pravděpodobné, že na tomto místě byl v 9. století ordinován za biskupa náš věrozvěst Metoděj a nynější klášter a kostel byly postaveny na místě vily Římana Cicera, který zde měl své letní sídlo v letech 106-43 př. Kr. Po společné bohoslužbě na tomto místě jsme svou duchovní jednotu potvrdili slavnostním podepsáním tzv. „paktu vzájemné křesťanské lásky“, který vyjadřuje bratrství,úctu, lásku a vzájemnou pomoc na celý život. Poté ve starém pravoslavném chrámě při veřejné bohoslužbě proběhlo liturgické „políbení svatých“ (Ř 16,16; 1 K 16,20) mezi čtyřiceti ekumenickými biskupy a arcibiskupy. 

Někdy to tak bývá, že Kristova láska předběhne dogmata a instituce. V žádném případě to neznamená přeskočit či zapřít věroučné a liturgické rozdíly. Každý, kdo se pouští do ekumenické práce, musí sám být pevně zakotven ve své vlastní tradici a církvi. Jinak by nemohl druhým dávat to, co od něj čekají. Cílem není uniformita,ale jednota v rozmanitosti a pestrosti. Existuje ale také „duchovní ekumenismus“, který otevírá možnost poznávat bratry a sestry jiných křesťanských církví, jejich spiritualitu a způsob následování Krista. Z takového otevřeného dialogu je možné velmi mnoho vytěžit a zušlechtit vlastní konfesní tradici a zbožnost.

Celková atmosféra setkání ani trochu nepřipomínala setkání suché a upjaté hierarchie. Hodně veselí jsme si užili při cestování autobusem.Někdy došlo i na mezicírkevní vtipy a vyprávění různých veselých zkušeností. Anglikánský biskup z australského Sydney nezapřel své skotské kořeny a přivezl si s sebou pověstné dudy. Na ně pak s vážnou tváří vyluzoval zvuky, které občas připomínaly známé duchovní písně. O veselé chvíle nebyla nouze ani při tlumočení různých slov. 

Byli tam např. biskupové syrské pravoslavné církve, kteří spolu komunikovali aramejsky. Vedle nich u večeře seděla ještě fokolarínka, Arabka z Jeruzaléma, a biskup z Turecka. I pokusy o překlad některých slov byly veselé. Porovnat hebrejská slova v aramejském dialektu,arabštinu a domluvit se přes angličtinu bylo zajímavé. Jindy jsme ale naopak měli slzy v očích, když nám např. ortodoxní biskup z Damašku a starověkého Aleppa vyprávěl o válce a vyvražďování křesťanů islámskými milicemi v jeho zemi. Toto vážné téma se stalo předmětem řady rozhovorů, modliteb a hledání pomoci pro potřebné.

Velmi zajímavá byla návštěva anglikánského centra v Římě. V centru je velká kni*****, studovna a je možné se tam seznamovat s vývojem a současností jednotlivých církví. Velké překvapení čeká pod tímto velkým domem v centru Říma. Před časem se pod sklepy objevila další patra a vrstvy. Archeologové odkryli další prostory. Existuje názor, že byl objeven dům, ve kterém byl v Římě uvězněn apoštol Pavel a kde psal své listy z vězení. Části z vězeňských epištol jsou zavěšeny na stěnách a také je možné vidět některé starobylé předměty a starověkou studni. Toto podzemí jsme mohli rovněž prozkoumat a děkovat za apoštola, který nám zanechal tak velkou část Nového zákona.

Poslední den setkání jsme jeli do Vatikánu, kde jsme opět měli bohoslužbu ve Grotte Vaticane - kryptě v podzemí, pod chrámem sv. Petra. Je to místo, kde je vyznačen z doby císaře Konstantina (4. století) apoštolův hrob a kde jsou pohřbeni papežové. Po této bohoslužbě jsme byli vedeni do reprezentačních prostor a procházeli mezi salutujícími švýcarskými gardisty, ozbrojenými meči a halapartnami. Usedli jsme do přijímací místnosti a čekali na papeže. Za týden společného pobytu jsme se s biskupy hodně spřátelili a našli několik společných písniček. A tak jsme hlasitě, jak už to faráři umějí, v srdci Vatikánu zpívali známé písně Taizé, jako např. Laudate omnes gentes, Ubi caritas nebo Confitemini Domino. 

Do tohoto zpěvu přišel bratr František a srdečně nás přivítal. Zaznělo několik proslovů za naši stranu a potom promluvil papež. Naše setkání označil za „jasné a přitažlivé znamení společné víry v našeho Pána Ježíše Krista“. Také podtrhl, že „když my křesťané toužíme reagovat na mnoho problémů a dramat své doby, potom musíme mluvit a jednat jako bratři, aby každý mohl rozpoznat, že patříme Kristu, jednomu Pánu“. Dotkli jsme se také tématu hledání jednoty Kristovy církve a potom celosvětového zápasu o náboženskou svobodu. Měli jsme s sebou konkrétní jména unesených biskupů ze Sýrie. Požádali jsme papeže o pomoc a on ochotně přislíbil diplomatické úsilí v těchto konkrétních případech. Některé inciativy se již rozběhly. Po oficiálních projevech šel mezi nás a každý jsme s ním mohli neformálně promluvit pár slov. Potvrdilo se, že je velmi komunikativní a srdečný. Mohl jsem mu popřát Boží vedení a sílu ke změnám, do kterých se ve své církvi pustil.

Tak jako to vyslovili i další účastníci setkání biskupů, rád bych se dočkal společného stolu Páně mezi křesťany různých církevních konfesí a tradic. Je zde ale samozřejmě ještě mnoho citlivých a zcela konkrétních problémů. Znovu jsou zkoumány otázky apoštolské posloupnosti,pochopení učení o církvi, primátu římského biskupa, neomylnosti. Je zkoumána role Písma v církvi a vztah Písma a církevní tradice. Jsou zde i staré problémy s kultem Panny Marie, jejím neposkvrněným početím, s modlitbami ke svatým, uctíváním ostatků, očistcem apod. 

Přes to všechno jsou činěny kroky, které by před několika lety nebyly možné. Spolupráce se otevřela v evangelizaci, diakonii a v zápase o náboženskou svobodu. Probíhá spolupráce v biblistice, včetně překladů Písma, odborné teologii i vedení k aktivnímu učednictví. Není výjimečné vidět římskokatolické farnosti, které používají protestantské kurzy Alfa, pracují v YMCA a zase naopak protestanty pracující s hnutími, jako jsou fokoláre, charismatická obnova a další. Bylo dosaženo některých dílčích úspěchů, jako např. podepsání dokumentu o ospravedlnění z víry svazem luterských církví a Římskokatolickou církví.Jak Vatikán, tak Světová rada církví vedou intenzivní rozhovory např. s velkými letničními církvemi Latinské Ameriky. Intenzivní je nyní dialog Vatikánu se Světovou evangelikální aliancí. 

Padají mnohé dřívější přehrady a dialog se dostává na úroveň kvalitnějších vztahů úcty, lásky a vzájemné pomoci. Nejde o jednotu instituční. Pokročil ale duchovní ekumenismus a také vzájemné předávání zkušeností, sdílení teologické práce, zkoumání a prožívání spirituality jednotlivých konfesí. Je zřejmé, že vzájemné omluvy za historická ublížení byly vzaty vážně a že nyní není bráněno poctivému dialogu, spolupráci v Duchu svatém a službě Kristu.Každý jednotlivec i každá církevní tradice poznávají jen částečně, a tak je dobré se podívat, které části poznání a zkušeností můžeme nabídnout druhým a které naopak od nich přijmout.

Pavel Černý
autor je kazatelem Církve bratrské

Zdroj: Evangelický týdeník 2015/1



"33. ekumenické setkání biskupů v Římě" | Přihlásit/Vytvořit účet | 182 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pondělí, 19. leden 2015 @ 19:00:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://m.youtube.com/watch?v=dT17sLDaK4A



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Neděle, 18. leden 2015 @ 17:50:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Právě jsem si přečetl že na poslední mši papeže Františka v Manile přišlo 6 milionů lidí. Filipíny jsou jediná asijská země kde tvoří 12% obyvatelstva protestanti. Kde se daří jedněm daří se i druhým.



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 19. leden 2015 @ 08:07:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
33. setkání............................
Jednou si zas mohu upřímně říct jaký jsem to blázen. Který se bojí o sotva naklíčená semínka, myslí si že jsou jediná  a přitom vůbec nevidí rozkvetlý sad který dávno dává štědrou úrodu.



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: Tazatel v Sobota, 17. leden 2015 @ 09:47:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Co to mé oči nevidí?

Martino se výše diskusně činí až z jeho protivníků létají cucky.


A všechna správná oka na Granu v odivu volají:


                 „Kdo se může rovnat chrabrému Martinovi, kdo se s ním odváží diskutovat?“









Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: timg v Sobota, 17. leden 2015 @ 12:28:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
             Nejde tam  o pokrok a  jednotu instituční , ale o duchovní . Mám strach,  aby to nebylo o vzájemné pomoci  (okouzlujících , slušných a hodných lidí ),  jak s úctou a láskou ulehnout s nevěstkou.



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Sobota, 17. leden 2015 @ 17:58:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Každý strom se pozná podle ovoce. Ovocem ekumeny, kterou zde popisuje br Černý, jsou církevní restituce. Je to ovoce dobré či zlé? Toť námětem k diskuzi...



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Neděle, 18. leden 2015 @ 02:24:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Biblia nám predpisuje, že sa nemáme milovať: slovom a jazykom, ale skutkom a pravdou.
Fokoláre je spolok kde nie je v ich strede Kristus.
A  bez Krista nič nedokážeme
Všetko čo je na ĺudskej úrovni je k ničomu.



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 16. leden 2015 @ 10:08:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pan Černý správně popisuje nemožnost jednoty:

"Tak jako to vyslovili i další účastníci setkání biskupů, rád bych se dočkal společného stolu Páně mezi křesťany různých církevních konfesí a tradic. Je zde ale samozřejmě ještě mnoho citlivých a zcela konkrétních problémů. Znovu jsou zkoumány otázky apoštolské posloupnosti,pochopení učení o církvi, primátu římského biskupa, neomylnosti. Je zkoumána role Písma v církvi a vztah Písma a církevní tradice. Jsou zde i staré problémy s kultem Panny Marie, jejím neposkvrněným početím, s modlitbami ke svatým, uctíváním ostatků, očistcem apod. "

Toto jsou překážky, včetně Echuaristie a sedmi svátostí v Církvi, které jsou pro Evangelíky nepřekonatelné. Mají dvě možnosti. Vrátit se  do  Církve nebo v tomto prostoru vymřou. Jedná se o minoritu, která vymírá celkově. Katolicismus naopak vzrůstá každým rokem. Podívejme se na ročenku počtu kněží, řeholnic a pokřtěných laiků v Africe, Asii, ale i v Číně, Vietnamu apd. Nárůsty každoročně o desítky procent. Ti všichni nemají problém ohledně posloupnosti, učení Církve, primátu římského biskupa, kultem Panny Marie atd...Pokud se Evropa neprobudí a neoživí své křesťanské kořeny, tento prostor bude pro Krista definitivně ztracen, ale v jiné části světa bude růst a kvést až do dne, kdy Pán přijde. On to předpověděl, když kladl otázku, až přijde, zda najde na zemi ještě víru? 

Evangelíci si zahrávají s Božím Milosrdenstvím, pokud odmítají návrat do Církve, když se drží překrouceného Evangelia jejich předků.



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 16. leden 2015 @ 10:28:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je pravdou že katolická církev roste a sílí na jiných místech než je Evropa. Krev mučedníků je odjakživa semenem pro novou víru a pro nová povolání. Ti lidé nemají problémy  s katolickou vírou a dogmatikou a  nemají problémy ani se spirituálním i praktickým vnímáním Ekumeny. Dokáží přijímat nekatolické křesťany, jinověrce i bezvěrce s láskou a úctou a nebojí se s nimi obohacovat navzájem. Pomáhat jim a přijímat od nich pomoc.
Pokud tohle nedokážeme tak v Evropě vymřeme všichni. Katolíci stejně jako protestanti. To že naše katolická církev lépe prosperuje tam kde žijí lidé které možná ještě pořád alespoň trochu považujeme za méně cenné než sami sebe nesvědčí zrovna v náš prospěch.



Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pátek, 16. leden 2015 @ 15:50:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ekumenismus s "takykřesťany" by se snad dal i nějak se zaťatými zuby  skousnout, pokud ovšem jeho cílem není návrat k "jediné pravé církvi" (což je), která se však svých mimobiblických dogmat a pohanských praktik nehodlá zbavit a sama žádný vstřícný krok udělat nehodlá. Znamenalo by to uznat že reformace byla politováníhodným omylem a činit z tohoto omylu pokání, což je nejen proti zdravému rozumu, ale i proti bibli samotné - popřením její jedinečnosti a inspirovanosti DS a náhradou za lidské tradice - akceptování evoluční teologie. 

Když ŘKC nemůže dnes používat donucování násilím, mění taktiku a jde na to "po dobrém". Dá se zde aplikovat přísloví : "Když ptáčka chytají, pěkně mu zpívají".

Mnohem větší nebezpečí a vlastně i blížící se naplnění biblických předpovědí vidím v tom, že ŘKC rozšiřuje svůj ekumenismus i na všechny pohany a jinověrce v duchu New Age, kde Ježíš Kristus hraje jen podružnou roli na úrovni jiných (falešných) proroků a  avatarů a logicky musí jeho suverenitu popřít. To se v prvé řadě týká starého kontinentu, ve kterém je reálnou a neodvratnou hrozbou Islám, strach z něhož nemůže být zažehnán jediným polibkem Koránu. Toto "zapření Krista" se projevuje na všech ekumenických setkáních ŘKC s jinověrci.  

Všechno toto "ekumenické" dění spolu s jevy v přírodě i  v sekulární společnosti prosakující i do církví naznačuje, že biblické předpovědi o "posledních dnech" se stále více naplňují a přibližují, což by paradoxně mělo skutečné křesťany naplňovat radostným očekáváním.

Tenhle článek bratra Černého je jistě úlitbou za pěkný výlet do Vatikánu a případné teologické rozdíly u něj nemohou hrát nějakou podstatnou roli.
Jen mne napadá, zda nezachází až příliš daleko a nevystavuje tak svou i mou církev zradě reformačních zásad, z nichž tato církev  před 135 lety vznikla.

  




Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Pátek, 16. leden 2015 @ 17:27:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Fokoláre není založené na úcte a láske , ale na pokrytectve. 




Re: 33. ekumenické setkání biskupů v Římě (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pátek, 16. leden 2015 @ 09:25:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto je velice krásné čtení a ještě krásnější musí být toto prožívat. Bohužel realita těch, kteří jsou členy různých křesťanských církvi či společenství je jiná.  Neexistuje možnost se vzájemně domluvit, dohodnout, omluvit, tolerovat v úctě. Mám pocit, že tu je něco, co vráží mezi věřící klín. Tak tomu bylo celé dějiny a pokud někdo promluví něco o ekumenismu, je v očích druhých jinak smýšlejících náboženský kolaborant. Přece je tu boj. Všichni chtějí boj a považují to za správné.  Nic se za ty dva tisíce roků nezměnilo. V křesťanství není jednota podobně jako není jednota třeba v islámu. Jaká síla za tím stojí ? Boj  a jen boj!!!




Stránka vygenerována za: 0.96 sekundy