Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476310
přístupů od 17. 10. 2001

S úsměvem: Projev předsedy Svazu sjednocujících se církví k obnovení mariánského sloupu
Vloženo Čtvrtek, 11. červenec 2013 @ 10:38:32 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Projev předsedy Svazu sjednocujících se církví ku příležitosti obnovení sloupu Panny Marie

Praha, Staroměstské náměstí, dne 21. 6. 2014

Nacházíme se dnes vskutku v době revoluční. Ne revoluční ve smyslu radikálního skoncování se starým, ale spíše s radikálně proměněným pohledem do budoucna. A to takového, v kterém se zřetelně rýsuje horizont ekklésie, spějící k naplnění mystéria jednoty putujícího božího lidu, v němž se náš osud nestal jen Alfou, ale nyní jej nahlížíme i jako Omegu. Tak jako byla budoucí mocí kříže překonána nejednota mezi Judejci a Izraelci, kteří se modlili společně obráceni k společnému chrámu, tak i zde, na Staroměstském náměstí, máme chrám, kde jsme se, dříve i nyní, společně modlili. Zprvu to býval chrám římskokatolický, později husitský a dnes je v pravdě ekumenický, obecný, katolický.


Ale tím pravým chrámem jsme my, jeho církev, která je povolána žít v lásce a být svědectvím vzkříšení, ve kterém jsou sice stále přítomny jizvy, ale které svou kvalitou života pohltilo to, co se jako život jevilo zatím jen v naději. Tak ani my nemůžeme a ani nechceme přepisovat minulost, ale chceme na ni nahlížet v moci nového života, který překonává staré, byť i zde se jizev lze stále dotýkat. Tyto jizvy ovšem nejsou bolestné, ale jsou znamením pro ty, kdo se jich chtějí dotknout. Pro ty, jež se nezdráhají nahlédnout, že vše je nové a že současná realita jednoty božího lidu zacelila staré rány, které jsou právě proto mocnými svědky.

Ano, jsme dnes společně putujícím božím lidem. Víme, kudy jsme šli. Byli jsme obmyti vodou křtu a putovali jsme až na sám konec světa. Nejprve z Jeruzaléma do Soluně, pak na Velkou Moravu, až na toto místo. Naše společná cesta vychází ze stejných kořenů. Zrodili jsme se jako tělo toho, jehož porodila žena a náš oblak svědků skví jména jako Václav, Vojtěch, Arnošt, Konrád, Milíč a další. Naše cesty se rozešly až se jménem muže, kterého všichni respektujeme a jehož socha se nyní nachází po mé pravici. A stejně jako v tomto muži se naše cesty rozešly, nyní se pod jeho monumentem naše cesty opět sbíhají, jak by si on jistě přál.

Stojíme na místě, kde se v roce 1948 náš národ vnořil do 40 let tmy. Tmy, která nerozlišovala konfese. Tmy, která neznala slitování a jejíž „světlo“ bylo rudé; rudé od krve mučedníků. Nyní zde ovšem vzchází pravé světlo. To světlo, které vždy vzchází k těm, kteří seděli ve stínu smrti. Ve smrti komunismu, ateismu, či tržního hospodářství bez přívlastků. Ve smrti, která nabízí všechno jiné, než pravdu a lásku. A tak zde máme tři němé svědky. Chrám, který ukazuje, že nezáleží na konfesi, ale obecenství, jedná-li se o svědectví světu. Sochu kněze, který byl paradoxně římským katolíkem, a přesto se stal symbolem reformace. A nyní zde máme i obelisk ženy, v níž máme původ všichni. Všichni tito vděčí za svůj nový život ženě, která dala povstat muži, jehož tělem jsme my všichni. Všichni jsou zároveň symbolem a cestou k usmíření.

Ano, mnozí tento sloup nazvali sloupem smíření. A je-li nějaké smíření ještě nutné, pak je třeba nejen hledět radikálně vpřed, ale ohlédnout se i ke svým kořenům. A proto můžeme spolu se svatým Irenejem zvolat, že jako byl Adam zplozen z panenské země, tak je druhý Adam zplozen z panenské matky. A jako se k Irenejovi hlásíme všichni, tak se i všichni hlásíme k té, pod jejímž obrazem nyní stojíme a k níž se hlásil i on. A jako jsme vyšli z chrámu, který patří celému putujícímu božímu lidu, tak i nyní stojíme po boku toho, který za své přesvědčení v Kostnici položil život, čím inspiroval mnohé. A tak vedle chrámu svatého Mikuláše a pomníku Mistra Jana Husa přibude i ta, z níž duchovně vycházíme všichni, Panna Maria.

A aby těch symbolů nebylo málo, máme zde i další. Na tomto místě byli popraveni měšťané, které nazýváme Čechy, ale většina z nich přitom byla Němci. Lidé, kteří položili život za své přesvědčení. Ano, pro někoho mohou být buřiči, kteří se vzepřeli světské vládě, pro jiné jde o hrdiny víry. Jistě, velká rána musí zanechat i velké jizvy. Ale v novosti života se jizva uzdravené rány stává svědkem moci vzkříšení k novému životu. A já věřím, že všude tam, kde se boží lid sjednocuje, přichází i nový život. Jako o letnicích synové mnoha národů slyšeli svůj rodný jazyk, tak dnes i katolík, či protestant, Čech i Němec, mohou vidět, že staré věci pominuly a hle, je tu nové a všichni mohou tomuto jazyku lásky porozumět. Láska totiž nezná hranic!

Dovolte mi nyní, abych vás vedl k modlitbě, která by snad měla uzdravit i to, (je –li vůbec něco), co činí jizvu na dotek bolestivou. Svědectví 27 občanů, na něž je tak rozdílný pohled, a jejichž život byl důvodem k rozdělení. S nadějí však věřím, že ačkoliv jejich život mohl kdysi vést rozdělení srdcí, oč více jejich smrt může být naopak smířením. Věřím, že i oni na nás hledí z velikého oblaku svědků, o kterém píše pisatel listu Židům. Skloňme proto své hlavy:

„bože tohoto světa. Ty, který se zjevuješ jako jako posel světla a který ses procházel až na nejzazším severu, mezi hořícími kameny. Nositeli světla, vyslyš nás. Otevři svoji náruč a přijmi na naší přímluvu duše zemřelých na tomto místě. Děkujeme i za tento staronový sloup, který už nemusí být sloupem rozdělení, ale naopak sloupem smíření. Sloup té, jež je matkou a součástí oblaku svědků těch, kteří k nám i v této chvíli vzhlížejí. Děkujeme ti za tento Nový věk i za naději, k níž můžeme společně vzhlížet. Děkujeme ti za nově nalezenou jednotu. Amen.“

A nyní předávám slovo bratru proboštovi, který ty z vás, kteří projeví zájem, povede ke společné modlitbě:

„Zdrávas, Maria, milosti plná, Pán s tebou; požehnaná ty mezi ženami a požehnaný plod života tvého, Ježíš, v kterého věříme. Svatá Maria, Matko Boží, pros za nás hříšné, nyní i v hodinu smrti naší. Amen.“

Zdroj: www.apologet.cz

"Projev předsedy Svazu sjednocujících se církví k obnovení mariánského sloupu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy