Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 516 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479579
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Plzeňská náboženská scéna IV.
Vloženo Neděle, 31. srpen 2003 @ 21:35:12 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal Krestan

  Plzeňská náboženská scéna IV. (pokračování)Studie o stavu religiozity v Plzni vypracovaná pro Magistrát města Plzně

Napsal: Mgr.Mgr. Martin Fojtíček   Spirituální Země Spirituální Země je nadace, jejímž zakladatelem je Petr Chobot (nar. 1967). Petr Chobot studoval psychofyziologii v Leningradě a na Dálném Východě se seznámil s šamanskými a súfickými (súfismus - islámský mysticismus) technikami. Od roku 1992 veřejně přednáší a vede semináře. Myšlenkově se plně opírá o schemata Nového Věku (svět jako fikce, nutnost rozšíření vědomí, kontakty se Zemí, s mimozemšťany, zvětšení lidských možností, regrese do minulých životů, léčení). Pro praxi navrhuje užívání různých psychotropních prostředků pro navození změněného stavu vědomí. Jedním z prostředků je metoda transformační fytoterapie - působení účinných rostinných látek na organismus (účastníci seminářů pijí speciálně připravený bylinný nápoj).

V Plzni se konají semináře a přednášky několikrát za rok v areálu učňovských škol, Karlovarská 99. Účastní se několik desítek osob. Kontakt: Spirituální Země Korunovační 9, 170 00 Praha 7 tel.: 02/371 952 Jubilejní 31, 315 01 Plzeň tel: 019/ 72 40 146 Klub psychotroniky a UFO Klub psychotroniky a UFO má z hlediska našeho předmětu zvláštní hraniční postavení, přesto jej v této široce pojaté kapitole zmíníme.   Klub psychotroniky a UFO Borská 19 (hotel Victoria), 320 22 Plzeň tajemník L. Šafařík tel.: 27 43 56 e-mail: safarik@zeus.zcu.cz Klub psychotroniky a UFO vznikl v Plzni v r. 1991. Dnes má přes 600 členů v celé republice v několika pobočkách, v Plzni a okolí asi 100. Věnuje se badatelské a osvětové činnosti v oblasti anomálních jevů, zejména v následujících oblastech:   UFO a jiné pozorované anomálie v atmosféře anomálie jako psychokineze, různá zjevení, kontakty s cizími bytostmi, stašidelné domy alternativní medicína - léčitelství, automatická kresba a psaní zvláštní schopnosti osob - telepatie, samovolné přitahování předmětů (biogravitace); pátrání o životě mystiků a léčitelů výskyt kruhů v obilí - dokumentace a výzkum herpetologie - výzkum plazů filosofické pozadí výskytu anomálií - metodologie vědy Klub pracuje v několika sekcích podle oblasti zájmu, pořádá přednášky a výstavy, organizuje expedice, vydává pravidelný bulletin ZAZ (Západočeský archeoastronautický zpravodaj) a další publikace. Klub nevyvíjí žádnou vlastní náboženskou činnost, názorově se ale ztotožňuje (i podle tvrzení tajemníka klubu) s pohledem vlatním hnutí New Age.  

4 Shrnutí, výhledy 4.1 Bilance religiozity
Na základě získaných statistických údajů se jeví problém náboženství v Plzni jako okrajový. Z údajů vyplývá, že pravidelně se náboženského života svého společenství účastní něco přes tři tisíce Plzeňanů (kolem dvou procent populace). Toto číslo ovšem nevyjadřuje celkový počet občanů interesovaných na náboženství a duchovním životě v Plzni. K tomuto počtu je třeba přičíst množství starých lidí, kteří byli nábožensky vychovaní a náboženského života se neúčastní proto, že nemohou, či nechtějí měnit své stereotypy z doby totality. Svůj duchovní život omezují na příležitostné návštěvy obřadů, na poslech náboženských pořadů v rozhlase apod. Další nezanedbatelná složka duchovně angažovaných lidí se realizuje návštěvou kursů jógy (1600 klientů ve škole jógy Ing. Hoška), účastí na seminářích a přednáškách (léčitelství, reiki aj.), studiem literatury. Podíl takto angažovaných odhadujeme do 5% populace Plzně. Matrikové záznamy by svědčily o angažovanosti mnohem vyšší (kolem 30%), tento odhad je však evidentně nadhodnocený a není vhodné jím argumentovat.   4.2 Závažnost problému Jakkoli se na poli náboženství angažuje jen malý díl populace, problém religiozity není jevem okrajovým. Uvědomíme-li si, že většina problémových náboženských společenství povstala působením jediné (často předtím prakticky neznámé) osobnosti, nebudou údaje o počtu nábožensky angažovaných hlavním ukazatelem závažnosti problému. Při úvahách o problematice náboženství bude třeba zohlednit širší společenskou situaci, “náladu” populace, vnitřní postoje lidí. Bez ambice na komplexní postižení těchto obecných předpokladů vývoje religiozity uvádíme několik poznámek k současné situaci v naší zemi. V České republice zvolna klesá podíl institucionalizovaných věřících, věřících, jejichž příslušnost k určitému náboženskému společenství (většinou k tradičním církvím) je jednoznačná. Nastupující trend chápat náboženství jako osobní záležitost každého člověka, bez jednoznačného přihlášení se ke konkrétní instituci, vede ke vzniku pestré nabídky duchovních aktivit na bázi placených kursů, seminářů, škol atd. Ve svobodné společnosti tak vzniká jakýsi trh náboženských idejí, kde je k dostání téměř vše a žádostivostí člověka je okusit od každého kousek. Pluralita bývá zaměňována synkretismem, hloubka okamžitým efektem. Proti vzrůstajícímu pluralismu, relativismu a rozmlženosti pravdy sílí i opačný trend. Jisté malé procento lidí se sdružuje ve skupinách přesvědčených o jedinečné správnosti vlastní cesty. Tato tendence bude ještě posilována apokalyptickými vizemi spojenými se zlomem tisíciletí (např. sektářské společenství kolem Parsifala Immanuela na Hořovicku v letech 1993 a 1994).   4.3 Možná skrytá nebezpečí Všeobecnou bolestí, které usnadňuje působení řady hlasatelů bizarních nauk a sektářských společenství, je totalitní dědictví filosofické, duchovní a religionistické negramotnosti. Běžný občan neví o fenoménu náboženství a jeho konkrétních projevech zpravidla skoro nic. Tato neznalost základních faktů usnadňuje sektám manipulaci a získávání nových členů. Přitom řada naukových systémů různých hnutí v sobě obsahuje množství historických, religionistických a filosofických (ale i fyzikálních a medicínských) omylů, či přinejmenším podezřelých tvrzení, které však díky absenci filosofické průpravy a základního náboženského (či religionistického) vzdělání posluchači přehlíží. V rámci práce na tomto projektu jsme se sami přesvědčili, jaké množství omylů se v nejrůznějších hnutích presentuje a jaké důvěře se těší jejich hlasatelé. Pravda se většinou neprokazuje, ale hlásá. Ztotožnění s naukou není rozumové, ale pocitové, často ovlivněné osobou hlasatele. Jde tedy spíše o manipulaci, než o argumentaci. Vinou našeho kusého vzdělání se stává, že propracovanou misií hlásaný náboženský názor určité skupiny je často prvním uceleným výkladem světa (vyjma marxistického), se kterým se zájemce setkal, a snadněji se pro něj stává jedinečný a nezpochybnitelný. Jiný, psychologický důvod přitažlivosti mnohých náboženských společenství je výrazně vyjadřovaný zájem o nově přicházejícího člena (tzv. love bombing - “bombardování láskou”, často pečlivě propracovaný a pro nováčka nepozorovatelný), který naplňuje zájemcovy potřeby být milován a oceňován, někam patřit. Takto je oslovena ta část člověka, které v dnešní konzumně a výkonnostně orientované společnosti často strádá. Aktuálním problémem je rozčarování některých občanů z rozvoje svobodné demokracie v naší zemi. Ztráta jistot (morálních i materiálních), “garantovaných” komunistickou diktaturou, se může projevit inklinací k totalitním strukturám sekt, které ztracený pocit jistoty opět zajistí.   4.4 Prognóza situace v Plzni Náboženská situace se bude zřejmě v dalších letech dále měnit. Lze možná alespoň odhadnout trendy, které budou v budoucnu působit. Obecně bude zřejmě klesat podíl institucionalizovaných věřících. Zavedené církve se budou pokoušet udržet alespoň stávající stav. Z křesťanských církví mají do budoucna šanci růst hlavně “živé” farnosti a sbory. V katolické církvi nejspíše farnost Lochotín (díky působení mladých františkánů přímo na sídlišti v novém farním středisku v Komenského ul.) a Litice (charismatické společenství KGB bude přitahovat lidi z regionu). Podobně se může rozrůst lochotínská farnost Evangelické církve metodistické, využije-li možností budovaného farního střediska na Bolevci. Jistou naději má i romský křesťanský sbor Penúel (finančně patrně jištěn organizací AFC s možností oslovit romskou komunitu). U dalších křesťanských společenství se lze nadít spíše jen růstu nevýrazného. (Tyto prognózy se mohou již v několika týdnech ukázat jako mylné, nejsou podloženy seriózními modely, vycházejí z “pocitu” a zkušenosti autora.) Další skupinou, která se patrně bude rozvíjet, jsou svědkové Jehovovi, neboť jejich misijní úsilí je pečlivě koordinováno a věnuje se i okrajovým skupinám společnosti, které ostatní náboženské společnosti oslovují jen zřídka: sluchově a zrakově postižení (několik členů plzeňských sborů studuje znakovou řeč, vydávají se publikace v Brailově písmu), ukrajinští a ruští pracovníci (pořádají se bohoslužby v ruštině, věnují se jim misionáři v polní službě, v Plzni se distribuuje literatura v ruštině a ukrajinštině). Kromě křesťanských a křesťanství podobných náboženských společností se bude patrně rozrůstat počet posluchačů nejrůznějších kursů v intencích psychoterapeutických hnutí a v duchu hnutí New Age. Hnutí lidského potenciálu, rozšiřování schopností, sebepoznání apod., jakož i reiki a další systémy budou patrně čím dál více populární (metody jsou nenáročné, není třeba podstatně měnit životní styl, lze si je “koupit”). Tyto aktivity, které nabízí např. roudenský dům U Slunce, budou pravděpodobně ještě vyhledávanější. Do podoby sektářsky uzavřeného společenství se silným autoritářským prvkem by mohlo vrůst (podle některých již vrůstá) společenství kolem Jitřní hvězdy.   4.5 Prevence negativních náboženských jevů Pojetí preventivních opatření je nutně závislé na pojetí náboženství samotného. Od chápání hodnoty a smyslu náboženství se odvíjí chápání negativních náboženských jevů (např. pro někoho je každý projev náboženského života fanatismem a každá jeho presentace manipulací). V této práci chápeme jako negativní náboženské jevy s negativním dopadem na jednotlivce a společnost. Dopadem negativních náboženských jevů na jednotlivce míníme zejména výraznou nežádoucí a nekontrolovanou změnu psychiky, rozpad osobnosti, závislost, nezvládnuté pocity viny, depresivnost apod., ale také ztrátu majetku, postavení, zázemí. Negativními náboženskými jevy ve vztahu ke společnosti rozumíme rozpad původních sociálních vazeb při vstupu do náboženského společenství, uzavřenost skupiny, manipulaci a každé porušení platného právního řádu. Návrhy preventivního působení shrnujeme do tří odstavců: vzdělávání, informovanostsdílení.   4.5.1 Vzdělávání Prvním a nejdůležitějším způsobem prevence negativních náboženských jevů je výchova a vzdělání. Vzhledem k dědictví totality jde v krátkodobém pohledu především o vzdělávání učitelů, výchovných pracovníků a všech, kteří s problematikou náboženství přicházejí do kontaktu. V dlouhodobém kontextu jde o vzdělávání dětí a mládeže v rámci společenskovědních předmětů ve školách. Téma náboženství je sice součástí osnov občanské nauky pro základní školy, výuka tohoto tématu se však setkává s potížemi a rozpaky, především proto, že sami učitelé nemají v této oblasti utvořený konsistentní názor. Přitom právě mládež ve věku od patnácti do pětadvaceti let je právě z hlediska náboženského sektářství nejrizikovější skupinou. Školy (a také internáty) byly na počátku devadesátých let předmětem misijního zájmu. Náboženská společenství využila otevřenost ředitelů vůči náboženské osvětě, a tak v některých plzeňských školách besedovali mormoni, Slovo života a další. Některé školy nakoupily pro výuku literaturu hnutí Haré Kršna a jiných minoritních náboženských skupin. Ještě v roce 1997 dostala každá plzeňská škola od Svědků Jehovových knihu Tajemství rodinného štěstí. Možnosti Autor koná přednášky s religionistickou tematikou pro pedagogy i pro veřejnost od roku 1995 (Problém sektářství, Sekty a nová náboženská společenství v Plzni, Východní náboženství a Západ, Reinkarnace aj.), ve školním roce 1997/98 konal na středních školách několik přednášek na témata velká světová náboženství a náboženské sektářství. Další vhodné přednášky pro pedagogy nabízí Pedagogické centrum. V prvním pololetí roku 1998 proběhl kurs pro učitele dějepisu a společenských věd organizovaný Českou křesťanskou akademií, na kterém přednášeli přední čeští religionisté, teologové a jiní odborníci (Halík, Trojan, Filipi, Vaško, ...). Nevhodné přístupy V sekularizované (zesvětštělé) společnosti se objevuje názor, že nebezpečí náboženských patologií se vyvarujeme, jestliže se vyvarujeme náboženství jako celku. S tímto názorem nesouhlasíme a domníváme se, že vyřazení informací o náboženství z výchovy riziko “nezvládnutí” vyrovnání se s náboženstvím zvyšuje. Podobně omezení náboženského vzdělání na varování před sektami je řešení jen částečné. Vytváří falešnou představu dvou polarit: světské (ateistické) společnosti a světa sekt. Střední cesta zdravého duchovního života se pak většinou stáčí buď k náboženské patologii nebo ke kryptoreligiozitě.   4.5.2 Informovanost Pro dobré rozhodnutí jsou třeba informace. To platí i o orientaci na náboženské scéně. Možnosti Informovat o působení nových, málo známých náboženských společenstvích si uložila pražská Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů (Soukenická 15,110 00 Praha 1, tel.: 02/24 81 94 04, čtvrtek 15.30-17.30), která má svou pobočku i v Brně. V Olomouci pracuje Centrum pro prevenci v oblasti náboženských sekt při YMCA (třída 17. listopadu 43, 772 00 Olomouc 2, tel. a fax: 068/522 19 44, středa 17.00-20.00). V Plzni působí v tomto oboru Křesťanské informační centrum Milost (Thámova 4, 320 25 Plzeň; konzultace každé druhé úterý v měsíci od 19 do 21 hod.; vede Karel Doležel, tel. domů:273 545). Konzultace k tomuto tématu rád poskytne i autor. Pro ucelený pohled je vhodné kombinovat informace z více zdrojů. Velice se nám osvědčilo kontaktovat přímo někoho z vedení zkoumaných náboženských společenství. Nelze si však utvořit komplexní obraz na základě jediného setkání. Kompetentní osoby na městských úřadech by měly mít o náboženské situaci ve městě poměrně dobrý přehled. Zejména tam, kde jde o práci s mládeží, kulturní a sociální aktivity. Přehled o aktivitách náboženských společností, zejména zaměřených na mládež, by měl mít i Školský úřad.       4.5.3 Sdílení Jistou možností, jak pomoci vzájemnému poznávání a porozumění různých náboženských společenství je sdílení v nejrůznějších (sociálních, vzdělávacích a jiných) aktivitách. Situace V jistém smyslu je prostředím takového sdílení plzeňská ekumena, díky níž se extrémní postoje některých křesťanských charismatických společenství přiblížily “křesťanskému standardu”, tzn. omezila se černobílá rozlišování, vydělování, horečná nevěrohodná misie (která je svojí neodbytností často spíše kontraproduktivní) atd. Jiné kontakty tohoto typu nám nejsou známy. Možnosti Platformou společného poznávání a sdílení různých náboženských společenství mohou být humanitární a podobné projekty, možná i iniciované městem. Optimální formou sbližování je mezináboženský dialog, který se u nás jen pozvolna rodí, zejména péčí několika pražských aktivistů. V některých náboženských společenstvích existuje na základě konkrétních zkušeností pocit pronásledování společností, který je vede do větší izolace a zvyšuje riziko nezdravých projevů. Tento pocit pronásledování přežívá, jak jsme se mohli při realizaci našeho projektu přesvědčit, v některých společenstvích dodnes. Právě sdílení, upřímný zájem o lidi z takových společenství, úcta k jejich tradici a otevřenost ve vztahu k nim pomáhá budovat zdravé vztahy. Tyto vztahy pak mohou být mostem k porozumění, přiblížení, případně i k proměně nábožensky patologického společenství ve společenství zdravější. Osobní kontakty členů různých společenství mohou také usnadnit odpoutání některých závislých členů od totalitní autority nějaké sekty. Tuto otevřenost však musí provázet vlastní věrohodnost a zřetelnost postojů.   4.5.4 Konkrétní opatření V Plzni navrhujeme konkrétně toto: - konání jednorázového (např. jednodenního) semináře pro kompetentní úředníky Magistrátu, ev. Školského úřadu, bezpečnosti aj. na téma náboženství a náboženskost, náboženská situace v ČR a v Plzni, pod vedením religionistů a odborníků (Štampach, Vojtíšek z pražské Společnosti pro studium sekt aj.) - nabídka přednášek na témata co je náboženství, nebezpečí zneužití náboženství - problém sektářství pro střední školy - propagace informačních center, kde se lze o nových náboženských směrech dozvědět seriózní informace (SSSNNS Praha, Milost Plzeň) - v případě spolupořádání, povolování, podporování a zaštiťování různých duchovních (ale i mírových, ekologických a jiných) aktivit městem konzultovat tato rozhodnutí s odborníky na nová náboženská hnutí - iniciovat, nebo alespoň podporovat vzájemné kontakty náboženských společenství ve městě - nepředloženými kroky nezahnat žádné společenství do defenzívy (perzekuce, metoda “dvojího metru” vůči novým náboženským proudům apod.) - všímat si všech nových náboženských aktivit a hnutí ve městě  

Závěr
Práce Plzeňská náboženská scéna si kladla za cíl popsat současné náboženské dění v Plzni, ukázat jeho problémová místa, navrhnout vhodné postoje magistrátu a prevenci negativních náboženských jevů v Plzni. V rámci studie jsme nakontaktovali přes čtyřicet v Plzni působících náboženských společenství a řadu jednotlivců, od většiny společenství jsme získali informace o počtech členů, struktuře a hlavních aktivitách. Zúčastnili jsme se několika desítek bohoslužeb, modlitebních shromáždění, přednášek a meditací. Osobně jsme se setkali asi s dvaceti vedoucími představiteli těchto společenství, s řadou ostatních jsme jednali telefonicky. Žádné z popsaných společenství nás neodmítlo, vždy jsme se setkali s vůlí ke kontaktu. I ta společenství, která se po zkušenostech s novináři obávala zneužití poskytnutých informací, se kontaktu neuzavírala (Církev sjednocení, Haré Kršna, DUB). Zkušenosti, kontakty a přátelství získaná během práce na projektu přesahují rámec vypsaných faktů. Jakkoliv jsme se setkávali s rozdílnými náboženskými pohledy, vždy byla zřejmá snaha po porozumění a vstřícnost. S touhou po tomto porozumění a s odkazem na naši nedostatečnost zde předkládáme tuto práci a věříme, že napomůže k lepšímu vzájemnému poznání a sblížení.

Vybraná studijní literatura: Obecná problematika náboženství včetně základních informací o jednotlivých náboženstvích a směrech: Štampach I. O.: Náboženství v dialogu, Portál, Praha 1998   Křesťanství: Filipi P.: Křesťanstvo, Centrum demokracie a kultury, Brno 1996 Štampach I. O.: Nástin ekumenické teologie, Karolinum, Praha 1995   Judaismus: Newman J., Sivan G.: Judaismus od A do Z, Sefer, Praha 1998   Islám: Kropáček L.: Duchovní cesty islámu, Vyšehrad, 1993   Hinduismus: Zbavitel D., Hinduismus a jeho cesty k dokonalosti, DharmaGaia, Praha 1993   Buddhismus: Lesný V.: Buddhismus, Votobia, Olomouc 1996 (reprint vydání z r. 1948)   Esoterismus: Wild Maria: Křesťanství a esoterika, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997   Nová náboženská hnutí: Vojtíšek Z.: Netradiční náboženství u nás, Dingir, Praha 1998 Lužný D.: Nová náboženská hnutí, Masarykova universita, Brno 1997 kolektiv: Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1998

Použitá literatura: Anzenbacher A.: Úvod do filosofie, SPN, Praha 1990 Bělohlávek M.: Archív města Plzně, průvodce po fondech a sbírkách, Západočeské nakladatelství, Plzeň 1988 Bělohlávek M.: Církve v Plzni v první polovině 20. století - Výstupové hnutí in: Kultura, historie a současnost Plzně - Sborník z Mezinárodní konference k 700. výročí založení Plzně a 50. výročí osvobození Plzně konané ve dnech 3. a 4. května 1995 v Plzni, bez vydavatele a vročení Enroth R. a kol.: Za novými světy, Návrat domů, Praha 1994 Filipi P.: Křesťanstvo, CDK, Brno 1996 Klimeš L.:Slovník cizích slov, SPN, Praha 1994 kolektiv autorů: Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 1998 König F., Wanderfels H.: Lexikon náboženství, Victoria Publishing, Praha 1994 Lang A., Němec D., Štampach O.:Církev - sloup a opora pravdy, Velehrad, Olomouc 1993 Larson B.: Larson`s New Book of Cults, Tyndale House Publishers, Wheaton, Illinois, USA 1989 Lužný D.: Antikultovní hnutí. Otázka nebezpečnosti nových náboženských hnutí a metody akademického studia náboženství in: Religio 1/96, Česká společnost pro studium náboženství, Brno 1996 Lužný D.: Nová náboženská hnutí, Masarykova universita, Brno 1997 Martin W.: The Kingdom of the Cults, Bethany House Publishers, Minneapolis, Minnesota, USA 1985 Novotný T.: Přicházejí, Nakladatelství a vydavatelství Rady Církve bratrské, Praha 1992 Novotný T., Vojtíšek Z.: Základní orientace v nových náboženských směrech, SSSNNS, Praha 1994 Pavlincová H. a kol.: Slovník - judaismus, křesťanství, islám, Mladá fronta, Praha 1994 Štampach O. I.: Sekty, SSSNNS, Praha 1995 Štampach O. I.: Náboženství v dialogu, Portál, Praha 1998 Štampach O. I.: Co je co in: Dingir 1/1998, Dingir, Praha 1998 Vojtíšek Z.: Sekta jako zneužití náboženství in: Zneužití náboženství - pokus o nové chápání sekt, Oliva, Praha 1996 Vojtíšek Z.: Netradiční náboženství u nás, Dingir, Praha 1998 Zulehner P. M., Denz H.: Wie Europa lebt und glaubt, Patmos Verlag, Düsseldorf 1993   kanonické spisy a další materiály jednotlivých církví, náboženských společenství a hnutí

Adresář církví a náboženských společností a dalších v práci zmíněných subjektů  Křesťanské církve, sbory a organizace: Katolická církev: Biskupství plzeňské biskup Monsignor František Radkovský, generální vikář P. Adrián Pavel Zemek O.Praem. Nám. Republiky 35, 301 14 Plzeň tel.: 722 72 39, 722 31 12, 722 55 76 fax.: 22 19 17   Farnost svatého Bartoloměje P. Josef Šťastný Františkánská 11 301 12 PLZEŇ tel.: 722 60 98   Farnost sv. Martina a Prokopa P. Alois Hurník SDB Revoluční 98, 312 07 PLZEŇ tel.: 726 69 53   Farnost Panny Marie Růžencové P. Jiljí Vladimír Příkaský OP Jiráskovo nám. 30, 301 54 PLZEŇ tel.: 724 16 60   Farnost Plzeň - severní předměstí P. Šebestián Pavel Smrčina OFM Komenského 17, 323 13 PLZEŇ tel./fax.:52 11 23 e-mail: ofmplzen@top.cz   Farnost sv. Petra a Pavla Budilovo nám. 1, 321 02 PLZEŇ P. Constantino Tamiozzo tel.: 782 81 80   Pravoslavná církev v ČR - církevní obec Plzeň Mgr. Jan Polanský Hálkova 6, Plzeň tel.: 222 653 tel.: 0184/78 44 63 (domů)   Československá církev husitská: Diecézní rada církve československé husitské biskup Mgr. Michael Moc Mgr. Milan Semilský Husova 1, 301 24 Plzeň tel. a fax 722 13 18       Náboženská obec CČSH Plzeň - západ farářka Mgr. Marta Silná Husova 1, 301 24 Plzeň tel.: 222 608   Náboženská obec CČSH Plzeň - východ farářka Mgr. Šárka Matyášová Mikulášské nám. 11, 301 45 Plzeň tel.: 220 679   Náboženská obec CČSH Školní 6, 312 16 Plzeň   Českobratrská církev evangelická: Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Plzni - západní sbor farář Jan Šoltézs jáhenka Renata Šilarová Němejcova 2, 320 22 Plzeň tel.: 273 908, 74 20 268   Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Plzni - východní sbor farář ThMgr. Pavel Pellar kurátor Ing. Josef Beneš Anglické nábřeží 13, 301 50 Plzeň tel.: 22 70 73   Církev Bratrská kazatel Ing. Daniel Jurčo (od října 1998 přijde jiný kazatel) Doudlevecká 31, 301 33 Plzeň tel.: 72 36 224   Evangelická církev metodistická: Farnost Evangelické církve metodistické v Plzni 3 Sbor Maranatha kazatel Ing. Zdeněk Eberle Husova 14, 301 24 Plzeň tel.: 722 21 68   Farnost Evangelické církve metodistické v Plzni 1 farářka Alena Procházková Thámova 4, 320 25 Plzeň tel.: 27 91 71   Sbor církve adventistů sedmého dne kazatel Jaromír Ludvík Klatovská 176, 320 08 Plzeň tel.: 27 57 02   Křesťanský sbor Plzeň P.O.Box 40, 318 40 Plzeň popř. Dr. Jan Staněk Kyšice 147, 330 01 Kyšice tel. a fax: 794 59 18, mobil: 0603/418 525 Luteránská evangelická mise Sbor sv. Pavla reverend Matthew Luttman, reverend Mark Grubbs Školní náměstí 1, 318 01 Plzeň tel. a fax: 28 07 54, 28 60 09   Základní škola Martina Luthera, s.r.o. ředitel Mgr. Miloš Vršecký Školní náměstí 1, 318 01 Plzeň tel. a fax: 28 60 09, 28 07 54   Křesťanské společenství Plzeň pastor Karel Řežábek Bolevecká 19, 301 66 Plzeň tel. a fax: 53 06 01 e-mail: kaya@top.cz   Česká křesťanská misie - sbor Eden Thámova 4, 320 25 Plzeň tel.: 0602 40 66 70 (kazatel Daniel Zajíc) fax.: 276 306   Novoapoštoská církev v ČR Mgr. Monika Tomašáková Gerská 18, 232 23 Plzeň tel. a fax: 52 43 30 popř. církevní prezident Jan Mutschler V lesíčku 4/623, 150 00 Praha 5 tel. a fax: 02/573 10 120, 573 10 121   Slovo života Plzeň pastor Marek Kult Hodonínská 59, 310 02 Plzeň tel.: 53 84 25   Velvyslanci na místě Kristově p. Sang Strážnická 28, 310 00 Plzeň tel. a fax: 53 25 70   Jitřní hvězda Pavel Hrabě Rychtaříkova 44, 307 05 Plzeň tel.: 74 30 892   Christadelfians PhDr. Miloš Bednář P. O. Box 7, 110 06 Praha 6 tel.: 02/7176 2348       TWR - českomoravská křesťanská rozhlasová misie TWR-CZ P.O.Box 96, 656 96 Brno tel.: 05/4423 3770, fax: 05/4423 3773   Brněnská tisková misie P.O. Box 64, 638 00 Brno tel.: 05/58 19 07   Baptistická církev Troschelhammer 2, 92690 Pressath Německo   K. Smith Baptistická misie P.O.Box 3, 330 08 Zruč - Senec   Hnutí z křesťanství vycházející: Rodina Martinelli PF 238, A-1092 Vienna, Rakousko nebo Rodina P.S. 571, 170 00 Praha 7 (adresa z r. 1994)   Náboženská společnost Svědkové Jehovovi (NSSJ) Sál království svědků Jehovových Hrádecká 23, 312 14 Plzeň - Doubravka tel.: 74 60 367 zástupce Informační služby pro veřejnost při NSSJ pro Západočeský kraj Milan Kocourek Macháčkova 52, 318 08 Plzeň   Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů U Svépomoci 9, 320 15 Plzeň tel.: 274 918 jednatelka Jaroslava Marková Dobrovského 18, 320 28 Plzeň tel.: 273 165   Federace rodina za mír ve světě Žerotínova 42, 130 00 Praha 3 tel.: 02/697 52 56 fax: 02/697 52 57 v Plzni: Ing. Radka Marešová tel. a fax: 221 079 (bude změněn na 727 00 79)   Náboženská obec českých unitářů - Obec Plzeň reverend Václav Němeček Waltrova 59, 318 14 Plzeň tel.: 286 120 Náboženská obec českých unitářů - Obec unitářů v Plzni Resslova 13, 301 35 Plzeň tel.: 22 78 18 Libuše Volfová, předsedkyně Místního správního sboru Na kovárně 32, Plzeň PhDr. Jiřina Chudková, laická duchovní Patryzánská 16, Plzeň   Židovství: Židovská obec předseda p. Arnošt Bergmann Smetanovy sady 5, 301 37 Plzeň tel. a fax: 723 57 49   Islám: Všeobecný svaz muslimských studentů (VSMS) El Manasra Ramy Vysokoškolská kolej Bolevecká 34, 301 66 Plzeň Předseda VSMS Praha Mohamed Abbas tel.: 02/24 81 33 79 mobil: 0602/291 241   Hnutí inspirovaná indickým náboženstvím: ISKCON (hnutí Haré Kršna) Centrum pro védská studia pan Trilokátma dás Jílová 290, Praha 5 - Zličín tel.: 02/579 503 91, fax.: 02/302 16 28   Sri Chinmoy Centrum Gabčíkova 11, 182 00 Praha 8 v Plzni: Marek Nový Houškova 6, 301 54 Plzeň   Společnost Sahadža jóga Lublaňská 1, 120 00 Praha 2   OSHO Shangri La Lažany 49, 364 51 Štědrá   Škola jógy pro každý den Ing. Václav Hošek Tylova 8, Plzeň tel.: 222 844 tel. domů: 527 809   Hnutí vycházející z buddhismu: SEZA Plzeň Čechova 8, 320 28 Plzeň předseda Roman Kovářík Táborská 16, 301 45 Plzeň tel.: 744 78 76 e-mail: kovarik@lfp.cuni.cz   Hnutí vycházející z esoteriky: Nadace Hnutí Grálu v ČR mluvčí Jaroslav Štefek P.O.Box 24, 108 00 Praha 10 vedoucí čtenářů v Plzni a okolí Jarmila Jirková U Bachmače 44, 301 57 Plzeň tel.: 74 319 73   Psychoterapeutická hnutí: Scientologie Dianetické centrum Hornokrčská 60, 140 00 Praha 4 tel.: 02/900 51 013 fax.: 02/900 51 007   Silva Method Club Seifertova 9, 130 00 Praha 3 tel.: 02/627 9094, 627 9079   Hnutí a jednotlivci působící v duchu spirituality Nového věku: Studio P-Greis pí. Dagmar Rusková Masarykova 66, Plzeň - Doubravka tel.: 72 602 81   reiki mistr pan Palan Révová 13, Plzeň - Doudlevce tel.: 74 20 417   Společnost Čchi Kung - Bodhidharma Pavel Simon Sokolovská 89, 323 15 Plzeň tel.: 521 521   Duchovní universita Bytí Ing. Tomáš Pfeiffer Soukenická 21, Praha 1 tel.: 02/23 11 141   Spirituální Země Korunovační 9, 170 00 Praha 7 tel.: 02/371 952 v Plzni: Jubilejní 31, 315 01 Plzeň tel: 019/ 72 40 146   Klub psychotroniky a UFO Borská 19 (hotel Victoria), 320 22 Plzeň tajemník L. Šafařík tel.: 27 43 56 e-mail: safarik@zeus.zcu.cz  

Informace o církvích, náboženských společenstvích a hnutích podají: Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů Soukenická 15,110 00 Praha 1 tel.: 02/24 81 94 04, čtvrtek 15.30-17.30   Centrum pro prevenci v oblasti náboženských sekt při YMCA tř. 17. listopadu 43, 772 00 Olomouc 2 tel. a fax: 068/522 19 44, středa 17.00-20.00   Křesťanské informační centrum Milost Thámova 4, 320 25 Plzeň konzultace každé druhé úterý v měsíci od 19 do 21 hod. Karel Doležel tel. domů: 273 545   Martin Fojtíček Dvořákova 51, 320 04 Plzeň  

Informace o církvích a náboženských společnostech na Internetu Bez nároku na úplnost zde podáváme několik informací o možnostech informovat se o námi zkoumaném tématu v počítačové síti Internet. Velice slušnou nabídku informací o církvích, náboženských společnostech, jejich       periodikách a aktivitách v České republice poskytuje server SEZNAM na adrese www.seznam.cz/společnost/náboženství/. Zde lze již najít odkazy na webové stránky nejrůznějších společenství. Z křesťanských společenství jsou zde vystaveny stránky některých katolických farností a organizací (například České křesťanské akademie: www.etf.cuni.cz/~cka/, pražského Pastoračního střediska: www.víra.cz; oficiální Web katolické církve dosud není), pravoslaví (www.pravoslav.gts.cz) a některých evangelických církví (Církev bratrská: www.applet.cz/~cb/, adventisté: www.casd.cz, Křesťanské společenství Plzeň: ksplzen.omnis.cz, Slovo života: www.slovozivota.cz). Z dalších společenství je snadno přístupné baháí: www.bahai.cz, Společnost pro vědomí Kršny (ISKCON): www.harekrsna.cz, Duchovní universita bytí: www.dub.cz, Silvova metoda: www.silvamethod.cz. V cizích jazycích se nabízejí stránky svědků Jehovových: www.watchtower.org nebo Hnutí Grálu: www.grail.org.au. (neoficiální stránka ovlivněná knihou ve Světle Pravdy - Poselství Grálu je česká www.webfabric.cz/blanik/) Ilustrativní jsou stránky plzeňských satanistů home.zcu.cz/~mzajicek/ a  home.zcu.cz/~satan/. České informace o náboženských sektách nabízí server www.adam.cz, jehož informace se kryjí s publikací T. Novotného a Z. Vojtíška Základní orientace v nových náboženských směrech. Na adrese www1.osu.cz/K_Katech/sekty.htm odpovídá docent Novotný na dotazy na téma náboženské sektářství, které jsou mu zaslány e-mailem na adresu novotny@osu.cz.  

  Průběh práce na projektu Plzeňská náboženská scéna Projekt Plzeňská náboženská scéna vzešel z potřeby koncepční analýzy náboženské situace v Plzni. Touto problematikou se v posledních letech podle nás nikdo hlouběji nezabýval. V době totality působila v Plzni z devatenácti státem povolených církví a náboženských společností jen asi polovina. Několik dalších společenství působilo ilegálně. Množství veřejně působících náboženských společenství po revoluci však prudce vzrostlo. Zprávy o nových náboženských společenstvích a jejich aktivitách se (více či měně zkreslené) namátkou objevovaly pouze v tisku a v rozhlase, soustavně se jim však nikdo nevěnoval. Určité snahy o vzájemné poznání podnikaly v polovině devadesátých let křesťanské církve a sbory. Ze strany města se o aktivity registrovaných společenství zajímal v době svého působení ve funkci náměstka primátora můj otec Ing. Fojtíček. Ten na jaře 1994 kontaktoval zástupce asi dvanácti církví a náboženských společností. Údaje o počtech členů tehdy uváděné se nám ale jeví poněkud nadsazené. Autor se problematikou plzeňského náboženského dění zabývá systematičtěji od r. 1994. Během několika let shromáždil jisté množství materiálu. Přidělení finančního příspěvku Nadací pro sociální aktivity občanů města Plzně umožnilo shromážděný materiál aktualizovat, doplnit a komplexně zpracovat. Pro potřeby šetření jsme v květnu a červnu 1998 nabídli zástupcům třiceti plzeňských náboženských společenství k vyplnění odpovědní list, který se týkal základních charakteristik jejich společenství, jeho struktury, početního zastoupení v Plzni, jeho aktivit na poli sociálním a kulturním, způsobu financování apod. Tento dotazník byl pak většinou východiskem k osobnímu rozhovoru se zástupci hnutí (tyto osobní rozhovory byly pro nás patrně největším přínosem v rámci celé práce na projektu). V několika případech jsme zástupce kontaktovali pouze písemně či telefonicky. V rámci práce jsme se na jaře a v létě 1998 účastnili několika desítek bohoslužeb, modlitebních či vzdělávacích setkání, seminářů, přednášek a meditací. Zde jsme porovnávali své představy, informace z literatury a údaje z odpovědních listů s realitou. Další korekce přinesly (a přinesou) konzultace s odborníky a  s  těmi, kteří byli nebo jsou členy popisovaných společenství. V tomto stadiu uzavíráme první fázi práce a předáváme ji k diskusi všem, kteří chtějí uvedené informace korigovat, doplnit opomenuté či opravit východiska a závěry našeho zkoumání, zejména zástupcům všech zmíněných církví a náboženských společenství, ale i odborníkům a laskavým zájemcům. Jejich připomínky, opravy a doplnění bychom rádi zapracovali do revidovaného textu, který bychom rádi připravili k uveřejnění během vánoc 1998. Už nyní chci ze srdce poděkovat všem, kteří jakýmkoli způsobem napomohli vzniku této práce, zejména kněžím, pastorům, starším a dalším aktivistům jednotlivých společenství, kteří mi věnovali část svého vzácného času. Děkuji docentu Štampachovi, že se uvolil přehlédnout text a doktoru Vojtíškovi za cenné konzultace. Děkuji přátelům Janě Studené a Václavu Březinovi za  pomoc při sbírání informací, dámám z Plzeňského informačního centra za trpělivost se mnou a své ženě Janě, že mě má pořád ráda. Děkuji všem členům sociální komise Magistrátu města Plzně, jejichž rozhodnutí mi umožnilo zpracovat tuto studii a doufám, že je práce nezklame.


"Plzeňská náboženská scéna IV." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy