Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 437 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462866
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Teologické směry 20. století: Dětská nemoc levičáctví v církvi
Vloženo Neděle, 28. duben 2013 @ 16:38:37 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Teologické směry 20. století: Dětská nemoc levičáctví v církvi Obsáhlá publikace Rosino Gibelliniho „Teologické směry 20. století“ (Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří 2011) se pokouší o systematické zmapování všeho nového, co přineslo teologické bádání ve 20. století. Společným rysem mnoha směrů jsou především dílčí témata, která se stávají poznávacím znamením toho kterého teologického směru. Takovýto přístup se označuje za „teologii přívlastků“. Záleží tak na tom, kterou skutečnost, který „přívlastek“ si daný směr teologického bádání zvolí a často téměř zabsolutizuje. Módní proudy Fragmentaci náležité celistvosti teologického pohledu danou takovýmto přístupem trefně charakterizuje kousavá poznámka, že brzy snad budeme mít i „teologii veřejné hromadné dopravy“. V každém případě je dobré nahlédnout, jakéže „přívlastky“ se také do teologie zejména ve druhé polovině dvacátého století vkradly. Autor nabízí mj. teologii naděje, politickou teologii, teologii osvobození, černou teologii, feministickou teologii nebo teologii třetího světa. Z tohoto namátkového výčtu je patrné, do jaké míry samotné názvy příslušných konceptů prozrazují inspiraci marxismem či levicovým liberalismem. Platí to již pro zdánlivě nevinně znějící „teologii naděje“. Nejedná se totiž o návrat ke žhavému očekávání Kristova druhého příchodu, jak jej prožívala prvotní církev. V pozadí tohoto směru totiž stojí spíše kniha „Ateismus v křesťanství“ marxistického autora Ernsta Blocha. To je také charakteristickým dokladem skutečnosti, že témata bádání zde nenastolují autentičtí teologové. Na počátku přichází sekulární koncept, za kterým pak pok kulhávají teologizující autoři, kteří jej přebírají a „překřtívají“ ve snaze být také aktuální. Takovéto podivuhodné křížení je pak schopno dojít například v politické teologii k „planetární mysticko-politické solidaritě, která je protikladem principu buržoazní společnosti“.

Politická teologie Zatímco Johann Baptist Metz jako zakladatel politické teologie zanechal dosah svého levicově inspirovaného a dnes již nezajímavého konceptu na evropské půdě, daleko výbušnější byl export marxizujících idejí do latinské Ameriky v podobě tzv. teologie osvobození. Autoři jako Gustavo Gutiérrez nebo Leonardo Boff svými apely zaktivizovali samy konference latinskoamerického episkopátu a nebýt zásahů vatikánské kongregace pro nauku víry, zůstala by teologie osvobození v jižní Americe takřka oficiální teologií, zasazující se samozřejmě ve prospěch „vykořisťovaných tříd, utlačovaných ras a opovrhovaných kultur“, což se zdá být samo o sobě něčím nenapadnutelným. Teologie osvobození prý marxismus používá „jako zprostředkování něčeho většího, totiž víry a jejích dějinných nároků“. Vatikánská instrukce z roku 1984 však varuje před zdánlivou nevinností takovéto sebeprezentace teologie osvobození, která se brání tím, že „má obecně analýzám vykořisťovatelských struktur, které provádějí marxisticky orientované sociologické školy, selektivní a diferencovaný vztah“. V knize již není uvedeno konečné vyústění snah o takovouto implantaci marxismu do přediva křesťanského myšlení a církevní praxe. Právě oni chudí, pro něž se teologie osvobození tolik zasahuje, preferují dnes v latinskoamerických zemích například severoamericky inspirovanou charismatickou spiritualitu a mnoho jiných duchovních směrů, včetně tradicionalistického katolicismu. Skutečným pokračovatelem teologie osvobození je tak akademická půda, která, oproti původní snaze se utlačovanému lidu přiblížit, spřádá dnes své elitářské teorie bez odezvy těch, jichž se chtěla původně zastávat. Fantaskní antromorfismy Černá i feministická teologie evidentně podléhají až fantasknímu antropomorfismu. Jsou schopny řešit otázky barvy Boha nebo pohlaví Boha: „Je-li Bůh mužem, pak je muž Bohem“. Názvy jednotlivých publikací napovídají, kudy se úvahy takovéhoto myšlení ubírají: „Překročit Boha Otce: k filozofii ženského osvobození“, „Církev a druhé pohlaví“, „Když byl bůh žena“, „Proč ženy potřebují bohyni“. Feministická ideová výbava pak zpětně vede i k reinterpretaci prvotního křesťanství. To mělo sestávat ze dvou hnutí: hnutí obnovy, které založil Ježíš v židovském prostředí v Palestině, a prvokřesťanského misijního hnutí, které založil Pavel v helénistickém prostředí s centrem v kosmopolitní Antiochii. Obě tato hnutí údajně vyzývala k „učednictví rovných“ a shromažďovala se jako „společenství rovných“ a „inkluzivní společenství“, v nichž se těšili přednostnímu postavení ti, kteří byli vylučováni ze společnosti, a tedy i ženy. Je ovšem třeba připomenout, že takovéto ideologické koncepty mají v různých částech světového křesťanstva odlišný dopad. Zatímco tradicionalistické pravoslaví si něčeho tak vzdáleného od samotných kořenů křesťanství ani nepovšimne, k liberálně levicovým směrům náchylný mainstreamový západní protestantismus rezignovaně pojímá tyto dílčí pohledy na křesťanství jako samozřejmé, neboť již vůči nim nedisponuje strukturálními nebo doktrinálními zábranami. Zásadní střet se tak dnes děje v katolické církvi, kde pronikání všech těchto konceptů naráží na snahu církve zachovat integritu nejryzejší biblické podstaty křesťanské víry. Například zmíněná feministicky pojatá inkluzivita se projevuje také ve snaze ideologicky korektně překládat biblické texty. Bůh již potom není „on“, nýbrž raději „to“, což následně vyvolává zásahy příslušných vatikánských úřadů a způsobuje v církvi napětí. Není těžké uhodnout, která ze stran se těší větší mediální přízni. Z přehledu teologií třetího světa lze uvést například korejskou teologii minjung, vyjadřující „spravedlivé rozhořčení“ utlačovaného lidu, ať už v severokorejském komunistickém režimu, nebo v technokratickém režimu Jižní Koreje. Symetrizace demokratických systémů s totalitními režimy je běžným instrumentáriem liberální levice, která nemá nebo spíše nechce mít tušení, jaké nebezpečí se za totalitou skrývá. V případě srovnávání vyspělé, demokratické a díky tržnímu hospodářství ekonomicky prosperující Jižní Koreje s obludností severokorejského režimu lze hovořit o naivitě zcela úmyslné. Autor publikace je zjevně sympatizantem a obhájcem popisovaných módních teologických směrů. V knize jsou uvedena jména bezpočtu teologů, avšak jedno zde zcela chybí: Joseph Ratzinger. Stanislav Přibyl
církevní právník
Newsletter CEP


Podobná témata

Studijní materiály

"Teologické směry 20. století: Dětská nemoc levičáctví v církvi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Teologické směry 20. století: Dětská nemoc levičáctví v církvi (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Neděle, 28. duben 2013 @ 18:49:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je jen jedna jediná pravá teologie. Je to teologie učitele Krista a ten ji zjevuje v pravdě Ducha svatého. Prvocírkev budiž všem hledajícím příkladem.
Je jen jedna pravda, a ta se dá za jeden lidský život v Duchu svatém poznat. Lží je však velmi, velmi mnoho a k poznání všech by nestačilo mnoho životů. Do pravé prvocírkevní teologie se postupně infiltrovala lež, lež která z KRISTOVI TEOLOGIE UČINILA UČENÍ LIDSKÉ A NE UČENÍ KRISTOVO V DUCHU SVATÉM!

Jaké školy a jaké tituly měli apoštolové a křesťané v prvocírkvi? Žádné! A přesto jejich svědectví pravdy překlenuje tisíciletí. Svědčili v pravdě Ducha o nepomíjejícíh slovech Krista. To je základem pravé a jediné teologie- Boží slovo.
Dnešní učení lidské nazývané "teologie" je vesměs jen tráva šumící, široce obsáhlá jako marné studium všech lží a duchovně prázdná jako honosné teologické tituly.

Teologové:
NESTUDUJTE LŽI- STUDUJTE PRAVDU! Nestudujte v pravdě lži- studujte pravdu v Duchu svatém.



Re: Teologické směry 20. století: Dětská nemoc levičáctví v církvi (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 29. duben 2013 @ 10:25:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlas. Jenom bych dodal že se slovou theologie jako nauka o Bohu pro většinu popisovaného vůbec nehodí a spojení samo o sobě je závádějící.
Zaujalo mne i tohle :


V knize jsou uvedena jména bezpočtu teologů, avšak jedno zde zcela chybí: Joseph Ratzinger.


Tak už to v životě bývá že toho koho opomíjí člověk a raději nevidí vidí a pozdvihuje Bůh. Nezapomenu jak se nám novináři tenkrát smáli a předstírali že si všichni přejeme mít v Církvi feminismus, homosexualitu, rozvody a relativismus, podobně jako nedávno předstírali že církve už neexistují a že je nechceme a jak rychle jim zmrznul  úsměv na rtech a začali nám spílat. Když viděli s jakou radostí vítáme muže kterého nazvali Božím rotvajlerem a Panzerkardinálem. Čímž dali naději i těm kteří ho předtím neznali. Která se proměnila v setrvalou radost a díkůvzdání, když jsme zjistili že má Svatý otec Benedikt XVI. kromě své rozhodnosti a zásadovosti i neméně laskavé srdce než blahoslavený Jan Pavel II.



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy