Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429542, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 439 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465629
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Střet židovské a křesťanské misie?
Vloženo Pátek, 02. březen 2012 @ 22:44:21 CET Vložil: Stepan

Služba bližním poslal karels

Pravděpodobně to mé čtenáře překvapí, ale v době začátku našeho letopočtu, Židé misijně působili mezi pohany, což je spíš později typické pro křesťanskou církev. Židovská misie, dá-li se to takto nazvat, měla se svým šířením víry přece jenom určité překážky.

Pokud chtěl člověk přestoupit na židovskou víru, musel světit soboty, dodržovat svátky, vzdát se vepřového a dodržovat další přikázání obsažená v Mojžíšově zákoně. V Egyptě, kde žila početná skupina helénských Židů, tito dovedli při apologetice, polemice a disputacích velice chytře vyzdvihnout ony stránky své víry, které mohly vzdělancům helénského kulturního světa imponovat.

Židovská misie nakonec dosáhla toho, že nebylo snad města v Římské říši, kde by vedle etnických Židů nebylo širší skupiny tzv. proselytů, což byli konvertité k judaismu z jiného, než židovského národa. Ostatně i biblické texty se o tomto vyjadřují:

„Někteří z nich se tím dali přesvědčit a připojili se k Pavlovi a Silasovi, také velmi mnoho Řeků, kteří už ctili jediného Boha, a nemálo žen z významných rodin.“ (Bible, Skutky apoštolů 17:4)

Tento biblický text potvrzuje výše řečené, téměř v každém městě byli konvertité, tj. proselyté. V tomto také spatřuji jedno z mnoha střetnutí mezi judaismem a křesťanstvím. Misie mezi pohany, kterou vykonávali Židé a kterou začali vykonávat křesťané.

Jak se píše dále v biblických textech:

„Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Obcházíte moře i zemi, abyste získali jednoho novověrce (proselytu); a když ho získáte, učiníte z něho syna pekla, dvakrát horšího, než jste sami.“ (Bible, Evangelium podle Matouše 23:15)

Řeč je v tomto případě skutečně Ježíšova a týká se židovské misie mezi pohany. Židé se svou misijní činností opravdu nebyli na tom stejně, jako v dnešní době. V době na přelomu našeho letopočtu, zřejmě aktivně misijně působili, což ostatně dokazuje tento biblický text.

O počtu takových proselytů nepanuje mezi odborníky shoda, máme však svědectví antických autorů, která ukazují, jak mnoho byli Židé ve své misijní činnosti úspěšní. Filón Alexandrijský například přichází s tím, že zákony všech nežidovských národů jsou omezeny pouze na svůj národ, kdežto židovský zákon (Tora) není omezen žádnými hranicemi své působnosti. Filón Alexandrijský nepochyboval o univerzalismu židovského zákona.

Text: „Neboť všechny přitahuje k sobě (Tora) a obrací je, barbary i Řeky, obyvatele pevniny i ostrovů, národy východu i západu, Evropy i Asie, celý obývaný svět od jednoho konce k druhému.“ Vita Mosis II., 20

Tento bod byl zajisté dalším z výčtu, proč na sebe církev a synagoga v prvním století začala koukat skrze prsty, proč na sebe církev a synagoga začala nevražit. V našem křesťanském učení totiž máme přikázáno misijně působit:

„Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého.“ (Bible, Evangelium podle Matouše 28:19)

Je jasné, že tady zřejmě padla kosa na kámen, misijní pole bylo v hledáčku zájmu jak křesťanů, tak ale i židů. Nejspíš židé nepůsobili misijně stejným stylem jako křesťané, ale je patrné, že zde došlo ke střetu, alespoň v oné době. Nadto byli proselyté vhodným misijním polem pro křesťanské misionáře, což se jistě nelíbilo židům. Nevraživost, která se v prvokřesťanské církvi postupně změnila až v antijudaismus, mimo jiné bude důsledkem střetu zájmu křesťanských a židovských misionářů na misijních polích, alespoň v 1. století n. l.

Pochopitelně se může někoho dotknout, že jsem napsal o židovské misii. Misie je až typicky křesťanský pojem, v knize, z které čerpám a uvádím jako zdroj, je nazván židovský vliv - propagandou. Pravdou je, že dneska má slovo propaganda negativní konotace.

 
Zdroj:


KOVÁŘ, František. Filosofické myšlení hellenistického židovstva. Kladno: J. Šnajdr, 1922.


Podobná témata

Služba bližním

"Střet židovské a křesťanské misie?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1)
Vložil: salom v Neděle, 04. březen 2012 @ 07:12:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja myslim ,ze zidum 2000 let "krestanskeho" pronasledovani a ukazovani lasky stacilo..Novy Zakon je napsany zidy a Kral Zidu se vraci do Jerusalemu -) Ne do Vatikanu. Cirkev vznikla, ze zidu jen satan casem "vymazal" Bozi pravdy a naplacal je na pohanske babylonke nabozenstvi ,ktere zide nikdy neprijmou.Chvala Bohu za messianske zidy,ze mohou poznat Yeshuu takove jako opravdu byl Kral zidu a mesias Alelu-Yah !



Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1)
Vložil: salom v Neděle, 04. březen 2012 @ 07:25:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pises:      Pravděpodobně to mé čtenáře překvapí, ale v době začátku našeho letopočtu, Židé misijně působili mezi pohany, což je spíš později typické pro křesťanskou církev. Židovská misie, dá-li se to takto nazvat, měla se svým šířením víry přece jenom určité překážky.      Je to jako oznamovat ze fotbal se hraje balonem-) Me to urcite neprekvapi ,ze zide pusobili mezi pohany.Spasa je ze zidu-)) A proto mnoho spasenych zidu slo do sveta sirit evangelium a prestav si ,ze kazali ze stareho Zakona-) nebot ten Novy se teprve psal Duchem Svatym v jejich zivotech a pozdeji byl napsan Novy Zakon jak ho zname.



Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 05. březen 2012 @ 09:45:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle mi nepřipadá příliš pravděpodobné, že by Vyvolený národ nějak zvlášť misijně působil. Výlučnost vyplývá v průběhu dějin ze samotné podstaty vyvolení. Možná bych v tom spíš viděl vliv 1. republiky a vědomou nebo podvědomou snahu přesunout náboženství do oblasti filozofie a uměle vytvořit rozpory a zpochybnění.




Re: Střet židovské a křesťanské misie? (Skóre: 1)
Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pondělí, 19. březen 2012 @ 17:33:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Biblii nepoznám text, nabádanie - konanie k tomu aby poslušní židia Bohu, mali evanjelizovať judaizmus. Keď sa niekto chcel stať prozelytom, podľa Mojžišovského zákona mu to bolo umožnené, ale nikdy to nemalo byť aktívne získavanie ľudí z národov. Ak to židia robili, tak to bolo nesprávne. Aj dobrí králi Joziáš, Ezechiáš vyslali poslov do susedného kráľovstva Izraela len za židmi. Nezvyčajné je, že Jonáš musel ísť až do Ninive, ale to nebolo získavanie prozelytov. Jozefus v „Vojna židovská“ píše, že židia získavali pre svoje náboženstvo veľké množstvo grékov. Možno sa im po vplyvom Filóna páčila grécka filozofia, alebo chceli tak získať spoločenskú prestíž. V „Židovských starožitnostiach“ je zmienka o tom ako Hyrkanos I. nútil idumejcov aby sa stali prozelytmi, asi z politických dôvodov. Jakobovi synovia zákerne prikázali Síchemovi a jeho domácnosti, aby sa obrezali... Tieto udalosti nemožno považovať za božiu vôľu.



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy