Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 478 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479219
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Tělo (sarx)
Vloženo Sobota, 27. říjen 2012 @ 21:25:10 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal legulda

V Nové smlouvě sarx má celou řadu významů. Především znamená maso (lK 15,39) ať lidské, či zvířecí, tedy hmotnou podstatu těla (sóma). V naukových oddílech epištol sarx však označuje nehmotnou, hříšnou přirozenost člověka, kterou zdědil každý Adamův potomek. Sarx představuje jakousi neviditelnou, nehmotnou, vládnoucí velmoc zla, jež je charakteristickou vlastností starého člověka (Ř 6,6; Ef 4,22; Ko 3,9). Když byl Adam stvořen, v jeho vnitřním člověku (2K 4,16; tj. v jeho duchu, duši, mysli, vůli, citech) ani vnějším člověku (tělo = sóma) nesídlil sarx. Adam v duchu neposlušnosti přestoupil Boží příkaz a zhřešil, z hlediska duchovního a mravního se z něho stal zcela jiný člověk. Kromě lidí, kteří uvěřili Bohu a jeho slovu, nikdo v historii nevěděl a v současnosti neví, o jakou krizi vesmírného řádu se jednalo v ráji, když Adam zhřešil, s důsledky pro celou existenci lidstva.


Z hlediska duchovního a mravního, tato planeta však byla navždy poznamenána dvěma událostmi vesmírného významu a důležitosti. Byl to Adamův hříšný pád v ráji, kterým strhl do trvalého neštěstí a zla všechny své potomky. Tou druhou událostí, která má nejen vesmírné, ale věčné důsledky, byla oběť, smrt svatého syna Božího, našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista v Jeruzalémě a jeho slavné vzkříšení a oslavení v r. 33! Lidstvo, národy a jednotlivci, kteří byli a jsou neteční k těmto dvěma událostem vesmírného a věčného řádu, zpečetili navždy svůj osud. Místo, aby jim věnovali přední pozornost, modlářsky se věnují všemu, co je spojeno s bezbožným světem a s časností, zábavám, sportům a nesčetným koníčkům. V rozporu s Božím příkazem: ,,Nemilujte svět ani ty věci, které jsou na světě. Miluje-li kdo svět, není v něm láska Otcova“, milují ,,tento svět a ty věci, které jsou na světě. žádost těla (sarx), žádost očí a pýcha života, (což) není z Otce, ale je ze světa.“ (lJ 2,15-16) Ve věčnosti sklidí to, co v časnosti zaseli. Nikdo nemůže uniknout zákonu setby a žně! (Ga 6,7)

S Adamovým hříšným pádem sarx vstoupil do něho, takže od té tragické události v ráji každý Adamův potomek přichází na svět s tělem - sarx, jež je v něm trvale usídleno. Pán to vystihl výrokem; ,,Co se narodilo z těla (sarx), je tělo (sarx), a co se narodilo z Ducha (pneuma), je duch (pneuma)“ (J 3,6). Tím náš Pán zjevil, že každý, kdo prožil ,,znovuzrození z Ducha svatého“, obdržel ducha, tj. novou duchovní přirozenost z Ducha Božího. Každý věřící jedinec tedy má v sobě dvě přirozenosti: sarx a pneuma.

Je na místě, abych tu aspoň krátce pojednal o této duchovní přirozenosti. Řecké slovo pneuma je v Písmech Nové smlouvy užito asi 394 krát s různými významy. Pneuma nejčastěji označuje Osobu Ducha svatého. Jiné významy jsou: duch člověka, dech, vítr, duchovní dar, atd. a duchovní přirozenost - duch (J 3,6: ,,Co se narodilo z Ducha, je duch). Protože tato duchovní přirozenost - duch, je ,,narozená z Ducha“ a je Boží (2Pt 1,4), svatá, nemůže hřešit. Vyjádřím to lékařskou terminologií, že duch (pneuma) je protilátkou, protijedem proti tělu (sarx). Jestli tělo (sarx) nemůže jinak, než hřešit a svádět k hříchu, tak naopak duch - duchovní přirozenost z Boha nemůže hřešit a nemůže jinak, než vést a zmocnit spaseného člověka, aby nehřešil, ale žil v posvěcení Bohu, do něhož byl uveden Kristem a jeho obětí (1K 1,30). Jinými slovy totéž vyjádřil apoštol Jan ve své první epištole, 3,9: ,,Každý, kdo je zplozen z Boha, nečiní hřích, protože Jeho símě v něm zůstává, a nemůže hřešit, protože je zplozen z Boha.“ Jan tu měl na mysli to, co pochází z Boha, Boží přirozenost (2Pt 1,4), která nemůže hřešit. Přítomnost ducha, tohoto semene z Boha, od chvíle našeho znovuzrození z Ducha svatého, má v nás za následek konflikt s tělem (sarx), se starou hříšnou přirozeností. Pokud lidé, kteří nedávno přišli k spasení, nejsou včas seznámeni s tímto vážným a důležitým předmětem, brzy se dostanou do zmatku a jsou rozrušeni, když v sobě zjistí tento konflikt mezi sarx a pneuma. Začnou se obávat, že stále je s nimi něco v nepořádku. Proto dále věnuji celou kapitolu tomuto konfliktu.

Mnozí věřící se domnívají, že během svého života víry, kdy mají upřímnou snahu žít v posvěcení, do něhož byli uvedeni v Kristu při obrácení a růst ve věrnosti Bohu, sarx se prý postupně zmenšuje a ztrácí sílu, kdežto pneuma roste a sílí v moci a vlivu. Je to omyl. Obě složky - veličiny, sarx a pneuma, zůstávají v nás ve stejném stavu, síle a vzájemném poměru. Jinými slovy, přestože rosteš v lásce a věrnosti k Bohu a jeho Synu a postupně se více podvoluješ vlivu a moci Ducha svatého a moci ducha – duchovní přirozenosti, sarx neubývá, nezmenšuje se a pneuma v nás nepřibývá, nemohutní, nezvětšuje se. Právě tak, sarx se nikdy nemůže změnit v pneuma a pneuma se nemůže změnit v sarx. Jde tu o dvě konstantní složky či veličiny. Co se stále mění v našem životě víry, milý čtenáři, je tvé a mé větší či menší podvolení se buď tělu, nebo duchu! V tom často bývá velký rozdíl v různých údobích života!

Tuto pravdu doložím událostmi ze života ap. Petra. Tady neberu v úvahu pestré události z jeho života před Letnicemi, před sesláním Ducha svatého, který po té události sídlí v každém spaseném jedinci od jeho obrácení (Ř 8,9; Ef 1,13; Ga3,2; 2Tm 1,14). Petrova mocná řeč (Sk 2), kterou měl po seslání Ducha, zjevuje, jak byl podvolen duchu a naplněn Duchem. Totéž je patrné ve Skutcích kap. 3.-5. Ve Sk 10,10 si čteme, že mu Pán dal zvláštní vidění. Na Pánovu výzvu však pod vlivem těla odpověděl se záporem, ač mírným: ,,Nikoli, Pane!“ Jaké to bylo protiřečení! Když vyznával Boha za svého svrchovaného Pána, tak nikdy nemělo z jeho úst vyjít: ,,Nikoli, Pane!“ Petr však uposlechl, podvolil se Pánu a v moci Ducha svatého hlásal Korneliovi evangelium. Jak Pavel popsal v listu Galaťanům 2. kap., Petr v Antiochii zase jednal pod vlivem těla. Pavel ho musel veřejně konfrontovat a pokárat. Výsledek toho byl, že Petr opět jednal podle ducha, pokorně přijal veřejné pokárání a prožil nápravu. Ta byla zřejmá z jeho příspěvku během důležitých porad v Jeruzalémě (Sk l5,7-11) i z jeho dalšího bratrského vztahu k Pavlovi (2Pt 3,15-16).

Existence a vliv obou složek, veličin je popsán v Ř 8,3-9. Ve 4. verši Pavel psal o chození podle sarx a chození podle pneuma. Jako vesměs všude v Nové smlouvě, chození znamená chování a všechnu činnost spaseného člověka. Chodit podle ducha má být charakteristickým a dominantním znakem Křesťana. Chodit podle těla je typické pro nespasené lidi a jediná jejich možnost, neboť hřích nad nimi panuje. Protože nemají Ducha Božího ani ducha, duchovní přirozenost, nemohou jinak než hřešit, ,,a proto se nemohou líbit Bohu“. „Ti ovšem, kdo jsou podle těla (sarx), smýšlejí to, co je těla; kdežto ti, co jsou podle ducha (pneuma), (smýšlejí) to, co je Ducha. Smýšlení těla totiž je smrt, ale smýšlení ducha je život a pokoj. Proto je smýšlení těla nepřítelem vůči Bohu, neboť se nepodřizuje zákonu Božímu, ba aniž může (se podřídit). Ti pak, kdo jsou v těle, Bohu se nemohou líbit. Vy však nejste v těle, ale v duchu, vzhledem k tomu, že Duch Boží ve vás přebývá. (Ř 8,5-9a)

Mezi nespaseným a spaseným člověkem je zásadní, propastný rozdíl. Ten první ,,je v těle“ a nachází se pod trvalou nadvládou těla, (sarx), a nemůže jinak, než hřešit. Nejsme tedy překvapeni, že Pavel napsal: ,,Vždyť pokud jsme byli v těle (sarx), vášně hříchů, jež (byly podníceny) Zákonem, působily v našich údech k přinesení ovoce smrti“ (smrti je 3. pád; Ř 7,5). Právě proto ti, kdo, jsou v těle, Bohu se nemohou líbit“ (Ř 8,8). Vzápětí však, v 9.verši Pavel ujišťuje věřící: ,,Vy však nejste v těle, ale v duchu, vzhledem k tomu, že Duch Boží ve vás přebývá“ (v. 9.). Z těchto citátů poznáváme nesmírný rozdíl v duchovním postavení mezi spaseným a nespaseným člověkem.

Spasený člověk není v těle, ale tělo je v něm, ovšem již NE jako panující velmoc zla, neboť moc těla byla zlomena Kristovou obětí. Pavel, mnohé roky po svém obrácení ke Kristu, musel přiznat: ,,Vím totiž, že ve mně [to jest v mém těle] (sarx) nepřebývá dobré“ (Ř 7,18). I přesto, že moc a nadvláda těla (sarx) byla zlomena, tělo stále má snahu ,,se uplatnit“. Proto Pavel napsal: ,,Vždyť tělo žádá proti Duchu a Duch proti tělu; vždyť ty si vzájemně odporují, takže nečiníte to, co byste chtěli“ (Ga 5,17). ,,Ti však, kdo jsou Kristovi, ukřižovali tělo (sarx) s (jeho) vášněmi a žádostmi“ (Ga 5,24). Uvědomme si, že apoštol nevybízí věřící Galaťany, aby ukřižovali své tělo! Dává jim na vědomí, když uvěřili v Krista Spasitele, svým aktem víry v něho zároveň ,,ukřižovali sarx s jeho vášněmi a žádostmi“. V řečtině užitý aorist znamená, že šlo o jeden definitivní akt jejich víry v Krista. V ukřižování, v oběti Pána Ježíše bylo zahrnuto i ukřižování těla (sarx), takže každý, kdo v něho uvěřil, ukřižoval tělo. Občas se vyskytnou lidé, kteří tvrdí, že někdy po obrácení je nutné, aby člověk dalším aktem víry cílevědomě a jednou provždy ,,ukřižoval tělo“. Jiní zase hlásají, že je denní povinností každého věřícího vědomě ,,křižovat své tělo“. Oba názory jsou mylné, neboť neodpovídají žádnému textu Písem. Znovu zdůrazňuji, že výraz ,,ukřižovali tělo“ (Ga 5,24) je v aoristu, což znamená, že jsme tak učinili, když jsme uvěřili v Krista Ježíše jako svého Spasitele.

,,V němž (v Kristu) jste také byli obřezáni obřízkou, která nebyla provedena rukou, (ale je) v odložení těla (sóma) tělesnosti (sarx), v obřízce Kristově,...“ (Ko 2,11). Zákoničtí Judaisté hlásali, že muži z pohanů musí nejen v Krista uvěřit, aby byli spaseni, ale musí se ještě dát obřezat. Pavel v jiných epištolách napsal, že obřízka sama jako fyzický úkon bez víry v Boha a poslušnosti jemu nic neznamená: ,,Obřízka nic není ani neobřízka nic není, ale zachovávání Božích příkazů.“ ,,Vždyť v Kristu Ježíši nic nezmůže ani obřízka, ani neobřízka, ale víra, jež působí skrze lásku“ (lK 7,19; Ga 5,6).

Již dříve bylo vyloženo, že Kristovou smrtí skončilo období Zákona. Obřízka na těle byla nahrazena obřízkou Kristovou, která je duchovního řádu, neboť nebyla provedena rukou. Smrtí Pána Ježíše bylo svléknuto, odloženo tělo tělesnosti. Ve chvíli, kdy hříšník učinil pokání a uvěřil v Krista, došlo k jeho osobnímu ,,obřezání“ obřízkou Kristovou. Pavel vrhá další světlo na tento předmět v Ř 2,28.29: ,,Žid totiž není ten, kdo jím je navenek ani obřízka není to, co je navenek na těle, ale Žid je ten, kdo je jím v nitru; a obřízka srdce v duchu (je pravá obřízka), ne v liteře. Jeho pochvala je ne od lidí, ale od Boha.“ Ko 2,11 také dokazuje, že moc a vliv těla (nebo tělesnosti) byl obřízkou Kristovou okleštěn.

Na závěr tohoto bodu zaměřme pozornost na jedinečnost Pána Ježíše. Nemá sobě rovna. V nespaseném člověku je jen tělo a hřích. Proto nemůže jinak, než hřešit. Ve spaseném člověku je sice stále tělo a hřích, ale při obrácení k Bohu obdržel ducha, novou přirozenost z Ducha Božího. V Osobě Syna Božího byla však spojena Boží přirozenost a lidská, která byla počata v panně Marii z Ducha Božího. Anděl Gabriel sdělil Marii: ,, ...proto také to Svaté, co se narodí, bude nazváno Syn Boží“ (Lk 1,35). On jediný se vyznačoval bezhříšností, a proto nemohl zhřešit. Někteří ovšem tvrdí, že mohl nehřešit. Theologové vyjadřovali ten rozdíl latinsky: Non potuit peccare – nemohl hřešit a potuit non peccare - mohl nehřešit. Kdybychom přijali to druhé, že Kristus mohl nehřešit, nebo měl schopnost nehřešit, tak bychom přiznali, že se mohl dopustit hříchu. To je nepřípustné! O lidech, kteří vyznávali, že Ježíš Kristus byl schopný nehřešit, je známo, že většinou měli vadnou Kristologii. Byli to polonevěrci!

Svědectví Písem je však jednoznačné: Lk 1,35; J 8,46; 14,30; 2K 5,2l; Žd 4,15; 9,14; 1Pt 2,22; 1J 3,5. Je nutné, aby se čtenář zamyslel nad těmito citáty. Ač podle 2K 5,21 Pán osobně byl bez hříchu, Bůh ho ,,za nás učinil hříchem“. Stalo se tak z hlediska právního, kdy Bůh s ním jednal jako se zástupcem hříšníků (Iz 53,12).

Poznámka: Musím upozornit na některé verše, v nichž by někdo neznalý v Písmu, mohl spatřovat náznak gnostického dualismu. Uvedu tu jen Ř 7,5.15-8,13. Tady se vícekrát vyskytuje sarx, které Kraličtí vesměs přeložili ,,tělo“. Avšak v Ř 7,24 a 8,10.11 je sóma, které je vždy přeloženo ,,tělo“. Rozdíl mezi sóma a sarx není ovšem patrný v Kralickém překladu. Sarx má mnoho významů v NS, předně ,,maso“ jako část živého organismu ať lidského, či zvířecího. Vícekrát je užito synekdochicky místo člověka (2K 7,5) a metonymicky za celé lidstvo (Lk 3,6). Na další významy tu není místo. Budiž zdůrazněno, že v uvedeném oddílu z ep. Ř, kde je popsán boj mezi ,,myslí“ (duchem) a ,,tělem“ (sarx), se a nejedná o spor mezi myslí a fyzickým tělem (sóma, ,,vnější člověk“). Fyzické tělo (sóma) se Adamovým pádem stalo sídlem a nástrojem sarx-u, který využívá a zneužívá tělo (sóma). Fyzické tělo (sóma) samo o sobě však není zlé, hříšné, jak tvrdili gnostici! Tělo (sóma) spaseného člověka se při jeho obrácení stalo ,,svatyní (naos) Ducha svatého“ (1 K 6,19).

Zdroj: Luboš Pavel Křesina - Boží správy věků, str. 432 – 437, 456. Zkráceno.

Podobná témata

Studijní materiály

"Tělo (sarx)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 23 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Tělo (sarx) (Skóre: 1)
Vložil: helena v Neděle, 28. říjen 2012 @ 08:28:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
asi složité téma, ale tělo MUSÍ ZEMŘÍT, aby...



Re: Tělo (sarx) (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 28. říjen 2012 @ 10:38:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Velice krásný článek, který vyžaduje studium a nestačí jen přečtení. Já osobně  hřích, který byl přenesen na člověka od Satana v ráji, přirovnávám k něčemu podobnému jako je škodlivý vir do PC.  Právě v komunikaci s hadem došlo k poškození krásného a čistého lidského , promiňte mi to přirovnání, softwaru, a došlo k tomu, že se Eva a pak i Adam  zachovali úplně jinak, než by si jinak chovali. Vlastní akt utrhnutí  a požití jablka je už jen projevem hříchu, kterým byli nakaženi a ovládal jejich jednání. Tato nákaza je dědičná, podobně jako PC nakaženo virem, to šíří dál. Toto je jen takové moje podobenství k pochopení tak složitých jevů.

Jak z toho ven? Především si v pokání musíme každý uvědomit tento hřích a zoufalý stav, ze kterého se vlastní silou nedá dostat ven. Pavel přece tak krásně to vyjádřil k Římanům. Chci dobro a nakonec konám zlo apod. Kdo mi z toho pomůže ven? A Pavel poznal, že vírou v Ježíše Krista do našeho těla přejde právě Duch. Duch Kristův a to je ta síla, která nás nejen uspokojí, ale i uschopní být před Bohem takoví jako Adam s Evou v ráji před hříchem. A i Pavel celý život překonává ten sarx , se kterým zápasí, a díky Duchu se podvoluje tomu, co je Boží.


Zase mi promiňte to přirovnání. Duch Ježíšův je něco podobného jako antivirový program, který chrání PC před škodlivými viry. Ten Duch Kristus je objektivně v nás, to je realita Boží, pokud ji přijmeme vírou, a je to dar od Boha. Je to zázrak. Je to znovuzrození.

A také je realitou, že nás denně pokouší mnoho zlých věci ( škodlivých virů ) a zvítězit nad nimi, nepustit je k sobě anebo je včas vyhnat, když se do nás dostanou, je možné  jen díky Ježíši Kristu v nás. Vlastní sílu na to nemáme.

Jeho Duch nás chrání, zabraňuje, abychom hřešili. To je ten boj, který vedl Pavel až do smrti, ten běh života . Do vajíčka v těle Marie tak přešel tento Kristův Duch tak, že způsobil početí, narození a existenci  Boha v lidské podobě, žil jako my, vnímal bolesti i radosti jako my a také skutečně nevýslovně trpěl na kříži. To vše, aby pak jeho Duch mohl působit na nás a zachránit nás. To je ten Boží plán záchrany proti sarx, proti duchu zla a způsobem, který jsme schopni pochopit citem i rozumem a přijmout dobrovolně vírou.

A tak Děkuji Bohu, Pánu Ježíši a Duchu Svatému, že je to tak zařízené, abychom se mohli vrátit v novém těle do ráje, do nebe, do nové Země, až přijde čas. Přiklánějme se stále víc  a víc k Bohu vírou i celým praktickým životem!!! To je to spasení z milosti přijaté vírou, záchrana naše.  Dar, který nejsme schopni splatit a je důvodem k naší vděčnosti k Bohu naším změněným životem.Takhle to vidím já František. Zdravím všechny.





Re: Tělo (sarx) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 28. říjen 2012 @ 11:27:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Sarx představuje jakousi neviditelnou, nehmotnou, vládnoucí velmoc zla, jež je charakteristickou vlastností starého člověka "...


NIkoli snad  "velmoc zla" - ale sarx představuje hříšnou lidskou přirozenost, náklonnost ke zlému.
Velmoc zla je knížetství satanovo nad temnou protibožskou částí lidstva.



Žádost těla bude každého z nás doprovázet až do naší smrti
(Ř 6.kap).
A to jak člověka neznovuzrozeného (pohana), tak i člověka znovuzrozeného (křesťana). Rozdíl zde ale je - a to veliký. Spočívá v podřízenosti člověka svému pánu.
Člověk přirozený je pod vládou "temné strany světa" (knížete tohoto světa - satana). I takový člověk ovšem vlastní volbou může žít svůj život do jisté míry podle svých sil podle Božího řádu a odpírat žádostem člověka přirozeného. Ale sám je jako nevolník, jako otrok, kterého zatím nikdo nevykoupil.

Člověk oblečený ve křtu do Krista se stal kristovcem (křesťanem) a uznaným dítětem Božím. Otevřely se mu tím nové obzory a cesty života s Bohem, vyznává, že Kristus je Pán. Křtem byl vytržen z poddanství knížete tohoto světa.
Kristova obřízka srdce je učiněna právě ve křtu - Kol 2,9-14 - kdy jsou člověku zároveń odpuštěny všechny jeho dosavadní hříchy (za zásluhy Krista).
Křesťan má dál možnost žít svůj život už nikoli sám, ale ve společenství s Bohem a ve společenství stejně věřících údů církve - v novosti života - Ř 6,3-7.
Má ovšem také stále možnost se sám vlastní volbou od Boha odvrátit (dezertovat od Krista) a žít v satanově knížectví způsobem života ve společenství jemu podobných otroků hříchu.


..."Spasený člověk není v těle, ale tělo je v něm, ovšem již NE jako panující velmoc zla, neboť moc těla byla zlomena Kristovou obětí."...
Konflikt sarx versus pneuma popisuje apoštol Pavel v 6. kapitole Římanům. Ale skutečnost je trochu jiná, než ničím nedoložené spekulace v článku.

Člověk byl stvořen v dokonalé harmonii těla a ducha s Bohem. Po prvotním hříchu se žádosti těla postavily proti žádostem ducha a rozpolcení lidé byli odříznuti i od přímého společenství s Bohem (vyhnáni z ráje). Křesťan se v podstatě ve křtu směňuje za osobu Krista, aby mohl znovu získat společenství s Bohem, na které jako lidský vyhnanec nemá právo. Tuto směnu dostává ve křtu jako dar bez jakékoli vlastní zásluhy - jen za zásluhy Krista.
(Ef 2,8-10)
Neboť jste spaseni milostí skrze víru, a to není z vás - je to Boží dar,
ne na základě skutků, aby se nikdo nemohl chlubit.
Jsme přece jeho dílo, stvořeni v Kristu Ježíši k dobrým skutkům, které Bůh předem připravil, abychom v nich chodili.


Pro člověka to ale také znamená sladit žádosti ducha i těla (žádosti těla podřídit žádostem ducha) a dostat se tak znovu do harmonie společenství člověka s Bohem před pádem do hříchu. A v tomto společenství pak už vytrvat až do konce života. Žít život podle Boha.




Re: Tělo (sarx) (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 28. říjen 2012 @ 13:49:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jiní zase hlásají, že je denní povinností každého věřícího vědomě ,,křižovat své tělo. Oba názory jsou mylné, neboť neodpovídají žádnému textu Písem. Znovu zdůrazňuji, že výraz ,,ukřižovali tělo“ (Ga 5,24) je v aoristu, což znamená, že jsme tak učinili, když jsme uvěřili v Krista Ježíše jako svého Spasitele.

...neznamená tento text denné mŕtvenie hriešneho tela?:

...Mŕtvite teda zemské údy: smilstvo, nečistotu, vášeň, zlú žiadosť a lakomstvo, ktoré je modloslužba.
Kolosenským 3:5

ivanp



sarx vs. soma v Písme (Skóre: 1)
Vložil: twig v Úterý, 30. říjen 2012 @ 18:32:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Svojho času som našla tento dokument - štúdiu s uvedením výskytu oboch slov v NZ.



Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy