poslal Nepřihlášený Nové události v kauze křivých
obvinění z porušení mnišských slibů vůči vladykovi pravoslavné církve
Kryštofovi svědčí o manipulaci a účelovém nakládání s informacemi s
cílem zabránit vladykově očištění a jeho návratu do úřadu. Důvod? Snaha
získat kontrolu nad 1,2 miliardami korun z restitucí. O tom, že má
československé pravoslaví vážné problémy, vypovídá i nedávná návštěva
ekumenického patriarchy Bartoloměje, který situaci popsal ve svém
projevu k věřícím.
Kryštof - arcibiskup pražský a metropolita českých zemí a Slovenska -
byl 2. dubna (v době začátku posvátného předvelikonočního půstu) obviněn
v TV NOVA, Blesku a dalších médiích z toho, že má mít několik milenek a
s nimi děti, jak to tehdy do médií uvedl zaměstnanec pražské eparchie a
docent Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy Pavel Milko.
V důsledku této medializace se pro dobro pravoslavné církve rozhodl
vladyka Kryštof 12. dubna rezignovat. Obvinění nepřiznal, abdikoval pro
zachování jednoty a klidu v církvi. Posvátný synod (shromáždění biskupů)
12. dubna jeho abdikaci přijal. Týden potom se tato obvinění ukázala
jako nepravdivá, protože samotní svědci písemně přiznali lež. Jenomže o
měsíc později na dalším jednání 14. května se stejní biskupové usnesli
na tom, že na všech důvodech, které vedly k vladykově odstoupení z
funkcí, trvají, jelikož mají k dispozici další nová svědectví údajně
potvrzující původní křivá obvinění. O nových svědectvích však biskupové
hovořit nechtějí.
Co brání vladykově návratu?
Na dotaz ParlamentníchListů.cz, co brání vladykově návratu do úřadu,
reagoval tiskový mluvčí synodu a olomoucko-brněnské eparchie Roman
Juriga takto: „V zásadě k povolání k návratu do úřadu metropolity
Kryštofa brání to, že dobrovolně odstoupil ze svých funkcí a také to, že
jsou i nadále v rámci církve v platnosti obě poslední rozhodnutí
Posvátného synodu místní pravoslavné církve v českých zemích a na
Slovensku. Z nichž první odstoupení – abdikaci - vladyky Kryštofa
přijalo a druhé jí potvrdilo. Vladyka také ve své abdikaci vyjádřil
přání sloužit a žít v Těšově,“ sdělil Juriga.
A pokračuje: „Svědčí, myslím, o demokratickém a svobodomyslném
charakteru pravoslavné církve, že vladyka Kryštof může dokonce
nesouhlasit s výkladem - interpretací své abdikace Posvátným synodem a
tento výklad i odmítat, k čemuž mu církev poskytla prostor ve vyjádření
J. V. Simeona (pozn. redakce: Olomoucko – brněnský arcibiskup a současný
metropolitní zástupce vladyky Kryštofa do jeho návratu nebo nových
voleb hlavy církve). Věřící mohou dokonce souhlasit a respektovat také
to, že jediným důvodem k jeho abdikaci byla jeho obava o jednotu církve.
Výklad skutečnosti však na podstatě věci samotné – tj. na faktu
abdikace a na jejím přijetí Posvátným synodem nic nemění,“ doplnil
mluvčí Juriga.
Nová účelová obvinění?
Z toho tedy plyne, že měsíc po vladykově abdikaci byla zřejmě účelově
nashromážděna nová obvinění, která mají jakoby potvrdit ta původní, jež
ale byla přímo samotnými svědky odvolána. A může později vyjít najevo,
že i tato svědectví, pakliže vůbec existují, se ukáží jako nepravdivá,
což Juriga ve svém předchozím písemném vyjádření pro ParlamentníListy
nevyloučil, a dokonce vyjádřil pochybnost nad tím, zda nějaké
nemanželské děti a milenky vladyka měl.
Přesto jsou biskupy tato svědectví pokládána za důvěryhodná a činí
vladyku kanonicky nezpůsobilého se vrátit a dokonce také kandidovat v
příštích volbách. Navíc, jak je patrné z Kryštofovy abdikace, vladyka
nevyjádřil přání sloužit konkrétně v Těšově v západních Čechách. Toto
místo mu vybrala církev, protože on pouze uvedl, že si přeje prožít
zbytek svého života v monastýru, který mu právě církev určí. Juriga také
zapomněl, že v tiskové zprávě ze dne 12.4., kterou má redakce k
dispozici, se psalo, že obvinění nebyla prokázána.
Kryštof rezignoval podle svých slov pro jednotu církve. Je však
připraven se v případě, že ho povolá vedení církve zpět, tak učinit,
protože chce sloužit lidem a Bohu. I tato slova však byla lidmi z vedení
pravoslavné církve vytržena z kontextu a interpretována tak, že vladyka
se vlastně nechce vrátit. „Emeritního metropolitu jsem už dlouho
neviděl. Z jeho abdikace (míním text) nějaký návrat nepřichází v úvahu,“
řekl redakci Marek Krupica, který se po vladykově rezignaci stal
správcem pražského arcibiskupství.
Občanskoprávní rozměr bez ohledu na funkce
Je nezbytné také zdůraznit skutečnost, že bez ohledu na obsazení
řídících funkcí v církvi, má celá kauza podle důvěryhodného zdroje
redakce také kriminální občanskoprávní rozměr. Pod vlivem dalších
nejasných obvinění a manipulacemi s fakty předkládanými lidmi z vedení
církve totiž vladyka Kryštof nedostává možnost se očistit ani jako
soukromá osoba bez ohledu na to, jestli se do vedení pravoslavné církve
vrátí nebo ne.
„Dosavadní postup je zcela v pořádku a zákonný. Co ještě potřebujete Vy,
abyste to pochopil? Metropolita rezignoval dobrovolně, a nikdo zvenku
nemůže rozebírat proč a na základě čeho, jelikož se jednalo o uzavřené a
diskrétní jednání Synodu. Dále se postupovalo dle církevního práva, a
toho se budeme držet i nadále,“ napsal naší redakci hodonínský biskup
Jáchym.
Lidé s podivnou minulostí, StB a údajné finanční machinace
V případu také figurují lidé s podivnou minulostí. Jedná se především o
Jaroslava Šuvarského, což je představený a duchovní správce pražské
katedrály sv. Cyrila a Metoděje. Šuvarský je zmiňován rovněž jako jeden z
ústředních aktérů možného spiknutí vůči Kryštofovi. Hovoří se i o
Šuvarského dlouholeté spolupráci s StB a jeho pozdějším podezřelým
finančním machinacím v rámci církve: „Za Vašeho vedení lze nalézt na
Úřadu eparchiální rady i poklesky finanční. A i za ty jste právě Vy
osobně odpovědný. Tyto finanční machinace jsou doložitelné a i za ně si
zasloužíte okamžitého odvolání z funkce. Domnívám se, že i finanční
policie by měla při zkoumání vaší činnosti v posledních letech spoustu
zajímavé práce. Bylo by třeba vysvětlit i celou řadu poklesků, které
souvisí s delikty majetkovými. Jak je to například s bytem kněze
katedrály a kam se poděly pražské byty, které byly v majetku církve. V
majetku koho teď právě jsou a za kolik byly prodány?“ uvádí ve svém
otevřeném anonymním dopise duchovního pražské pravoslavné eparchie.
A dále píše: „Proč se služební auta nakupují, a potom, a za jakou cenu,
se prodávají. A komu! Jaký je počet pravoslavných chrámů a farských
budov z majetku církve, které jste získal Vy osobně za dobu Vaší „vlády“
nad Pravoslavnou církví! A zůstaňme ještě v Praze. Památník
atentátníků, hrdinů československého odboje pod katedrálou jste nechal
zbudovat, aby se stal zdrojem výtečných příjmů Vás osobně a členů Vaší
rodiny,“ je psáno v dopise, který má redakce k dispozici.
Jsou to jen pomluvy, tvrdí Šuvarský
ParlamentníListy.cz, které jako jediné nezávislé médium celý případ nyní
podrobně sledují, následně oslovily Jaroslava Šuvarského, aby se
vyjádřil k dopisu a dalším podezřením vůči jeho osobě, které jsou k
dispozici třeba ZDE. „Otevřený dopis je anonym a celý obsah je hrozná
pomluva. Jeho cílem je odvést naši pozornost od současných důležitých
úkolů, časově náročných…,“ odpověděl velmi stručně Šuvarský. Jeho
manželka Eva Šuvarská na dotaz, aby vysvětlili různé zprávy o údajných
machinacích a spolupráci s StB, reagovala útočně otázkou, jestli tyto
zprávy šíří naše redakce.
O nynější situaci v pravoslaví ví i její nejvyšší představitel
Že se uvnitř pravoslavné církve děje něco zvláštního, to ví i nejvyšší
autorita světového pravoslaví patriarcha Bartoloměj, který před několika
dny přicestoval do Česka v rámci oslav významného jubilea 1150 let
cyrilometodějské mise a 1700 let svobody křesťanství. Patriarcha v
závěru svého projevu v Mikulčicích na Hodonínsku zdůraznil především
potřebu nebát se těch, kteří účelově manipulují se skutečností.
„S vůdci, hnanými zvířeckým nutkáním za každou cenu prosadit svoji vůli,
se nikdy nemůžeme domluvit. Naše vnitřní směřování totiž pro mocné
tohoto světa představuje ohromné nebezpečí; ostatně bojí se ho i ti, kdo
si nárokují neomezenou náboženskou moc. Svědectví a mučednická životní
cesta svatých Cyrila a Metoděje o tom hovoří nejlépe. Vždyť se na ně
nikdy nezapomnělo, protože se jedná o plody pravdy, které budou neustále
v úctě. A protože se tento odkaz a poselství, které netroubí ve strachu
z mocných tohoto světa zbaběle k ústupu, pro mnohé se naše svědectví
stává nepohodlným, takže se pokoušejí vyvolat situace, kdy by se mohli
vysmívat slovy, které zazněly u paty Spasitelova kříže: ‚doufali v Boha,
tak ať je nyní vysvobodí, jestli se k nim přizná…‘, “ řekl například v
Mikulčicích Bartoloměj.
„Lidé, kteří jsou zaslepeni vášněmi, samozřejmě doufali a doufají, že se
pravda dá pohřbít a že se nějak ospravedlní jejich vlastní osobní
volby, když se chovají jako vlci, lvi a supi a útočí na laskavého a
bratry milujícího beránka,“ prohlásil před věřícími dále patriarcha. A
dodal: „Takoví však také zapomínají, že Kristus, jemuž jedinému patří
veškerá moc a síla, vstal z mrtvých. Vaši předkové stejně jako my
všichni společně jsme ale viděli ‚jeho probodnutý bok, odkud vyšla krev a
voda, tedy křest, a dotýkali jsme se ran, jimiž byly uzdraveny naše
vlastní rány…‘,“ shrnul Bartoloměj, jehož celý projev vyšel v řečtině na
serveru ROMFEA.
Údaje o počtu věřících na cyrilometodějských oslavách se dramaticky liší
Tato slova pronesl patriarcha v Mikulčicích, kam podle odhadu mluvčího
synodu a olomoucko-brněnské eparchie Romana Jurigy dorazilo v průběhu
bohoslužby před hlavní podium mezi dvěma až třemi tisíci věřících. Podle
svědků na místě to je však velmi nadhodnocený údaj. Svědkové totiž
hovoří jen o desítkách pravoslavných věřících, což bylo patrné při
svatém přijímání, jak také dokazuje níže uvedená fotografie. Informace o
počtu věřících a celkovém počtu všech lidí jsou například ZDE. Juriga
je však přesvědčen, že mluvit pouze o desítkách pravoslavných poutníků
je zavádějící.
Další manipulace s informacemi
K osobě patriarchy nutno ještě podotknout, že byla překroucena jeho
slova o tom, zda se při své návštěvě setká s odstoupivším Kryštofem.
Marek Krupica sdělil ve čtvrtek 23. května ČTK, že „patriarcha řekl, že
není žádoucí přítomnost Kryštofa na sobotní velké slavnosti k uctění
1150. výročí příchodu věrozvěstů Cyrila a Metoděje v Mikulčicích na
Hodonínsku“. Ve skutečnosti však měl patriarcha prohlásit, že pouze
nehodlá zasahovat do vnitřních záležitostí. To však Krupica v reakci pro
ParlamentníListy.cz odmítl komentovat. A biskup Jáchym naší redakci
několik dní před návštěvou patriarchy uvedl, že jako organizátor nechce
patriarchu jako vzácného hosta vystavovat nepříjemným situacím.
Vzhledem k závažnosti celé situace vznikla petice požadující vladykův
návrat zpět do úřadu. Pod touto peticí, která je k dispozici na adrese
www.christofor.cz, je v tuto chvíli podepsáno na 3000 lidí. Na tomto
serveru je také záznam klíčových událostí, dokumentů a mediálního ohlasu
za uplynulé dva měsíce. Petice stále pokračuje v obou formách,
elektronicky na internetu a také na papírových arších, které jsou na
uvedené adrese ke stažení. Zmíněná petice a další dokumenty týkající se
případu byly v Brně 24. května předloženy i ekumenickému patriarchovi
Bartolomějovi, který je přijal.
Kdo bude novým arcibiskupem? V sázce je důvěryhodnost pravoslaví
Zanedlouho budou probíhat další nové volby pražského arcibiskupa. V těch
předchozích, které proběhly v sobotu 18. 5. v Praze, nebyl nikdo
zvolen. Kandidoval Marek Krupica, správce pražského arcibiskupství po
odstoupení vladyky Kryštofa, druhým kandidátem byl Michail Dandár, který
slouží v jurisdikci ruské pravoslavné církve v Německu. Jména dalších
kandidátů v tuto chvíli nejsou známá. Spekuluje se o ambiciózním
arcibiskupovi michalovsko-košickém Jurajovi nebo o hodonínském biskupovi
Jáchymovi. Posledně jmenovaný však dle svého vyjádření pro
ParlamentníListy.cz prozradil, že byl ke kandidatuře osloven, nicméně ji
oficiálně odmítl.
Známý jihlavský duchovní Jan Baudiš na svém pravoslavném weblogu k
volbám nového arcibiskupa mimo jiné napsal: „Z výsledku hlasování
sobotního eparchiálního shromáždění je zjevné, co si církev - kněží i
věřící - ve své většině myslí o kandidátech, které jim synod navrhl. Teď
všichni napjatě čekají, koho jim synod nabídne jako druhé menu. Bude to
zase nějaký rytíř? Nebude to homosexuál či pedofil nebo agent? Má synod
v záloze jako dalšího kandidáta zbožného člověka dobré pověsti a s
nějakými významnými pastýřskými výsledky, jak se sluší na biskupského
kandidáta? Takové otázky přece máme právo si klást. Posvátný synod by
měl dobře vážit, koho pošle v pražské eparchii do druhé volby. Nebude-li
to důstojný kandidát, mohl by tím synod už ztratit veškerou důvěru
církve,“ píše Baudiš.
A dodává: „Petice podepisovaná za návrat vladyky Kryštofa se možná
zároveň stává nepřímo i peticí vyslovující nedůvěru krokům současného
synodu. Pošlou-li biskupové do druhé volby rytíře nebo homosexuála, či
jiného duchovního se skandální pověstí, hrozí nebezpečí, že věřící pak
budou žádat už nejen návrat vladyky Kryštofa, ale i výměnu některých
jiných členů synodu. Třeba i cestou jejich skandalizace (když jednou
začne řádit světský duch v církvi, kde se to zastaví?). Jejich abdikace
pak může být už jedinou cestou k obnovení důvěry církve vůči synodu a ke
stabilizaci poměrů v místní církvi. Nikdo přece nechceme, aby to zašlo
tak daleko. Rádi bychom měli synod, jemuž bychom důvěřovali. Ať nám tedy
ukáže vzor nesvětské cesty odpuštění, usmíření a vyhnání světského
ducha ze synodní praxe.“
Podle zdroje redakce, který si nepřál uvést své jméno, by vedení
pravoslavné církve mělo zanechat triků s přidáváním nových obvinění a
mělo by umožnit vladykovi Kryštofovi se obhájit. Nejen kvůli osobě
vladyky Kryštofa, ale také proto, že jen tak se pravoslaví může stát v
očích české občanské veřejnosti důvěryhodnou institucí, která bude v
České republice přijímána jako součást domácí kultury a tradice a která
bude důvěryhodně hlásat zvěst Evangelia spolu s ostatními českými
křesťanskými církvemi.
A co na to katolická církev?
O potřebě znovunalezení správné cesty pravoslavné církve hovoří také
církev katolická. V reakci na otázku adresovanou pražskému arcibiskupovi
Dominiku Dukovi, přišla následující odpověď: „O situaci v pravoslavné
církvi u nás pan kardinál Duka není nijak detailně informován, má v
podstatě tytéž informace, jako ostatní občané sledující veřejné
sdělovací prostředky. Proto se nemůže kompetentně vyjádřit k těmto
problémům. Věří však, že vedení pravoslavné církve i věřící najdou
cestu, která znovu na první místo zájmu postaví Boha, hlásání evangelia a
důvěryhodný život církevního společenství,“ uvedl ParlamentnímListům.cz
vedoucí referent Odboru vnějších vztahů Arcibiskupství pražského Josef
Nerušil.
Autor: Petr Kupka, 2.6.2013, parlamentnilisty.cz
Zdroj: www.pravoslavnacirkev.info