Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 249, komentářů celkem: 429584, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 455 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116497861
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: V čem mě obohatila zbožnost charizmatického hnutí? II.
Vloženo Pátek, 07. listopad 2003 @ 12:42:48 CET Vložil: tomas15

Zkušenosti Na otázku v nadpise nemám definitivní odpověď; od dětství dodnes se vyrovnávám s doteky charizmatického hnutí. Jako dítě jsem se setkával s výrazně letničními prvky v nejdecké stanici karlovarského sboru CB, v 80. létech jsem jako student teologické fakulty poznával společenství kolem pastora Dana Drápala v Praze na Maninách. Také během své kazatelské služby, v pastoraci i misii, i díky ekumenické spolupráci jsem hlouběji mohl poznávat důrazy charizmatické obnovy. Přestože nejsem žádný "typický" charizmatik, věřím, že charizmatická obnova  - přes některá svá nebezpečí a vážná úskalí - má co říci, a je ve svém základním nasměrování vypůsobená Pánem Bohem.

1. Úvod (osobní vstup) 2. Co je charizmarické hnutí (některá základní fakta ) 3. Některé závažné otazníky (kritika, mýty) 4. Osobní obohacení (7 užitků)
5. Moje vize (biblická rovnováha v církvi)
ad 1/ _ Na otázku v nadpise nemám definitivní odpověď; od dětství dodnes se vyrovnávám s doteky charizmatického hnutí. Jako dítě jsem se setkával s výrazně letničními prvky v nejdecké stanici karlovarského sboru CB, v 80. létech jsem jako student teologické fakulty poznával společenství kolem pastora Dana Drápala v Praze na Maninách. Také během své kazatelské služby, v pastoraci i misii, i díky ekumenické spolupráci jsem hlouběji mohl poznávat důrazy charizmatické obnovy. Přestože nejsem žádný "typický" charizmatik, věřím, že charizmatická obnova - přes některá svá nebezpečí a vážná úskalí - má co říci, a je ve svém základním nasměrování vypůsobená Pánem Bohem. _ Můj příspěvek je spíše svědectví (užívám slova jako myslím, věřím - ne kategorická tvrzení), není to přednáška kovaná do tuhé polemiky. _ Proč mne toto téma vždycky zajímalo? Otto Siegfried von Bibra, německý teolog a učitel na basilejské teologické akademii jednou řekl: "Jedině skrze tvůrčí moc Ducha svatého a skrze službu jeho darů se církev může vyvarovat ustrnutí ve vnější organizaci, utonutí v pobožné přičinlivosti a klamu zbožné sebejistoty." ad 2/ _ Hnutí, nebo proud - naznačuje pohyb v církvi. Vnímáme tato slova spíš negativně? (sekty, hnutí New Age, religionistické proudy, které agresivně zhltnou nepřipraveného člověka atd.) Přesto pohyb, proud, šplouchnutí v líných vodách může být také něco velmi pozitivního.. Ze zkušenosti víme, že každé hnutí či proud může být málo čitelné, špatně uchopitelné až bezbřehé, i silně jednostranné. Navzdory tomu, myslím, že nemůžeme dopředu vyloučit, že Pán Bůh tu a tam probudí nějakého líného kapra, aby rozhýbal stojatou vodu církevního rybníku... _ Viz tzv. Evangelikální hnutí, které má počátky v prvních desetiletích 18. st., dále probuzenecké hnutí. Evangelická aliance je např. také produkt určitého pohybu v evangelikálním prostředí; či Laussanské hnutí pro světovou evangelizaci atd. _ Charizmatické (od charizma= dar milosti = dar Ducha Svatého); obtíže v přesném vymezení spíše přibývají, jelikož pneumatologie nemá v bibli tak jasné obrysy a tak zřetelnou dogmatiku, jak bychom si přáli. Proto vzniká poměrně velký prostor pro různé pochopení i zkušenost. _ Charizmatické hnutí vzniká v 50. - 60. letech 20. st. a navazuje na letniční hnutí, které je asi o 50 let starší. Nezapře evangelikální pozadí - společné momenty: důraz na osobní zkušenost, výrazný christocentrizmus, velký zájem o misii a evangelizaci, některé společné důrazy v eschatologii... Na rozdíl od evangelikálů však klade veliký letniční důraz na osobu a moc Ducha Sv., zejména na dary (charizmata), dále na adoraci a uctívání, nebo i na subjektivní, spontánní vnímání Boží mluvy k člověku apod. _ Charizmatické hnutí si prošlo vývojem od nekritického zdůrazňování darů, přes úsilí o obnovu denominací, dosáhlo výrazného průniku do evangelikálního světa v 80. letech, až k velkému důrazu na ekumenickou evangelizaci na konci 20. století. V 60. letech proniklo do ŘKC - hovoříme o "Katolické charizmatické obnově". ŘKC usilovala zapracovat charizmatické hnutí do své tradice - dala mu prostor a ponechala jisté hranice. Americký katolický teolog Peter Hocken, v knize Strategie Ducha? píše, že charizmatická obnova v ŘKC přinesla: - novou přímost vztahu ke vzkříšenému PJK - novou lásku k němu a Jeho slovu - novou schopnost chválit Boha - novou schopnost vydávat svědectví v moci Ducha - nové zkušenosti slyšení Božího hlasu a poznávání Jeho vůle - nové zkušenosti s charizmaty Toto pojetí charizmatické obnovy je mi blízké a vzácné, toto jsme čerpal skrze kontakt s charizmatickým proudem. S charizmat. hnutím jako s celkem se sice identifikovat nemohu - ale za tyto prvky charizmatické obnovy jsem Pánu Bohu vděčný. ad 3/ _ Jsem evangelikál, odkojený rodinnou pietistickou tradicí a radikální dogmatika charizmatického hnutí je mi cizí. S vděčností však přijímám některé důrazy charizmatické zbožnosti. To mi ovšem nijak nebrání rozlišovat slabiny a nebezpečné víry tohoto proudu. V tak členitém prostředí jako je charizmatické hnutí, však můžeme snadno sklouznout k povrchním úsudkům, ze kterých se snadno stanou předsudky - až mýty. Některé otazníky: _ Není pravda, že by charizmatici nemilovali a nectili Boží slovo (v tom se od nich můžeme i učit); na "špici" evangelikálního pelotonu v ČR, když jde o modlitební nasazení a misijní zápal, nás vystřídali "charizmatici". Problém někdy je, jak se s Písmem v charizmatickém hnutí zachází - někdy je to eisegeze namísto exegeze...(namísto, aby se z textu vykládalo, tak se do textu vkládá) _ Charizmatický proud opakovaně sklouzává k podceňování normativní autority Božího slova a křesťanského učení nad každou subjektivní zkušeností; na druhou stranu před nás staví výzvu, zda se nám neztratilo něco ze zdravého napětí mezi úřadem a charizmatem, mezi prorokem a učitelem v apoštolské církvi; zda jsme neztratili povědomí o tom, že Pán Bůh mluví také i jinak, než skrze literu Písma. _ Charizmatický proud ve svém důrazu na dary ducha, podceňuje někdy ovoce ducha, a zapomíná na to, že Duch svatý na prvním místě probouzí a kultivuje jemnocit našeho svědomí. My evangelikálové však někdy potlačujeme dary ducha ve jménu ovoce ducha - setkal jsme se i s případy, kdy se ovoce konfrontovalo s dary...Chápat I Kor 13 jako zdravější alternativu I Kor 12 je myslím také příklad hrubé eisegeze - tentokrát mezi evangelikály. _ Násilné až mechanistické zevšeobecňování charizmat a jejich aplikace v charizmatickém hnutí (ve stylu každý musí mít všechno a hned) je stejně teologicky neudržitelné jako naopak názor, že zmíněná charizmata jsou specifickým problémem vybočujícího korintského sboru, a nás se netýkají. _ Charizmatické hnutí ve svém důrazu na zázračnou Boží moc a dary ducha snadněji ztrácí ze zřetele hořkost Kristova kříže; to se ale netýká samotné osoby PJK. Peter Hocken, v knize Strategie ducha? píše: "Je mylné se domnívat, že letniční důraz na Ducha Sv. nutně vede k menší pozornosti vůči Božímu Synu." V naší zbožnosti možná někdy zase chybí plné vědomí Kristova triumfu nad Satanem, ze kterého plyne požehnání pro celý náš život a odvaha k přemáhání překážek (viz např. J 16,11). ad 4/ V čem mě osobně obohatila zbožnost charizmatického hnutí ? 1. Objevuji nové rozměry vztahu k 3. Boží osobě - PJK např. řekl, Duch Svatý nám bude říkat to, co uslyší od něj (J 16,14). 2. Mohu rozvíjet nově svoje osobní ztišení a adoraci (chvála). 3. Získal jsem odvahu ke konkrétním modlitbám za nemocné, se vzkládáním rukou a mazáním olejem. 4. Poznal jsem, že se nemusím bát do vztahu s PJK zapojit i své emoce, city (nejsou nosné, ale bez nich je život chudý). Zralý křesťan na citech nestaví, ale okořeňuje jimi svůj duchovní život. 5. Prožil jsem potřebné pokoření z vlastní evangelikální pýchy a ze servilního obdivu k teologické racionalitě. Mohu mít dnes potěšení i ze situace, kterou nemám "v ruce", které teologicky nerozumím a za které mohu říct jen: "Dělej tedy Pane Ježíši, co ty chceš". 6. Odložil jsem strach z duchovních darů v celé jejich šíři (xenofobie). 7. Získal jsem hlubší cit pro význam díla Ducha Sv. Někdy se ptám: Kolik aktivit, akcí by v mém životě, v mé církvi běželo nedotčeně dál, jakoby se nic nestalo, kdyby byl náhle vzat Duch Svatý ? ad 5/ VIZE _ Nechci v žádném případě charizmatickou obnovu glorifikovat, ale usiluji o to, aby se na druhou stranu nedemonizovala. Myslím, že bychom jako evangelikálové mohli a měli v našem prostředí rehabilitovat některé biblické pojmy (např. proroctví, či vymítání démonů), které byly zprofanovány buď vinou extrémů v charizmatickém a letničním hnutí, nebo vinou naší reakce na tyto extrémy. _ Domnívám se, že evangelikalizmus ještě nevyčerpal všechen potenciál, který mu Pán Bůh svěřil, a že můžeme rozvinou prostor, ve kterém najdou své pevné místo některé zdravé důrazy charizmatické obnovy. _ Toužím po biblické rovnováze v mém osobním životě, po rovnováze mezi dary a ovocem, což jsou dvě strany jedné mince. _ Nemohu se smířit s názorem, že cesta bez vlivu charizmatické obnovy je vyšlapaná, osvědčená a bez rizika - rozhodně je to menší zlo. Nechci jít cestou menšího zla, ale cestou biblické rovnováhy mezi Kristovým křížem a mocí Ducha. _ Vyhlížím církev, která v sobě spojí na jedné straně ryzí evangelikální důraz na kvalitní kázání slova, vycházející z kvalitní práce s biblickým textem, jasnou výzvu k pokání a rozhodnutí pro PJK, a - na druhé straně - radostnou a pestrou adoraci, i praktické rozvinutí všech duchovních darů. Tomáš Holubec 10/99 Z Kazatelske konference CB: http://www.cb.cz/vydavat-odbor/holubect.htm

"V čem mě obohatila zbožnost charizmatického hnutí? II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy