Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 265, komentářů celkem: 429600, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 437 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116505411
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Hnutí obnovy v duchu svatém (II)
Vloženo Čtvrtek, 27. listopad 2003 @ 15:43:54 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal tomas15

Ač je to k nevíře, tento prastarý článek sem ještě nikdo neposlal. II-ku v názvu přikládám, protože se tak jmenuje i jiný článek z pera téhož autora. Je ověřitelnou skutečností, že největší napětí v současném křesťanském světě nepředstavuje vztah mezi protestantismem a katolictvím, ani vztah východního pravoslaví k velkým církvím Západu. V dnešní době se s nejdrsnějším obviňováním a nálepkováním setkáváme spíše ve vztahu mezi starými lidovými církvemi a novými vyznavačskými skupinami typu charismatického a letničního hnutí. A to v obou směrech. Buď tak, že probuzenecké skupiny jsou označovány za sekty a jejich příslušníci za fanatiky, nebo v tom smyslu, že lidové církve jsou prohlašovány za mrtvé nebo odpadlické. Jejich liturgické obřady jsou zlehčovány jako neživé rituály.

Pentekostální hnutí, neboli hnutí obnovy v Duchu svatém, se objevuje na křesťanské scéně začátkem 20. století. Představuje široký proud, který klade důraz na obnovení života člověka působením třetí trojiční osoby Ducha svatého a na používání duchovních darů v životě křesťana. Toto hnutí lze řadit mezi probuzenecké proudy novodobého křesťanství, které jsou charakteristické tím, že na jejich počátku nebývá soubor nového učení, ale vpád nového způsobu života. Oproti evangelikalismu a hnutí svatosti však pentekostální hnutí zdůrazňuje tři znaky: Kázání o zkušenosti křtu v Duchu svatém, používání duchovních darů (charismat) v náboženském životě a plné tělesné a hlasové vyjadřování přítomnosti a moci Ducha při veřejném uctívání a bohoslužbě. První vlnu pentekostálního hnutí představuje hnutí letniční, jehož počátky můžeme nalézt v městě Topeca v Kansasu. Na Silvestra roku 1900 zde vedl kazatel biblické školy Bethel Charles Fox Parham noční modlitební shromáždění, při němž dívka jménem Agnes N. Ozmanová požádala přítomné, aby na ni vložili ruce a modlili se nad ní za přijetí "křestu Duchem svatým". To se stalo těsně po půlnoci na Nový rok 1901, kdy Ozmanová začala údajně mluvit "čínsky" a pak ještě další tři dny nedokázala prý psát anglická slova latinkou, ale psala samé "čínské" znaky. Samozřejmě se v tehdejší Topece nevyskytl rodilý Číňan, který by "čínštinu" Agnes Ozmanové dokázal relevantně posoudit, nicméně záhy začali svědčit i další křesťané o silném citovém zážitku, který se dostavoval při modlitbách a který byl popisován jako silné vědomí Boží přítomnosti. Protože nezbytným průvodním znakem tohoto zážitku se stávalo mluvení "cizími" jazyky, o kterém referuje Bible v souvislosti s letniční událostí, vžil se pro celé hnutí, které vedlo k nevídané celosvětové duchovní explozi, název "letniční". Letniční hnutí jistě představuje nejprogresivněji rostoucí skupinu křesťanstva 20. století. Přesto po druhé světové válce bylo následováno další, snad ještě mohutnější vlnou obnovy, pro niž se vžil název hnutí charismatické. Narozdíl od klasických letničních bylo charakteristickým znakem charismatiků to, že dar jazyků nepovažovali za nezbytný znak křtu v Duchu svatém. A také to, že tito věřící většinou neprojevovali žádnou velkou touhu po opuštění svých stávajících církví. Jako naprosto šokující se ovšem jevila skutečnost, že charismatické hnutí zasáhlo i katolickou církev. A dokonce když letniční začali přesvědčovat katolíky, aby ji opustili a přidali se k nim, ti jim řekli, že je to ani nenapadne, neboť naopak letniční zkušenost jen upevnila jejich katolickou identitu (včetně mariánské úcty). To vyvolalo mnohou nedůvěru a roztrpčení, i když se mezitím ukázalo, že charismatické tendence zasáhly i judaismus. Jedna jeho větev, tzv. mesiánské židovství, začalo vyznávat Ježíše jako Mesiáše, i když si při tom zachovalo tradiční židovskou liturgii a identitu. Též situace v České republice dává za pravdu představě, že letniční i charismatické probuzení přesahuje rámec běžné protestantské tradice a představuje zcela nový svébytný fenomén. Také u nás platí poznatek, že nejbolestivější vztahy plné vzájemného obviňování a nálepkování vytvářejí probuzenecké proudy ke klasickým protestantským denominacím a leckdy i mezi sebou navzájem. Stačí připomenout známý případ Křesťanského společenství Maniny (nyní KS Praha) pastora Dana Drápala a Českobratrské církve evangelické z přelomu osmdesátých a devadesátých let, je možno poukázat na rozkol Jednoty bratrské a její štěpení na novější charismatický proud Evalda Ruckého a tradiční proud evangelikální, jak ho pozorujeme v dnešní době. O co v těchto případech jde, se pokusíme popsat v příštím čísle časopisu Dingir. Ovšem na klidnější a racionálnější postoje uvnitř křesťanstva si v případě vztahu k pentekostálnímu hnutí stejně budeme muset ještě asi chvíli počkat. PROKOP REMEŠ Zdroj: http://www.dingir.cz/ (1999/2)


"Hnutí obnovy v duchu svatém (II)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Hnutí obnovy v duchu svatém (II) (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Pátek, 28. listopad 2003 @ 10:14:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ja si myslim, ze tenhle clanek by mohl byt pro svuj nehodnotici charakter skvelym vychodiskem pro dalsi diskusi. Zatim, zda se mi, jsme se zde pohybovali bud na rovine osobnich zkusenosti nebo na rovine zasilani velice obecnych textu o tom co je charismaticke hnuti, ve kterych zbylo pro konkretni situaci v CR ne vice nez nekolik popisnych odstavcu. Myslim, ze by nebylo na skodu zamerit se systematicteji na situaci v konkretnich lokalitach...



Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy