|
Právě je 243 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: magdalena07 ivanp rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116509846 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli
Vloženo Čtvrtek, 08. srpen 2013 @ 20:23:26 CEST Vložil: Stepan |
poslal blasfemic Na počest 1150. výročí příchodu hlasatelů křesťanství Cyrila a Metoděje vznikl hraný dokument, jehož zrod podpořily katolická i pravoslavná církev.
Jak může taková spolupráce církví a České (klerikální) televize dopadnout, si dokážeme představit už z pořadů jako byla třeba Duchovní kuchyně nebo Rub a líc víry. Proto asi nikoho nepřekvapí, když se v recenzi Martina Svobody na aktualne.cz dočteme:
Stvoření hlaholice proběhne během dvouminutové montáže. Po ní
Konstantin podá Metodějovi papír formátu A5 s hotovou abecedou, ten se
na něj na dvě vteřiny podívá a ustrnule prohlásí „ty jsi to dokázal“.
Haleluja! Připomíná to i americké školní besídky, jak je známe z tolika
komedií, v nichž děti rekonstruují třeba sepsání americké ústavy.
Ano, církve s vynaložením všech svých sil dokáží vytvořit maximálně
dílo na úrovni osvětově-agitačního filmu proti americkému broukovi.
Mnohem zajímavější je však to, co ani v jedné ze čtyř epizod neuvidíte a
na Velehradě se o tom jistě také nemluvilo. Co vlastně v legendě chybí?Cyrilometodějská mise, tak jak je líčena ve filmu je ekonomický
nesmysl. Proč sem vůbec nejací věrozvěsti putovali a proč tehdejší
vládce tak zajímala oblast, která byla osídlená kmeny živícími se na
mnoha místech ještě stěhovavým zemědělstvím?
Proč se vůbec snažili takové území ovládnout, když nemohlo nabídnout
ani dostatečné množství kovů, ceněných dřev nebo koření a doprava
kvalitního stavebního kamene nebo stavebního dřeva se z takových oblastí
nevyplácela?
Bylo tu něco, co se cenilo také velmi vysoko – lidé. Byzantská i
Franská říše pokračovaly ve výrobní tradici starověkého Říma a proto
neměly nikdy dostatek otroků.
Východní Evropa byla vlastně v době raného středověku v podobné
situaci, jako rovníková Afrika v době největšího rozmachu amerického
otrokářství. Peníze z prodeje lidí ale tentokrát putovaly rukama
zástupců církve.
Šíření křesťanství ve slovanských územích obracelo naruby starší
uspořádání společnosti. Z těch kteří přistoupili na novou víru se
stávali noví pánové a z těch kteří setrvali v původním vyznání se rodila
nová vrstva otroků v počtu jaký nikdy předtím u Slovanů neexistoval.
Většina nově získaných otroků byla samozřejmě vyvezena do ciziny.
Ne nadarmo můžete úplně na začátku listiny Zákon sudnyj ljudem číst:
1. Před každým zákoníkem je třeba se zmínit o Boží pravdě. Proto svatý Konstantin
v prvním zákoně napsal a řekl toto: Každá vesnice, v níž se konají
oběti nebo přísahy pohanské, ať je předána Božímu chrámu se vším
majetkem, který patří pánům této vesnice. Ti, kteří vykonávají oběti a
přísahy, ať se prodají se vším svým majetkem a získaný výnos ať se dá
chudým.(křesťanům)
Slované i před příchodem křesťanství otroky znali, ale používali je
spíše vzácně a po omezenou dobu. Teprve působení křesťanů udělalo z
otrokářství významný obchodní artikl východu. Ostatně současné anglické
slovo „slave“ pochází od latinského označení Slovanů „sclavus“. Začalo
se používat pravděpodobně za Oty I. Velikého prvního císaře Svaté říše Římské, který ze svých výbojů získal obrovské množství otroků právě ze slovanských zemí.
Jako v podobných případech v jiných dobách a na jiných kontinentech
se do lovu otroků zpravidla nepouštěli samotní franští, byzantští či
arabští obchodníci. To přenechávali armádám místních pokřtěných
hrdlořezů, kteří si později často z peněz získaných za otroky budovali
vlastní knížectví či království.
Také Mojmírovská Velká Morava,
Přemyslovské knížectví a později i České království takto obchodně
vyrostly. A jak do toho zapadají naši věrozvěsti? Až příliš dobře! Toto
se například píše v Legendě panonské (Život Konstantinův a Metodějův):
Měl též dar prorocký (Konstantin neboli Cyril), nebo mnohé jeho
předpovědi se splnily. Uvedeme z nich jednu či dvě. Jeden velmi mocný
kníže pohanský, sídlící na Visle, tupil křesťany a činil jim násilí.
Metoděj mu vzkázal ,,Bude dobře, synu, dáš-li se pokřtíti dobrovolně v
své zemi, abys nebyl z přinucení pokřtěn jako zajatec v cizí zemi a
vzpomeneš si na mne…“ Což se i stalo.
Jindy zase Svatopluk
bojoval s pohany a nic nepořídil nýbrž otálel, a tu Metoděj když se
přibližovala mše svatého Petra, to je služba, vzkázal mu řka:
,,slíbíš-li mi, že strávíš den svatého Petra se svými vojíny u mne
důvěřuji v Boha, že ti je vbrzku vydá…“ Což se i stalo.
Teď by mohla následovat otázka za pět bodů: Co se s těmi zajatými
pohany stalo? Jenže to vlastně otázka není. V čtyřdílném doku-dramatu
kromě lepších hereckých výkonů a digitálních efektů, zjevně scházejí
také karavany otroků směřující na trhy v Římě, Konstantinopoli a snad už
i v Praze.
Zprávu o Praze přesně z doby cyrilometodějské mise nemáme, víme ale,
že o něco později už byla významným tržištěm obchodu s otroky. Vzdělaný
židovský, arabsky mluvící kupec Ibrahim ibn Jakub píše roku 965 (zhruba o
sto let později) toto:
Město Frága [Praha] je vystavěno z kamene a vápna a je největším
městem co do obchodu. Přichází sem z města Krakova Rusové (vikingský
kmen Rus) a
Slované se zbožím. A z krajin Turků muslimové, židé a Turci rovněž se
zbožím a obchodními mincemi. Ti vyváží od nich otroky, cín a různé
kožišiny.
Tato praxe trvala několik staletí a v jistém smyslu nikdy neskončila.
Ve východní Evropě hrála podstatnou ekonomickou roli asi do poloviny
15. století. Křesťanství a později přímo katolická církev jsou často
líčené jako bojovníci proti otroctví, ale je to tvrzení v rozporu s
dějinnými událostmi.
Když je například biskup Vojtěch v
současných popisech líčen jako bojovník proti otrokářství, je jaksi
vynecháváno, že mu nevadilo otrokářství samotné, ale to, že se kvůli
němu vedly boje i na již christianizovaných územích a na trzích s otroky
byli prodáváni i křesťané jinými křesťany arabským kupcům.
Nástup křesťanství a boje o vliv mezi východní a západní větví
křesťanství byly vedeny o moc a o obrovské množství peněz. V tom se
podobaly conquistě Jižní Ameriky, nebo bojům evropských osadníků proti
severoamerickým Indiánům a na životy těch „druhých“ se při tom
nehledělo.
Náš pohled (ano můj také) na tuto dobu je zkreslený představou, že se
takové drastické metody christianizace týkaly spíše oblastí kolem
Severního a Baltského moře. Někdo si možná ještě tak někdo vzpomene na
pád Arkony roku
1168, ale nějak při tom úplně zapomínáme, že podobně kruté boje musely
probíhat také zde. O otrokářství jako „motoru“ christianizace severu a
východu Evropy se pak dočtete jen v odborných publikacích.
Dobrá, ale proč se k tomu po 1150. letech vracet? Inu protože je
představa dobrých, laskavých a osvícených křesťanů, přicházejících kázat
Pravdu poloblbým barbarům používána k budování současného obrazu
katolické církve a křesťanství. „Dar víry“ je opět povyšován nad
historickou pravdu. Nejde tu vlastně už o minulost ale o budoucnost.
Nemůžeme se poučit z minulosti, pokud si o ní budeme lhát.
|
Podobná témata
|
|
Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 09. srpen 2013 @ 07:58:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Díky za, pro mě, objevný článek. Začínám chápat, jak je prospěšné znát dějiny. Podle ovoce poznáte je. |
Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neře (Skóre: 1) Vložil: Blasfemic v Pátek, 09. srpen 2013 @ 08:29:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nemáš zač,pro mne je to koníček,ač katolík nikdy nevěřím tomu co slyším v kostele,ale hledám pravdu v historii.A pochopitelně nevěřím že by Ježíš na zavolání Abrakadabra vlezl do mouky a vody :-) |
]
Re: Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 09. srpen 2013 @ 09:33:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Sláva Bohu, alespoň jeden rozumný a nestranický katolík na GS. Bůh ať Ti žehná a ochraňuje Tě. Rád poznám další Tvé dějepisné znalosti, protože vidím, že nekopeš za strany, ale hledáš pravdu. |
]
Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neře (Skóre: 1) Vložil: Blasfemic v Pátek, 09. srpen 2013 @ 08:38:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A proč si myslíš že Vatikán jako jeden ze dvou států protestoval v OSN proti odsouzení dětské otrocké práce......Neprotestoval by kdyby z toho sám neměl. |
]
Re: Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi (Skóre: 1) Vložil: Lu v Sobota, 10. srpen 2013 @ 19:48:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To si ale děláš legraci.....
|
]
Re: Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 26. srpen 2013 @ 10:20:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud je to pravda tak to možná nějak souviselo s faktem že je mnoho zemí kde děti buď pracují aby se uživily a pokud jim to někdo zakáže tak zbývá jen sexuální průmysl, zločin a nebo smrt hladem. Každý se nemá tak dobře jako my.
|
]
|
|
Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 09. srpen 2013 @ 10:17:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Přiznám se že jsem tomuto filmu zatím nevěnoval patřičnou pozornost ale doufám že to stihnu napravit. Zvlášť když jsem se od Vás dozvěděl že se s ním ztotožňují i naši pravoslavní bratři a setry. Tím je pro mne dvojnásob cennější.
Pokud si chcete vychutnat alespoň z části vznik naší kultury, vzdělanosti i psané historie tak doporučuji abyste zkusil opsat alespoň celou Bibli. Ve filmu se takové věci obvykle zkracují.
Naši pohanští předkové prodávali především své vlastní lidi, které přivedli na mizinu jako ekonomické otroky a Církvi a knížatům dobré vůle trvalo několik generací než se to podařilo potlačit. To jsou ty přeplněné věznice, které vykupoval a osvobozoval svatý Václav, to je příčina toho proč se snažil tehdejší kníže vzdorovat svatému Vojtěchovi. Čímž paradoxně rozšířil křesťanství do celé střední Evropy. Svatý Vojtěch kterého donutil k odchodu získal požehnání od Svatého otce ve Vatikánu a pokřtil Uhry, Polsko a pár menších národů a nakonec vypral svoje roucho v Kristově krvi když prolil svou vlastní. Jeho bratr svatý Radim se stal prvním polským biskupem a národním patronem.
Zvláštní je i to co nám o vztahu otroků a jejich Pánů říká Pán Ježíš, svatý Pavel a Bible.
|
|
|
Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1) Vložil: unshaken v Neděle, 11. srpen 2013 @ 16:36:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | blasfemicu, člověk musí uznat, že máš vynikající znalosti historie. Ale nechápu, jak jsi od neznabožských režisérů a producentů ČTV mohl očekávat něco více. Já osobně jsem na toto dílo hleděl s podivem, neboť na sekulární televizi se lze o víře dozvědět tolik pitomostí, že tohle dílo bylo opravdu vyjímečně méně hloupé.
Co se týče otrokářství, tak je dobře známo ( a nedávno o tom bylo možné vidět ony "hrané dokumenty"), že i v pozdním středověku byla christianizace pohanských území - konkrétně na východ od nás, spojená s drancováním a získáváním otroků. Rytíři ostatně žili hlavně z lupu, který takto ukořistili. Milosrdenství se totiž týkalo křesťanů, nikoliv pohanů. Ještě horší to bylo v novověku při poznávání Afriky - viz Livingston, kdy misionáře následovali evropští, američtí a hlavně arabští otrokáři.
Pokud se vrátíme ke Konstantinu a Metoději, které si přivlastnila loupeživá katolická církev, tak také musíme říci, že život slovanských kmenů byl v té době více méně na úrovni popsatelné jako "co neurveš sám, to ti urve jiný". Byla to doba plná násilí a zvůle silnějšího, přičemž nazvat to pouze "vlčí společností" by byl eufemismus. Takže každý, i já, musíme s úctou před Cyrilem a Metodějem, těmito neuvěřitelnými dary z nebes, hluboce smeknout, neboť z našich předků, brabarů (podle "bar - bar", což byla tehdejší římská obdoba dnešního "bla - bla" - mluvících nesrozumitelnou řečí), učinili kulturní společenství. |
Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neře (Skóre: 1) Vložil: joker v Středa, 14. srpen 2013 @ 09:15:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud se vrátíme ke Konstantinu a Metoději, které si přivlastnila
loupeživá katolická církev, tak také musíme říci, že život slovanských
kmenů byl v té době více méně na úrovni popsatelné jako "co neurveš sám,
to ti urve jiný". Byla to doba plná násilí a zvůle silnějšího, přičemž
nazvat to pouze "vlčí společností" by byl eufemismus.
Myslím, že se dnešní doba zase tak moc neliší od popsaného. Náš problém se vzdálenou historií je ten, že ji vlastně nedokážeme objektivně zhodnotit. Máme minimum informací o tom, jak lidé doopravdy žili, jaké byly mezilidské vztahy, kultura, vzdělanost. Čerpáme z psaných záznamů Říma, pro které byly severní kmeny barbarské a nevzdělané, protože hovořili jiným jazykem a po obědě si nestrkali brk v krk. Jiné zdroje nemáme, kromě archeologie, ale i ta se může mýlit a z řady běžných předmětů se stávají v jejich interpretaci "kultovní předměty neznámého božstva", byť se bude jednak např. o zastaralý typ elektrických pojistek nebo smeták na pavouky.
Kromě toho je tady ještě druhé hledisko, a to možná důležitější - naše vlastní národní dějiny. Z hlediska státu založeného na národě (tedy nevymezeného pouze na geografický prostor), jsou národní dějiny důležitou součástí národní identity. Z tohoto důvodu je pro nás subjektivně výlet těch dvou pánů tak důležitý, byť je dosah jejich misie z mnoha důvodů diskutabilní.
|
]
Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neře (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 26. srpen 2013 @ 10:13:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Doposud jsem měl zato že slovo barbar znamená latinsky vousáč, tedy člověk který nemá vyholenou tvář dle římské módy. Pan Livingstone byl jeden z velkých misionářů a obětavých lidí anglikánské církve. Pročež se o něm mluví jen jako o cestovateli a bez podrobností, pokud vůbec. Představa že Vaši předkové žili z toho že pokřtili pohany a prodali je do otroctví je též poněkud zvláštní.
|
]
|
|
Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1) Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pondělí, 12. srpen 2013 @ 00:21:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Někdy mám takový dojem, že poté, co se apoštolové odebrali na věčnost, už na světě nezbyl žádný křesťan... jako by se všichni zpronevěřili... 12 Všichni se odchýlili, společně se stali neužitečnými; není, kdo by konal dobro, není ani jeden." 13 "Jejich hrdlo je otevřený hrob, svými jazyky podváděli." "Pod jejich rty je hadí jed." 14 "Jejich ústa jsou plná zlořečení a hořkosti." 15 "Jejich nohy jsou rychlé k prolití krve; 16 zkáza a bída je na jejich cestách 17 a cestu pokoje nepoznali." 18 "Před jejich očima není Boží bázně." |
|
|
Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 17. srpen 2013 @ 13:31:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Díky za zajímavý článek, už ho mám na svém blogu (samozřejmě s odkazem na zdroj), akorát mám dojem, že tě to vede k antipatii vůči katolické církvi. (ač jsi její součástí)
Pokud jde o protestanty, nemám iluzi o tom, že by v historii byli o mnoho morálně lepší než katolíci, potom mám však otázku, jaký historický obraz církve teda máme?
Rozhodně mě tohle nevede k zaujatosti vůči katolíkům, jako protestant se katolíků mnohdy zastávám, což mi nepřineslo na GS velké sympatie...
|
Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neře (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 17. srpen 2013 @ 15:23:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na blog jsem uvedl navíc tohle: Tenhle článek mě nevede k zášti vůči věrozvěstům či katolické církvi, ale na druhou stranu bychom si měli uvědomit, že skutečnost šíření křesťanství na našem území byla zřejmě mnohem barvitější, než jsme se domnívali. |
]
Re: Re: Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 19. srpen 2013 @ 16:39:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ptal jsem se na názor jednoho historika, který je vysokoškolský kantor a ten mi napsal následující: Je
to dobře napsáno Karle a je to věcně poměrně věrohodný text, ale nic
nového neříkající ani nic nového neodhalující. Je ale poněkud
jednostranný. Důvodů pro misi z Byzance bylo více - strategické důvody,
obchodní i geopolitické. A to z obou stran. "Patřit do Evropy" znamenalo
v roce 2000 mít demokracii. A v roce 1000 nebo těsně předtím to
znamenalo přijmout křest. Jinak hrozila anihilace v důsledku křížových
výprav (viz např. osud pohanských Prusů nebo pobaltských Slovanů).
Vládci
Velké Moravy i českých kmenů si to uvědomovali velmi dobře, a proto
raději přijali křest dobrovolně. To že se u toho obchodovalo s otroky
byla naprosto běžná věc a trošku mne zaráží, že to autor tak okatě
zdůrazňuje.
Ještě
v 17. - 18. století tohle byla běžná praxe. Například filozof John
Locke vlastnil otroky v Americe a David Hume měl podíl na plantážích a
akcie v obchodu s otroky. Ve středověké Evropě byl otrok běžný obchodní
artikl a měna, a to v celé Evropě. A kde jinde otroky vzít než u pohanů.
Tedy
autor má věcně pravdu, ale dívá se na minulost a hodnotí ji příliš
dnešníma očima. Je to zhuba totéž jako já bych se hrozil, že český stát v
16. století neměl demokracii. Jinak obecně řadu tvrzení o Velké Moravě a
styku s Byzancí bohužel není čím přesně doložit, protože chybí písemné
prameny a archeologie má omezenou výpovědní hodnotu. Snad jsem vám
alespoň trochu odpověděl. Rozhodně jde o zajímavý text pro zájemce o
dějiny, řekněme.
Jiný historik, který je v posledním ročníku vysoké školy mi napsal tady to: Čau
Kájo, ty prameny, co tam citujou jsem nikdy nestudoval, tak nevím,
jestli ty odkazy sedí. O otrokářství na Velké Moravě toho moc nevím, ale
v 10. století Boleslav I. opravdu vybudoval český stát na základech
otrokářství, to nikdo nepopírá.
Boleslav
a jeho syn obsadili kromě Čech i severní a střední Moravu, Krakovsko a
hranice jejich státu končily až někde na Červené Rusi. Z tohoto území
patrně chytali lidi a v Praze je na trzích prodávali Židům (o tom i ten
Ibn Jakúb opravdu psal, jak je tam zmíněn, na druhou stranu archeologie o
otrokářství moc dukazu nepodavá- nikde se nenachází mnoho otrockých
pout).
Následně,
když se zdroje vyčerpali, začala jejich říše krachovat- pak následovala
krize za Boleslava II. to určitě znáš. Rovněž se má za to, že biskup
Vojtěch bojoval proti prodávání pokřtěných lidí do otroctví, kšeftování s
pohanskými otroky mu snad nevadilo.
Pokud
Boleslavové těžili z obchodu s otroky, dá se očekávat, že obchod s
otroky existoval již dlouho předtím-tzn. i za Velkomoravské říše. Že by
sem byli Konstantin a Metoděj vysláni jako aktivní podporovatelé obchodu
s otroky mi přijde trochu přitažené za vlasy.
Ale
určitě byzantský císař věrozvěsty neposlal na Moravu jen tak z lásky k
víře, přinejmenším jejich vyslání mohlo upevnit diplomatické vztahy s
Rostislavem. Že by zde chtěl rozšířit moc východní církve a zakládat zde
svá biskupství, to už bývá popíráno. Oblast Moravy patřila již dlouhou
dobu do sféry západní a biskupství na území dnešního Rakouska a Německa
sem posílala misie. Vždyť ještě předtím, než dal Svatopluk pokřtít
českého Bořivoje, byla v říši pokřtěna nějaká česká knížata (tuším snad o
takových 80 let dřív).
Krize naplno vypukla za Bolesava III., ale již na konci vlády Boleslava II. docházelo k úpadku.
Osobně
si myslím, že rozšiřování křesťanství spíše trh s otroky omezovalo. Kdo
byl pokřtěn, otrokem být nesměl. Jak se to dodržovalo, to už je druhá
otázka. Nevím, jak se poptávka po otrocích měnila. Možná, že Byzanc těch
otroků v dřívějších dobách tolik nepotřebovala a s šířením křesťanství
se to pouze náhodně překrývá (třeba i na tom severu). Nemyslím si, mezi
šířením křesťanství a rozšiřování trhu s otroky je nějaká spojitost. Ale
nevěnuju se tomu, tak ti píšu jen svůj názor |
]
|
|
|
|