Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472291
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Je člověk schopný rozpoznat to podstatné?
Vloženo Středa, 28. květen 2003 @ 09:26:38 CEST Vložil: peek

Zamyšlení poslal Spuntik

V loňském létě jsem mohl strávit biblický týden, který byl zaměřený na mudroslovnou literaturu. Jako vyučující tam byl bratr Jacques Doukhan, který je odborníkem v biblistice. Je samozřejmé, že vyučování takovéhoto bratra je vždycky povzbuzující. Protože i já se zajímám o hebrejštinu. A vyučování tohoto bratra se převážně opírala o tento biblický jazyk.

Přirozeně, člověk něco očekává, nějaký nový vhled na pasáž písma, nové světlo. A tady v tomto případě jsem nebyl zklamán. A já bych se s vámi teď rád podělil, o určitý nový pohled na vám zcela jistě známou pasáž písma. A protože toto vyučování bylo zaměřeno na mudroslovnou literaturu, i tady tento nový pohled se dotýkal ústředního tématu tohoto vyučování - moudrosti. A o vyučováním bratra Doukhana, na toto téma, se s vámi nyní chci podělit.
Vzpomeňte si na příběh Adama a Evy( Gn 3,1 - 3,24 ). Jednoho dne Eva jedla ovoce a nabídla to ovoce svému muži. Oba dva jedli, a ten text nám říká, že se jejich oči otevřeli. A teď viděli. Ale co viděli? Viděli, že nic nevidí. Viděli, že nejsou moudří. Protože od tohoto okamžiku nebyli schopní rozlišovat, to je to co poznali. Satan jim to řekl:"jezte to ovoce, neposlouchejte Boha a uvidíte. A budete vidět jaký je rozdíl mezi dobrem a zlem." A tady je velmi delikátní pokušení. Abych poznal, co je dobré a co je zlé, co je třeba abych dělal? Ten text nám "jakoby" řekl, že je potřeba udělat zkušenost s tím zlým. Jestliže nepoznáte zlo, jak můžete poznat rozdíl mezi dobrem a zlem. Jak můžete poznat, že tabák je zlý, když jste nikdy nekouřili. Jak můžete říct, že drogy jsou špatné, když jste nikdy nefetovali. Jak můžete říct, že to je špatná cesta, když jste po ní nikdy nešli. A tak je třeba mít zkušenost se zlem, abyste byli schopní rozlišovat mezi dobrým a zlým. Ale to je způsob argumentace hada. "Jez z toho ovoce a Bůh ví, že pak budeš mít tu schopnost rozlišovat mezi dobrým a zlým. Pak budeš teprve moudrý a budeš umět rozlišit mezi dobrým a zlým."
Ale v 1.Mojžíšově 3. kapitole v 22 verši nám ten text říká něco pozoruhodného, něco podivného. Ale víte, tady velmi často mají překladatelé problémy. Rád bych vám poukázal na ten problém, protože to je závažná věc. 1M 3,22 I řekl Hospodin Bůh, na konec toho všeho co se stalo v zahradě, hovoří Bůh. V našem překladu máme: "Teď je člověk jako jeden z nás…". Ale to není správný překlad. V původním jazyce, v hebrejštině není řečeno, " stal se jako jeden z nás…". Nikoliv, tam je to sloveso hyh /haja/ v minulém čase. Bůh se dívá na člověka a vidí ho, že ztratil moudrost. Protože udělal zkušenost se zlem, neposlechl Boha a jedl z toho ovoce. A v tomto okamžiku Bůh říká: "člověk byl jako jeden z nás", před tím, před hříchem. A tehdy, před hříchem, uměl rozlišovat mezi tím, co je dobré a co je zlé. A tehdy, před tím byl jako My a měl schopnost, měl moudrost rozlišovat mezi dobrým a zlým. Před tím, než jedl ze stromu poznání dobrého a zlého, tehdy měl tu schopnost. Ne potom, ale před tím. Tedy v původním jazyce, v hebrejštině je to - Wnmm dxak hyh ~dah !h /hén háádám hájá keachad mimmenu/ - "hle, člověk byl jako jeden z nás…". (1M 3,22)
Co je to tedy moudrost? To je umět nejíst z toho zakázaného ovoce. Protože v okamžiku, kdy jíte ze zakázaného ovoce, zlo do vás vstupuje. A zlo se "mísí" s dobrem. A zde dochází ke zmatku. Pro člověka se stává velmi nesnadným, rozlišovat mezi dobrým a zlým. Jenom před tím, v ráji, byl člověk schopen tento rozdíl rozlišit. Když nejíme z toho stromu "neposlušnosti", pak máme tu schopnost rozlišovat. Je to opravdu omyl, domnívat se, že je potřeba mít zkušenost se zlem, abychom uměli rozlišovat mezi dobrým a zlým. Abychom uměli pochopit co je zlé, je třeba se mu vyhýbat. K tomu abychom byli schopni rozlišit dobro od zla, je třeba se zlu vystříhat! Jenom tak můžeme mít schopnost rozlišovat mezi dobrým a zlým.
Jistě si vzpomenete na jednu pasáž o našem Spasiteli Pánu Ježíši. Ten zmíněný text je v Izajáši proroku. Iz 7,14-16. Tato Biblická pasáž nám říká: "Hle, dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Immanuel. Bude jíst smetanu a med, aby dovedl zavrhnout zlé a volit dobré. Ještě než bude chlapec umět zavrhnout zlé a volit dobré, …" Často bývá tento text zmiňován jen pro první část tohoto proroctví - "… že panna počne a porodí Mesiáše." Ale to co je stejně důležité, je také další část tohoto proroctví. Účel příchodu Spasitele na tento svět - "rozlišení mezi dobrým a zlým a volba dobrého." A jak k nám náš text hovoří, tento Spasitel bude umět zvolit dobro a zavrhnout zlo už od svého mládí. A dobře je nám známo, že náš Spasitel Pán Ježíš neokusil zlo. A přesto, že nijak nezhřešil, šel jenom těmi dobrými Božími cestami, dovedl rozlišovat mezi dobrem a zlem. K tomu, aby dovedl rozlišovat mezi dobrým a zlým a mohl zvolit dobré, nemusel udělat tu zkušenost se zlým. Rád bych jenom zopakoval, že je omyl se domnívat, že abychom dovedli rozlišovat mezi dobrým a zlým, tak musíme mít zkušenost se zlem.
Jak se tedy stát moudrým? A jak získat onu schopnost rozlišovat mezi dobrým a zlým? Jak získat to, co jsme ztratili díky našim prvním rodičům v ráji? Nezbývá nám nic jiného než jít za Bohem a prosit jej, žádat. A můžeme věřit v shodě se slovy Pána Ježíše (Mt 7,11 ), že Náš Otec v nebesích nás neodmítne.
A na závěr si můžete odpovědět sami na tu otázku, kterou jsem vám položil v nadpise - Je člověk schopný rozpoznat to podstatné? Karel

"Je člověk schopný rozpoznat to podstatné?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je člověk schopný rozpoznat to podstatné? (Skóre: 1)
Vložil: Svizel v Čtvrtek, 29. květen 2003 @ 07:45:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc dobrý postřeh. Tu pasáž z Izaijáše jsem sice jednou četl ale nijak ne mě nezapůobila. Díky za upozornění na zcela klíčový verš a jeho výklad.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy