Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 396 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461951
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti
Vloženo Úterý, 23. duben 2013 @ 17:24:30 CEST Vložil: Olda

poslal Frantisek100

Když sleduji život kolem, zjišťuji, že mnoha lidem chybí vděčnost. Právě tato absence tohoto citu způsobuje lidskou nespokojenost, vede k závisti a  mnoha dalším negativním projevům a citům. Čím to je? Vychováváme děti k vděčnosti?  Možná, že se tomu někteří vysmějí, ale já uvažuji jinak. Musel jsem kdysi prostudovat staré pedagogické knihy z 18. a 19. století. A tak jsem desítky hodin sedával ve vědecké knihovně, kde mi zapůjčili velice staré spisy, které nesměly opustit knihovnu. A tak společně nahlédněme do  spisu z roku 1797 od A. Pařízka, kde je tato ukázka vyučování dětí k vděčnosti.

Představme si venkovskou školu a třídu plnou dětí od 7 do 12 let. Před nimi stojí pan učitel, který má v sobě upřímnou touhu, aby děti pochopily to, co jim chce sdělit.


Učitel:
Jestlipak jste, milí žáci, dostali někdy něco darem?
Žák: Již víckrát.

Učitel: Zdalipak vám to bylo příjemné?
Žák: Ovšem, že bylo.

Učitel: Jak nazýváme toho člověka, který nám leccos příjemného dává ?
Žák: Dobrodincem naším.

Učitel: A co nám ten člověk svým dobrodiním projevuje ?
Žák: Lásku.

Učitel: Poslouchejte tedy, co vám teď povím o jednom chlapci.který také jako vy měl svého dobrodince a dostávala od něho mnoho příjemných a dobrých darů. Byl synem chudých rodičů, kteří ho nechávali hladového a otrhaného běhat po ulicích. Stalo se, že jakýsi hodný a dobrotivý pán, který poznal jeho bídu, se chlapce ujal, slitoval se nad ním a přijal do svého domova. Opatřil mu nové šaty, živil  ho, dokonce ho na své útraty posílal i do školy, aby se tam naučil prospěšným věcem. Co myslíte, nebyl velkým dobrodincem tohoto ubohého chlapce ?
Žák: Ano, byl.

Učitel: A proč ?
Žák: Protože pro něho udělal mnoho dobrého.

Učitel: Jenže to dítě, když vyrostlo, zle se svému dobrodinci odměnilo. Neposlouchalo ho, nechtělo se nic učit a způsobovalo mu mnoho nesnází a zármutku. Nakonec chlapec svého dobrodince okradl a utekl od něho. Zachoval se ten chlapec ke svému dobrodinci slušně ?
Žák? Nezachoval

Učitel:  A co si tedy ten laskavý dobrodinec zasloužil ?
Žák: Lásku  a vděčnost.

Učitel:  Je tedy povinností za dobré skutky lidi milovat a prokazovat jim věčnost ?
Žák: Ano.

Učitel: Co dítě svým chováním nesplnilo ?
Žák: Své povinnosti.

Učitel: Jaká je tedy povinnost každého dítěte ke svému dobrodinci?
Žák: Milovat  a být vděčným.

Učitel: Dobře odpovídáte. A kdo vám činí největší dobrodiní ?
Žák: Naši rodiče.

Učitel: Od koho dostáváte každý den stravu, oděv, knihy a skoro všechno, co žádáte ?
Žák: Od rodičů.

Učitel: Kdo vás na své útraty posílá do školy? Kdo se o vás stará, když jste nemocní a činí vám laskavě vše, co potřebujete ?
Žák: Rodiče.

Učitel: Nejsou tohle vše také převelká dobrodiní, které vám rodiče prokazují ?
Žák: Ano, jsou.

Učitel: A kdo je větším dobrodincem než oni ?
Žák: Žádný.

Učitel: Jakými dobrodinci jsou tedy vaši rodiče ?
žák: Těmi největšími.

Učitel: Už jste mi pravili, že povinností každého dítěte je milovat své dobrodince a být jim vděčný. Co tedy jste povinni svým rodičům ?
Žák: Jsme povinni je milovat  a být jim vděční.

Učitel: A uznáváte to za správné a slušné ?
Žák: Ano, uznáváme.

Učitel: Snažte se tedy, své povinnosti opravdu plnit a prokazovat rodičům lásku a vděčnost, kterou si oni od vás na své dobrodiní zasluhují. I Bůh, který vše dobře odměňuje, vám jistě velkým štěstím požehná.

Vidíte, jak úžasným způsobem učitel postupoval ? Později děti poznají, že největším dobrodincem je Bůh, ale musí napřed  chápat vděčnost a city, které z toho plynou.


Hezký den  František

"Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Úterý, 23. duben 2013 @ 19:14:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vděčnost se u nás veřejně oceňovala naposledy za císaře pána. Stejně jako jiné křesťanské ctnosti. Co by asi na tyhle otázky odpověděli dnešní lidé. 



Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 23. duben 2013 @ 19:47:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Strašné. Strašidelné.

  Je dost hrůza, že někdo takovýmhle způsobem vyučoval děti. Výsledek klasického mrtvého náboženství, uvažování ve stylu "něco za něco", já dávám, tak ty taky musíš. Není divu, co z takto vychovávaných dětí vyrostlo.

  Teď jsem četl jeden rozhovor. V něm si jeden bohatý známý člověk stěžuje, proč je k němu osud tak zlý, když on byl hodný a dokonce dělal dobré skutky pro světskou dobročinnou organizaci a přitom se mu nedaří, jak si za své dobro co dělal představuje.

  Přemýšlel jsem nad tím, jaký dar je vděčnost. Jen tak, za nic. Bez zásluh, ne jako odměna. Vděčnost ať se daří, nebo nedaří. Ať můžu čekat odměnu nebo ne.

  V tomhle mám křesťanství o dost radši, než zákon hříchu a smrti.





Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Úterý, 23. duben 2013 @ 20:36:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle Františku pro výchovu dětí ve smyslu Ježíšova učení a našeho chápání Boží milosti nesedí. Napadá mě několik vyjádření vděčnosti:

"Dáváš-li dar, děkuj Bohu, že ho můžeš dát." "Dostaneš-li dar, děkuj Bohu a přej si od Něj, aby to byl dar z lásky." "Dostaneš-li dar z lásky, děkuj Bohu, že jsi potkal člověka Božího. I dárci poděkuj a popřej mu, aby mu Bůh požehnal." "Nedostaneš-li dar, miluj svého bližního též, třeba dal dar někomu jinému nebo ti dar dát nemůže a ty nemáš být jeho obdarovaným, ale jeho dárcem."

V dnešní době by podle učení popsaného v článku byli největšími dobrodinci nejspíš pedofilové.



Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Grace v Úterý, 23. duben 2013 @ 20:48:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je náhodou moc pěkné. Myslím, že dneska by to pro děti byla naprosto nová a neotřelá metoda.



Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 23. duben 2013 @ 21:03:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vděčnost je projev lásky. Vděčnosti se nejde naučit. Je to projev schopnosti milovat. Když rodiče dají dětem svou lásku, dají jim tak všechno. U dětí které milovat rodiče naučily se úcta a vděčnost projevuje zcela automaticky. Když obráceně někdo milovat neumí, úctu nikdy nezíská ani se ji nenaučí, nemilující člověk má vždy na místě vděčnosti vlastní sobectví. Bez lásky není úcty ani vděčnosti. Láska se nevyučuje, láska se dává.



Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: rive v Úterý, 23. duben 2013 @ 21:52:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chválím za nápad, hodit tady takovou zajímavost, podniknout malý  exkurz do  školy na konci 18. stol.



Vidím to podobně jak cizinec, hmm Jan Amos byl určitě o vděčnosti učil jinak, hmm Aleš Pařízek:)) pochopitelně "po svém": 


rive



Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 24. duben 2013 @ 09:11:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byly to požehnané časy. Možná by neškodilo kdybychom si pro lepší pochopení uvědomili že ten učitel nebyl kněz ani zvlášť učený intelektuál. Pravděpodobně to byl vysloužilý voják který strávil svá mladá tím že chránil svého pomazaného císaře, víru  a vlast  a který dostal místo učitele jako zaopatření ve stáří. Uměl číst, psát, počítat, mluvil česky i německy a během své služby v armádě navštěvoval pravidelně mši a kázání. To bylo všechno. Děti těžce pracovaly na poli po boku svých rodičů a do školy chodily tak 3 měsíce v zimě. Dvanáctiletý chlapec se uživil jako oráč u cizích lidí a dívky si pěstovaly len a vyráběly výbavu od 5 let. Takoví učitelé dokázali vychovat z takových dětí lidi slavné do dneška. Lékaře a vědce, řemeslníky a techniky, zakladatele oborů o kterých se dodneška píše v učebnicích. A také světce, biskupy a kněze i umělce a všechny dobré lidi kteří vytvořili zlatou českou zemi a krajinu a celý barokní svět. Boží dílo zvelebené zbožnou a poctivou rukou.

Těžko říct jestli by kněz mluvil jinak a hned se také zmínil o lásce a vděčnosti k Bohu a k nepřátelům. Nebo by po vzoru svatého Pavla v danou chvíli servíroval jen dětskou stravu, jako ten voják.




Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy