poslal Nepřihlášený
MILOST BOŽÍ VEDE DO AKTIVITY ANEB ROZHODNÝ KŘESŤAN V DNEŠNÍM SVĚTĚ
kázání od Krispuse
Motto: Tit . 2.11 - 14 „ Zjevila se totiž Boží milost, která přináší záchranu všem lidem a vychovává nás , abychom se odřekli bezbožnosti a světských žádostí a rozvážně, spravedlivě a zbožně žili v tomto věku, očekávajíce tu blahoslavenou naději , zjevení slávy velikého Boha a našeho Zachránce Ježíše Krista, který dal sebe samého za nás , aby nás vykoupil z veškeré nepravosti a očistil si svůj zvláštní lid , horlivý v dobrých skutcích „
Svět - tento morálně společenský systém ,stavějící na moderním humanismu je často ochoten tolerovat holou hlavu skina,krásně barevné číro pankáče či holou hlavu stoupence východního náboženství než rozhodného křesťana . Zdá se ,že duchovní xenofobie je často horší než xenofobie rasová.
Často se setkáváme s názorem - věř,ale nikomu nic nevnucuj. Ať se snažím sebevíc “nic nevnucovat” ,často na tento názor narazím . Je to normální obranný reflex našich přátel. Tento text promlouvá k věřícím, ale je také výzvou pro naše přátele - tedy ty,kteří dosud v Boha nevěří. Je nespornou skutečností“ zjevila milost Boží spasitelná všechněm lidem “
Boží milost je zde přítomná a dokázaná životy mnoha věřících lidí . Písmo nám říká,že tato milost ,která má přívlastek spasitelná , je k dispozici “všem lidem “. Přichází jako dar či chcete-li jako “ blesk z čistého nebe” . I když s ní nepočítáme, myslíme si, že pro nás není , že jsme příliš špatní a příliš málo schopní dělat dobré věci - přesto tady je . Bůh jasně říká,že je pro každého ,kdo má o tuto Boží milost zájem
Boží milost má při nás určitou funkci :
1. Vyučuje nás …. - stanu.li se členem nějakého spolku,klubu,či party , sem veden k respektování stylu chování uvnitř té výlučné skupiny . Vstup do „ exkluzivního klubu křesťanů” vede přes znovuzrození. To je možná pro někoho špatný sen,ale znamená to v podstatě vědomé přijetí určité zvěsti,zprávy. Vrátíme-li se k té “milosti Boží spasitelné” zjistíme,že její spasitelská funkce platí jen pro ty,kteří o ní stojí .Chtějí být spaseni ! Od čeho být spasen,zachráněn ? Od naší hříšnosti,schopnosti si libovat v něčem co ani naše svědomí často nepřijímá.
Boží milost vyučuje , ale pozor , ne všechny lidi , ale jen ty, kteří tu Boží milost přijali ! Pak nás tato UČITELKA vede k
2. „…. střízlivému , spravedlivému ,a pobožnému životu na tomto světě,dešifruji-li to řeknu - hele ,jseš věřící v Pána Ježíše jako svého Spasitele ? Pak buď střízlivý ,chovej se podle svého postavení . Jako křesťan . Chovej se spravedlivě , tedy jako spasený v Kristu Ježíši. Bůh jasně řekl, že považuje za spravedlivé ( a tudíž i ospravedlňuje )ty, kdo věří v Ježíše Krista .Toho, kdo milost Boží vahou celé své osobnosti přináší (viz. Ř 3.22 - 26 ) Jestliže žiješ , pak žij “ pobožně “ - tzn.”podle Boha “ . Jestliže řeknu podélná strana nějaké budovy,pak to znamená jasný směr . Podle Boha znamená život podle Božích požadavků . Nejedná se o nějakou literu, rituál nebo náboženský systém. K tomu, abych mohl takto žít, musím i já něco udělat .Zcela programově,vědomě - musím se…
3. „… odřeknout bezbožnosti a světských žádostí „ .Co to je “bezbožnost “? Je to všechno to, k čemu se Bůh nikdy nepřizná nebo nemůže přiznat . Buď se jedná o mou vůli nebo o můj hřích. Světská žádost je touha ,která je vlastní lidem zapojeným do morálně - mravního stylu tohoto světa.
Tímto určujícím filozofickým názorem světa je humanismus .Boha nezavrhuje jako to dělal ateistický materialismus , a v jeho extrémní podobě marxismus ,ovšem ani Boha Stvořitele nepřijímá za příčinu všech příčin .Etika je pro ně doménou člověka,říkají že je autonomní a situační a nepotřebuje žádné theologické a ideologické zdůvodnění .Křesťané říkají,že morálka je původu mimo nás, tedy pramení z Boha. Dobro je Bůh a bylo zjeveno mnoha způsoby, nejdokonaleji v Kristu . Víra v Boha je zcela pragmatická,logická záležitost , rozumově přijatelná . Není fanatická,nýbrž je postavena na solidních základech rozumových. Je zde také slavné očekávání . Věřící člověk má navíc ještě jednu velkou žádost ducha - být s Bohem ve vzájemném vztahu ,nenarušovaném naší nečistotou.
4. Dále „ …. očekávajíce té blahoslavené naděje a příští slávy velikého Boha“ - zde vidíme důvod odřeknutí se jistého životního stylu. Tím bude plnohodné prožívání zcela jiného společenství, za přítomnosti zakladatele naší víry . Jednou se vážení dočkáme a budeme u Pána v nebi. Následuje …
5. Ujištění o jednoznačném vykoupení bez výhrad - pouze v Kristu, který se osobně angažoval ve věci mého a tvého spasení a vykoupil ( zachránil) od každé nepravosti . Tímto výchovným procesem nás připravil k
6. „ … následování dobrých skutků ,které ON předem připravuje. Tedy spasení ne ze skutků, nějakých bohulibých činů,ale z milosti a s důsledky po náš život .Tím je aktivita označovaná v Písmu jako dobrý skutek. Vidíme tedy, že milost Boží je vyučující, jednoznačně vede do aktivity a je výzvou i pro nás,křesťany ,abychom se neuzavírali do své osobnosti,do zdí svých modliteben či místností,ale abychom vyšli do světa ,do tohoto společenského systému a chovali se v něm svobodně .
Nemáme se proč stydět při aktivní činnosti ve prospěch Božího království.Křesťan bez aktivity nikdy nepozná působení Boží moci . Míjí se cílem a tím je poznání Boha a Ježíše Krista .Svět potřebuje rozhodné křesťany. Když jsem jel shánět chatu na letní pobyt dětí v naší rekreační oblasti, představil jsem se jako Spolek rozhodných křesťanů z našeho města.
Vážení, vyšli jsme ze světa ( jeho morálně - mravního systému ) proto, abychom se mohli v tomto světě chovat nezávisle.Nesmíme se nechat ovlivňovat a ovládat Vládcem tohoto světa ( Satanem) .Pán Ježíš volá ke svému Otci “Já jsem jim dal slovo tvé,a svět jich nenáviděl ..” ( protože nejsou ze “světa”) U Jana 15.19 čteme …“ ale já ze světa vyvolil jsem vás,PROTO VÁS SVĚT NENÁVIDÍ “ . Ježíš Kristus vystoupil na nebesa, ale na zemi zanechal ty,které mu dal Otec “ ze světa” . Snažme se :
A) Být reprezentantem Kristovým na zemi - 1 Jan 4.17b”..a jakýž jest on,takoví i my jsme na tomto světě”.Když chtějí naši přátele poznat Boha , nejdřív se podívají na nás , co s námi udělala naše víra !
B) Jsme list ,ze kterého čtou naši spoluobčané,kamarádi - měli by v něm vyčíst kdo je Bůh a že stojí za to s ním žít. 2 Kor.3: 2-3 .Tento dokument je psán PŘISLUHOVÁNÍM ,které není vypůsobeno formální vírou ,ale Boží mocí v nás .Ten obsah zápisu realizuje představu o Bohu u našich kamarádů.Oni dobře ví,že jsme v určité oblasti jiní,máme jiné názory na mnohé věci. Rozhodný křesťan se za ně nestydí i když jdou “proti proudu” ,dokáže v určité chvíli opustit styl zábavy a vyžívání světa.Pokud je náš dokument plný omylů a škrtanců,nepůsobíme jako křesťané věrohodně.
C)”Jsme Kristova vůně dobrá Bohu v těch,kteříž k spasení přicházejí,i v těch,kteříž hynou “ (2 Kor.2.15 ) Je zajímavé,že jsme tou vůní Bohu i v případě odmítnutí toho ,co našim přátelům o Bohu říkáme.Nejsme skutečně od toho ,abychom někomu vnutili jakýsi názor.Je potřeba jednoho - rozhodný křesťan mluví srozumitelně.Musí nám partner v dialogu rozumět.Často si kladu otázku : Nejsem to právě já,který svojí liknavostí,nerozhodností se stal příčinou ,že moji kamarádi a přátele necítí potřebu spasení ? . Vždyť jsme často příliš stejní ! Čím se vlastně lišíme,čím jsme zajímaví ! Určitě ne tím, že se budeme ustrašeně a přikrčeně účastnit ”světské zábavy” a přitom trpět pocitem zrady vůči Ježíši Kristu. Myslím si, že je o mnoho přijatelnější rozhodný křesťan , který ví kdy má říci :” Děkuji ,ale nechci” . Podle celého úseku (Tit.2: 14 - 17) vidíme, že tou vůní je ZNÁMOST BOHA - ale ne ta literární a myšlenková . Jedná se o poznání Boží moci v našich životech a o poznání Boží moci okolo nás .Celým svým životem - komplexně - máme šířit známost o Bohu , máme být „ listem „, který budou moci ostatní číst a rozumět mu.
Závěrem chci povzbudit všechny - staňme se rozhodnými křesťany. Jednou jsem jel na kole z Bystřice Klodské na Spalonu a Orl.Záhoří a v místech , kde jsou osamělé zem.usedlosti s podivnými lidmi, jsem na krajnici uviděl dámu s velkým „D“ .Byla to zralá žena, hezkého zevnějšku ,ustrojená jak královna a šířila kolem sebe vůni . Ucítil jsem ji , když jsem kolem jen projížděl . Působilo to jako „pěst na oko“ - v takovém prostředí a taková „Dáma „. Myslím si ,že i rozhodný křesťan musí ve svém okolí způsobit určitou pozornost - zde se nejedná o vizáž tělesnou ,ale o vizáž duchovní .Máme co nabídnout ,ale nesmíme se za to stydět. Pamatujme že Boží milost vyučující nás vede do aktivity a naše rozhodnost bude potvrzovat naší důvěryhodnost v očích našich bližních natolik,že začnou přemýšlet o Bohu jinak - začnou se o Něj zajímat a budou moci pochopit že je Bůh miluje !