poslal Nepřihlášený Motto:
„Nepřidáš se k většině, páchá-li zlo. Nebudeš vypovídat
ve sporu s ohledem na většinu a převracet právo“.
Exodus, 23,2
„Je pravda, jak uvádíte, že finanční náhrada se poskytuje
i církvím, kterým se před listopadem 1989 žádné majetkové
křivdy nestaly (např. Apoštolská církev vznikla roku 1989…) Prakticky to
tedy vypadá tak, že církvím, které … nikdo neokradl, je poskytována
finanční náhrada z majetku Církve římskokatolické”.
Předkladatel zákona, ministryně kultury Alena Hanáková
Nepotřebujeme skrývat nic nečistého
Nepotřebujeme skrývat nic nečestného… Právě tímto veršem zakončil
svůj dopis ze
dne 11. 12. 2012 pastorům Apoštolské církve biskup Martin
Moldán. Protože, jak naznačuje samotný verš, AC nemá co skrývat,
protože dopis byl rozeslán velké skupině lidí převyšující charakter
soukromé zprávy, a protože se týká vysvětlení rozhodnutí majícího
dosah na celou společnost, rozhodl jsem se jej zpřístupnit čtenářům.
Zároveň zde dávám odkaz na další stanoviska Apoštolské církve
k této problematice, v jejichž světle je možné dopis lépe
posoudit. Taktéž si dovoluji k tomuto dopisu připojit svůj
komentář.
Martin Moldán k řešení situace v církvi přistupuje
pragmaticky. Nezastírá, že církev měla dříve jiný postoj a tento postoj
změnila. Hned v úvodu předestírá, že hlavním důvodem této změny
je skutečnost, že zatímco z dřívějších restitucí neměly ostatní
církve a potažmo AC žádný podíl, nyní je tomu jinak.
„K obratu došlo v závěru roku 2007, kdy byl předložen
nový návrh. Koncepce tohoto řešení spočívala ve spojení dvou hledisek:
Jednak vyrovnání majetkových křivd a druhak otázky dalšího financování
církví. Jinými slovy stát jednu církev vyplatí, a co bude dál?… Tak se
jedním zákonem vyřešily dva problémy, odškodnění některých církví a
otázka dalšího financování všech církví. Píši to poněkud
zjednodušeně, ale podstata věcí je skutečně taková.“
AC tedy nyní souhlasí, protože druzí, i ona sama, dostanou od státu
(který ji nikterak nepoškodil, byla registrována v roce 1989) finanční
obnos, který má řešit její budoucí financování z restitučních
nároků římskokatolické církve. Ale to přece není nic nového! Právě
toto byl důvod, proč AC odmítla návrh tzv. restituční tečky v roce
2005. Tehdy její bývalý biskup poznamenal, že „by se tímto způsobem
staly financované církve fakticky či minimálně morálně závislé na
Římskokatolické církvi“[1]. Hlavním důvodem, který byl uveden
v Životě v Kristu již v roce 2001, nebyla neochota vzdát se
dotací, ale odmítání se „spolupodílet na snaze římskokatolické
církve vydobýt si zpět svůj ztracený majetek“[3] I tehdy měly být
církve nadále financovány a měla jim být vyplácena 1 miliarda pod
dobu 50-ti let[2]. V odmítavém stanovisku bylo uvedeno, že nám
o dotace nejde a že „jako církev jsme ekonomicky soběstační“ [3].
Apoštolské církvi tehdy nevadilo, že by byla zrušena státní podpora, ale
naopak,že by pokračovala v podstatě z majetku římskokatolické
církve:
„Ve skutečnosti je vyvíjena snaha, aby po zrušení současného
způsobu finanční podpory církví ze strany státu tato dále pokračovala,
ovšem formálně pod jinou hlavičkou. V podstatě jde jen o změnu
rozdělování této podpory mezi stávající církve poté, co bude
vybojována realizace římskokatolických restitučních nároků“
[3].
Pokud tomu správně rozumím, tak dříve AC zákon blokovala proto, že by
stát dále církve platil a dnes jí, podle Martina Moldána vadilo, že by
o dotace přišla. To je pozoruhodný vývoj v interpretaci. Dříve
AC tvrdila, že je soběstačná a že nechce svým souhlasem napomáhat
vydobýt si římskokatolické církvi zpět svůj majetek a nyní prohlašuje,
že soběstačná není a že se jí hodí, když z tohoto restitučního
nároku římskokatolické církve obdrží kompenzaci za své dotace. Jako
člověk, který několik let zastupoval AC právě v těchto otázkách
tedy protestuji! Alespoň mne nikdy ani na okamžik nenapadlo, že bychom
restituce, které jsme vnímali jako nespravedlivé, odmítali ve skutečnosti
jen proto, že bychom z nich sami neměli nějaký zisk nebo že bychom
přišli o státní dotace. Podobnou úvahu jsem neslyšel ani od Rudolfa
Bubika ani od Aleše Navrátila. Pokud tomu tak opravdu bylo, je mi líto, že
jsem to tehdy nedokázal rozpoznat. Když tehdejší biskup z principu
odmítal podobné návrhy a bylo na něho v jeho kanceláři stříleno,
spojoval to právě s jeho odmítavým stanoviskem k restitucím.
Obdivoval jsem ho, že ze stanoviska neustoupil ani po této příhodě. Nemohu
uvěřit, že nesouhlasil pouze z finančních důvodů a že by tento
účel dokázal posvětit i samotnou restituci, kterou jsme vnímali jako
nespravedlivou a nebezpečnou z hlediska cílů římskokatolické
církve. Jak slova Martina Moldána kontrastují s prohlášením
z roku 2005: „Od úsilí některých církví získat svůj bývalý
majetek (či kompenzaci za něj) se jako církev striktně distancujeme a
bude-li to možné, nechceme mít na těchto pokusech podíl“[1]. Nyní má
AC nejen podíl na vymožení majetku zpět, ale má přislíben
i nezanedbatelný finanční podíl z těchto restitucí.
„…musím konstatovat, že skutečně o závislost jde –
náhlé „odstřižení “ od státních peněz by znamenalo nutnost
výrazně omezit počet pracovních míst a značně zredukovat některé naše
aktivity… Díky vysokému počtu zaměstnanců je naše církev do jisté
míry závislá na státním rozpočtu.“
Na jedné straně lze ocenit tuto velkou míru upřímnosti. Ale nikde není
naznačena cesta uvažování o snižování stavu zaměstnanců nebo
přehodnocení některých minulých výdajů. Naopak, dále se v dopise
uvažuje o budoucím navyšování. Pokud by ovšem proběhlo
přehodnocení, Apoštolská církev by si v budoucnu vskutku nemohla
některé aktivity dovolit. Například v minulosti nákladné
evangelizace s Claudio Freidzonem, Carlosem Annacondiou nebo nedávno
s Reinhardem Bonnkem, včetně s tím spojených nákladů. Nutno
podotknout, že z těchto akcí nebyl žádný užitek. Naopak, církev
zhruba od otevření se této vlně přestala prakticky růst, ztratila
finanční soběstačnost a čísla uváděná na jejich stránkách citelně
převyšovala statistiky zjištěné při sčítání lidu. Ač šlo
o „evangelizace“, na Freidzonových shromážděních ve Zlíně byl
zákaz dokumentaristiky a bylo rovněž zakázáno poskytovat rozhovory
médiím. Oficiálním zdůvodněním bylo, že by nepoučení lidé uviděli
to, čemu by prý nerozuměli (např. v transu se zmítající těla,
podivné zvuky, záchvaty hysterického smíchu, křeče apod.) Nepochopili by,
že se jedná o nanejvýš požehnané dílo Ducha svatého.
„Opticky to vypadá, že církve dostávají „něco navíc“,
slovy čísel pouze stát dále platí církve s výhledem na konečnou
tečku za jejich financováním.
Přijmeme-li tedy tezi, že stát „platí“ (nikoliv dobrovolně dotuje)
církve a měl by v tom vytrvat, je třeba si uvědomit, že duchovní
nejsou státními úředníky a dokonce ani státními zaměstnanci. Tato
„výplata“ je oficiálně deklarována jako čerpání z prostředků
pocházejících z restitučních nároků převážně římskokatolické
církve. Zkusme si navíc představit, že bychom přišli za svým
zaměstnavatelem a řekli mu, že nevidíme jako správné, aby nás dále
dotoval a ať nám proto garantuje plat na 30 let dopředu a polovinu nám
zaplatí rovnou na místě. Jinými slovy, zaplaťte mne, abyste mne nemusel
platit. V Apoštolské církvi, jak se zdá, je takové uvažování
správné a je nahlíženo jako velmi prozíravé rozhodnutí ze strany státu.
Výhodné pro církev samozřejmě je, o tom není sporu. Manažer by
jistě zajásal, ale co velvyslanec Kristův?
Krom pragmatických finančních důvodů se v dopise dále dozvídáme,
na jakém základě došlo k přehodnocení celé situace.
„Tehdejší br. biskup R. Bubik se za celou záležitost modlil a
na základě Božího pokynu se rozhodl k souhlasu
připojit“.
Dovolil bych si k tomuto malou poznámku. Domnívám se, že příčinou
zde může být, krom výše zmíněných pragmatických důvodů,
i uvedená změna duchovní profilace Apoštolské církve. A to
směrem od klasického pentekostalismu k neo-charismatické církvi. Tato
změna vedla k celému redefinování praktické pneumatologické
ortopraxe. Po přijetí služby Claudio Freidzona při návštěvě bývalého
biskupa AC v Maďarsku a po jeho návratu z Pensacoly, kde obdržel
nové pomazání, došlo k odlišnému vnímání Božího vedení
i v celé řadě dílčích oblastí, včetně věrouky. AC měla poté
mnohem více sklon k přijímání různých proroků a proroctví než
dříve. Následně má zde jistě i svůj podíl Neeho, Vincentovo a
Trautovo učení o autoritách, jejichž zjevení je třeba nekriticky
uposlechnout a zrealizovat.
„Být někomu zavázán, to vyžaduje splnění určitých
podmínek. V podstatě to znamená pro někoho něco udělat či někomu
něco darovat za očekávanou protislužbu. Tak tomu ale v tomto
případě nebylo. Zde šlo o společný projekt všech církví (tedy
těch, které pobíraly příspěvek ze státního rozpočtu). Neexistuje
žádná smlouva ani dokument, který by nás jakkoliv k čemukoliv
zavazoval. Otázku mohu klidně i obrátit: Ostatní mohou být zavázaní
nám, že jsme návrh zákona nesmetli ze stolu, ale umožnili jeho přijetí.
Považuji však v principu za nesprávné takto uvažovat. Necítím se
být zavázán vděčností vůči katolíkům (byť z jejich strany
takové hlasy občas zaznívají)“.
Jak tato slova kontrastují s dřívějšími obavami „morální
závislosti na římskokatolické církvi“ [1]. Vždyť ani tehdy, pokud je
mi známo, nebyl po AC žádný písemný závazek požadován. AC tedy není
katolíkům nic dlužna. Dostane miliardu (má na ni zřejmě morální nárok
za ušlé dotace), ale katolíkům zavázána není, vždyť kdyby
nesouhlasila, katolíci, a nejen oni, by nedostali nic! Jen bych doplnil, že
formálně sice jde o peníze nárokované katolíky, ale tyto mají být
vyplaceny ze státního rozpočtu. Parlamentem byl zákon politicky protlačen
pod tlakem zejména římskokatolických politiků, aniž by byl znám seznam
majetku, na jehož základě byla suma stanovena a zákon nastolil zcela nový
majetkoprávní vztah a diskriminoval ostatní restituenty. Nejde tudíž ani
o restituci a je zde narušena právní rovnost restituentů. Domnívám
se, že časem bude biskup AC i tento svůj postoj nucen přehodnotit.
Ale připusťme, že se Martin Moldán nenechal ani morálně zavázat,
nebude brát ohled na většinu, podřídil se „bona fide“ deklarovanému
Božímu vedení a AC pouze získá miliardu. Jenže může nastat další
věc. AC v minulosti odmítala nejen církevní restituce, ale mnohem
více i Konkordát, který je mezinárodní smlouvou mezi tzv.
Apoštolským stolcem (reprezentujícím katolickou církev) a ČR. Její
bývalý představitel například uvedl:
„Návrh tzv. „restituční tečky” byl někdy spojován
s otázkou prosazení konkordátu či individuálních smluv jednotlivých
církví s naším státem. Obě možnosti vidíme jako jasné či
potenciální porušení právní rovnosti církví před státem a na rozdíl
od otázky restitucí není náš postoj nezúčastněný, ale budeme vždy
aktivně proti těmto či podobným snahám“[2].
AC změnila názor a restitucím řekla ano. Co ale řekne, pokud
římskokatolická církev přijde se snahou o ratifikaci Konkordátu? Co
když se bude tvrdit, že parciální smlouva AC se státem, kterou Martin
Moldán hodlá uzavřít, již anuluje právní nerovnost, kterou by Konkordát
bez této smlouvy vytvořil? Bude mít AC odvahu deklarovat, že tomu tak není
a že tato nerovnost přesto trvá? Bude mít sílu (pokud dá ERC kladné
vyjádření, že již žádná nerovnost není), trvat na svém prohlášení,
jak to činila v minulosti? Pokud by AC potřebovala nápovědu, pak
stačí zopakovat, že žádná vnitrostátní smlouva (což jsou ony
separátní smlouvy se státem, které se hodlají uzavřít) nemůže mít
právní sílu mezinárodní smlouvy (což je Konkordát). Tudíž stále –
i v případě uzavření těchto smluv mezi církví a státem –
půjde o právní nerovnost. To ostatně vyplývá i z právní
expertízy, kterou vedení AC zveřejnilo v Lidových novinách
v roce 2006[4]. Bude mít Martin Moldán tváří v tvář ERC a ČBK
sílu říci: za peníze vám děkujeme, ale proti konkordátu budeme, jak jsme
slíbili, dále vystupovat?
„Občas se setkáváme s názorem, že „katolíci vrací, co
v době po Bílé hoře a následné rekatolizaci sebrali protestantům“.
Je to zajímavý pohled obsahující jistou symboliku. Aby však měl tento
argument hodnotu, musel by být souhlasný postoj ze strany dotyčné církve,
a ten, myslím, alespoň oficiálně, vyjádřen nebyl. Můžeme v tom
však vidět jistou Boží spravedlnost. Není bez zajímavosti, že zákon byl
přijat 8. listopadu 2012, tedy přesně 392 let po bitvě na Bílé
hoře“.
I zde je jasně vidět, kde má původ předplatné státních dotací
ve výši jedné miliardy pro Apoštolskou církev. Pokud autora dopisu
správně chápu, pak tento připouští, že protestantským Čechům byl
římskými katolíky nespravedlivě zkonfiskován majetek. Tento majetek je
nyní římským katolíkům znovu „navracen“ a to, že malou část
z toho majetku dostanou zpět i soudobí protestanti, vidí Martin
Moldán jako dobro. Finanční profit z tohoto transferu je zřejmě
symbolické naplnění spravedlnosti. Cožpak ale takto je možné chápat
spravedlnost? Nespravedlivá je přece celá transakce, která navrací
většinu majetku tomu, kdo se ho nespravedlivě zmocnil. A toto Matin
Moldán svým souhlasem umožnil. Navíc AC nemá žádnou návaznost na
český protestantismus. Po věroučné stránce ji odlišuje zejména pojetí
poslušností svědomí církevní autoritě v čemž spíše navazuje na
římskokatolickou tradici.
„Nikdo tenkrát nedokázal odhadnout celý vývoj dopředu,
včetně nenávistné mediální kampaně“.
AC tedy usiluje, přes nesouhlas drtivé většiny občanů ČR,
o miliardu ze státního rozpočtu a spolu s ostatními církvemi jde
o částku cca stonásobnou. Prezident pod politickým tlakem zákon
nevetoval, ale chápe jej jako špatný a nespravedlivý, a proto jej ani
nepodepsal. AC je pak registrována čtyřicet let po datu, k němuž se
restituce vztahují. Když na to někdo upozorní, jde o „nenávistnou
mediální kampaň“. Zajímavé je, že když AC, spolu s CČSH, PC a
SKC poprvé podobný návrh odmítla, mluvilo se o tom, že média
přinášejí „pravdu, polopravdu i lež, leckdy dokonale
promíšené“[3]. Netvrdím, že tomu tak nebylo, nicméně zdálo by se, že
„štvavá mediální kampaň“ je to, když nějaký novinář nebo politik
zpochybní rozhodnutí vedení AC. Bylo by tedy správnější, kdyby AC
obdržela miliardu v tichosti a sporné věci se raději nediskutovaly?
Zřejmě by pak ani neexistovali znepokojení členové AC, kteří nedokáží
čelit nepříjemným otázkám od svých spoluobčanů. Pravdou ovšem je, že
média, zřejmě vlivem římskokatolických novinářů, stála a stojí po
celou dobu na straně církví a v tisku donedávna nebylo prakticky
možné publikovat byť jediný kritický článek. A to jak
v nedávné minulosti, tak v době, kdy AC proti restitucím
veřejně vystupovala a dokonce vyhlásila modlitby s půstem. To, že
například někteří komunisté jsou hrubí, či někteří píší
nenávistné články na internetu, je věc druhořadá. Podobně, a někdy
i nejvybíravěji, reagují stoupenci restitucí. Zkuste třeba sledovat
některá vystoupení ministra financí nebo kardinála Vlka, kdy je snad
automaticky každý odpůrce restitucí nálepkován jako komunista.
„Závěrem, zatímco na počátku tohoto zákona byl záměr
usmířit vztahy mezi státem a (převážně římskokatolickou) církví, na
konci šlo o postavení církve do role „nepřítele národa,
odírající jej v čas krize“. Že katolíci chtěli situaci řešit
již od roku 1990, nikdo neslyšel“.
Tomuto se přiznám, nerozumím. Vždyť mnozí politici tomu naklonění
byli. Byla to však sama Apoštolská církev, která jako jediná po řadu let
tuto věc blokovala. Ostatně skutečnost, že se politici snažili věc řešit
hned od počátku, přiznává i sám Martin Moldán, když píše:
„Snaha restituovat majetek zabavený církvím byla již od
počátku 90. let a žádné vládě se tento problém (jistě i díky
našim modlitbám) nepodařilo vyřešit“.
Jinými slovy Apoštolská církev se modlila k Bohu, aby
k restitucím nedošlo, Bůh modlitby laskavě vyslyšel a politici
nemohli restituce uskutečnit. V roce 2007 se však situace změnila
a biskup AC se na základě Božího pokynu restitucím otevřel. Proč však
Martin Moldán obviňuje politiky, že tuto záležitost od 90. let neřešili?
Tenkrát naopak AC vadilo, že vůbec někteří politici tuto věc otevírali a
svými modlitbami jim v tom, zřejmě s přispěním i modliteb
Martina Moldána, zabránila.
Podle mého názoru si mohli představitelé AC toto zduchovnění
problematiky ušetřit. Počáteční informace o závislosti AC na
dotacích je upřímná, postačující a je třeba ji ocenit. Takové
vysvětlení je zcela srozumitelné každému, zvláště nevěřícímu.
Zvolili si však tu, podle mne nejnešťastnější variantu dalšího
ospravedlnění, a to, učinit za vše zodpovědným Boha. Dovolím si tedy
závěrem říci následující: Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův, který
se zjevil v Pánu Ježíši Kristu, zemřel, vstal z mrtvých a nyní
je mu dána veškerá moc na nebi i na zemi, své názory, ať už jsou
jakékoliv, nemění. Lidé však svůj úsudek mohou měnit. Někdy je to
žádoucí v případě, že se zmýlili, jindy to učiní třeba proto,
že potřebují peníze. Avšak učinit za svůj omyl zodpovědným Boha není
fér. Co říci závěrem? Zatím AC může svobodně vydávat kritické knihy,
jako „Katolicismus – Na východ od Edenu“ nebo ve svém časopise mohla
otisknout „Wilkersonovo proroctví“ o tom, že se katolíci zřejmě
ještě v této generaci spojí s protestanty, společně uznají
papeže a rozpoutají pronásledování neekumenických křesťanů. Otázkou
však je, pokud AC tomuto proroctví věří, a zřejmě ano, když jej
nedávno otiskla ve svém časopise, na čí stranu se chce přiklonit?
Situace, kdy se Martin Moldán, s oblakem kadidla v pozadí, modlí
na bohoslužbě s římskými katolíky a judaistou, který odmítá
Krista, zcela v duchu Ekumenické charty, je v tomto světle poněkud
matoucí. Nebo se i AC nakonec připojí a uzná papeže jako hlavu církve
a rozhodne se zamezit, aby se články jako tento mohly objevit na
internetu?
Poznámky
1. Rada AC. Vyjádření AC k majetkovému narovnání, Kolín.
24. 3. 2005. Dostupné z:http://www.apologet.cz/?…
2. Bubik, Rudolf. Postoj Apoštolské církve k současným jednáním
církve – stát o tzv. „restituční tečce“,
22. 03. 2005. Dostupné z: http://web.archive.org/….cz/view.php?…
3. Navrátil, Aleš. Vztah církví a státu, Život v Kristu, leden
2001. Dostupné z: http://www.apologet.cz/?…
4. Navrátil, Aleš. Co se v AC psalo před 6 lety?. Dostupné z:
http://www.apologet.cz/?…
Přílohy
Zdroj: www.apologet.cz