Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 415 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464253
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Dva druhy ekumenismu - odpověď informátorovi
Vloženo Čtvrtek, 07. červen 2012 @ 17:23:09 CEST Vložil: Olda

Listárna poslal pastýř

Kdysi se mne zde informátor zeptal, jak si představuji ekumenismus. Dovoluji si mu proto zaslat následující úvahu: 

Nedávno jsem se musel zamyslet, jak vlastně chápat ekumenismus. Zda čistě etymologicky, tedy podle původu tohoto slova nebo podle obsahu, který mu dali teologové. V podstatě jsem zjistil, že ekumenismus je dvojího typu. Podle jednoho z nich se považuji za člověka ekumenicky otevřeného, který je všema deseti pro spolupráci a vzájemné setkávání mezi křesťany těch nejrůznějších tradic, kteří vyznávají Boží inkarnaci v Kristu a svatou Trojici. Je ovšem i ekumenismus, u něhož se pokládám za zásadního odpůrce. To je ekumenismus, který v podstatě vidí ekumenismus prvního typu za příležitost, jak ostatní přesvědčit o své pravdě, svém učení nebo jak je začlenit do své eklesiologické koncepce.

Ekumenismus prvního typu je obvykle odpovědí na nastalé potřeby. Například na Slovensku se čtyři evangelikální církve domluvily a založily katedru teologie při vysoké škole. Nikomu zde není vnucována exkluzivistická konfesionalita ani nemusí sdílet předkládané věroučné specifikum. Dalším příkladem je například organizace Teen Challenge, která nabízí církvím pomoc se závislými, nevnucuje nikomu skrytě své učení a slouží pod konkrétní církví v dané oblasti. Pak sem jistě můžeme zařadit služby jako Royal Rangers nebo Gedeony apod. Z teologických konceptů je to například Biblická společnost a původně Evangelická Aliance, před jejím příklonem k manažerskému konceptu. Všude vás v těchto institucích berou jako partnera, nevnucují vám žádné své pojetí a v rámci jistých obecně dohodnutých a sdílených hranic je zde respektována konfesní pluralita.

Pak je ovšem ekumenismus druhého typu, který jeho protagonistům slouží k tomu, aby v jeho rámci prosadili své důrazy, o kterých jsou z celého srdce a v dobré víře přesvědčeni, že jsou prospěšné. Sem patří zejména snahy římskokatolické církve, jejichž cílem je, aby ostatní křesťané přijali papežský primát. Patří sem charismatický ekumenismus, jehož cílem je často předat ostatním své pojetí duchovních darů a přispět k „obnově církve poslední doby“. Patří sem hnutí Apoštolské reformace, které skrze navazování vztahů chce církvím nabídnout úřad „apoštola“, o kterém se věří, že je posledním stupněm reformace před příchodem Krista. A v neposlední řadě sem samozřejmě patří adventistický ekumenismus, který má za cíl přesvědčit ostatní církve, aby začaly světit sobotu a přijaly učení Ellen Whiteové.

Jak tyto věci od sebe oddělit? Předně si myslím, že úmysly obou typů ekumenismu jsou dobré. Rozdílná je jen etika a způsoby práce. Pokud například organizace XY uspořádá konferenci o Izraeli, mělo by být cílem opravdu poučení o Izraeli. Neměla by to být jen zástěrka nějakého apoštola navázat vztahy s vedoucími, které chce později apoštolsky směřovat. Pokud například nějaká charita uspořádá seminář o pomoci trpícím v zemích třetího světa, mělo by ji jít skutečně o tuto věc a nikoliv o to přiblížit se protestantům a získat je později pro podporu úřadu římského biskupa a eucharistického pojetí svátostí.Jinými slovy člověk by neměl mít skryté úmysly. Absolutně nemohu souhlasit s nevyřčeným heslem mnohých paracírkevních organizací, že účel světí prostředky. Nesvětí! Ba naopak, použité prostředky ve skutečnosti vypovídají o skutečných cílech.

Na druhou stranu i já sdílím učení, které je v mnohém exkluzivní. Věřím v křest Duchem svatým jako v následnou a neopakovatelnou zkušenost po znovuzrození, která je potvrzena mluvením v jazycích. Pokud bych chtěl ale pro tuto zkušenost získat další křesťany, zřejmě bych o tom napsal článek nebo uspořádal konferenci. Rozhodně bych ale neudělal konferenci pod názvem „Efektivní evangelizace pro 21. století“ a na ní pak zúčastněným nesdělil, že podmínkou úspěšné misie je přijetí křtu Duchem, a poté na mládežníky nevkládal ruce. Takové jednání bych jednoduše považoval za podraz.Pokud tedy budete chtít uspořádat cokoliv, nic neskrývejte. Kurzy o zdravé výživě, jejichž cílem je pak šířit nauky E. Whiteové jsou eticky nepřijatelné stejně jako navazovaní vztahů s apoštolem, který chce být později uznán daným společenstvím jako jejich vedoucí.

Nijak nepopírám, že je třeba navazovat vztahy nebo šířit osvětu. Nepovažuji například za užitečné všem sousedům říci, že je zvu na návštěvu proto, abych je přivedl ke Kristu. Na druhou stranu bych se tím neměl tajit a o svém úmyslu je nakonec informovat. Úplně jiná věc je ale ve vztahu k ostatním křesťanům. Postoj typu já toho vím více než vy a vy potřebujete mít to, co mám já, a proto za tímto účelem využiju téměř jakoukoliv záminku, mi nepřijde fér. Vždy bych měl mít tolik pokory, abych si nezavřel dveře k tomu být sám poučen. Vždyť to mohu být nakonec já, kdo se může mýlit a kdo potřebuje korekci. K tomu ale potřebuji mluvit o tom konkrétním tématu. Pokud ho budu do poslední chvíle skrývat, pak je ani nemohu s ostatními sdílet a být konfrontován. Takové jednání není ničím než manipulací a ta má již velmi blízko k čarování.

Tedy, usilujme o ekumenismus, ale přistupujme k ostatním jako k partnerům a řekněme jim o svých cílech a záměrech otevřeně. Pokud mi chce například někdo pomoci jen proto, aby se mi mohl stát „apoštolem“ nebo ze mne učinit „papežence“, případně „ctitele soboty“, budu mít velkou pochybnost o jeho nezištnosti a upřímnosti jeho skutečných motivů mi pomoct.


"Dva druhy ekumenismu - odpověď informátorovi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dva druhy ekumenismu - odpověď informátorovi (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 07. červen 2012 @ 18:52:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...je to jednoduché ako facka...
Definicia ekumenizmu:
ekumenizmus vzniká vtedy ak minimálne dve denominácie sa považujú navzájom za rovnocenné...

P.S. (z toho je úplne jasné že ekumenizmus nie je možný z rímskym katolicizmom...)

ivanp



Re: Dva druhy ekumenismu - odpověď informátorovi (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Čtvrtek, 07. červen 2012 @ 21:31:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýř to napsal pěkně. S pokrytectvím se nelze nikam dostat.

Před časem jsem poslouchal jeden z pořadů českého TWR z cyklu "Slova života a pravdy". V tomto cyklu se přednášejí myšlenky Watchmana Nee a jeho žáka Witnese Lee. Tito čínští protestantští misionáři jsou charakterističtí tím, že nezakrytě a se vší racionalitou odkrývají pravdy zjevené v Písmu a aplikují je na náš současný život.

V tomto konkrétním pořadu jsem byl však doslova šokován. Watchman Nee prostě sdělil, že mít vlastní názor je satanovo dílo. Jak to u nás křesťanů chodí, a já nejsem žádná vyjímka, tak jsem si řekl, že si tady Nee předkládá nejspíš nějaké své názory (!!!). Neboť my, odchovaní v hypertrofovaném individualismu, který za vrchol svého vyznání považuje svobodu jednotlivce a svobodu jeho názorů, podpořeného trendem minulých desetiletí, charakteristických výchovou k prosazování vlastních názorů, nemůžeme něco takového vůbec přijmout. Popřeli bychom přece sami sebe a zbavili se své svobody! A dokonce jako křesťané k tomu připojíme "vždyť Bůh nás chce mít jako svobodné, ctí naši svobodu, neustále nás osvobozuje a bere nás jako originály".

Po krátkém čase jsem si však uvědomil (vždyť Watchman Nee není někdo, kdo bezmyšlenkovitě vypouští slova do větru), jak hlubokou pravdu tento kazatel vyjádřil.  

Můžeme to objasnit, nejprve z hlediska skutečné svobody:

Již samotné prosazování vlastních názorů popírá možnost existence svobodné společnosti
, neboť každé prosazování názoru jednotlivce omezuje svobodu ostatních jednotlivců ve společnosti. Neboli, jak zní známé heslo anarchistů, převzaté z biblických pravd: Svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda jiného jednotlivce. Jinak řečeno, prosazování vlastních názorů je vždy v kolizi se svobodnou společností.

My jsme však křesťané a tedy hledáme odpovědi na naše otázky v Bibli. A co nám Bůh říká: Buďte mým obrazem. Poznejte Pravdu (s velkým P) a ta vás osvobodí. Hledejte správnou Cestu (s velkým C) a jděte po ní. Jen tak získáte Život (s velkým Ž). Neboť "Já jsem ta Cesta, Pravda i Život" (CSP) .

Již těchto pár biblických slov nám jasně a nade vší pochybnost říká, že celé naše bytosti musí být v souladu s Bohem ("staň se Tvá vůle"). To naprosto vylučuje mít svůj vlastní názor. Náš názor musí být v souladu s názorem Božím.

Paradoxně (biblický Bůh a Ježíš zvláště je plný paradoxů) teprve tím, že se podřídíme Bohu, získáme skutečnou svobodu. Naše názory musí být v souladu s Božím slovem. Jinak jde opravdu o dílo satanovo, jak napsal Watchman Nee. Eva měla také svůj vlastní názor, který jí vnuknul had. A jak to dopadlo, dobře víme.

Ekumenismus je tedy dobrá cesta ke smíření věroučně rozdělených křesťanských společenství. Ovšem jen potud, pokud smiřování bude probíhat na základě Písma a v souladu s vedením Duchem svatým. Bez prosazování vlastních názorů, bez myšlenky na hegemonii (nadvládu) nad ostatními. Pokud katolíci chtějí jednat o smíření s protestanty, musí nejprve odvolat  prokletí prostestantů z Tridentského koncilu. A musí přistoupit na smíření s vědomím, že jedinou vládu nad církví má Pán Kristus a nikoliv člověk.




Re: Dva druhy ekumenismu - odpověď informátorovi (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 08. červen 2012 @ 09:18:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím že vzájemná láska a úcta všech křesťanů a jednota v Kristu a v Duchu je stálou a setrvalou potřebou. Boží i lidskou. Stejně jako tomu že bez přímé Boží pomoci, milosti, vůle  a práce nemáme ani nejmenší šanci jí naplnit. Proto se snažím jak nejlépe umím ponechat celou záležitost Bohu, zásadní věci i detaily a pokud k tomu chce někdo z nás přispět tak především modlitbou, postem, dobrou vůlí a láskou.
Obdobu Ekumeny vidím v dobách kdy Ježíš žil ve Svaté zemi a když začala po seslání Ducha samostatně fungovat Církev. Když dával např. Samaritány a pohany za příklad Vyvolenému národu.
Jinak Vám děkuji za rozumné zhodnocení.



Re: Dva druhy ekumenismu - odpověď informátorovi (Skóre: 1)
Vložil: monsek v Pátek, 08. červen 2012 @ 10:49:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano pastýři, souhlasím s Tebou včetně těch "kurzů" zdravé výživy jakkoliv jinak užitečných, pokud jsou pojmenovány správným jménem, "humanitárních" a opravdu humanitárních pomocí.
Když dva dělají totéž, není to totéž, i projev lásky a zájmu z jejího popudu se může lišit a proto je třeba vnímat člověka v jeho snahách i s jeho chybami s nadhledem, soud nechat Bohu, dobrému nebránit, nespojovat nespojitelné v zájmu zájmů a být ekumenem láskou k bližnímu.
Já tu pár takových lidí vidím -těch opravdových ekumenů. Znovu dnes mně - v dobrém slova smyslu - pohnul poutnick, člověk z "opačného" tábora - jak je to slovo absurdní a jak i nevyslovené, dělí frontovou linií  tzv. "opravdová" dítka Boží zde.



Re: Dva druhy ekumenismu - odpověď informátorovi (Skóre: 1)
Vložil: informator v Pátek, 08. červen 2012 @ 12:29:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pastýři, děkuji za tak zevrubnou odpověď. Velmi jasně vyjádřeno.

Jak v kontextu těchto svých úvah o ekumenismu hodnotíte stávající působení českých ekumenických či mezidenominačních organizací jako jsou Ekumenická rada církví, Česká evangelikální aliance a Křesťanská misijní společnost?




Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy